• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Rewelka

    Trawniki na estakadach, a na trawnikach apartamentowce. Brawo wy.

    • 9 2

  • Popieram (1)

    Pomimo, że jestem kierowcą, to popieram ideę wyburzenia kładki, a jeszcze bardziej całkowite zamknięcie ruchu kołowego na wysokości od skrzyżowania Grunwaldzkiej z Miszewskiego aż do końca Al. Legionów. Dolny Wrzeszcz dla ludzi, a nie dla samochodów.

    • 2 13

    • Jesteś kierowcą czy tylko kiedyś zdałeś prawo jazdy??

      Chyba, że jeździsz tylko po Wejherowie albo Baninie to spoko.

      • 4 0

  • Jednopoziomowe skrzyżowanie (1)

    Skoro rozważa się budowę przejść naziemnych to idiotyzmem będzie zabieranie jedynego atutu skrzyżowania wielopoziomowego czyli jego bezkolizyjności. Jeżeli już to najlepiej by było wyrównać teren, wybudować w to miejsce zwykłe skrzyżowanie, a ze sprzedaży przylegającego terenu pod pierzejową zabudowę biurowo-usłudową w pierwszej linii i mieszkaniową w głębi działek sfinansować całe przedsięwzięcie. Tym samym utrzymanie całego układu drogowego tańsze i kawałek miasta ucywilizowany. Przy okazji może całą al. Rzeczypospolitej przebudować na zwykłą miejską aleję, dodać po jednym pasie ruchu, zmniejszyć pasy rozdziału, wbudować skrzyżowania, przejścia w poziomie ulicy i przylegające działki udostępnić pod zabudowę

    • 5 5

    • Akurat ten odcinek ulicy jest chyba ostatnim normalnym układem drogowym na dolnym tarasie.
      I tu nei chodzi o samochody, ale o normalność w ruchu tramwajowym.

      • 2 2

  • zlikwidowac....

    wymalowac zebry co 100m, zainstalowac spowalniacze co 50m, tablice swietlne mierzac predkosc co 200, i postawic tuzin 20p blokow - ruch kolowy bedzie taki ze nawet wprowadzenie strefy tempo30 bedzie nie potrzebne..... a za kilka lat zdechniemy wszyscy w korkach zaciagajac sie smrodem dyzli bez dpfa

    • 12 6

  • ...wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy... (5)

    (Nie)sławne skrzyżowania równorzędne na pewno skutecznie uspokoją (sparaliżują) ruch na tej gł. arterii komunikacyjnej. Czyli demolka jak wszędzie. Brawo osły!

    • 8 4

    • Sama prawda!

      • 0 1

    • Wystarczy spojrzeć jak uspokoili ruch w mieście, całe miasto nieustannie jest zakorkowane!

      • 2 1

    • to nie powonna być... (1)

      ...arteria komunikacyjna.

      • 1 1

      • A co powinno być? Zagroda ze świnkami czy twój ulubiony kurnik i obok Chińskiej rowerowni tani bar piwny?

        • 0 0

    • Dokładnie i na tacy podane :)

      • 0 0

  • we wizjah to miszczami jestesmy ! szkoda ze nie w realu !

    jakie to plywalnie mial byc ha ha ha

    • 0 4

  • Stop paraliżowi komunikacyjnemu dzielnicy!

    To są chore pomysły!

    • 7 5

  • Auta i skrzyżowania w mieście przeszkadzają? (2)

    To najwyższa pora wyprowadzić się na wieś! Jest dużo wolnych terenów dookoła...

    • 6 4

    • Szkoda pisania. Młotki i tak tego nie zrozumieją...

      • 3 1

    • O właśnie!!!

      • 0 0

  • (3)

    Zlikwidiwac do paskudztwo. Tam powinno byc 1 poziomowe normalne skrzyzowanie

    • 4 13

    • stójmy w korkach (2)

      szczęśliwi czasu nie liczą

      • 0 2

      • nie chcesz stać w korkach?

        rozważ zmianę pojazdu na rower wspomagany elektrycznie

        • 1 1

      • Przecież i tak za chwilę są światła na wysokości Burzyńskiego. Zwykłe skrzyżowanie albo rondo, przejścia naziemne zamiast tuneli i zielona fala dla samochodów na całej Rzeczypospolitej będzie dobrym rozwiązaniem. Doszłyby tylko trzy przejścia dla pieszych (Żwirki i Wigury, Jana Pawła, Startowa). I tak na wysokości Hynka są światła a potem na wysokości pętli tramwajowej. Przecież na Kołobrzeskiej też można jechać 70 km/godz jak trafi się na zieloną falę (przypadkową oczywiście).

        • 0 0

  • Ankieta

    Ankieta jest bez sensu. Jak zlikwidować? A co w to miejsce? Wyremontować albo zrobić tak aby w tym miscu zapewnić przejście bez przejść na ziemnych.ta droga przechodzą ludzie nie tylko na tramwaj-miasto zrobiło badanie takie jak im było wygodniej zrobić i wnioski są na zamówienie. Zrobienie przejść że światłami ma uspokoić ruch?bzdura zakorkuje.naziemne przejścia tylko są rozwiązaniem a miasto niech się zainteresuje zrobieniem ciągu pieszego wzdłuż al.jana Pawła bo tam nadal są płyty po lotnisku i wielkie bajora przez które nie możemy przejść!!! Mamy kilka Al.w Gdańsku ale w tak złym stanie z ciągiem pieszym jest tylko al.Jana Pawła II-tam nie ma chodnika a ludzie wchodzą na ulice aby przejść prze kałuże wielkości stawu. Rewitalizacja al.jana Pawła II kosztowała 3mln-i nie uwzględniono chodnika dla pieszych!!!!mowa o stronie przy nowo wybudowanych osiedlach alcon/awiator!!!!

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane