• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy ustępują pieszym. "Nie wierzyłem, ale się udało"

Krzysztof
21 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Z obserwacji pana Krzysztofa wynika, że dzisiaj kierowcy chętniej ustępują pieszym na przejściach niż kiedyś. Z obserwacji pana Krzysztofa wynika, że dzisiaj kierowcy chętniej ustępują pieszym na przejściach niż kiedyś.

Zaraz minie rok od wprowadzenia pierwszeństwa dla pieszych na przejściach. Wydawało mi się, że to będzie martwy przepis, bo nie ma kto go egzekwować. Tymczasem to działa, a przynajmniej ja mam takie wrażenie - pisze pan Krzysztof.



Masz wrażenie, że kierowcy chętniej ustępują pieszym na przejściach?

Oto jego list:

Od razu uprzedzam, że moje przemyślenia nie są poparte dogłębną analizą czy prowadzonymi przez jakiś czas badaniami, ale codziennym życiem. I ono podpowiada mi, że kierowcy ustępują pieszym pierwszeństwa na przejściach.

Myślałem, że będzie trzeba dekady, a wystarczył rok



Gdy rok temu przepis wchodził w życie pomyślałem sobie: będzie jak zwykle. Nie da się tak od razu zmienić mentalności naszych rajdowców drogowych. Musi minąć co najmniej dekada, za kółkiem musi usiąść nowe pokolenie, które dzisiaj jeździ hulajnogami czy rowerami.

Kierowcy dalej będą wpychali się na przejścia udając, że nie widzą pieszego, a piesi będą im ustępować, bo lepiej zatrzymać się na moment, niż wpaść pod ważący tonę pojazd. A tymczasem...

Moja codzienna droga do pracy wiedzie przez kilka skrzyżowań bez świateł. Gdy przemierzałem jedno z nich po raz tysięczny, nagle mnie olśniło. Ej, przecież kiedyś musiałem w tym miejscu mieć oczy dookoła głowy, wchodząc na pasy! A teraz idę, jestem 5 metrów przed przejściem i już widzę, że kierowca mnie widzi i zwalania.

Dziękuję, kierowcy!



Może to przypadek? - pomyślałem na początku, ale potem zacząłem uważniej przyglądać się reakcjom kierowców w tym miejscu i potwierdziło się! Większość zwalniała, widząc mnie dochodzącego do przejścia.

Oczywiście zdarzają się wciąż wyjątki, ale nie warto o nich teraz wspominać.

Na koniec powiem tylko: dziękuję, kierowcy!
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (692) ponad 20 zablokowanych

  • Nadal nie wierzę że udało się wprowadzić taka głupotę w życie!!!!!

    • 29 16

  • Zawsze ustepowali (4)

    Większość w normalnym terenie zbudowanym(nawet w Lublinie przy bramie krakowskiej). Niestety powinna rządzić logika, spostrzegawczość kupę innych rzeczy. Nie lubię Niemców, ale uwielbiam za drogi. Normalna drogą przez miasto(mieścinę) ma 70/90kmh. W prawdziwym zabudowanym 30 lub 50 i tu jest esencja: prawostronny ruch! Bez miliona znaków, w prawdziwym zabudowanym( nie polskim na trzepanie kasy)nie pojedziesz wiecej jak 50 bo musisz uważać czy nie masz skrzyżowania z prawej i nie ważne czy wydaje ci się, że jedziesz główna,bo ci się wydaje. A u nas chodniki ze ścieżkami po obydwu stronach, zabudowania rzadkie i minimum 50m od pasa ruchu i pieprzniete 50, a lubelskie BMW tylko czesze. Ktoś ma niezłego deala na znaki, i to już od komuny, siedzi cicho i tylko znaki robi, niepotrzebne. Ale w sumie "od komuny" - przecież jest ciągłość, rok przerwy na Olszewskiego.....

    • 9 12

    • Dobrze, że Olszewski tak krótko byl premierem....

      Jego pociotek Macierewicz coś ciągle kombinuje....

      • 5 1

    • W Niemczech normalna droga przez miasto ma limit 70 / 90 km/h ? Co ty za bzdury piszesz. (1)

      A 113 / A 100 (czyli autostrady) w Berlinie mają limit 80 km/h. To np. na Unter den Linden czy na Kud'amie ma być też 80 km/h ? Normalna droga nawet w Berlinie to miejska ulica a nie autostrada.

      Wiem, bo byłem w Berlinie 30.04 i 2.05.

      • 6 12

      • Apeluję do personelu na Srebrzysku

        Ograniczcie pacjentom dostęp do internetu!

        • 7 1

    • Troll Putina czy co?

      większość ulic w miastach niemieckich to strefa Tempo 30, zwykła droga (nie autostrada) na początku każdej miejscowości ma wysepkę wymuszającą esowanie toru jazdy i redukcję prędkości do max 50 km/h.

      • 1 8

  • Czasem przejścia są w takich miejscach, że pieszego zbliżającego się do przejścia, czasem nie widać (3)

    Szczególnie w nocy jak wchodzi się na przejście między drzewami. Ten nowy przepis to głupota.

    • 21 11

    • Nie ośmieszaj się koleś. Ty chcesz pouczać normalne kraje w dziedzinie stanowienia przepisów RD ?

      • 6 16

    • Ty zawsze jeździsz na ślepo?

      Jak Ci "wtargnie" głaz narzutowy na jezdnie to też w niego przypieprzysz, bo "szybko ale bezpiecznie"?

      • 5 12

    • Dokładnie, przejścia wychodzące z bocznych ścieżek, opatrzone licznymi krzakami, drzewami i fatalnie oświetlone, albo wcale. Jak chce się egzekwować takie prawo, to najpierw wypadałoby zadbać o bezpieczna infrastrukturę. A co do pieszych, to jestem w szoku jak dzieciaki w większej mierze wjeżdżają/wchodzą na pasy. Nawet się nie rozglądają. Nie wierzę, że w domu/szkole nie rozmawiają na takie tematy.

      • 4 0

  • Piesi nadużywają przywilejów (3)

    Kierowcy ustępują pieszym. Ale niestety piesi często tracą zdrowy rozsądek i sam widziałem, z rozmysłem pakują się pod jadące auta, które muszą nagle mocno hamować. Przecież to jest dom wariatów!

    • 17 13

    • To jak jedziesz ? Nie potrafisz odpowiednio wcześnie zwolnić ? Masz problemy ze wzrokiem -

      widzenie tunelowe ? Że nie potrafisz ogarnąć widoku przejścia i jego boków (do kliku metrów) ?

      Pieszych przepuszczam już 20 lat i nigdy nie hamowałem z piskiem opon.

      • 9 16

    • Przywilej (1)

      Przywilej? Dobre sobie.....

      • 7 11

      • Przywilej to u nas mają kierowcy

        jedyny kraj UE, gdzie można parkować na chodniku.

        • 6 12

  • 99% pieszych nie korzysta ze swojego pierwszeństwa (czy słusznie czy nie to inna sprawa) (8)

    Pieszy podchodzi i czeka co zrobi kierowca.... tylko i wyłącznie dlatego trup nie ścieli się gęsto.
    Nie ma tu żadnej zasługi kierowców......

    Dobrą robotę robią urzędnicy ograniczając kierowcom prędkość światłami, progami itd...

    To bardzo prosto udowodnić. w godzinach szczytu gdzie średnia prędkość jest poniżej 20kmh bez problemu można przejść przez przejście ale na tej samej drodze po zmroku gdzie już każdy kierowca ciśnie powyżej 50kh nie przejdziesz, lepiej się zatrzymać jako pieszy i nie ryzykować.

    • 20 12

    • (7)

      Pierwszenstwem nazywasz wchodzenie na pasy wprost przed maskę jadącego samochodu? Przejrzyj sobie kodeks ruchu drogowego, zmiana dotyczy tylko i wyłącznie zapisu że pieszy nabywa pierwszeństwa wchodząc na pasy. Nie został zniesiony zapis że pieszy ma obowiązek się zatrzymać przed przejsciem i dopiero po upewnieniu sie czy nic nie nadjezdza wolno mu na te pasy wejść! Zapis mówiący że pieszemu nie wolno wejść na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd także nadal pieszego obowiązuje!

      • 9 8

      • (2)

        wchodzenie pod nadjeżdżający pojazd ma zastosowanie tylko i wyłącznie wtedy kiedy pieszy w sposób "nagły" wejdzie na przejście np. z za przeszkody wbiegnie nie dając szans kierowcy na reakcje

        99% przejść jest tak umiejscowiona że widać pieszego zbliżającego się do przejścia.
        Także o żadnym wejściu pod nadjeżdżający pojazd nie będzie tu mowy.

        • 8 10

        • (1)

          Przepis mówi że zabrania się wejścia pieszemu na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd! Według przepisów jest to wtargnięcie i traktowane jako wymuszenie pierwszeństwa!

          • 10 7

          • Dokładnie. Bezpośrednio przed

            b e z p o ś r e d n i o. tylko i wyłącznie wtedy. To, że hrabia zwolnić musi, nie wyczerpuje znamion tego przepisu.

            • 4 9

      • (1)

        A Ty masz obowiązek się zatrzymać, jak widzisz takiego pieszego, co stoi i czeka. To jest istota tych przepisów.

        • 10 9

        • Nie rozumiesz przepisów to może się nie wypowiadaj! Nigdzie nie ma zapisu mówiącego że kierowca ma obowiązek się zatrzymać przed pasami jeśli pieszy stoi na chodniku oczekując na przejście! Takie przepisy owszem obowiązują ale w innych krajach ale nie w Polsce!

          • 7 6

      • Skończ ośmieszać się. (1)

        Znam jedno tylko miejsce, gdzie faktycznie pieszy może nagle wejść na przejście. To przy DH "Klif" w Orłowie - wjeżdżając od Przebendowskich to drugie przejście (przy McDonaldsie) i szczególnie przy środkowym przejściu gdzie metr od niego jest wyjście (środkowe) - tam gdzie są drzwi obrotowe.

        Tyle tylko, że i tam nie mam problemów - podjeżdżając zwalniam mocno i sprawdzam to wejście. I zawsze be problemu przepuszczam wychodzące z tych drzwi osoby (często to ludzie idący do swych samochodów na parkingu).

        • 8 9

        • Nie dostałeś kiedyś tymi drzwiami obrotowymi w głowę?

          To by wiele tłumaczyło

          • 2 1

  • Kierowcy ustępują pieszym, bo za nie ustąpienie grozi duży mandat. (3)

    Cała filozofia, panie wirtualny autorze listu Krzysztofie.

    • 10 6

    • Grozi? Gdzie

      Tak samo grozi wygranie w totka

      • 4 0

    • I bardzo dobrze, tak ma być. Mandaty po to są

      • 5 11

    • Hulajnodze też grozi

      Za nieustopienie pierwszeństwa na chodniku, a jakoś nie działa

      • 0 0

  • Nikt nie chce mieć kogoś na sumieniu (1)

    Piesi myślą ,ze są nieśmiertelni i wskakują na przejścia kierowcy musza myśleć za nich. Wola się zatrzymać bo wiadomo wina kierowcy.

    • 15 9

    • Ty chcesz mnie uczyć jako pieszego myślenia koleś ? Samochodem nie wjadę do środka urzędów czy sklepów -

      chwilowo wtedy jestem pieszym. W drodze od samochodu i z powrotem do samochodu.

      • 6 11

  • No daleko nie trzeba szukać jak przed wczoraj był by mnie rozjechał na środku przejścia dla pieszych (10)

    oczywiście stare zdezelowane BMW na numerach rejestracyjnych CB kierowca nawet nie zwolnił pomimo że byłem już na środku przejścia dla pieszych a później oczywiście na skrzyżowaniu pojechał pod prąd więc nie wiem czy on tak ogólnie mnie widział czy nie czy może był naćpany albo miał ze 2 promile I dzieje się to w samym Gdańsku i gdzie jest Policja ? Większość kierowców oczywiście zatrzymuje się przed przejściami dla pieszych choć nie jest to regułą !

    • 13 9

    • (4)

      O jakiej regule mówisz? Gdzie masz zapis mówiący że kierowca ma się zatrzymać przed przejściem dla pieszych? Mylisz przepisy obowiązujące w innych krajach!

      • 3 9

      • Poczytaj obecny kodeks drogowy to może wymuzgujesz

        A jeśli nie to zapytaj po prostu Policjanta to ci wyjaśni czy jazda przed pieszym kiedy ten jest w połowie przejścia dla pieszych bez wysepki jest dozwolona ! Albo zrób tak swoim autem w okolicy gdzie stoi patrol Policji a się przekonasz na własnej skórze czy wolno tak zrobić czy nie !

        • 7 1

      • Gdybym zastosował się do twych bredni, tobym musiał bulić ciężką kasę na mandaty. Nie mówiąc (2)

        o zbieraniu punktów karnych.

        • 5 11

        • A jak się nie będziesz stosował do tych przepisów to szykuj gruby portfel (1)

          Jeśli chcesz się przekonać to popróbuj tego manewru na przejściu dla pieszych gdzie akurat stoi Policja to zobaczysz jakie to brednie i ile punktów ci przybędzie jak w bingo może wtedy przybędzie ci rozumu nic prostszego możesz przekonać się na własnej skórze panie Wojciechu J z tej Hondy

          • 6 3

          • Wymyślonych i 19x powtórzonych przez Ciebie?

            • 1 6

    • (4)

      Jeśli weszłaś na pasy prosto przed jadący samochód to nie dziw się że w końcu ktoś cię rozjedzie! Jest zapis w kodeksie ruchu drogowego mówiący o tym że pieszemu nie wolno wejśc na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, to nie jest pierwszeństwo tylko wymuszenie pierwszeństwa!

      • 6 8

      • To właśnie się przyznałeś ze nie znasz przepisów o ruchu drogowym (3)

        Ja idąc wolno byłem już na osi jezdni to gdzie był ten kierujący ? a kierowca ma niestety obowiązek ustąpienia pieszemu będącemu w bezpośredniej bliskości przejścia dla pieszych a więc tych co dopiero wchodzą na przejście a co dopiero tych co już są w połowie przejścia twoim tokiem myślenia to ten kierowca powinien przejechać po mnie nawet w momencie kiedy ja będę już opuszczał przejście dla pieszych bo za wolno idę ! odstaw leki bo te ci szkodzą !

        • 7 6

        • (2)

          Pieszy nabywa pierwszeństwa w momencie wejścia na pasy a nie będąc w bliskości przejścia dla pieszych! Poczytaj ze zrozumieniem kodeks ruchu drogowego!

          • 5 6

          • Jak ktoś jest przy osi jezdni to jest na jezdni od dość dawna, klaunie

            Nie rozróżniasz jezdni od pasa ruchu

            • 4 4

          • No właśnie sam go najpierw poczytaj ze zrozumieniem !

            Każdemu kto zbliża się do przejścia dla pieszych i nie chodzi o tych co są 100 metrów od przejścia a tych co są 5 metrów od przejścia lub bezpośrednio na nie wchodzą albo już idą po przejściu ! wystarczy z logiką i zrozumieniem poczytać kodeks ! a nie wdrażać tu jakieś swoje pomysły i interpretacje. możesz się z tym nie zgadzać ale prawo stanowi inaczej !

            • 2 3

  • ha,ha, teraz poczekajmy, aż na lato przyjadą śmierdzący, dzicy i nieuprzejmi kierowcy z Warszawy.

    • 6 3

  • (7)

    Ustępuję bo mandaty zbyt duże . Nikt nie patrzy , ile paliwa idzie w powietrze , ile spalin przy tym zatrzymaniu

    • 55 52

    • (4)

      Kup elektryka, będziesz miał odzysk energii przy hamowaniu.

      • 10 14

      • Taa odzysk (2)

        Poczytaj sobie jakie zanieczyszczenia powstają przy produkcji elektrykòw, jakie są drogie w utrzymaniu (części naprawa), gdzie są pozyskiwane i w jakich warunkach potrzebne minerały, sprawdź sobie jak ciężko ugasić palącego ektryka (a nie jest to wcale rzadkie), jak ciężka jest utylizacja, dodatkowo nie ma kraju na świece z wystarczającą infrastrukturą która udźwignęła by przeskok na auta elektryczne no i ostatnie czyli prąd nie jest "czysty" i jeszcze długo nie będzie i nie mówię tu o Polsce tylko o praktycznie całym świecie.
        Tak naprawdę gdyby naprawdę chodziło o walkę z klimatem jeździlibyśmy autami benzynowymi z pojemnością 1.0 w gazie (tanie i proste w naprawie), elektryki to przyszłość oczywiście ale pewnie tak za 50lat. Teraz to tylko marketing który chcą nam wcisnąć tak jak np. nowe smartfony co roku i inne zbędne gadżety.
        Sprawdź sobie z czego taka Tesla zarabia najwięcej, podpowiem Ci że chodzi o tą mityczną "emisję co2" którą sprzedają innym producentom zwykłych aut którzy chcą produkować ich więcej.
        Smutne aczkolwiek prawdziwe :)

        • 6 3

        • Co ty za bzdury opowiadasz ? Cały czas jak wszystko i to ten segment produktów jest udoskonalany. (1)

          Czy ty w ogóle czytasz najnowsze doniesienia ze świata nauki ?

          I co ty mierzysz polską miarą, czyli polską energetyką węglową światową energetykę ? Tu też nic nie wiesz.

          Zatem nie ośmieszaj się. Ciesz się, że jeszcze możesz korzystać z samochodu spalinowego.

          • 5 8

          • Nic sensownego nie wniosłeś, jak w 99% twoich komentarzy do tego art.

            Przykład Anglii - wprowadzane są przepisy umożliwiajace zdalne odłączenie domowych ładowarek do elektryków w czasie największego poboru energii. I ty chcesz powiedzieć, że tylko Polska miałaby problem z ogarnięciem dużej ilości EV, pożerających olbrzymie ilości kilowatów, gdyby ludzie się w całości na nie przesiedli? Nie ma bata, cały świat musiałby całkowicie przebudować swoją energetykę!

            • 7 3

      • wystarczy hybryda, ten odzysk energii także tam występuje

        • 1 0

    • Rozczula mnie, jak nagle wszyscy kierowcy stali się orędownikami dbania o stan powietrza. Zdradzę Ci sekret: jazda samochodem jest generalnie zła dla środowiska.

      • 11 20

    • Rozbawiłeś mnie

      • 1 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane