• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legendarne limuzyny PRL-u w Gdańsku

Michał Jelionek
6 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Z naszą kamerą asystowaliśmy podczas ustawiania pojazdów we wnętrzach Galerii Bałtyckiej.



Dokładnie czterdzieści lat temu, 6 czerwca 1973 roku z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej wyjechał premierowy model Fiata 126p w naszym kraju. Wielu Polaków z utęsknieniem spogląda na piękne czasy polskiej motoryzacji. W Galerii Bałtyckiej zaprezentowano właśnie wystawę "Moto Legendy PRL-u".



Czy masz sentyment do aut z czasów PRL?

Niegdyś "puszka po sardynkach", czyli popularny "maluch" pomimo braku wyżyłowanych wyników na szosie czy spektakularnego wyglądu pozostał niespełnionym marzeniem niejednego Polaka. Jeszcze kilka lat temu na polskich drogach widok Poloneza czy Fiatów 125p i 126p nie robiły kompletnie żadnego wrażenia. Dzisiaj wspomniane auta tworzą barwną historię polskiej motoryzacji.

- Chcielibyśmy wszystkich klientów Galerii Bałtyckiej zaprosić na wystawę ikon motoryzacyjnych PRL-u. Każdy znajdzie swojego cukiereczka, coś dla siebie. Wszystkie modele prezentowanych aut są w doskonałej kondycji - zachęca organizator wystawy Piotr Gałka.

Na dwóch kondygnacjach Galerii Bałtyckiej, w sumie przez dziesięć dni (06.06 - 16.06) kultowe auta prezentowane będą w specjalnie zaaranżowanych punktach nawiązujących do czasów PRL-u. Każdy zainteresowany będzie mógł skrupulatnie przyjrzeć się takim pojazdom jak Fiat 126p, Fiat 125p, Syrena 105, Zastava 1100p, Polonez Coupe, Warszawa i ZSD Nysa.

Zwiedzający będą mieli okazję wspomnieć ówczesny "zestaw wakacyjny", czyli pierwszą przyczepę kempingową "Niewiadów N126" z 1973 roku podczepioną do "malucha". Wielu Polaków właśnie w taki sposób podróżowało na wymarzone wakacje do Bułgarii.

Wystawę uzupełnią jednoślady: motorower Komar i motocykl WSK.

Wydarzenia

Moto legendy PRL-u !

pokaz

Miejsca

Opinie (58)

  • (3)

    a gdzie łada 1300 inaczej 2105 ?

    • 7 5

    • ładnie utrzymane autka

      • 3 1

    • 2105 to "belgijka" (1)

      taka sama, inaczej wyposaona 2107 to "finka"

      • 0 0

      • 2105

        to ta biedniejsza... 2107 to ta bogatsza

        • 0 1

  • może się czepiam, ale dzisiejsze samochody wyglądają tak samo. Obłe, bez wyrazu... (2)

    za to koniecznie muszą się wyróżniać SUVY z alufelami i oponami slickami..

    • 11 26

    • polecam wizytę u okulisty (1)

      • 10 4

      • ja również

        i obejrzeć jeszcze raz swoją wspaniałą Dacie Duster Pani Stanisławo

        • 1 0

  • Bida na kółkach (10)

    Auta PRL były takie jak sam PRL - siermieżne, byle jakie, gnijące juz w momencie powstania...Innego wyjścia nie było-gospodarka niedoborów produkowała takie potforki, taki polski samodział jak łapcie lipowe.

    • 21 35

    • Wyobraź sobie że fiat 125 miał o klasę lepsze parametry od ówczesnego BMW :-) (6)

      Żuki były używane nie tylko w Albanii ale także w Niemczech (NRF) Szwajcarii czy Austrii!
      Wiele maluszków i polonezów było eksportowanych do GB NRF Francji a nawet do krajów arabskich.

      Obecne auta są równie biedne i niestety często bardzo niewygodne. Poprawiła się trakcja i jakość multimediów ale dla prawdziwego kierowcy to nie jest smaczek.

      • 5 2

      • Może i były eksportowane i co z tego, teraz też eksportują z Chin, Indii... po prostu była to tandeta dla najbiedniejszego klienta...te samochody w chwili produkcji były już przestarzałe, a u nas klepali je przez 20-30 lat
        Tandeta
        Sugerujesz, że obecne auta są mniej wygodne od tamtych???
        Jechałeś kiedyś nowym autem? z 21 wieku? chyba nie.
        Spójrz nawet jak wygląda obecnie samochód miejski: Honda Jazz, Yaris, Fiesta... i porównaj to do tego parcha malucha.
        Więc rozumiem, że pokonując 300km maluchem będzie wygodniej niż nową Fiestą itp.
        Chyba masz jakiegoś starego trupa i musisz się dowartościować.

        • 4 4

      • dobrze ze napisałeś fiat 125 a nie 125p (2)

        Bo to były zupełnie inne auta. 125p miał wiecej wspólnego ze 124 niż 125.

        • 2 0

        • bzdura..... (1)

          Fiat 125 i Polski Fiat 125p wywodzą się po części od Fiata 124 (środkowa część karoserii z drzwiami) ożenionego z podwoziem od Fiata 1500 L, z tym że włoski Fiat posiadał silnik 1,6 DOHC o mocy niespełna 100 koni, i stylowe wnętrze, oraz inną galanterię zewnętrzną (kwadratowe reflektory przednie i inne pierdoły) natomiast Polski Fiat posiadał zespół napędowy odziedziczony po Fiacie 1300/1500

          • 0 0

          • a Fiat 124

            był produkowany na licencji u rusków jako VAZ (Łada) 2101 Żiguli

            • 1 0

      • tylko że te na eksport

        były lepsze. Np 125p tzw arab miał o wiele lepsze zawieszenie i resory.

        • 2 0

      • pogadamy za 20, 30 lat

        jak obecne auta dożyją takiego wieku, Zastava służy na codzień (poza zimą) i ma około 270 albo 370 tyś przebiegu

        • 0 1

    • Polonez 1500 lepiej zabezpieczał pasażerów podczas wypadku (2)

      niż takie auta jak mercedes volvo czy jaguar.

      Znam przypadek zderzenia poloneza 1500 z maszyną rolniczą do rozrzucania obornika na polu z prędkością około 90km/h z którego wszyscy wyszli bez urazu.

      • 1 4

      • (1)

        miejskie legendy

        • 2 0

        • chyba

          wiejskie. Ale co do wytrzymałości sam miałem przypadek jak facet wyjechał mi na krajowej 7 koło Ostródy na Dobre miasto skrzyżowanie wtedy (teraz nie wiem jak tam wygląda) nexią było to z 10 - 12 lat temu. Nie wiedziałem co robić czy uciekać i i tak go zahaczyć czy walić. Walnąłem :D dzięki Bogu, on rozwalony cały bok u mnie zderzak pęknięty i draśnięta chłodnica która w tym modelu haha wyglądała jak by była wstawiona prosto od stara, a polonez był stary z końcówki lat 80 chyba 89.

          • 1 0

  • Jakie legendarne? (5)

    Jakie kultowe?. Gdy słyszę te określenia to na myśl przychodzi określenie "siermiężna technika socjalizmu atakuje" oczywiście niedouczoną młodzież, która nie zna realiów i atmosfery tamtych lat. Te legendarne wyroby były głównie na przydział dla elity partyjnej,działaczy i przodowników pracy.

    • 17 40

    • dokładnie, żadne kultowe, po prostu innych nie było.. (1)

      to tak samo jakby powiedzieć że mamy kultowego premiera...

      • 16 7

      • ej własnie dla tego są kultowe

        Wtedy nie był kultowe ale po 20 latach takie się stały. Nie rozumiesz zmień dealera i kupuj w skodzie

        • 4 2

    • do emigrantów... (2)

      czytajcie w swoich krajach portale, nie zaśmiecajcie naszych Polskich. Nie interesują nas wasze opinie!

      Zostańcie tam gdzie jesteście z dala od siermiężnej techniki. A w chwili wolnej od czasu poczytaj o autach z epoki PRL a konkretnie ich pochodzeniu i czym były i będą dla prawdziwego miłośnika Polskiej Motoryzacji.
      Co dały nam ludziom mieszkającym w tym "socjalizmie"

      wiem że "u was jest lepiej" ale mnie to nie interesuje!

      • 7 3

      • (1)

        Jak kochasz tak socjalizm to oddaj pieniądze i majątek zrabowane podczas nacjonalizacji.Jak nie to jesteś -tak jak każdy komuch-zwykłym ZŁODZIEJEM i PASOŻYTEM.

        • 2 0

        • walić socjalizm!

          ale te auta są częścią naszej historii i pokazują że próbowaliśmy coś robić, dla niektórych to kupa gruzu, ale jakby się zagłębili w historię to by zbieleli, słyszałeś o Syrenie 110? o Polskim Fiacie 125p 1600 MonteCarlo który wygrał Monte w swojej klasie? a o rekordzie długo dystansowym słyszałeś? o StratoPolonezie słyszałeś? jeżeli nie to spadaj do piaskownicy i nie wypowiadaj się na tematy na które pojęcia nie masz

          • 1 1

  • Legendarne (3)

    To są fury amerykanskie z tamtych czasów i zasen europejski pazdzierz( nie ma podejscia do starych Caddy,Chevy,Pontiaców czy Oldsmobili

    • 20 23

    • (1)

      ale gdzie ci polski wasacz to pojmie czy zrozumie...bedzie sie 1 z drugim rajcowal ze odnowili malucha w garazu.

      • 8 4

      • biedni ludzie....

        którzy nie mają żadnej pasji i krytykują pasje innych ale cóż przynajmniej mogą się popisać w komentarzach

        • 0 2

    • Pprzysz jak potluczony

      Das Beste Oder Nichts matole! Tylko Mercedes, od 1876 roku! Schowaj swoje amerykanskie kwadratowe szroty w swoim garazu. Nie chce ogladac zaprzeczenia stylu.

      • 1 2

  • (1)

    Zastava 1100 (lub 1300) :-) Zaczynałem przygodę z czterema kółkami od tego autka :-)

    • 14 1

    • Zastava 1300 to był zupełnie inny samochód

      była to licencyjna odmiana Fiata 1300 (tego samego na którym oparto Polskiego Fiata 125p) owszem występowały Zastavy w tym nadwoziu z silnikiem 1,3 ale nazywały się Zastava 101 1300 i w naszym kraju były nie osiągalne, no chyba że był to prywatny import

      • 0 0

  • A gdzie stare rowery np. Ukraina

    • 6 2

  • te ,, bryki" gniły już w fabryce taki był reżim produkcji i olewajający stosunek do pracy (1)

    klasy robotniczej

    • 8 11

    • cóż tak było w istocie

      • 0 0

  • (1)

    to ukryta reklama Coca Coli :)

    • 4 0

    • hehe, to mój tyłek:D

      • 0 0

  • (3)

    Ten Polonez Coupe jest piękny i chyba wyprodukowany w bardzo małej ilości. Wie ktoś coś bliżej na ten temat?

    • 7 0

    • Ja wiem! - ma cztery koła.
      Ha, ha, ha, ha.

      • 1 3

    • (1)

      Nie ilości tylko liczbie. To była wersja wręcz "produkcyjna" powstało kilkadziesiąt sztuk chyba. Ciekawszy był model Coupe z innym przeszkleniem Drzwi z Coupe wykorzystane zostały potem w Trucku (są dłuższe), natomiast przód Coupe (projektowany pierwotnie dla Poloneza jako Lanci Delta) został wykorzystany w modernizacji MR 87.

      • 2 0

      • Lancia Delta...... kolejna bzdura i legenda

        Polonez powstał przed Lancią, najstarszy znany Polonezowaty (nazwa Polonez funkcjonowała od 1978 roku po plebiscycie Życia Warszawy na nazwę "nowego" samochodu osobowego z FSO) pochodzi z roku 1975 i przyjechało z Włoch, można je oglądać w muzeum na ulicy Filtrowej w Warszawie, łacznie przybyły 3 prototypy 5 drzwiowy , 3 drzwiowy (zachowany) i "Coupe", wersja "Coupe" była tylko jedna taka jak wystawiona w galerii, powstało około 50 sztuk ale tego do końca nie wie nikt

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane