• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy wymienić opony na zimowe?

mJ
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (147)

Kiedy wymienić opony na zimowe? Zdarzało się, że w poprzednich latach artykuły o wymianie opon publikowaliśmy już w październiku. Wszystko przez bardzo kapryśną pogodę. W tym roku aura nas rozpieszcza, a listopad jest wyjątkowo przyjemny. Trzeba być jednak czujnym, bo pogoda może się zmienić z dnia na dzień. Czy to zatem odpowiednia pora, żeby odkurzyć i wyjąć ze schowka opony zimowe?



Kiedy wymieniasz opony na zimowe?

Wulkanizacja w Trójmieście


Według prognoz długoterminowych, które mają to do siebie, że lubią się nie sprawdzać, ciepły listopad lada moment się skończy i powinniśmy przygotować się na temperatury bliższe zeru. Czy rzeczywiście tak będzie - nie wiemy, ale warto zawczasu przygotować do zimy swój samochód. Podstawą jest wymiana ogumienia. Oczywiście każdy kierowca sam oceni, czy to już odpowiedni moment na odwiedziny wulkanizatora.

Kiedy wymienić opoy na zimowe? Jedni już w październiku, drudzy... po pierwszym śniegu



Przezorni kierowcy - bez względu na pogodę za oknem - opony w aucie wymieniają już w październiku. Większość jednak czeka na zdecydowane ochłodzenie i pierwsze poranne przymrozki. Są też spóźnialscy, którzy lubią być zaskakiwani przez... zimę. A gdy już pierwszy śnieg zaskoczy, czym prędzej ustawiają się w długich kolejkach u wulkanizatora. Jest też grupa kierowców, którzy wymianie opon mówią "nie", bo korzystają z całorocznego ogumienia. Znajdą się też tacy, którzy przez 12 miesięcy jeżdżą na oponach... letnich lub zimowych.

Tak naprawdę najważniejsze jest wyczucie. Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze - bezpieczeństwo na wypadek wspomnianych wyżej niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie - uniknięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi.


Wymiana opon na zimowe: niskie temperatury to wyznacznik



Idzie ochłodzenie. Lada dzień temperatury mają już systematycznie utrzymywać się poniżej 7 stopni Celsjusza. A to według wielu ekspertów odpowiedni moment na wymianę opon. Przypomnijmy tylko, że mieszanka gumowa, z której zbudowana jest opona letnia, twardnieje przy niskich temperaturach, przez co traci swoje właściwości. Poza tym opona zimowa ma inną rzeźbę i głębokość bieżnika, a także większą liczbę lameli. Kierowców nieprzekonanych do zasady "7 stopni Celsjusza" do wymiany opon powinny zachęcić chociażby pierwsze poranne przymrozki i skrobanie szyb.

Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców? Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców?
Warto przy tym pamiętać o kontrolowaniu stanu ogumienia. Jak nietrudno się domyślić, mniejszy bieżnik to słabsza efektywność. Gdy głębokość bieżnika w waszych oponach zimowych będzie liczyła 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich), to należy pomyśleć o kupnie nowego kompletu. Nie zapominajmy także o wieku "gum". Te, które mają już ok. 10 lat, powinny - pisząc wprost - trafić na śmietnik. Po tylu latach guma traci swoje właściwości.

Ile kosztuje wymiana opon?



Koszt wymiany ogumienia zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od rozmiaru oraz rodzaju felgi i opony. Nie bez znaczenia jest także typ pojazdu oraz lokalizacja. Można napisać, że tanio już było.

Przykładowo, za wymianę 14-calowej opony na feldze stalowej trzeba zapłacić około 30 zł (komplet to już wydatek 120 zł). Dla porównania, za 17-calową oponę również na stalowej feldze zapłacimy około 40 zł (komplet - 160 zł).

Nieco drożej jest w przypadku felg aluminiowych. Za popularny rozmiar 17-cali trzeba zapłacić około 55 zł za wymianę jednej opony. Za komplet zapłacimy zatem ponad 200 zł.

Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego - czy to ma sens? Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego - czy to ma sens?
Opony drożeją i ponoć będą drożeć Opony drożeją i ponoć będą drożeć
mJ

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Jeśli nie jest się frajerem, to nigdy.

    • 4 3

  • Całoroczne (6)

    Miesiąc temu kupiłam nowe całoroczne opony. Dlaczego? Ponieważ co wymianę lato- zima, zima-lato, usługa drożała o 20 zł. Więc pewnie w przyszłym roku wymiana będzie kosztować 200 zł.

    • 44 8

    • 200 będzie, ale za dwie.

      • 5 1

    • (1)

      Zaskakująca cena.
      Może warto zastanowić się nad innym miejscem ? Obecnie można znaleźć warsztaty gdzie od 2016 za komplet wciąż zapłacisz 90pln.
      Polecam poszukać :)

      • 6 1

      • Dokładnie

        Ja dziś za zmianę opon + przechowanie 150 zł,aż się spytałem czy się nie pomylili.

        • 3 1

    • Nie wiem gdzie wymieniałeś , ale dwa dni temu na ujescisku za wymianę opon zapłaciłem 100zl alufelga 17

      • 1 0

    • a ja zapłaciłam 80zł za komplet wymiany na felgach aluminiowych. na stalówkach była taka sama cena.
      pzdr

      • 2 0

    • Trochę więcej straciła Pani na większym spalaniu.

      • 0 0

  • Drodzy hejterzy opon całorocznych (3)

    Nowoczesne opony całoroczne, używane w kraju typu: Polska sprawdzają się wyśmienicie. Jeżeli ktoś na wielosezonówkach utknie w zaspie, to prawdopodobnie utknie tam na zimówkach także. Droga hamowania na lodzie to czysty marketingowy bełkot, bo i tak wszystko opiera się na dostosowaniu prędkości do warunków. Opony wielosezonowe w wielu przypadkach radzą sobie lepiej z odprowadzaniem wody, czyli tym co zostaje z śniegu po potraktowaniu go "nibysolą" naszych drogowców. A argument o szybszym zużyciu możecie sobie wsadzić w buty, liczba samochodów, na starych twardych kapciach dobitnie potwierdza, że opony umierają tutaj na starość, a nie na zużycie. Opony zimowe polecam osobom, które przejeżdżają ponad 10000km w warunkach zimowych rocznie.

    • 13 5

    • Bełkot do kwadratu (2)

      Latem osiagi gorsze (Michelin pilot sport contact porownaj z wielosezonem),a zimą Trakcja znacząco gorsza ...A już typowym kocopalem jest odprowadzanie wody ,bo jak na ironię tego co piszesz,to właśnie największa zmorą opon całorocznych jest aquaplaning.Zaawansowane opony całoroczne są jakaś alternatywą -owszem ,tyle że nigdy nie dorównają w ułamku oponie celowanej na konkretne warunki, zarówno latem jak i zimą .Ja rozumiem że nie każdy jest zainteresowany osiągami i radością z jazdy,ale to nadużycie i bełkot twierdzić że wielosezony mają jakościowe porównanie ...już nie wspomnę o ich nadmiernej eksploatacji

      • 1 7

      • Pro Szę Cię (1)

        Co ty tu o jakichś pilot sportach, może jeszcze toyo r888? Mówimy tutaj o oponach do samochodów typu skoda octavia, a do jazdy normalnej, latem nie ma żadnej różnicy, poza tym że szybciej się zużywa opona i paliwo.
        Poza tym OP napisał prawdę, że to całoroczne lepiej odprowadzają wodę niż zima, także nie wiem o co ci chodzi w tej kwestii.

        • 4 2

        • No właśnie tutaj tkwi jakaś bujda

          Calosezonowe mają fatalne odprowadzanie wody przy temperaturze klasycznej chlupy(od 1-3 stopni na +)czyli przez większość naszej pięknej Polskiej zimy.Jadac w trasie przy prędkościach autostradowych trakcyjnie to przepaść(aquaplaning).Każdy kto się z tym zetknął wie o czym teraz piszę ....Nie ,nie chodzi o jazdę na granicy ,nawet przy przepisowej prędkości jazda w łuku na typowej estakadzie na mokrym to dramat w całorocznych ,tył ucieka ,esp i trakcja pracuje ...To są fakty, wystarczy porównać klasyfikacje jakiegokolwiek producenta odnośnie klasy odprowadzania wody całoroczne vs zimowe .Więc sorry ale piszecie głupoty

          • 1 4

  • Najlepiej jutro.

    • 3 0

  • Całoroczne (6)

    Jeśli się nie jeździ w dalekie trasy i w ogóle nie za dużo, lepiej kupić dobre całoroczne np. Vredstein. Lepsze te, od tanich zimówek. Ja nie muszę zmieniać :)

    • 50 13

    • Ja jeżdżę na Michelin CrossClimate 2 bieżnik tzw. jodełka. Dla mnie bajka opony na zimę i lato, nawet na duży śnieg idzie jak przecinak. :)

      • 10 1

    • Goodyear 4 Seasons też dają radę

      • 0 1

    • Vredstein są spoko, z tym ze nie naleza do najtanszych.

      • 1 0

    • rotujesz opony?

      • 0 0

    • to chociaż podjedz je wyważyć raz w roku :P

      • 1 0

    • Zobaczcie sobie filmik o tych oponach

      "Tysiąc zł na rok | Tyle kosztują Vredestein Quatrac Pro | Ile się zużyły po 3 latach i 30tys?"
      Spękana powierzchnia, odchodzący kawałkami bieżnik... I to nie tylko w tej jednej marce, jak się lepiej poczyta to większość firm ma taki problem. Nie wiem w czym dokładnie jest problem, czy to kwestia słońca (UV) czy czegoś jeszcze innego ale jeśli zwykłe sezonowe opony wytrzymają przynajmniej 6 lat a nie są kompromisowym rozwiązaniem to chyba jednak warto zostać przy przekładaniu. Zwłaszcza jeśli możemy sobie pozwolić na drugi komplet felg, choćby stalowych, do tego podnośnik, pół godziny czasu i koła zmienione kiedy MY chcemy, a nie kiedy się dopchamy do wulkanizatora.

      • 0 0

  • Tylko całoroczne

    • 8 3

  • Jeżeli coś jest do wszystkiego to jest do niczego (2)

    opony zimowe mają inną mieszankę niż letnie i sprubowałem jest różnica

    • 5 6

    • Spróbuj teraz zajrzeć do słownika. Chociaż patrzyłeś na testy opon zamiast pitolić od rzeczy? Typowy baran w stadzie, jeden mówi beeee to reszta też bez żadnego namysłu.

      • 1 2

    • to spróbuj teraz mieszanki całorocznej

      czy używasz dodatkowo mieszanek jesiennych i wiosennych?

      • 1 0

  • Mam cztery komplety (1)

    Na asfalt, na szuter, na mokry asfalt i na śnieg. Wożę je na przyczepce i zmieniam w razie potrzeby. Mój golf zawsze ma odpowiednie opony, dzięki czemu jest bezpieczny i mało pali. I to już od samego początku pontyfikatu w 2005.

    • 14 0

    • Hahaha! Dobre! Pytanie jeszcze czy odpowiednie umiejętności posiadasz?

      • 0 0

  • Z moich opon druty wystają, podobno takie mają najlepszą przyczepność w zimie.

    • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Jak temperatura średnia dobowa spadnie poniżej 10°C, lub gdy spadnie poniżej 7°C.. (1)

    Przy temperaturze około 7°C opona letnia gwałtownie traci swoje właściwości jezdne.

    • 6 3

    • Moje chińskie letnie nigdy nie mają właściwości jezdnych e kto to sprawdza,jakieś certyfikaty czy cuś tak owego.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane