• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz życia i jazda na suwak obowiązkowe od 1 października

mJ
13 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Jazda na suwak będzie obowiązkiem każdego kierowcy. Jazda na suwak będzie obowiązkiem każdego kierowcy.

Wszystko wskazuje na to, że od 1 października kierowcy poruszający się po polskich drogach będą mieć obowiązek tworzenia korytarzy życia oraz jazdy na suwak. Ministerstwo Infrastruktury przyspieszyło prace nad nowymi przepisami i niedawno opublikowało nowelizację ustawy Prawa o ruchu drogowym.



Na początku roku zapytaliśmy przedstawicieli resortu o przybliżony termin wprowadzenia w życie zapowiadanego wcześniej obowiązku jazdy na suwak. Otrzymaliśmy odpowiedź, że prace nad zmianami trwają, ale data nie jest jeszcze znana. Teraz już wiadomo, że Ministerstwo Infrastruktury nie próżnowało i zaproponowało wprowadzenie dwóch nowych przepisów jeszcze w tym roku. Ten drugi będzie dotyczył obowiązkowego tworzenia korytarzy życia.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi, ograniczające liczbę dostępnych pasów - czytamy na stronie Ministerstwie Infrastruktury.

Służby proszą kierowców o wsparcie: twórzcie korytarz życia

Zasada tworzenia korytarza życia



Pierwszy z przepisów, który zostanie unormowany jesienią, będzie określał zasady tworzenia przez zmotoryzowanych wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych oraz ustępowania im pierwszeństwa przejazdu, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Kierowcy będą musieli stosować się do "zasady prawej dłoni". W jej myśl pojazdy znajdujące się na skrajnym lewym pasie będą miały obowiązek zjechania do lewej krawędzi jezdni, natomiast kierujący pojazdami znajdującymi się na pozostałych pasach drogi będą musieli zjechać maksymalnie do prawej strony.

Zasada jazdy na suwak



Drugą kwestią jest jazda na tzw. suwak czy zakładkę. Przepisy będą jasno określały zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje korek. Zasada "zamka błyskawicznego" jest bardzo prosta: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy będą mieli obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając naprzemiennie, po jednym, będą tworzyć "suwak".

Od kilku lat w wielu lokalizacjach Trójmiasta można dostrzec znaki zalecające jazdę na zakładkę. I choć to wciąż tylko zalecenia, to gołym okiem widać poprawę kultury jazdy kierowców, którzy coraz częściej stosują się do tej zasady.

Za niestosowanie się do przepisów, które mają wejść w życie 1 października, grozić będą mandaty karne.

Jazda na suwak wciąż kuleje

mJ

Opinie (102) 3 zablokowane

  • A może na zamek strunowy? (1)

    Autorze! Czy ty wiesz, co to jest zakładka, albo suwak? To nie jest to samo, co popularny "zamek błyskawiczny", w którym elementy nachodzą na siebie naprzemiennie. Nawiasem mówiąc, to określenie też nie jest adekwatne, bo samochody są w ruchu, tak jak suwak błyskawicznego zamka, a nie jego zazębiające się elementy. Widać , jak karierę robią luźne skojarzenia i oby takich nie było w tekście ustawodawcy, bo z tego tylko prawnicy będą mieli korzyści na rozprawach sądowych po drogowych kolizjach.

    • 0 3

    • zdejmij spodnie, złap za uchwyt suwaka

      i pociągnij za nogawki. Voila! Auta jadą, łącznik stoi.

      • 2 0

  • Bez znaczenia. U nas i tak nikt zadnych przepisow nie przestrzega. zwłaszcza kierowcy (3)

    pilnować tego też nie ma komu wiec bedzie jak było.

    Co drugi sie bedzie tłumaczył " za moich czasów czegoś takiego nie było"

    • 23 5

    • (2)

      Przepisów to nie przestrzegają rowerzyści. W każdym razie jeszcze nie znam takiego ;)

      • 8 5

      • Ja nie znam kierowcy, który zawsze przestrzega przepisy o ruchu drogowym.

        • 1 0

      • przynajmniej wypadków nie powodują w przeciwieństwie do doskonale obeznanych w przepisach kierowców. legenda głosi że 1 na 100 kierowców odróżnia przejście dla pieszych od przejazdu dla rowerzystów.

        • 4 8

  • kultury tez trzeba a gdy jej brak to tworzy się przepisy (5)

    co do jazdy "na suwak", to jedzie sobie gościu wyprzedzając wszystkich i wpycha sie bezczelnie że niby on "na suwak" a potem na CB pyskuje że go przepuścić nie chcieli

    • 28 39

    • (2)

      A czym innym to jest jak nie jazdą na suwak?

      • 15 4

      • odp. (1)

        chamstwem

        • 2 20

        • Chamstwem też.

          • 0 1

    • No i prawidłowo robi. o co ci chodzi? (1)

      • 24 6

      • Po to bozia dała lewy i środkowy pas, by z niego korzystać. Wszyscy zapłaciliśmy za ich wyasfaltowanie.

        • 19 0

  • Suwak... (4)

    Jazda na tzw.suwak jest dobra , Ale dla dobrych (czyt.normalnych i myślących ) kierowców, a wykorzystują to cwaniaki, ( jest za....ie! Wyprzedziłem AŻ 5 samochodów !) ...

    • 10 2

    • To właśnie te cwaniaki jadą na suwak (który się wypiął).

      Nie zapinałeś nigdy rozporka?

      • 1 0

    • (1)

      Dokładnie masz tutaj rację. Po co stać w ciągu samochodów jak można pogonić i już na pasach wpychać się w ten ciąg trąbiąc bo mi sie należy wjazd.

      • 0 4

      • Kolejny d**il...

        • 1 0

    • Jazda na suwak eliminuje wszelkie podziały. Każdy jedzie do końca a potem raz jeden, raz drugi.

      • 7 0

  • Nikt tego nie będzie egzekwował. Skoro zakazu wyprzedzania Tirów na autostradach się nie egzekwuje

    czy wieczorów z serii 'Szybcy i wściekli' od świateł do świateł, to te przepisy będą tylko teoretyczne jak to całe państwo.

    • 1 1

  • w tym kraju każdy szanujący się 'janusz szosy' ma wszystkie przepisy w D

    szczególnie dotyczące prędkości i zakazu wyprzedzania. Podwójne punkty witaj dostaje się za 80 km/h na uliczkach między budynkami na osiedlach w centrum miasta i wyprzedzanie na podwójnej (najlepiej przy szkole i między progami zwalniającymi to jest poczwórna premia punktowa; no a jak jeszcze na bani to już wogóle level master).

    • 3 0

  • Problem leży gdzie indziej (6)

    Problemem na polskich drogach są niedouczeni nie wprawni kierowcy !!! Kobiety z oczami wpatrzonymi w smartfony, chamy nie chcący wpuścić zmieniającego pas. I niestety, przepisy tego nie zmienią !!!!

    • 15 9

    • (3)

      ja myśle że gorsi są ci "wprawni". zawodowi, taksiarze... to jest juz w ogole niereformowalne towarzystwo

      • 13 2

      • o znalazł się

        ten co lubi szufladkować ludzi. Gdyby na samochodach było napisane "przedstawiciel handlowy", to byś napisał, że "wszyscy przedstawiciele handlowi". Taksiarzy po prostu łatwo odróżnić, tak jak kierowców z np. GWE. I potem można obgadać. Eh ludzie, ludzie

        • 1 0

      • Taxi (1)

        To oddzielna, zmanierowana i niereformowalna kasta !!!!

        • 5 1

        • Bo oni na drodze są służbowo, reszta to rekreacja.

          • 0 0

    • (1)

      A mężczyźni niby nie korzystają z telefonów?

      • 8 1

      • I policjanci za kółkiem. Szkoda, że nie mogłem cyknąć fotki.

        • 4 2

  • Kamerki samochodowe

    Zawsze uważałem że tylko konfitury w PL używają kamerek samochodowych , ale teraz kupie kamere i sam zacznę przekazywać material z jazdy na zamek . Bede konfitura , ale upier... wszystkich Szeryfow . Meskie Tirowki pójdą na pierwszy plan

    • 7 1

  • (3)

    Kiedyś dla służb był pas awaryjny...

    • 12 8

    • (2)

      Na Grunwaldzkiej? Nie wszędzie da się wkleić buspasy, co dopiero awaryjne.

      • 3 2

      • (1)

        Miałem na myśli drogi ekspresowe i autostrady. a w mieście rzeczywiście może mieć to sens. Chociaż na słowackiego na odcinku leśnym nie ma jak zjechać bo krawężnik zabiłby opony i felgi, nie mówię już o bliskości bariery...

        • 2 1

        • A ja nie przeczytałem ze zrozumieniem ...jak zwykle zresztą, więc 1:1

          • 1 0

  • nie w tym kraju.... (1)

    przykład codzienny. Na trakcie św Wojciecha korek, stoję 15 min i nic się nie porusza. Dlaczego? Bo banda ignorantów omija korek św. Wojciechem i na końcu roszczą sobie prawo do "jazdy na suwak" chamsko się wpychając.
    Korytarz życia? już widzę bandę kretynów jadących tym "korytarzem", a na początku korka wpychających się między stojące samochody. Codziennie obserwuję to na każdym zjeździe z obwodnicy.
    Podsumowując: chamstwo, chamstwo, chamstwo

    • 18 8

    • To nie znaczy, że nie można wprowadzić takich przepisów. To, że na drogach ktoś się nie potrafi zachować nie znaczy ze powinno się to tolerować, bo tak już jest. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo i każdy z nas powinien upominać innych i wspierać takie akcje jak ta.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane