• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Napęd hybrydowy - z czym to się je?

Michał Jelionek
19 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Cztery generacje Toyoty Prius. Od tego modelu wszystko się zaczęło. Cztery generacje Toyoty Prius. Od tego modelu wszystko się zaczęło.

Wiele osób nie do końca wie, czym jest i jak działa napęd hybrydowy, do którego każdego roku przekonuje się coraz więcej kierowców. W poniższym wywiadzie rozbijamy hybrydę na czynniki pierwsze i wyjaśniamy, z czym to się je.



Jeśli rozmawiać o napędzie hybrydowym, to koniecznie z osobami, które wiedzę na ten temat czerpią od najlepszych, czyli od Toyoty. Japoński producent to absolutny prekursor hybryd, który na budowaniu tego alternatywnego rodzaju napędu zna się jak nikt inny. Wszelkie niejasności i wątpliwości rozwiewamy z Dorotą Jasińską, która w Toyocie Walder pełni rolę kierownika działu handlowego.

Michał Jelionek: Clou artykułu jest napęd hybrydowy. Na rozgrzewkę, w najprostszych słowach proszę powiedzieć, czym tak naprawdę jest hybryda?

Dorota Jasińska: To nowoczesne samochody z dwoma połączonymi ze sobą źródłami napędu - silnikiem benzynowym i elektrycznym - oraz pojemnym akumulatorem magazynującym energię. Współdziałanie tych trzech elementów sprawia, że hybryda odznacza się dużą oszczędnością paliwa.

Jak to działa w praktyce?

Kluczem współpracy tych elementów jest zoptymalizowany przepływ energii między nimi. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania, natomiast podczas jazdy ze stałą prędkością przekazuje jej nadwyżki do akumulatora hybrydowego, by powtórnie ją wykorzystać, np. podczas jazdy w korku. W ten sposób w ogóle nie trzeba ładować akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum.

Podstawową zaletą układu hybrydowego jest tzw. rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania. Podstawową zaletą układu hybrydowego jest tzw. rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Wiele osób myli klasyczny napęd hybrydowy z napędem elektrycznym albo hybrydą typu plug-in. Uważają, że hybrydę trzeba ładować z gniazdka. Skąd to się bierze?

Hybrydy stały się na tyle powszechne, że krążą na ich temat rozmaite opinie. Niestety, tylko część z nich jest oparta na faktach. Jednym z takich mitów jest właśnie przeświadczenie o ładowaniu hybrydy z gniazdka. Samochody hybrydowe są w pełni bezobsługowe. Nie tylko nie trzeba ich ładować z zewnętrznych źródeł energii, w tym z przysłowiowej "wtyczki", ale również nie musimy w żaden sposób zarządzać pracą silników w sposób manualny, jak chociażby w przypadku instalacji gazowych. System sam zarządza dystrybucją energii elektrycznej w układzie i w razie potrzeby doładowuje akumulator. Akumulator hybrydowy jest ładowany podczas jazdy poprzez odzyskiwanie energii z hamowania lub doładowywany przez silnik spalinowy. Kierowcy pozostaje jedynie czerpać radość z jazdy.

Jakie są główne zalety napędu hybrydowego?
Akumulator hybrydowy jest ładowany podczas jazdy poprzez odzyskiwanie energii z hamowania lub doładowywany przez silnik spalinowy


Do głównych zalet napędu hybrydowego należy oszczędność oraz niezawodność. Posiadanie hybrydy nierozerwalnie wiąże się z mniejszym spalaniem paliwa, a co za tym idzie, z rzadszymi wizytami na stacjach benzynowych. Pojazdy te podczas całego cyklu użytkowania generują też dużo mniejsze koszty utrzymania niż samochody z napędem konwencjonalnym. Ma to związek między innymi z brakiem niektórych części narażonych na zużycie w samochodach z silnikami konwencjonalnymi. Wartym podkreślenia jest fakt, że poruszanie się wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego pozwala na cichą jazdę pozbawioną spalin i szkodliwych emisji. Silnik spalinowy włącza się, płynnie dostarczając mocy do układu, gdy sytuacja na drodze tego wymaga, i przestaje pracować, gdy nie jest potrzebny, minimalizując przy tym zużycie paliwa.

Czytaj także: Najpopularniejsze auta z napędem hybrydowym

Hybryda to połączenie dwóch źródeł napędu - benzynowego i elektrycznego Hybryda to połączenie dwóch źródeł napędu - benzynowego i elektrycznego
Wspomniała pani o podzespołach narażonych na wyeksploatowanie w samochodach z silnikami spalinowymi. Nierzadko wymiana zużytych części wiąże się ze sporym wydatkiem. Których elementów próżno szukać w hybrydach?

Hybryda nie posiada takich części jak: sprzęgło, koło dwumasowe, filtr DPF, paski klinowe, alternator czy rozrusznik. Efektem jest większa niezawodność i mniejsze koszty eksploatacji. Układ nie posiada też skrzyni biegów w klasycznym tego słowa rozumieniu. W jej miejscu zastosowano banalnie prostą i niezawodną przekładnię planetarną łączącą układ napędowy z kołami.
Sprzęgło, koło dwumasowe, filtr DPF, paski klinowe, alternator czy rozrusznik - tych elementów nie ma w samochodach hybrydowych

A co z żywotnością baterii w hybrydach?

Akumulator hybrydowy Toyoty został zaprojektowany tak, aby służyć przez cały okres użytkowania auta, dlatego nie wymaga wymiany. Toyota jest pewna swojego produktu i udziela aż 10-letniej gwarancji na akumulatory hybrydowe, ale znane są przypadki samochodów osiągających przebiegi przekraczające milion kilometrów. Rok temu do naszych serwisów zaprosiliśmy Priusy pierwszej generacji, czyli auta z ponad 20-letnim stażem. Wszystkie samochody, które do nas przybyły miały ponad 300 tys. km przebiegu i oryginalne akumulatory. Nie mam chyba lepszego dowodu na żywotność tego elementu układu hybrydowego. Akumulator hybrydowy posiada własny układ chłodzenia, dzięki czemu nie nagrzewa się tak jak bateria w telefonie. Hybrydy posiadają akumulatory niklowo-wodorkowe, czyli inne niż baterie litowo-jonowe, znane z telefonów i laptopów. To sprawia, że są trwalsze i tańsze, a ich żywotność jest przewidziana na cały cykl użytkowania auta. Reasumując: żywotność akumulatora hybrydowego w aucie hybrydowym jest bardzo długa, a najlepszym tego dowodem jest możliwość przedłużenia gwarancji na akumulator hybrydowy nawet do 10 lat, a także jeżdżące po naszych ulicach auta hybrydowe z dużo większym stażem.

Czy napęd hybrydowy należy w jakiś szczególny sposób użytkować?

Tak jak wspomniałam już wcześniej - napęd hybrydowy jest całkowicie bezobsługowy i nie wymaga od kierowcy żadnych dodatkowych umiejętności związanych z prowadzeniem pojazdu. Ponadto jazda hybrydą jest bardzo wygodna i komfortowa, dzięki zastosowaniu automatycznej skrzyni biegów i ciszy, jaka panuje w aucie przy jeździe z wykorzystaniem silników elektrycznych.

Czytaj także: Ford Mondeo Hybrid - abstynent z prądem

W hybrydach "zegary" nieco różnią się od tych klasycznych. W hybrydach "zegary" nieco różnią się od tych klasycznych.
Napęd hybrydowy - to jest ten kierunek, którym będzie podążać motoryzacja?

Niewątpliwie, napęd hybrydowy z roku na rok zyskuje na popularności. Ma to związek m.in. z większą świadomością klientów. W prasie oraz internecie pojawia się coraz więcej publikacji na temat działania tego układu. Na drogach widzimy coraz więcej samochodów hybrydowych, czy to tych należących do osób prywatnych, dużych flot czy korporacji taksówkarskich. To poniekąd pokłosie rozszerzenia oferty hybrydowej przez producentów. Konsumenci coraz częściej dokonując wyboru pojazdu, kierują się kryterium ekonomii oraz ekologii a napędy hybrydowe doskonale wpisują się w ten trend, który prognozujemy, że będzie się rozwijał przez najbliższe lata.

Hybrydy coraz mocniej wypierają z rynku silniki diesla. Czy jest szansa, że ten napęd za kilka lat stanie się numerem jeden?

Coraz bardziej skomplikowane silniki diesla wymagają odpowiedniej eksploatacji, a co za tym idzie nakładów finansowych w toku użytkowania. To sprawia, że klienci coraz chętniej zamieniają je na bezawaryjne silniki hybrydowe. Kluczowe jest też to, że samochody Toyoty z napędem hybrydowym są dostępne w podobnych, a nierzadko niższych cenach niż podobnie wyposażone auta z silnikami diesla. Dochodzi też aspekt środowiskowy. Miasta coraz mocniej walczą z problemem smogu. Zakazy wjazdu pojazdami z silnikiem diesla obejmują coraz większą liczbę europejskich miast. Dodatkowo, użytkownicy hybryd mogą liczyć na ulgi oraz zwolnienia z opłat za parkowanie w wielu specjalnie wyznaczonych strefach.

Czytaj także: Lexus CT 200h, czyli luksusowa Toyota Prius

Tymczasem pod maską hybrydowej Toyoty... Tymczasem pod maską hybrydowej Toyoty...
Czy zauważacie coraz większe zainteresowanie modelami z napędem hybrydowym?
Samochód z silnikiem hybrydowym spala około 4 litrów paliwa mniej na 100 km niż samochód z silnikiem benzynowym o porównywalnej mocy

Zdecydowanie tak. Ostatnie trzy lata charakteryzuje ogromny wzrost sprzedaży hybryd. Łączna sprzedaż aut Toyoty z napędem hybrydowym w Polsce przekroczyła 30 tys. egzemplarzy, z czego w samym 2017 roku wyniosła ponad 13 tys. sztuk. Idealnym przykładem popularności tego napędu jest nowy model Toyota C-HR, który miał premierę w styczniu ubiegłego roku, a który w 80 proc. sprzedawany jest z napędem hybrydowym.

Czy hybrydowe modele są dużo droższe od samochodów z silnikami benzynowymi czy diesla?

Samochody z napędem hybrydowym są dostępne w podobnych, a nierzadko niższych cenach niż podobnie wyposażone auta z silnikami diesla. Różnica w cenie zakupu między samochodem konwencjonalnym zwraca się już po trzech latach eksploatacji. Wystarczy przejechać około 30-50 tys. km, aby niskie zużycie paliwa hybrydy zaczęło przynosić kierowcy czystą korzyść. Wynika to z faktu, że samochód z silnikiem hybrydowym spala około 4 litrów paliwa mniej na 100 km niż samochód z silnikiem benzynowym o porównywalnej mocy.

Dziękuję bardzo.

Hybrydowa Toyota RAV4 Hybrydowa Toyota RAV4

Miejsca

Opinie (122) 7 zablokowanych

  • hybryda ma sens do jazdy miejskiej pod jednym warunkiem

    nie posiada skrzyni biegow
    w innym wypadku jest to tylko benzyniak wspomagany z akumulatora
    pozbawiony zalet hybrydy czyli zmniejszenia stopnia komplikacji mechanicznej i zwiekszenia niezawodnosci.

    • 0 0

  • Wszystko rozbija się o cenę

    Tego co stać będzie chwalił, tego co nie będzie psioczył . Tyle w temacie.

    • 0 0

  • hybrydy

    Miałem okazję raz jechać hybrydą jak korzystałem z car-scharingu od Panek i nawet podobała mi się jazda

    • 0 0

  • Bateryjki sa dobre (1)

    ale tylko w pilotach i zegarkach ;)

    • 0 0

    • W samochodach też są bardzo dobre. Mam hybrydowego Yarisa, którym jeżdżę głównie po mieście. Spalanie 4,3l, gdzie odpowiednik tylko benzynowy pali koło 7,5l. Jest róźnica. Baterie mają sens :)

      • 0 0

  • czemu jasno nikt nie napisze ze te oszczędności to tylko w mieście. (2)

    oszczędności tylko z hamowania i ruszania. Na trasie to z czego mają być oszczędności?

    • 1 3

    • Bo nikt by nie kupował więc część faktów sprawnie marketingowo się pomija ale sprytne Janusze i tak to kupią ;)

      • 0 0

    • Nooo, bo przecież ruszasz i nigdy nie hamujesz. Ciągle 180 przed siebie, wio!

      • 0 1

  • (22)

    Jak? Moja benzynowa toyota auris bez hybrydy pali 6 litrow. to po co hybryda?
    Poza tym hybdryda tylko na miasto dobra. A osiagi sa dramatycznie słabe. Ekologii zero bo produkcja tego truje wiecej niz auto z benzyna przez caly swoj zywot, o kwasach a baterii nie wspominajac.

    • 33 8

    • (14)

      Pytanie: ile hybrudowa Auris pali na autostradzie przy powiedzmy 140-150 km/h?

      • 8 0

      • Pali normalnie jak zwykłe auto benzynowe ponieważ silnik elektr. załącza się tylko do 50 km/h. Powyżej tej prędkości działa tylko silnik benzynowy!

        • 0 0

      • (8)

        ale wiesz, że nie każdy jeździ codziennie autostradą 140-150 km/h? to tak jakby narzekać, że samochód sportowy jest słaby w terenie, a terenówka nie nadaje się do sportowej jazdy

        • 11 4

        • Jak nie jeździsz autostradą, kup elektryka (7)

          Po co masz targać ze sobą silnik spalinowy wszędzie?
          A jak jeździsz na dłuższych trasach, po co Ci te akumulatory?
          Masz tu właśnie przykład ferrari na terenowych oponach, słabe w każdej kategorii...

          • 6 1

          • Akumulatory (3)

            Ile wytrzymają w naszym klimacie? Trzy góra 4 lata. W upsach wymieniamy co 3. A jaki jest koszt i koszt ekologiczny? Więc nie wierzcie w bajki lobbystów o ekologii. Tylko ogniwo paliwowe dałoby radę ale to już inna bajka

            • 3 9

            • Nie dotarło że wytrzymują jednak w naszym klimacie 20 lat? (2)

              Myślisz że w UPSach są te same baterie co w komórkach i hybrydach? :-) :-)

              • 9 1

              • Szwagier ściaga z Irlandii hybrydy Lexusa (1)

                tzn. ściągnął bo tak się sypał napęd hybrydowy że w 50% nie dało się go odratować. A niby taki niezawodny itd.

                Zwykle 10-letnie auta

                • 0 0

              • Uwielbiam historie januszy o szwagrze

                • 2 0

          • nie prawda (2)

            może akurat nie ferrari ale porsche 911 startowało kiedyś w rajdzie dakar z sukcesami, właśnie na oponach terenowych i podwyższone. Natomiast co do hybryd to spalinówka podwyższa twój zasięg i czyni twoje auto nadal uniwersalnym. Na elektryku w góry nie pojedziesz. Jak jeździsz głównie po mieście a raz na miesiąc trasa to hybryda jest dobrym kompromisem.

            • 7 0

            • Widziałeś, jak się przygotowuje samochód do rajdu? (1)

              Karoseria to tylko formalność i mogłoby jej wcale nie być, wszystko trzyma się na klatce...

              • 0 0

              • o q..wa ale żeś przytrzodził

                czytałeś o czym stanowi wątek? Co to ma w ogóle wspólnego z klatkami? Gimbusku, czytaj ze zrozumieniem

                • 0 0

      • (3)

        10.

        • 0 0

        • 10 pali powyżej 180 km/h (2)

          Do 150 pali ok 7-8 l

          • 1 2

          • Mi CR-V 2.0 benzyna pali 14 l powyżej 180 km/h (1)

            • 1 0

            • zasada działania jest taka że jak w hybrydzie silnik elektryczny nie wspomaga

              to pali tyle samo. Oświećcie mnie jeśli się mylę. W mieście zysk jest duży, na autostradzie nie ma zysku

              • 3 0

    • (3)

      no popatrz, osiągi hybrydy dramatycznie słabe, a jednak prawie takie same jak w benzynie bez hybrydy :)

      • 1 2

      • (2)

        3 sekundy robia roznice, zwlaszcza przy wyprzedzaniu.

        • 5 0

        • (1)

          w przyśpieszeniu od 0 do 100 pomiędzy 10,1 (benzyna), a 10,9 (hybryda) jest trochę mniej niż 3 sekundy :)

          • 9 0

          • Ale więcej niż 200 km/h nie pojedziesz hybryda. Na autostradzie zupełnie nie przydatny samochód.

            • 0 0

    • Po to, żeby palic 3 litry?

      • 0 0

    • Bo cała ta "technologia hybrydowa" to była wtopa w którą władowali dużo kasy (1)

      i dużo jej zdefraudowali. Teraz wciskają ten syf aby się odkuć. Hybryda dla romantyka to fajna sprawa a dla Matematyka to po prostu drogi gadżet dla bogatych ekscentryków

      • 0 2

      • udowodnij że wszyscy ją zdefraudowali

        np. w Japonii. Wszystko zależy od tego ile jeździsz. Jak śmigasz dużo po mieście to ci się zwróci. I nie musisz być matematykiem. Sory stary ale matematyk nie zajmuje się tak banalnymi sprawami.

        • 0 0

  • (1)

    Jakie to wszystko szpetne...
    Wolę mojego "Smrodka" OM606 :)

    • 7 5

    • Przepraszam co jest szpetne?xdddd tekst dotyczy Toyoty, której prawie wszystkie samochody można kupić w wersji hybrydowej, więc jeśli piszesz szpetne to masz na myśli ogolnie modele Toyoty, bo przecież nie hybrydy, które sąt ymi samymi modelami?

      • 0 0

  • Dla mnie auto musi mieć silnik spalinowy (1)

    A nie na baterie...

    • 0 4

    • Ale ty wiesz, ża hybrydy mają silnik spalinowy? Czy może jesteś wtórny analfabetą i nie potrafisz przeczytać ze zrozumieniem prostego artykułu?

      • 1 0

  • Czy unia wam placi za pisanie bzdet? (1)

    Jedyny silnik to diesel albo benzyna a wszystkie inne to wynalazki co sie tlyko psuja i jak sie popsuje to potem drugie tyle ceny auta!

    • 14 11

    • Pisanie BZDET?????? Do szkoły nieuku uczyć się polskiego

      • 0 1

  • (1)

    Pitu pitu pod oszolomow ekologow. Auto kupe drozsze od normalnego i wcale nie palim!sporo mniej. Nigdy roznica w cenie sie nie zwroci

    • 8 5

    • No tak ekolodzy to oszołomi bo węgiel i huta to zdrowie. I ekolodzy kazali wprowadzićsamochy, które palą mniej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane