• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • Ale ża jak to?

    Przecież mamy za mało dróg! Przepustowości! PRZEPUSTOWOŚCI!!!

    • 6 6

  • tunel (2)

    Jak otworzą tunel to będzie jeszcze lepiej. Port brzezno Zaspa Przymorze itp jadąc np w kierunku rafinerii nie pojadą przez centrum.

    • 20 0

    • za to planuja przytkac podwale przedmiejskie (1)

      jedno ulecza, drugie popsuja, no ale ktos robote przeciez musi miec

      • 5 17

      • Raczej w końcu naprawią...

        • 18 5

  • To dzięki rowerzystom! (4)

    tak skutecznie odciązają ulice

    • 16 8

    • uwzględnij również rowerzystów korzystających z wariantu rower + SKM

      ci jeszcze bardziej odciążają ulice

      • 7 2

    • ;)

      myślę, że trochę przeceniasz ich wkład, ale jako kierowca samochodu bardzo się cieszę z rosnącej popularności komunikacji miejskiej oraz rowerowej! Sam póki co nie mogę poruszać się rowerem w codziennej komunikacji, ale cieszę się że inni którzy mogą, to robią. Dzięki temu na pewno jest trochę mniej aut.

      • 9 2

    • GRZELAK JUŻ SIĘ PREZENYUJE ? (1)

      • 2 6

      • nie masz pomysłów merytorycznych, to trollujesz personalnie?

        • 4 1

  • wyspiańskiego -grunwaldzka - do studzienki

    Te skrzyżowanie się korkuje przez sygnalizację. Kilka lat temu na tym skrzyzowaniu, wyjazd z wyspiańskiego miał osobne "zielone" w stosunku do do studzienki i na odwrót, teraz oba wyjazdy z tych ulic są jednoczesne i ci co chcą skręcić w lewo praktycznie niewiele mogą.

    • 3 9

  • ciekawe

    • 2 0

  • ciekawe (5)

    Skąd oni wzięli średnią pensje w Gdańsku? Ja od 10 lat pracując w remontowej gdzie ponoć stoczniowcy zarabiają najwięcej bo piją ( taka opinia społeczeństw). Zarabiam średnio 2500 pln. A ogólnie cały ten artykuł jest do du.y. Pozdrawiam.

    • 10 15

    • No ja pracuje też w Remontowej i nie wiem jakim lebiegą musisz być żeby dostawać 2500zł, nie znam nikogo w mojej brygadzie ani wydziale żeby zarabiał poniżej 3000zł. Podejrzewam że Remontową to ty na obrazku widziałaś.

      • 11 2

    • to zmień pracę (2)

      bo tyle to ja na trzymiesięcznym okresie próbnym dostawałem

      • 6 2

      • Myślisz że dostanę wiecej gdzie indziej jako cieć na bramie? (1)

        • 6 1

        • Moze dostaniesz wiecej jako Ojciec Pio

          • 4 0

    • Ale się naćpałeś. Dobrze, że rozróżniłeś literki na klawiaturze.

      • 1 0

  • porównywanie do 2011 nie ejst w pełni miarodajne

    wtedy było rozgrzebanych kilka budów na ełro koko spoko(Słowackiego, Łostowicka, linia tramwajowa na południe Gdańska, obwodnica itd.). Korki były wtedy nasilone. Teraz sytuacja wróciła mniej więcej do do stanu sprzed tych budów aczkolwiek przyznam, że z niewielką, zauważalną poprawą. Więc można przyznać że jest ciut lepiej ale niech się wiceprezydent tak nie nadyma bo pęknie z dumy.

    • 8 9

  • Tylko tyle wąskich gardeł ? ŚMIECH i Propaganda (9)

    1. Łostowicka do góry codziennie po 15 korek od cmentarza w górę
    2. Armii Krajowej skrzyżowanie z Łostowicką codzienny poranny korek
    3 Havla codzienny korek
    4. Wilanowska codzienny korek
    5. Świętokrzyska codzienny korek
    6. Spacerowa codzienny kore

    Nawet nie chce mi sie myślec co w innych dzielnicach ja wymieniłem tylko te w których jeźdze i stoje w korkach

    • 16 21

    • O Matko!

      Łostowicka korek od cmentarza. Normalnie carmagedon! Korek na 350m.

      A próbowałeś jakiegoś objazdu przez cmentarza między nagrobkami? Może wtedy odzyskałbyś te cenę 147 sekund życia zmarnowane w korku.

      • 24 6

    • Trakt św. Wojciecha/Okopowa - korek

      Dąbrowskiego - korek
      Wały Piastowskie - korek

      • 4 6

    • (1)

      Wyprowadź się z miasta i pracuj poza nim, jesli tobie to przeszkadza. W każdym dużym mieście w Polsce, w Europie i na świecie tak jest i będzie, więc przestań narzekać, bo szlag mnie trafia jak czytam komentarze takich malkontentów!

      • 14 5

      • idź spać.....

        • 1 6

    • jeździsz nie w ta strona

      jeżdżę prawie codziennie spacerową w górę rano i w dół po południu i nie ma żadnych korków. Zmień pracę lub adres zamieszkania

      • 10 1

    • (2)

      Nie ma się co dziwić. W każdym samochodzie jedna osoba. W co drugiej rodzinie dwa samochody. Nawet gdyby szli piechotą zrobił by się korek. Rano do roboty, po południu do swoich noclegowisk. Może być tylko gorzej.

      • 9 1

      • gorzej być nie musi (1)

        można stawiać na zagęszczanie miasta, poprawę dostępu do SKM z obu stron peronów i zwiększenie częstotliwości - w latach 70-tych SKM jeździła co 6 minut.

        • 2 1

        • tyle że na razie miasto idzie w drugą stronę

          w stronę 20% powierzchni przeznaczonej na drogi oraz wyburzeń kolejnych budynków mieszkalnych we Wrzeszczu. 1000 rodzin w perspektywie 10 lat zostanie zmuszonych do wyprowadzki.

          • 0 5

    • Jednak Tristar dziala. Nikt nie wymienia jako zakorkowanych ciagow na ktorych jest Tristar

      • 0 0

  • kolejny argument by ucywilizowac

    Podwale Przedmiejskie.

    • 12 9

  • (1)

    szczególnie na ul. Spacerowej nie ma nigdy korków

    • 12 8

    • Też uważa ze jak w mieście trzeba jechać mniej niż 50km/h to kwalifikuje się to jako korek. A jak nie daj Boże czekać drugą zmianę świateł na skrzyżowaniu to powinien zawisnąć na drzewie co najmniej jeden rowerzysta.

      • 14 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane