• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • (1)

    Znów durnowate pomysły likwidacji bezkolizyjnych przejść. I to nie jest problem kierowców, tylko komunikacji miejskiej, która dzięki kolizyjnym skrzyżowaniom jest bardzo wolna i bardzo niepunktualna.

    Kładkę trzeba wyremontować tak, aby można było po niej chodzić. Dziś jest w tak złym stanie, że mało kto korzysta choćby z przejścia nad JPII.

    • 12 5

    • durnowaty to ty jestes i twoja głupota która musisz sie chwalic

      • 0 4

  • (2)

    Jestem za - w ten sposób likwidując każde bezkolizyjne przejście tak spowolni się ruch tramwajowy, ze większość i tak będzie musiała kupić samochód aby móc normalnie żyć.

    Już dziś jazda tramwajem jest tak długa, zę lepiej stać w korkach bo i tak szybciej się dojedzie z pracy do domu.

    • 10 5

    • (1)

      Jazda tramwajem jest szybsza niz samochodem.

      • 1 5

      • Żartujesz sobie.
        Po pierwsze do tramwaju trzeba dojść, po drugie tramwaje maja problem z punktualnością, a po trzecie na odcinku od skrzyżowania Pomorska/Chłopska do UG szybciej dojadę rowerem niż tramwajem o samochodzie nie wspominając.

        Zresztą tak samo jest na odcinku UG/ Łostowiece.

        • 2 1

  • Całkowita likwidacja kładki, przeniesienie/likwidacja przystanków tramwajowych tak aby nie było konieczności budowy przejść czy dojść. Patrząc na ujęcia z powietrza, jeśli ktoś ma iść taki dystans do przystanku, biegać po schodach to może sobie spokojnie dojść do wcześniejszych przystanków na tej linii.Jeśli możecie likwidować tunele, robić przejście dla pieszych przed dworcem głównym to takie rozwiązania również powinny być brane pod uwagę.

    • 6 5

  • Wyburzyć całą Zaspę. (1)

    • 7 8

    • najlepiej zaprosic Ruskich - oni maja juz praktyke w Gdansku!

      • 0 1

  • GRu

    Skoro ludzie glownie do tramwaju tam chodza, to chyba najlepiej bedzie wyburzyc i zlikwidowac przystanek. Przynajmniej nikt pod samochod nie wpadnie. Ale znam wielu, ktorzy chodza tamtedy tez do kolejki SKM, a to juz byloby duze utrudnienie...

    • 2 1

  • Znowu padli na głowę (1)

    I już urzędasom przeszkadza "niespokojny" ruch na jezdni. Jedyna fajnie przelotowa ulica przez Zaspę. Proponuje dajcie tam co 20m policjanty ograniczcie prędkość do 30km/h i zróbcie co 50m przejścia dla pieszych. Taką mam koncepcję.

    • 8 4

    • Ty głowy niemasz wcaler bo jestes zagłupi

      • 1 4

  • Moim zdaniem pieszym należy utrudniać zycie (2)

    Biedapieszy wg. filozofii św. przepustowości to zło i coś z czym należy walczyć.
    Posiadacz samochodu (najlepiej drogiego) to jest przykładna postawa.

    Dlatego utrudniając pieszym życie, zachęca się ich do zrobienia czegoś w życiu co umozliwi im posiadanie samochodu.

    • 3 5

    • biedarozum z ciebie

      • 0 0

    • hahah ale sie usmiałem kolejny bambus dla którego blachosmrody są celem w zyciu :)

      • 0 0

  • droga w tunel (i tak jest głeboko) (1)

    a ludzie na powierzchnię. dośc hegemonii samochodów w miastach.

    • 5 8

    • Wieś czeka...

      • 3 1

  • Gratulacje za projekt numer 2 koniecznie go zrealizowac tylko całkowite zlikwidowanie tego szkradztwa nie bedzie przynosic (1)

    kosztów co roku i utrzymywanie kosztowne tego betonu .W kazdym kraju buradztwo zawsze prostesowało ale w kazdym zachodnim miescie takie projekty własnie likwidowano i teraz wszyscy są zadowoleni. W Polsce praktycznie niewiele sie zmieniło i trzeba likiwdowac te pomniki głupoty PRLu!
    Przejscia naziemne zblizaja nas do miast Europy zachodniej!!

    • 2 12

    • a co jakoś dystans się skraca? Kilometry się zaginają czy ki czort?

      • 3 0

  • Niepopularna decyzja władz

    Może lepiej zabrać się w końcu za ten bałagan na Jana Pawła gdzie znajdują sie pozostałości po rynku , zrobić drogę za blokiem Jana Pawła 4 i 6 , oświetlić ten teren żeby było bezpieczniej. Kładka pomaga ludziom a ten bałagan na środku miasta szkodzi wszystkim.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane