• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej

Maciej Korolczuk
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.



Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?

Aktywne czy - w zależności od nazewnictwa - inteligentne przejścia dla pieszych z każdym rokiem zyskują na popularności. Ich głównym zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprawa ich widoczności na zebrze w okolicy przejścia oraz ułatwienie im przedostania się w bezpieczny sposób na drugą stronę jezdni.

Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.

Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.

Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone. Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.

Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?

- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
Przesuń aby
porównać

Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.

Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".

Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.

Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie



Wideo archiwalne

Opinie (111) 2 zablokowane

  • To urządzenie przypomina mi coś w rodzaju skomplikowanej maszyny do gaszenia świeczek. A nie lepiej po prostu stawiać sygnalizację świetlną ze skuteczną opcją włączenia na żądanie plus dobre oświetlenie pasów? A grupa Energa niech lepiej zabierze się za zrobienie porządku z wystawianiem faktur, a nie zabawy światełkami. Bo chociaż ENERGA jest bardzo zapatrzona w światłość wiekuistą, to jednak bez przesady...

    • 5 2

  • Jeszcze punkt

    Myslenie przechodni to ze on widzi oswietlony samochod to nie znaczy ze kierowca widzi goscia w stroju ninja

    • 6 2

  • Film do poprawy!

    Szkoda, że przechodnie wchodząc na drugie przejście (za wysepką/pasem rozdzielającym jest nowe przejście!) już się nie rozejrzeli i nie sprawdzili czy coś jedzie czy nie...

    • 5 1

  • Od dawna takie przejście jest w Wejherowie...

    • 2 2

  • Przejścia podziemne (1)

    Nie ma ram żadnych wypadków tak mówią policyjne statystyki

    • 4 5

    • wypadków może i nie ma, ale zdarzają się napady

      po zmroku wiele osób nie czuje się w tunelach bezpiecznie

      • 0 0

  • Misiewicze

    To zrobili? Przecież to miała być klęska i bankructwo. Nie rozumiem..

    • 1 5

  • Dla pirata drogowego oswietlenie niema znaczenia!!Nawet jesli bedzie ciemno jak w Du%p%e jak jedziesz ostroznie

    to wypadku nie spowodujesz!

    • 12 0

  • Przejście na hallera

    Po pierwsze to przejście wcale nie było potrzebne ponieważ znajduje się między dwoma przejściami z sygnalizacją świetlną około 100 metrów w stronę grunwaldzkiej i około 100 w stronę wiaduktu więc według mnie całkowita głupota

    A po drugie te kocie oczka o których piszecie już wcale nie działają montaż to jedno a konserwacja i dbanie to drugie

    • 8 3

  • podobne przejście w Sopocie

    Takie rozwiązanie już zostało zastosowane w Sopocie na wysokości przejścia dla pieszych obok Sheraton Sopot

    • 2 1

  • PARANOJA NA HALLERA (3)

    Zamiast wybudować kładkę albo tunel czy wręcz zlikwidować przejście tak jak koło Teatru (przejście jest 70m dalej przy wiadukcie)Miniatura - to z chorą zajadłością spowolnili ruch. Kierowcy mają inżynierów za chamów i idiotów - a piesi nadal mają strach przechodząc.

    • 8 3

    • (1)

      dzięki temu kierujący tramwajem także potrafi się zatrzymać przed przejściem dla pieszych

      • 2 0

      • Nie ma to jak

        Jadący obok pojazd który nagle postanawia się zatrzymać przed przejściem A kierowca tramwaju jedzie dalej bo ma wielokrotnie dłuższą drogę hamowania na śliskiej szynie i ze względu na swoją masę A ostro też tego nie może zrobić wozac ludzi A typ obok zdziwiony co za pirat drogowy to prowadzi.

        • 1 0

    • nadużywasz obelg koleś

      miasto dla ludzi to miasto spokojnego ruchu i przejść na poziomie jezdni.

      Samochodem lekceważąc limity prędkości możesz się wyżywać poza terenem zabudowanym - tam tylko siebie i innych takich jak ty narażasz na ryzyko wypadnięcia z drogi na drzewo lub na innego kierowcę.

      W mieście piesi mają się czuć bezpiecznie - dzięki uspokojeniu ruchu nawet na głównych arteriach.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane