Wiadomości

Kolejna firma aut współdzielonych wkracza do Trójmiasta. Carsharing także na doby

Najnowszy artukuł na ten temat

Na drzewie i na znaku. Dziwne miejsca na "parkowanie" hulajnóg

PanekCS to najnowszy gracz na trójmiejskim rynku współdzielonych aut.
PanekCS to najnowszy gracz na trójmiejskim rynku współdzielonych aut. mat. prasowe

Zaostrza się konkurencja na trójmiejskim rynku samochodów współdzielonych. 1 sierpnia do działających już usług Traficar i MiiMove dołączy PanekCS. Firmy carsharingowe wkraczają też na nowy rynek - wynajmu na doby. Sprawdziliśmy, ile kosztowałby przejazd autem na minuty z Trójmiasta do Warszawy.



Która oferta aut współdzielonych jest najbardziej atrakcyjna cenowo?

Panek Car Sharing 14%
MiiMove 47%
Traficar 14%
żadna, lepiej skorzystać z usług wypożyczalni aut 25%
zakończona Łącznie głosów: 630
Firma Panek w Trójmieście dotychczas była kojarzona wyłącznie ze zwykłą wypożyczalnią aut na doby. 1 sierpnia na ulicach Trójmiasta pojawią się jej auta także w ramach usługi współdzielonych samochodów.

Stawka za minutę będzie identyczna, jak w pozostałych miastach, gdzie jest już obecny Panek Car Sharing (w skrócie PanekCS), czyli Warszawie, Krakowie oraz Lublinie:

  • samochody Toyota Yaris (z automatyczną skrzynią biegów): 50 gr minuta jazdy, 80 gr 1 km, 20 gr minuta postoju,
  • samochody Toyota Corolla (skrzynia automatyczna lub manualna): 60 gr minuta jazdy, 80 gr 1 km, 20 gr postój.

Operator systemu planuje wzorem pozostałych miast wprowadzić w Trójmieście promocyjne opłaty 40 gr za minutę jazdy dla wybranych aut (będzie można je filtrować w aplikacji na telefon) oraz przyznawać bonusy za uzupełnienie paliwa lub umycie pojazdu.

Nie wiadomo jeszcze, ile dokładnie aut trafi na trójmiejski rynek w pierwszym etapie ani jakie dzielnice objęte zostaną usługą zwrotu aut.

Oferta PanekCS na tle konkurencji wyróżnia się rozbudowanymi pakietami na wypożyczenia długoterminowe, które będą także działały w Trójmieście:

  • pakiet S, który pozwala podróżować Toyotami Yaris przez całą dobę za 90 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.
  • pakiet S w wersji tygodniowej - 540 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.
  • pakiet S+M, który pozwala przemieszczać się samochodami serii Yaris i Corolla przez całą dobę za 120 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.
  • pakiet S+M w wersji tygodniowej - 720 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.

Wszystkie auta można podczas wypożyczenia zatankować z wykorzystaniem karty flotowej na stacjach Orlen i Bliska bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Dostępne są również miesięczne subskrypcje, znoszące z 1 tys. zł do zera odpowiedzialność za uszkodzenia oraz nieco obniżające ceny wynajmu, a także pakiet S+M+L, który rozszerza opcję wypożyczeń o auta elektryczne, ale te na razie nie będą dostępne w Trójmieście.

PanekCS promuje ponadto dokonywanie przedpłat na konto:

  • przy jednorazowej wpłacie 100 zł otrzymujemy dodatkowe 5 zł,
  • przy jednorazowej wpłacie 500 zł - 30 zł,
  • przy jednorazowej wpłacie 1000 zł - 80 zł.

Auta MiiMove można od kilku dni wynająć na 24h za 99 zł i podróżować po całej Polsce.
Auta MiiMove można od kilku dni wynająć na 24h za 99 zł i podróżować po całej Polsce. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

MiiMove: wynajem dobowy oraz bonusy za doładowanie konta



Kolejną nowością na trójmiejskim rynku aut współdzielonych jest rozszerzona oferta wywodzącej się z Gdyni firmy MiiMove. Dotychczas oferowała ona na wynajem samochody Opel Astra (z automatyczną skrzynią biegów) w cenie 50 gr za minutę jazdy, 80 gr za każdy kilometr i 10 gr za minutę postoju (w godzinach nocnych 1 gr/minuta).

Od kilku dni możliwy jest także wynajem dobowy wszystkich aut. Opłata za 24 godziny wynosi 99 zł. Do tego należy doliczyć koszt benzyny według zużycia z dokładnością do 1 proc.

Zdaniem operatora usługi przy ekonomicznej jeździe jesteśmy w stanie osiągnąć zużycie na poziomie 7 litrów/100 km, zaś obecny przelicznik ceny benzyny to 5,20 zł za każdy litr (to oznacza, że pokonanie 1 km to koszt ok. 0,36 zł). Auta posiadają karty flotowe, pozwalające na tankowanie bezgotówkowe na stacjach Lotosu.

MiiMove wprowadził ponadto usługę przedpłat, która pozwala na uzyskanie dodatkowych bonusów:

  • jednorazowa wpłata 50 zł premiowana jest dodatkowymi 5 zł,
  • jednorazowa wpłata 100 zł - dodatkowe 15 zł,
  • jednorazowa wpłata 150 zł - dodatkowe 25 zł.

Ostatnią z nowości MiiMove jest podjęcie współpracy z firmą Easyshare, dzięki czemu z poziomu aplikacji MiiMove możemy wypożyczać auta Easyshare w Łodzi i Poznaniu, lecz bez możliwości przejazdu ze zwrotem do systemu między Trójmiastem a tymi miastami.

MiiMove zwiększy flotę do 800 aut. Traficar poszerzył strefę


Traficar posiada największą flotę samochodów w Trójmieście - ok. egzemplarzy 600 Reanult Clio.
Traficar posiada największą flotę samochodów w Trójmieście - ok. egzemplarzy 600 Reanult Clio. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Traficar: 10 proc. na kolejne przejazdy samochodami



Również Traficar, czyli pierwsza firma carsharingowa w Trójmieście (obecnie już ponad 600 samochodów), dokonał w ostatnich tygodniach zmian w cenniku. Oprócz standardowych opłat za wypożyczenie Renault Clio (z manualną skrzynią biegów) w cenie 50 gr za minutę, 80 gr za kilometr i 10 gr za postój, wprowadzono 10-procentowy zwrot wydatków w kolejnym miesiącu.

Przykładowo, jeżeli w lipcu na przejazdy samochodami Traficar wydaliśmy 300 zł, to w sierpniu otrzymamy 30-złotowy bonus na kolejne podróże.

Traficar pozwala także na dobowy wynajem, który włącza się automatycznie po przekroczeniu kwoty 75 zł za czas wypożyczenia (czyli 150 minut). Do tego dochodzi wciąż aktywna opłata za kilometr (80 gr). Auta można w razie potrzeby zatankować na stacjach Orlen - po wcześniejszym kontakcie z obsługą klienta.

Najtańszą podróż do Warszawy odbędziemy autami MiiMove, najwięcej zapłacimy wybierając Traficar.
Najtańszą podróż do Warszawy odbędziemy autami MiiMove, najwięcej zapłacimy wybierając Traficar. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Samochodem współdzielonym do Warszawy



Czy przy obecnych cennikach usług firm carsharingowych opłaca się korzystać z takiego auta przy podróżach międzymiastowych? Sprawdźmy to na przykładzie przejazdu z Trójmiasta do Warszawy, czyli trasy o długości ok. 350 km (przez S7 i DK7).

W przypadku firmy PanekCS najtańsza opcja to wynajem dobowy Yarisa za 90 zł oraz opłata za pokonanie 350 km (175 zł), co daje nam kwotę 265 zł. Dokonując przedpłaty 200 zł jesteśmy w stanie zaoszczędzić na tym przejeździe jeszcze 10 zł.

Plusem Panka jest możliwość zwrotu auta do systemu w Warszawie, dzięki czemu nie będziemy musieli wracać nim do Trójmiasta lub możemy skorzystać z takiej opcji po upływie kilku dni, bez potrzeby ponoszenia dodatkowych opłat za wynajem dobowy.

Za dwa lata kolejny odcinek ekspresówki do Warszawy


Zaawansowanie prac przy budowie drogi ekpresowej S7 do Warszawy.
Zaawansowanie prac przy budowie drogi ekpresowej S7 do Warszawy. graf. Trojmiasto.pl
Wybierając MiiMove, pokonanie 350 km będzie nas kosztowało ok. 127 zł (o ile faktycznie uda nam się osiągnąć spalanie na poziomie 7 litrów/100 km). Do tego należy doliczyć 99 zł za wynajem dobowy, co daje razem kwotę ok. 226 zł.

Korzystając z opcji przedpłaty, można obniżyć tę kwotę o 30 zł przy jednorazowych wpłatach 150 zł oraz 50 zł.

Minusem MiiMove jest brak możliwości zwrotu auta w Warszawie, a więc będziemy musieli nim wrócić do Trójmiasta, co przy kilkudniowym pobycie w stolicy będzie wiązało się z potrzebą uiszczania opłat za każdą dobę wynajmu.

Samochodem do Warszawy: S7 czy A1?


Podróż Traficarem do stolicy będzie wiązała się z opłatą 75 zł za dobowy wynajem samochodu oraz 280 zł za pokonane kilometry, czyli łącznie aż 355 zł, z czego 35 zł otrzymamy z powrotem na przejazdy w kolejnym miesiącu.

Samochody Traficar, podobnie jak PanekCS, możemy zwrócić do systemu w Warszawie. Trzeba się jednak liczyć z możliwymi trudnościami w wypożyczaniu auta w drodze powrotnej. Traficar bowiem znacznie ograniczył swoje usługi w stolicy i obecnie dominują tam auta elektryczne, którymi nie można przemieszczać się między miastami.

A może pociągiem, autokarem lub samolotem?



Dla porównania, bilet na pociąg Express InterCity Premium, obsługiwany składami Pendolino, z jednodniowym wyprzedzeniem to wydatek 150 zł za drugą klasę i 229 zł za pierwszą. Decydując się na autokar Flixbusa z Trójmiasta do Warszawy z jednodniowym wyprzedzeniem, zapłacimy za bilet od ok. 46 do 80 zł, zaś samolotem (LOT) co najmniej 360 zł.

Auta współdzielone wygrywają z wypożyczalniami dostępnością i szybkością wypożyczenia. Przegrywają brakiem dodatkowych usług.
Auta współdzielone wygrywają z wypożyczalniami dostępnością i szybkością wypożyczenia. Przegrywają brakiem dodatkowych usług. fot. 123RF.COM

Czy auta współdzielone mogą konkurować z tradycyjnymi wypożyczalniami samochodów?



Na korzyść rozwiązania carsharingowego przemawia możliwość wypożyczenia auta wprost z ulicy bez potrzeby umawiania się na konkretne godziny i miejsce odbioru/zdania pojazdu. Nie jest wymagane ustanawianie zabezpieczeń finansowych na karcie debetowej lub wpłacenie kaucji. Ponadto nie musimy tankować auta do pełna przed zwrotem.

Minusem rozwiązania carsharingowego na doby jest zakaz wyjazdu poza granicę Polski, stosunkowo niewielki wybór modeli aut oraz brak możliwości wypożyczenia dodatkowego wyposażenia samochodu, np. fotelika dla dziecka.


Opinie (134) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie dość, że nie ma gdzie parkować w GD (28)

    To jeszcze więcej tego nastawiają...

    • 80 70

    • (7)

      Ja wolę żeby . współdzielone stały na mieście niż prywatne. Przynajmniej każdy może skorzystać w każdej chwili a nie prywata na 8h zajmuje miejsce i inni nic z tego nie mają poza korkiem większym.

      • 51 10

      • (6)

        a te współdzielone miejsca niby nie zajmują? I tak rzadko kiedy jadą nim np. 2 osoby. Gadanie o eko itp. a zagraca się miasta tym złomem i bzdurnymi hulajnogami

        • 13 29

        • Ale z 1 auta współdzielonego może skorzystać 10 kierowców przez całą dobę (5)

          a miejsce parkinowe zajmuje jedno.
          To dość elementarna matematyka.

          • 45 8

          • zbyt wiele wymagasz po wyborcy PIS (2)

            • 27 19

            • (1)

              A ty pewnie leming z poko albo innej wiosny?

              • 6 8

              • przynajmniej nie pelikan z betonu rydzyka

                • 3 4

          • Wcale nie (1)

            Stoją przed moim blokiem od pięciu dni nieruszone, nikt nie jeździł, zajmują dwa miejsca. Nie ma gdzie zaparkować jak wracam z pracy. Elementarna matematyka.

            • 4 8

            • Masz wykupione miejsce parkingowe?

              • 9 4

    • wypożyczaj (1)

      i wywoź na granicę strefy

      • 8 4

      • A potem wracaj na piechotę

        Geniusz.

        • 4 1

    • (6)

      Prywatne auto stoi jakieś 8 godzin pod robota i z 12-15 pod domem. W tym czasie jedno auto carsharingu objedzie trzy razy Trójmiasto. Co jest bardziej efektywne?

      • 33 6

      • (1)

        efektywne - dla kogo?

        • 4 19

        • dla miasta i mieszkańców

          • 19 5

      • Miasto miało zmiejszać ruch samochodowy (spaliny i inne g) (1)

        a tu cyk kolejna firma ładuje się nam z butami i dodatkowe zgęszczenie na parkingach pod domami.

        • 11 11

        • i tak robi. współdzielone ograniczają ilość prywatnych samochodów

          jeden współdzielony może obsłużyć kilkanaście osób, a nie jedną.
          Czyli miejsca zajmuje kilkanaście razy mniej.
          Auta są nowe więc są ciche i spalin emitują znacznie mniej niż przeciętny prywatny rzęch.

          • 20 6

      • (1)

        Bzdura. Takie auto jest droższe od wlasnego

        • 5 6

        • dla kogo droższe?

          • 3 4

    • Jak zwykle - dyżurny maruda zawsze pisze pierwszy.

      • 5 2

    • no własnie mniej człowieku - jesli taki samochód jest używany przez 10 osób dziennie, to jest 10 samochodów mniej (5)

      • 12 5

      • (4)

        Przy założeniu, że korzystają z niego osoby, które samochody mają i zostawiają je pod domem, wtedy masz te 10 mniej, co nie zmienia faktu, że ich prywatne auta stoją na parkingach osiedlowych i tam miejsca blokują.

        • 2 6

        • ci co mają samochody zawsze mogą się ich pozbyć. proste

          • 2 4

        • jak korzystają z nich ludzie, którzy maja własne samochody to samochodów jest jednak o 10 więcej a nie mniej - twoje twierdzenie jest nielogiczne

          • 3 7

        • a po co ktoś miałby korzystać mając swój (poza wyjątkowymi przypadkami) (1)

          przecież to nieekonomiczne mnożenie kosztów

          • 1 5

          • Jadę na bibkę autem na minuty, wracam uberem, a moje auto odpoczywa

            • 1 0

    • Niech będzie ich więcej i więcej .... (3)

      ...ale powinny być kary za parkowanie również na parkingach osiedli za które płaci cała wspólnota. Dlaczego mają parkować za free i zabierać miejsce mieszkańcom??

      • 4 3

      • Ale przecież te samochody parkują osoby, które mieszkają na tych osiedlach i płacą na wspólnotę... (2)

        Co to za różnica, czy zaparkują tam auto współdzielone, czy swój samochód, którego nie muszą mieć, korzystając z car sharingu i zbiorkomu (są takie osoby, np. ja)?

        • 5 2

        • Nie zmienia to faktu nielegalnego parkowania. (1)

          Parkujesz nie swoje auto a właściciel ma parking za free.

          • 0 4

          • Parkuje na swoim auto z wypożyczalni - ja tez płace czynsz i jest to tal samo moje jak innych mieszkańców

            • 7 0

  • I Bardzo Dobrze (2)

    Im więcej takich firm tym cena będzie mniejsza

    • 72 10

    • No akurat tu jest zmowa i wszystkie mają taki sam cennik

      • 13 4

    • dobrze jakby jakieś nowe drogi budowali, czy to nie można nic nowego zrobić, bo wszystkie z czasów Hitlera

      • 2 3

  • Oliwa nie wybaczy zniszczenia (4)

    Po co strefy płatnego parkowania (np w Oliwie) skoro miejsca zastawiane są autami wypożyczanymi które i tak parkują bezpłatnie?

    • 56 18

    • Opłaty za parkowanie w miejskiej strefie płatnego parkowania są wliczone w stawki za korzystanie z Traficar

      • 22 5

    • (2)

      auto takie może wypożyczyć każdy, więc każdy może potencjalnie skorzystać z tego że tam stoi.
      prywatne jak ktoś postawi to będzie stało pół dnia, zajmowało miejsce, a skorzystać nikt inny z niego nie będzie mógł.

      • 19 6

      • Pół dnia? (1)

        Kolego, ja jeżdzę z Oliwy dokądś, wyobraź sobie, że jak rano przegapię "ten moment" to trudno coś znaleźć dostępnego.

        • 4 4

        • wypożycz,

          wstaw w to miejsce swój samochód, wywieź do strzyży/wrzeszcza i wróć tramwajem:D

          • 5 0

  • Pytanie... (11)

    "Zdaniem operatora usługi przy ekonomicznej jeździe jesteśmy w stanie osiągnąć zużycie na poziomie 7 litrów/100 km, zaś obecny przelicznik ceny benzyny to 5,20 zł za każdy litr. Auta posiadają karty flotowe, pozwalające na tankowanie bezgotówkowe na stacjach Lotosu"

    Skoro w autach sa karty flotowe, to mam jednocześnie płacić za paliwo?? Jak to działa??

    • 4 26

    • (4)

      To proste - płacisz 99 zł za dobę i za paliwo - w zaokrągleniu 0,37 zł za km (5,2*7/100), ale nie masz już opłaty 80 gr za km, jak w wypożyczeniu standardowym

      • 7 0

      • mam nieco inne doświadczenia, jazda po mieście przez 1 godzinę, 2 postoje w tym i auto (3)

        spaliłlo nie 7 litrów, a 14,3 litra według komputera pokładowego. I wcale nie szalałem tym samochodem, raz jeden docisnąłem ponadstandardowo żeby sprawdzić osiągi i to tyle, reszta to normalna jazda.

        • 4 0

        • Moja mazda 1.5 (2)

          Pali 8litrów w mieście... LPG!!!

          • 1 1

          • nie źle (1)

            Mój Prius+ 6,5 LPG Japończyki górą, również pod względem bezawaryjności

            • 0 0

            • Źle

              Bo nie nie źle, ale nieźle.

              • 0 0

    • Na stacji pikasz kartą flotową (2)

      a potem myślisz że kto ma za to zapłacić? Mii move? Opel? Lotos? Czy Ty?

      • 7 1

      • a PIS nie da? Jakiś program 500+ na wypożyczanie tych samochodów :D (1)

        • 8 2

        • Niedługo pewnie da...

          Komuna wraca! Już zaczynają sterować cenami nawet żywności... O paliwie nie wspomnę. Od 2019 już płacimy dodatkowy kolejny podatek do litra paliwa

          • 3 0

    • (2)

      Płacisz bezgotowkowo na stacji, a potem wyliczaja ci w opłacie za auto koszt benzynt po jego zdawaniu w cenie 5,2 za litr. Jeżeli zuzyjesz 10 litrów, to placisz 52 zł za benzyne plus 99 za dobe. Nie płacisz jednak już nic na stacji i zadnej dodatkowej oplaty za kilometr.

      • 4 1

      • No właśnie nie tyle, ile zatankowałeś x 5,20 zł, tylko tyle ile przejechałeś x 0,37 zł/km, bo: "Do tego należy doliczyć koszt benzyny według zużycia". Czyli tankujesz pod korek, płatność bezgotówkowa obciąża operatora, a użytkownika obciąża wg. zużycia paliwa - w skrócie, powiedzmy, 0,07 x 5,20 = 0,37 .

        • 4 0

      • Przeczytałem "zatankujesz", zamiast "zużyjesz". Jest tak, jak piszesz.

        • 0 0

  • konkurencja dobra rzecz

    tylko miejsc parkingowych mniej i mniej....

    • 21 10

  • Jak najbardziej popieram!!Przedewszystkim mamy wiecej na ulicach nowych aut co mniej truja spalinami,ale te firmy powinny (1)

    • 11 10

    • Co powinny?

      Nie wiem, wyprowadź się na wieś??
      STOP EcoTerrorystom! Choroba Umysłowa.

      • 3 2

  • Dobra opcja dla singla, który mało jeździ

    Czyli mnie 10 lat temu :) Rosnące koszty, korki i problemy z parkowaniem powodują, że coraz mniejszy sens ma posiadania auta w mieście.

    • 37 6

  • (6)

    zabierają miejsca parkingowe, których jest i tak za mało - jak firma ma np 100 samochodów powinna udostępnić bezpłatny parking na tyle samo aut- (nowy) na terenie miasta jako rekompensata . Babcia jak chce sprzedawać przysłowiową pietruszkę jest goniona z chodników a dlaczego oni mogą za darmo?

    • 29 42

    • (5)

      Przecież ich auta maja oplacone miesięcznie parkowanie w formie abonamentow, tak więc nie zajmuja za darmo miejsc w strefie platnego parkowania.

      • 13 5

      • (3)

        miałem na myśli wszystkie miejsca parkowania -- płatne i przede wszystkim bezpłatne

        • 3 4

        • Nikt ich nie parkuje na bezpłatnych

          Bo obok są puste płatne. Janusze boją się ich, jak ognia.

          • 4 5

        • (1)

          a ty płacisz za bezpłatne? dlaczego ktoś inny ma płacić za bezpłatne?

          • 3 2

          • dlatego ze prowadzi taką działalność gospodarczą , która wymaga parkowania samochodu na ulicy - tak jak ktoś na rynku, który sprzedaje jabłka i płaci placowe

            • 0 4

      • poza tym jedno takie auto może zastąpić kilka/kilkanaście prywatnych.
        sama korzyść dla miasta i mieszkańców

        • 8 4

  • szkoda że nie sa to samochody elektryczne (4)

    • 33 13

    • (3)

      Autem elektrycznym nie wyjeżdżaj lepiej poza miasto bo się zdziwić możesz wbrew ogłupiającym reklamom.

      • 6 3

      • Innogy (1)

        Ale do miasta takie BMW i3 od innogy byłoby całkiem Ok.

        • 3 0

        • I wynajem byłby 2 razy droższy ...

          • 0 0

      • to sa samochody miejskie nie na wakacje

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

BMW i3 to samochód z napędem: