• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • To pokazuje jak nieopłacalne jest posiadanie samochodów (1)

    Obecnie mamy jakąś kuriozalną sytuację że tzw. "właściciele" pojazdów mając prywatne korzyści z ich posiadania, a związane z tym olbrzymie koszty są "uspołeczniane", czyli stara kapitalistyczna zasada prywatyzacji korzyści i uspołeczniania kosztów.

    Jednym z największych kosztów posiadania pojazdu, zwłaszcza w mieście, znacznie przewyższają koszty zakupu czy eksploatacji.

    Sprawa pojazdów w mieście jest prosta - każdy powinien mój je mieć, pod warunkiem że trzyma je sobie na prywatnym terenie - swoim bądź wynajętym od prywatnego właściciela.

    Żadnych publicznych miejsc, żadnych stref parkowania.

    Jedynie parkingi - płaskie, podziemne, kubaturowe, zbudowane przez prywatnych inwestorów na prywatnym gruncie, za prywatny kredyt bankowy i podnajmowane kierowcom za stawki dające inwestorowi zwrot poniesionych kosztów i zysk z inwestycji.

    Wtedy by się okazało że trzymanie pojazdu jest znacznie droższe niż jego zakup czy bieżące utrzymanie i to naturalnie przetrzebiłoby ilość pojazdów zapychających nasze miasta.

    • 1 3

    • Słuszna racja

      To samo można by rozciągnąć na komunikację miejską: żadnych dopłat z kasy samorządowej, cena biletów ma być taka, żeby pokryła w pełni koszty osobowe, taboru, infrastruktury i inne. Komunikacja prowadzona przez prywatnych inwestorów na prywatnych drogach, za prywatny kredyt bankowy i sprzedawana pasażerom za stawki dające inwestorowi zwrot poniesionych kosztów i zysk z inwestycji.

      • 2 0

  • Presja ma sens - szczególnie gdy zbliżają się wybory. Brawo mieszkańcy Gdańska - to Wasza wygrana

    To nie jest tak że urzędnicy poszli po rozum do głowy - dla nich liczy się tylko beton i developerka. To mieszkańcy Gdańska zablokowali te projekty. Brawo Wy!

    • 1 0

  • nie dał w łape i sprawa sie rypła.gdańsk.miasto dalej bez parkingów.

    • 1 0

  • Można inaczej

    Jeśli mają być parkingi wielkogabarytowe to tylko z obsługą lub ochroną inaczej zaczną się w nich zalęgać lumpy, a więc i nasilać kradzieże np. katalizatorów. Tak jest w wielu miastach na Zachodzie Europy gdzie stoją puste, zdewastowane przez chuliganów wielopoziomowe parkingi, ale u nas może być inaczej, jak np. w Wenecji czy w Barcelonie. Za coś chyba płacę, a nie tylko za parking z tabliczką - płatny niestrzeżony. No i ludzie maja pracę.

    • 1 0

  • Gdańsk to nie Radom. Tu w sezonie jest pół miliona turystów.

    Oni nie przyjadą a parking podmiejski i nie przesiądą się do pociągów z wózkami, torbami, rodzinami, by zwiedzić centrum Gdańska.
    Takie parkingi są w każdych turystycznych miejscowościach i w dużych miastach. Są drogie, ale zarabiają na siebie.
    A tu mamy niedasism...

    • 3 0

  • Stworzenie jednego parkingu nie rozwiaże problemu , a stworzy kolejny - korki na dojeżdzie i wyjeżdzie - trzeba stworzyć sieć p

    , po analizie gdzie jest najwięcej parkujacych . Tylko takie działanie może przynieść rozwiazanie problemu !!!!!!

    • 0 1

  • To, czego brakuje, to parkingu kiss&ride pod dworcem głównym PKP w Gdańsku.

    Chcesz odebrac rodzinę przyjeżdżającą pociągiem do centrum, chcesz spokojnie wysiąść gdy ktoś ciebie podrzuci byś dalej pojechał pociągiem, chcesz może zostawić auto na godzinę i pomóc chorej mamie dostać się na peron po schodach, bo nie ma wind.. I nie masz jak i gdzie zostawić auta, bo ten kikut parkingu, który tam jest, mało iż jest piekielnie drogi to jeszcze malutki.

    • 3 0

  • I jak zwykle nie pasujace opinie wyleciały

    • 2 0

  • Na pewno nikt nie kierował się protestami ani sugestiami mieszkańców. Jak zwykle poszło o kasę.

    • 3 0

  • (1)

    Jak dla mnie może powstać parking 20 piętrowy, 10 pięter pod ziemią i 10 nad ziemią. W centrum Gdańska jedna taka budowla rozwiązała by problem na długo. Parking koniecznie płatny z opcją abonamentu na miejsce.

    • 6 3

    • Będzie stał pusty, jak na Jana z Kolna

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane