• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • 2mln zł wyburzenie? (1)

    Przepraszam, że ile?

    • 13 1

    • + kolejne 4mil - bo reszta kladki sie sama POsypie jak zachwieje rownowage konstrukcji

      • 1 1

  • Segreguj odpady! w pięknie udekorowanym koszu z melodyjką za płotem gdzie labirynt do informacji turystycznej, z nowoczesnym

    ja bym to rozbudował , zabudował, wstawił ławki (nie kozie prycze) , z zabudowania stworzyłbym flet grający w niektórych miejscach ku pamięci pana Walz. Taki piękny konspiracyjny początek architektury wam rozwalą "Zaspianie", że pucybut księżycowy z mosiądzu zamiast tego lewka 12 i gaiku na Jaśkowej.

    • 1 0

  • (2)

    Przejście przez jezdnię musi być bezpieczne obecne rozwiązanie jest beznadziejne zarówno dla osób starszych jak i dla tych z wózkami. Od samego początku powinno być inne rozwiązanie komunikacyjne powiązane z przesunięciem przystanków tramwajowych.

    • 4 10

    • To jest bardzo dobre rozwiazanie! (1)

      Tylko nalezy dorobic brakujace dwie windy, od Dywizjonow i Burzynskiego!

      • 2 1

      • niestety - budyn zrobil windy tylko dla dewelopera!

        • 2 1

  • DLACZEGO???

    Dlaczego chcecie odciąć ludzi od komunikacji??? Jeśli zburzą całkowicie to jak ludzie ze startowej 5, 7,11 i innych bloków będą musieli biegać dookoła na tramwaj?? To jest kolejna zachęta do rezygnacji z komunikacji miejskiej. Myślicie, że osoby np niepełnosprawne lub mające trudności w poruszaniu się będą w stanie zasuwać dookoła "kilometry" ?? Chyba chcą zrobić prywatną kładkę dla bloku który ma być budowany przez dewelopera gdzie kiedyś był parking!!

    • 7 1

  • Nie burzyć!! (3)

    Dlaczego chce ktoś odciąć ludzi od komunikacji??? Jeśli zburzą całkowicie to jak mieszkańcy ze Startowej 5, 7, 11 i innych bloków będą musieli biegać dookoła na tramwaj?? To jest kolejna zachęta do rezygnacji z komunikacji miejskiej. Mieszka tu pełno osób niepełnosprawnych lub mających trudności w poruszaniu a także wiele matek z dziećmi i wózkami. Czy ktoś pomyślał że wiele z nich nie będzie w stanie zasuwać dookoła?? Chyba chcą zrobić prywatną kładkę dla bloku który ma być budowany przez dewelopera gdzie kiedyś był parking!! To są chore pomysły. Tym bardziej, że np dojście do kolejnego przystanku tj Startowa jest tunelem pod drogą, bez windy, i oczywiście po każdych opadach deszczu jest on sukcesywnie zalewany. Niech taki "pomysłowy" urzędnik złamie sobie nogę i dotrze na przystanek np ze Startowej 5 ale...tą wymyśloną przez siebie drogą dookoła. Może wtedy się oczy otworzyłyby na "głupie" pomysły.

    • 12 0

    • Burzynskiego tez uzywa kladke i jest z niej zadowolona! Zadnych zmian!

      • 0 0

    • (1)

      Teraz ci z dywizjonu jak chcą wyjechać winda latają dookola

      • 1 0

      • windy Budyn dal dla dewelopera a nie mieszkancow Zaspy

        Burzynskiego ma ten sam problem..

        • 1 0

  • (1)

    A to czasem zabytkiem nie bedzie

    • 3 1

    • Juz jest, jak i jedyne w swoim rodzaju osiedle na bazie plastra miodu!

      • 3 0

  • Rudy 102

    Drogi dziurawe, chodniki nierówne i drogie w utrzymaniu. Też proponuję rozebrać.

    • 5 2

  • Graulecje dla tego, który (1)

    wymyślił przystanek w środku węzła z takim dojściem.
    Zlikwidować tą pokraczną konstrukcję a przystanek przestawić. Proste.

    • 3 4

    • widac nie mieszkasz na Zaspie, wiedz sie nie wypowiadaj!

      • 2 1

  • Ja mam jeszcze jeden pomysł na kładkę (2)

    Zostawienie tylko jednej nitki (tej częściej używanej), obniżenie jej, tak, żeby była na poziomie Rzeczypospolitej - ale powyżej Jana Pawła i od obu stron tej ulicy pochyłe rampy (bez schodów),
    tak, żeby nie trzeba było zmiejszać prześwitu.
    Dalej zostaje problem utrzymania części kładki (kładka jest krótsza - przez Rzeczypospolitej przechodzimy normalnym przejściem) - i też nie potrzebujemy utrzymywać schodów i wind.

    • 0 1

    • CALA kladka jest uzywana! Kladka jest spojnikem osiedla - i mieszkancy sa z niej zadowoleni! (1)

      widac tam nie mieszkasz - bo nie wiesz, ze tam jezdza tramwaje na poziomie Rzeczypospolitej

      • 1 0

      • jakie koszty utrzymania - od 20 lat nic na nia nikt nie wydal!

        • 1 0

  • Ciekawy przelicznik. (1)

    Minus w postaci wyglądu ważniejszy od bezpieczeństwa. Typowi urzędnicy. Jak zwykle - więcej pasów, większe korki, więcej spalin, no ale taniej.

    • 3 1

    • a kto powiedzial, ze taniej...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane