- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (24 opinie)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 4 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 6 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (111 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 23:19
a gdzie (2)
ja będę na rolkach jeździć jak wyburzą ?! :o
- 4 0
-
2017-12-06 00:18
nie trzeba bylo glosowac na PO (1)
- 1 3
-
2017-12-06 06:30
ja nie głosowała :(
- 3 1
-
2017-12-05 23:39
MIeszkaniec (3)
Debile odczepcie sie od kładadki ! wyrmontujcie ją za kase jaka pochłonie rozbiórkę ! Naj bardziej idiotyczny pomysł to zrobić tam pasy i moze kolejne światła ? Setki dzieci biega bezpiecznie góra kłądka do togo windami matki z wózkami ! a Wy chcecie im dodać sposóbu na wpadnięcie pod koła ! A moze progi zwalniajace zamontujecie i mierniki predkoci ! kto ma w tym interes ?
- 8 3
-
2017-12-06 00:18
100% Popieram - i mieszkam w okolicy!
- 5 0
-
2017-12-06 09:22
sam jestes debilem i własnie to potwierdziłęs
- 1 3
-
2017-12-06 12:03
interes w utrzymywaniu limitu prędkości 50 km/h lub 30 km/h mają piesi
ale również i kierowcy: paradoksalnie limit 30 km/h zwiększa przepustowość pasa drogowego
- 0 2
-
2017-12-06 00:17
SKANDAL!!!! Zrobic ankiete wsrod MIESZKANCOW Zaspy!!!
Najpierw zaniedbano - teraz jakies oblednie glupie pomysly!! Stare rozwiazanie jest bardzo dobre!! Wystarczy dbac o obiekt!
- 6 1
-
2017-12-06 00:33
Zlikwidowac Urzedy w Gdansku!
- 3 2
-
2017-12-06 00:39
Kładka przeszkadz, bo obok budyniowa firma chce budować apartamenty dla bogaczy i kładka jest za blisko
- 5 0
-
2017-12-06 00:55
Zglosic do UNESCO! Zaspe i Kladke!
- 3 2
-
2017-12-06 00:55
(1)
Z tej kładki widać morze
- 4 0
-
2017-12-06 01:01
dlatego deweloper leci na te dzialke!
- 2 0
-
2017-12-06 01:00
nasi "bracia" Rosjanie juz stosowali ta POlityke burzenia starych obiektow w Gdansku! (1)
Widac ich POtomkowie skrzetnie kontynuuja te sama POlityke
- 6 3
-
2017-12-06 09:24
Porównujesz oszołomie zabytki starego Gdańska do komunistycznych budowli za PRLu?
- 1 2
-
2017-12-06 01:16
....czyli jak wkurzyc mieszkancow osiedla Zaspa!
czekamy na wybory!
- 4 2
-
2017-12-06 08:40
jak się nazywa ten developer któremu ta kładka przeszkadza?
ten co ma te apartamentowce stawiać na pasie od strony dworca, to ten budimex od adamowicza?
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.