• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • (1)

    A co, Budimexowi przeszkadza kładka? Jest świetna, właściwie już zabytkowa (brutalizm?) i świetny z niej widok się roztacza.

    • 18 2

    • Budimex chce mieć darmowe składowanie ziemi z wykopów

      no i dodatkowe m kw. , ot cały POmysł urzędników z preziem Pawłowiczem na czele.

      • 3 0

  • Jak zwykle urzędasy kręcą, aby wszystko zniszczyć i od nowa, tylko wtedy będą potrzebni

    Cześć kładki b.dobrze wyremontowano, wystarczy w takim systemie zabezpieczyć pozostałe segmenty i schody dobudować dwie windy od strony Burzyńskiego i Dywizjonów lub przenieść je z miejsc przy jezdni gdzie w ogóle nie są wykorzystane. Dosadzić zimozielonej zieleni do skarp (tworząc ekran zabezpieczający) od strony budynków, ponieważ tam są przekroczone normy akustyczne i smogowe - wystarczy popatrzeć na mapkę.
    No ale urzędasy wszystko robią, aby zamieszać - zwiększyć niepotrzebne koszty, utrudnić i pogorszyć, A przez to chcą czuć się ważnymi i b, potrzebnymi.
    - Przypomnę, że od pierwszej edycji w każdym Budżecie Obywatelskim pojawia się ten projekt i na dodatek sygnowany przez innym mieszkańców.

    • 9 3

  • To nie będzie już to samo (1)

    Gdy zburzą kładkę to nie będzie już to samo, diametralnie zmieni się to chataktetystyczne miejsce.
    Wyremontować to co jest i zostawić jako pamiątkę dla następnych pokoleń.

    • 15 3

    • jasne by było jak dawniej za PRLu czyli komuno wracaj

      • 3 1

  • Pewnie miasto chce burzyć bo ma zlecenie od developerów, (1)

    którzy chcą przybliżyć bloki do skrzyżowania, a pieniądze nie śmierdzą jak mawiali starożytni.

    • 17 2

    • Co do tego to tylko prok kijanko...

      ...może mieć wątpliwości.

      • 2 1

  • Witkiewicz

    Dodać wyższe, bezpieczniejsze ogrodzenie, powstawiać moduły, ew. poszerzyć kładkę w niektórych miejscach i zrobić skate park. Pasowałby idealnie. Pomysł z kwiatami obok dwóch parków poroniony.

    • 3 3

  • Tylko nowoczesny tunel (3)

    Przejscie w ciągu Rzeczypospolitej to bardzo błędny pomysł. A uspokojenie ruchu w tej lokalizacji to blokada miasta

    • 8 6

    • miasto blokuje nadmiar samochodów

      uspokojenie ruchu paradoksalnie zwiększa przepustowość pasa drogowego i podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników miasta.

      • 3 3

    • nie, to nie blokada miasta. (1)

      To przywrócenie"sypialniom" gdańskim ich pierwotnej funkcji.

      • 1 2

      • Tak tak. Będziesz tak spać, że nawet nie dojedziesz do pracy bo takie korki będą. Przypominam, że autobusy też stoją w korkach.

        • 2 0

  • Zlikwidować całe skrzyżowanie i walnąć rondo. (2)

    • 6 9

    • rondo to masz w glowie

      • 1 0

    • Tak, to jest pomysł.

      Zintegruje osiedle, uspokoi ruch. Problem jednak w tym, że również go sparaliżuje, ponieważ
      Obecnie jest to bardzo szybki i wygodny dojazd na Przymorze z Wrzeszcza. Spowolnienie tego ruchu będzie korzystne dla życia dzielnicy, ale utrudni dojazd do innych dzielnic, a na miasto trzeba patrzeć jako całość. Część ruchu wtedy wycofa się na Grunwaldzką i ją jeszcze bardziej przytka. Poczekałbym z tym, aż powstanie nowa Abrahama i przedłużenie Hynka do Hallera.
      Nie można obniżać przepustowości ciągu komunikacyjnego, nie dając alternatyw.

      • 2 0

  • znów "robienie dobrze"... (2)

    ...deweloperom.

    • 15 4

    • tobie tylko eletrowrzasy pomogą :)

      • 0 3

    • 100% ustawka pod kolejnego dewelopera!

      • 1 0

  • Spaliny powodują ze oddychasz zatrutym powietrzem 24 godzinby na dobę w zimie dochcadzą jeszcze spaliny smieci z domków (1)

    Produkowane przez domki patologi i nowobogadzkich buraków.To tak jak bys podłączył sobie kroplówke z trucizną 24godziny na dobe.

    100 tys rocznie w Polsce umiera z powodu zanieczyszczenia powietrza!!! A Polska jest według raportu najbardziej zatrutym krajem w UE bo jest złomowiskiem europy zachodniej mamy najwięcej starego złomu w miescie importowanego ze złomowisk krajów zachodnich!!!

    • 2 5

    • Bez przesady. Nie mamy takiego złego powietrza, wystarczy je dobrze pogryźć.

      • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Młotki i przecinaki (5)

    Czy ktoś w ogóle tu myśli ? . Teraz jest idealne połączenie i komunikacja bez wstrzymywania ruchu. Jeszcze zainstalujcie ( kuzyn owcy ) światła - jakby było mało korków. Poza tym zainwestowaliście w winy potworną kasę i teraz co ,do rozbiórki . Co za kuzyni owcy .

    • 10 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      ty niejestes z Gdańska tylko z wiochy pod Gdańskiem jeszcze potwierdzasz ze jestes tym od kótrych wyzywasz (1)

      Niepytaj o myslenie bo własnie wpisem potwierdziłes ze ta zdolnosc jest ci obca!

      • 1 5

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

        Z rozpędu i w ścianę. Taka moja rada dla ciebie kolego.

        • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Prawda!

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Obecne rozwiazanie jest idealne!! Mieszkam w sasiedztwie - korzystam na co dzien!

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      windy byly "roztropnie" zamontowane tylko dla dewelopera

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane