• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Gdańsk to biedne miasto, nie porównywalne do miast zachodnich (4)

    jedyne większe inwestycje drogowe to malowanie przejść naziemnych

    • 8 4

    • Tunel, trasa słowackiego, trasa sucharskiego, 2 nowe obwodnice, kartuska, droga czerwona (1)

      Plus niezliczona liczba prawo i lewoskrętów, poszerzone ulice, remonty jezdni kosztem chodników. Można jeszcze długo wymieniać wielomilionowe inwestycje drogowe w Gdańsku. Ale roszczeniowy kierowca widzi tylko nowe przejścia dla pieszych.

      • 1 2

      • oczywiście nie zauważasz zwężonych jezdni nawet głównych ulic na pozyskanie miejsca na płatne parkingi .

        Poszeżonych chodników o ścieżki rowerowe kosztem pasów ruchu , Ulic nie remontowanych od czasu ich powstania w latach 1800 dostosowanych tylko dla ruchu furmanek . Nie widzisz ile dróg zostało całkowicie wyłaczonych z ruchu . A jeżeli chodzi o te wielomilionowe nakłady to najwięcej poszło na ścieżki rowerowe .parkingi płatne i spowalniacze ruchu -ustawiane co 50 metrów - wszelkiego typu ronda - nawet tam gdzie nie były potrzebne bo ruch znikomy !!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 2 0

    • Gdańsk jest cały czas okradany !!!!!!!!!!

      • 0 0

    • Plus POtologia od czasów Budynia

      • 1 2

  • (21)

    Samochody powinno się z centrum miasta usuwać, a nie stwarzać kolejne powody, by nimi do niego przyjeżdżać. Należy tworzyć parkingi Park and Ride poza centrum.

    • 60 49

    • (11)

      W mieście takim jak Gdańsk gdzie rocznie odwiedza miasto kilka milionów turystów, nie mówiąc o mieszkańcach Gdańska, ale i całej aglomeracji rezygnacja z budowy parkingów to delikatnie mówiąc głupota do kwadratu!

      • 13 14

      • Problem z logicznym myśleniem? (4)

        No właśnie dlatego, że odwiedza nas tyle osób to trzeba stworzyć system aby zostawiali samochody na obrzeżach miasta, a nie wpychali je jeszcze do centrum powiększając korki.

        • 7 4

        • (3)

          To jest logiczne pod jednym warunkiem. Muszą być odpowiednie drogi dojazdowe i odpowiedni transport publiczny. Niestety Gdańsku metra jak choćby w Warszawie, czy Pradze nie będzie nigdy więc tego typu parkingi się nie sprawdzą. Będą korzystać jedynie mieszkańcy okolicznych miejscowości dojeżdżający do pracy. Ale o turystach zapomnij!

          • 3 3

          • drogi dojazdowe są (2)

            ujemna ocena jakości transportu publicznego jest w Twojej wypowiedzi jedynie wymówką a nie rzetelnym argumentem. Nawet gdyby jakość transportu publicznego byłaby dużo lepsza, i tak byś gromadził argumenty na temat wyższości przejazdu samochodem nad przejazdami transportem publicznym. Zauważ jedynie, że im więcej ludzi ma inne zdanie na temat jego jakości niż ty, to wszyscy korzystający z samochodów mają z tego tytułu korzyści.

            • 2 3

            • (1)

              Są drogi dojazdowe? A codzienne korki w mieście to teorie spiskowe? Wyobraź sobie parking kubaturowy np. w Kowalach, Matarni,Św. Wojciechu i dojazd do centrum tysięcy turystów.

              • 2 1

              • No właśnie tych korków by nie było, gdyby można było zostawić tam samochód i wsiąść w pociąg.

                • 0 0

      • A co zmienia parkingi na 500 aut przy kilku milionach turystów (2)

        • 3 2

        • Miliardach. I to jednocześnie.

          • 1 0

        • Autokary z turystami przyjeżdżają na jeden dzień a co z promów na kilka godzin! Auta osobowe też się przemieszczają. Nie stoją w jednym miejscu całymi dniami na Głównym Mieście.

          • 3 1

      • ile z tych turystów przyjeżdża samochodami? (2)

        • 7 4

        • Popatrz na rejestracje. Dużo. Już nie wspomnę o autokarach!

          • 1 2

        • Kilka milionów xD

          • 2 0

    • najlepiej w ogóle zabronić przyjazdu osobom zameldowanym poza śródmieściem (2)

      takie osoby powinno się z centrum miasta usuwać a nie stwarzać warunki by przyjeżdżały i emitowały CO2

      • 5 2

      • Geniusz!

        • 0 0

      • +oplata klimatyczna

        • 3 0

    • (1)

      Pewnie. Bo wszyscy przyjeżdżają Neptuna pooglądać
      A ci co mają sprawy do zalatwienia, to najlepiej pieszo i włosiennicę założyć, żeby od razu było widać, że petent.

      • 1 3

      • A co złego w chodzeniu piechotą? Zdrowo i wygodnie.

        • 1 1

    • Jakiś w Lubece są takie parkingi w centrum (3)

      • 8 9

      • Lubeka to upadłe miasto hanzeatyckie, dwa sklepy z marcepanem na krzyż. Nie to co Gdanzig.

        • 2 2

      • Byłem w Lubece kilka razy (1)

        Jakby u nas były takie opłaty za parkowanie jak tam to parkingi stałyby puste

        • 2 4

        • Akurat turystów z Niemiec nie brakuje. Mjw, że nie stałyby puste.

          • 1 1

  • idźmy na całość (4)

    na Główne miasto powinni mieć wstęp tylko ludzie tam zameldowani. Dzielnicę należy otoczyć szlabanami i zasiekami z napisem nur fuer echte danzigern. To przyczyni się do rozkwitu tej dzielnicy. Osoby bez meldunku, które będą próbowały przekroczyć strefę powinny zostać poddane operacji specjalnej i w przypadku ponownego likwidacji. Samochody powinny być zakazane, podobnie jak prywatne telefony i prywatne komputery. Co to za pomysł, że każdy ma swój komputer, telefon albo samochód? i jeszcze ich bezczelnie używa bez dodatkowej zgody i uiszczenia specjalnej opłaty na rzecz Komitetu Tolerancji przy Prezidą Miasta Wolności

    • 16 5

    • I także karaluchy i pluskwy na śródmieściu tylko dla tam zameldowanych !!!!!!!! oczywiście za murem !!!!!

      • 0 0

    • No trochę się zagalopowałeś

      polecam poluzować warkoczyk

      • 1 1

    • a ilu Niemców jest zameldowanych w głównym mieście?

      Chyba niewielu.. więc po co napisy po niemiecku? Coś Twoje rozumowanie mało logiczne..

      • 0 3

    • te kacap ale o co kaman.

      • 1 5

  • Przerobić molocha handlowego w centrum na wielopoziomowy parking i by było po problemie !!!!!!!!!!

    • 0 0

  • zobaczcie jak działają nasi cudowni ekoterrorysci (1)

    Anekieta na teraz pokazuje: 56% jest za parkingiem w centrum, 16% poza centrum, 9% piętrowe kontra 19% nie ma takiej potrzeby. I te 19% osób stworzyło w komentarzach obraz, że całe miasto nie chce parkingów... tak właśnie działają krzykacze. Potem taki urzędnik pracujący dla prezydenta mówi, odwołajmy bo w komentarzach ludzie nie chcą, oni odwołują i przegrywają kolejne wybory, czemu? Bo 19% osób - krzyczy, że rower, ze autobus, ze parking zly. 81% jest odmiennego zdania, ale slucha sie krzykaczy.

    • 4 3

    • Jakby spytać ludzi 100 lat temu, przed upowszechnieniem aut, to ich potrzeby to by powiedzieli że chcą szybszych koni

      Oczywiście że każdy powie że chce parking, bo większość widzi nie dalej niż czubek własnego nosa. A potem smuteczki bo korki, paraliż komunikacyjny, a najgorzej to jechać autobusem bo ... stoi w korku :)

      • 0 1

  • (2)

    Pomysł budowy tego parkingu na Podwalu Staromiejskim był po prostu chory

    • 65 23

    • Dlaczego niby?

      • 0 0

    • Podwale Staromiejskie doskonałe miejsce na parking podziemny. Trzeba trochę jeździć po świecie bo inaczej zostaniesz kaczorem.

      • 2 6

  • wypad z tymi blaszakami z głównego miasta. Dosyć tego dziadostwa.

    dosyć trucia, tarasowania chodników i dróg rowerowych. Nie mówiąc już o potrącaniu pieszych i zabijaniu zwierząt. Skoro to nic nie truje to czemu wylot rury wydechowej nie jest skierowany do wnętrza kabiny? Zakłamane, roszczeniowe typki.

    • 0 4

  • hahaha dopięliście swojego

    Teraz możecie sobie dowoli narzekać przez następne 10 lat, że nie ma gdzie zaparkować albo że te wstrętne blchosmrody wszystko rozjeżdżają i zastawiają i będzie to tylko Wasza wina xDD

    • 2 1

  • to moze komunikacja tansza a nie kazdego miesiaca podwyzki, kursy co pol godziny, najstarszy tabor w Polsce

    i bardzo drogo w porownaniu do np. Wa-wy, miejskie parkingi mozna znalezc w kazdy miescie europy, nawet tym najbardziej rowerowym, w ktorym doplaca sie zreszta do wymiany samochodu, nie zlikwidowanie go,

    • 1 0

  • Brawo

    Jedna z niewielu dobrych decyzji w sprawie parkowania. Pomysł na parkingi w środku miasta, w samym centrum mógł spowodować tylko większe zakorkowanie tych miejsc, czego miłośnicy jazdy autem na odległość 500 metrów nigdy nie zrozumieją. Parkingi powinny powstawać tam, skąd można dowozić mieszkańców czy turystów do samego centrum w sposób ciągły i regularny. Może czasem warto pojechać do miast w innych częściach Europy, które mają takie sprawy już rozwiązane, a nie na swój sposób niszczyć dalej strefy, po których poruszać się powinni tylko piesi lub mieć możliwość dojechania do domu autem mieszkańcy. Dobra decyzja. Mam nadzieję, że bez możliwości jej zmiany.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane