• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Legendarne limuzyny PRL-u w Gdańsku

Michał Jelionek
6 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Z naszą kamerą asystowaliśmy podczas ustawiania pojazdów we wnętrzach Galerii Bałtyckiej.



Dokładnie czterdzieści lat temu, 6 czerwca 1973 roku z taśmy montażowej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej wyjechał premierowy model Fiata 126p w naszym kraju. Wielu Polaków z utęsknieniem spogląda na piękne czasy polskiej motoryzacji. W Galerii Bałtyckiej zaprezentowano właśnie wystawę "Moto Legendy PRL-u".



Czy masz sentyment do aut z czasów PRL?

Niegdyś "puszka po sardynkach", czyli popularny "maluch" pomimo braku wyżyłowanych wyników na szosie czy spektakularnego wyglądu pozostał niespełnionym marzeniem niejednego Polaka. Jeszcze kilka lat temu na polskich drogach widok Poloneza czy Fiatów 125p i 126p nie robiły kompletnie żadnego wrażenia. Dzisiaj wspomniane auta tworzą barwną historię polskiej motoryzacji.

- Chcielibyśmy wszystkich klientów Galerii Bałtyckiej zaprosić na wystawę ikon motoryzacyjnych PRL-u. Każdy znajdzie swojego cukiereczka, coś dla siebie. Wszystkie modele prezentowanych aut są w doskonałej kondycji - zachęca organizator wystawy Piotr Gałka.

Na dwóch kondygnacjach Galerii Bałtyckiej, w sumie przez dziesięć dni (06.06 - 16.06) kultowe auta prezentowane będą w specjalnie zaaranżowanych punktach nawiązujących do czasów PRL-u. Każdy zainteresowany będzie mógł skrupulatnie przyjrzeć się takim pojazdom jak Fiat 126p, Fiat 125p, Syrena 105, Zastava 1100p, Polonez Coupe, Warszawa i ZSD Nysa.

Zwiedzający będą mieli okazję wspomnieć ówczesny "zestaw wakacyjny", czyli pierwszą przyczepę kempingową "Niewiadów N126" z 1973 roku podczepioną do "malucha". Wielu Polaków właśnie w taki sposób podróżowało na wymarzone wakacje do Bułgarii.

Wystawę uzupełnią jednoślady: motorower Komar i motocykl WSK.

Wydarzenia

Moto legendy PRL-u !

pokaz

Miejsca

Opinie (58)

  • a te uchwyty ładnie niszczą zawieszenia tych aut

    auta do naprawy po takim wiszeniu

    • 2 5

  • (1)

    Kupa złomu to jest moje zdanie w tych czasach co robili poloneza warszawe robili bmw mercedesy gdzie mialy klime automatyczna skrzynie dlatego bardziej wole motory bo motocykle dorownywaly zachodnim marka junak shl a samochody tp guwno ruskie zabraniali prodokowac warszawa to ruska pabieda

    • 7 3

    • a co teraz SWOJEGO produkują Polacy? nie pisz mi tylko o fiacie w tychach lub oplu w gliwicach, bo powiedzieć o nich że sa Polskie to tak samo jakby powiedzieć o obozie w Oświęcimiu że był Polski.

      • 2 1

  • Eufemizm

    Legendarne do tego limuzyny z PRL.Przecież to były co najwyżej przyrządy do jeżdżenia lub jak w przypadku 126 taczki z dachem.Legendarne / a co u Niemców czy Angoli? Ano u nich mozna było kupić np 125 za 340 funciaków .Dobra nazwijcie to samochody systemu socjalizmu 45-89.Wtedy młodzież bedzie wiedziec gdzie był trup pogrzebany , a dodajcie też kilka zabytków z Europy i USA dla porównania.

    • 3 2

  • Fajna sprawa te auta.

    • 1 0

  • Mało kto miał wówczas samochód. (1)

    Teraz na 1000 mieszkańców przypada średnio 495 samochodów. Są województwa, czy też miasta gdzie jest ich więcej bądź mniej, ale średnio i tak co druga osoba ma samochód. W 1976 roku, na 1000 mieszkańców Polski przypadało zaledwie 40 samochodów. Zatem mało kto mógł podróżować w ten sposób. Większość ludzi na wczasy jeździła pociągiem i PKS-em.

    • 6 0

    • i to było ok. kogo nie było stać na samochód ten poginał PKSem, motorem albo rowerem. teraz byle obrzęba stać na auto i przez to mamy korki na drogach i drogie paliwo na stacjach.

      • 0 0

  • (2)

    Czy piszący artykuł wie co oznacza słowo limuzyna?

    • 4 1

    • ironia

      Chyba logiczne, że jest to ironiczne określenie.. wyluzuj trochę..

      • 1 0

    • cóż

      w latach 70 i 80tych nimi były, jaki system takie limuzyny, to jest część naszej wspólnej narodowej historii, nie jeden bzykał w maluchu (a był to wyczyn) czy zliczył poślizg Polonezem (wtedy o drifcie nikt nie słyszał), albo pił z kolegami wódkę w lesie w dużym Fiacie, albo zakatował malucha.... ehhhh wspomnienia

      • 1 0

  • Polonez byl bezpieczniejszy niz auta zachodnie....

    ..."Znam przypadek zderzenia poloneza 1500 z maszyną rolniczą do rozrzucania obornika na polu z prędkością około 90km/h z którego wszyscy wyszli bez urazu"...
    I nawet nie smierdzieli?

    • 5 1

  • (1)

    kiedyś kupowaliście demoludy, bo nie było innego wyboru, dziś - bo na nic innego was nie stac

    • 2 1

    • to kup sobie demoluda

      w dobrym stanie, wiem eksportuję powtarzam EKSPORTUJĘ takiego typu auta do Niemiec i Belgii na zamówienie (oczywiście tylko w bdb stanie) i z tego mam większą kase niż z importu używanych śmietników od turków którym prawdopodobnie jeździsz

      • 0 0

  • Na takie auta działacze komunistyczni dostawali talony. (1)

    Można było kupić w Peweksie za tzw. waluty , lub kupić na giełdzie za trzykrotność wartości dla towarzyszy.

    • 1 0

    • A dzisiaj jestem zasłużonym działaczem ZChN i PiS i guzik mam z tego - żadnego talonu albo sklepu z zółtymi firankami. Chromolę taką demokrację.

      • 0 0

  • ciekawe jak będa wyglądały hondy i inne nowe auta za 40 lat ? ja mam starego malucha i smigam nim do dziś teraz tylko hobbistycznie ale śmigam a 2 letni nissan ma wymienione już cżsci za ok 20 tys całe szczęscie ze na gwarancji reasumując jadroszsza częsć do malca kosztuje 100 zł a 90 % częsci kosztuje 30 zł

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane