• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Czyli najczarniejszy scenariusz (9)

    Gdansk jak zawsze 100 lat za cywilizowaną Europą.

    • 63 59

    • (2)

      Cywilizowana Europa dodatkowo kasuje za wjazd do centrum - im bardziej smrodzisz tym więcej. A więc zgoda - jeszcze sporo nam brakuje.

      • 8 6

      • i doplacaja calkiem sporo na wymiane na elektryka, nikt z aut nie wychodzi

        w rowerowej Holandi normalne sa parkingi samochodowe w centrum, za normalna miejska stawke,

        • 2 0

      • I posiada setki km autostrad tranzytowych w tunelach

        U nas brak dróg i zwężanie wszystkiego co się da żeby jeszcze bardziej zakorkować i smrodzić środowisko. Zero wyobraźni

        • 9 3

    • M

      W cywilizowanej Europie jeździ się komunikacją miejską!

      • 3 7

    • (3)

      Paliwo jest za tanie, gdyby było po pisiont, to parkingi byłyby zbędne. Wszyscy odkryliby autobusy i tramwaje.

      • 5 9

      • Należy natychmiast zdelgalizowac Peło

        • 0 0

      • Wszędzie tam gdzie Peło ma samorządy tam kamieni k...***

        Nigdy więcej Peło i słupów z Berlina

        • 0 1

      • i rowery, rowery wspomagane elektrycznie i hulajnogi

        • 0 1

    • Widać, że nigdy nie byłeś w cywilizowanej europie

      • 3 4

  • poproszę o przeniesienie urzędu wojewódzkiego i sądów rejonowego, okręgowego i apelacyjnego oraz szpitala Kopernika poza (3)

    w jakieś miejsce, gdzie będzie można dojechać i zaparkować samochodem- najlepiej poza Gdańsk, żebyście nie musieli znosić widoku osób niegdańszczan i samochodów z rejestracjami nieGD To są instytucje które obsługują mieszkańców całego województwa, a nie tylko drobną grupę która może podjechać tramwajem albo hulajnogą. Knajpy i sklepiki nad Motławą przebolejemy, nie będziemy się pchać gdzie nas nie chcą.

    • 25 14

    • (2)

      Do Urzędu Wojewódzkiego podviągnęli Ci SKM. Tuż obok jest tramwaj i autobusy. Jeszcze za mało?

      • 2 4

      • powiedz to mieszkańcom Gdańska Świbna albo Osowej

        Kształt sieci transportu publicznego w Gdańsku jest całkowicie niekonkurencyjny wobec samochodu osobowego

        • 3 0

      • skm jeździ tylko po dolnym tarasie

        • 2 0

  • ile urzędnicy wydali na projekty przez tyle lat?

    • 1 1

  • I bardzo dobrze, to tylko zachęca do przyjeżdżania blachosmrodami do miasta. Przede wszystkim włodarze Gdańska powinni iść śladami Warszawy czy Krakowa i ograniczyć niepotrzebnie wysoką liczbę miejsc parkingowych oraz urealnić wysokość opłat za parkowanie, na czym wszyscy skorzystamy.

    • 0 4

  • w moim miejscu pracy

    większość pracowników przyjeżdża samochodem, w każdym samochodzie jest tylko kierowca. narzekają, że są korki, a tymczasem to miejsce pracy jest bardzo dobrze skomunikowane ze Śródmieściem, Oliwą, Wrzeszczem, NIedźwiednikiem i paroma jeszcze miejscami, pracownicy w większości mieszkają w okolicach, mogą dojeżdżać autobusem. Wybierają samochód, zatruwają środowisko, powodują korki i jeszcze marudzą ile to czasu zajmuje im dojazd, który autobusem zająłby im kilkanaście minut bez korków.

    • 4 3

  • dobra wiadomość

    • 2 3

  • Panna natychmiast do dymisji. Dość tych budyniowych lodów (1)

    A w Europarlamencie największa afera korupcyjna a TVN milczy. Szczucie Polski było chyba za kasę?

    • 7 4

    • Rosyjska propaganda cytuje Zdradka Sikorskiego

      • 0 0

  • Trzeba się pozbyć raz na zawsze PO z trójmiasta (1)

    • 2 2

    • Tylko jak to zrobić. Trójmiasto jest chyba tak zdemoralizowane że będzie ciężko?

      • 0 1

  • Nie zbudują bo kasy nie ma

    Jak dają pozwolenia deweloperom i wycinają drzewa to jest dobrze. Konserwator tez nie przeszkadza. Wydali kasę na głupoty i teraz nie ma. Obchody byłego cara Gdańska 2 dni a na sylwester nie ma. Ochrona Pani od rydwana 3mln/3 lata bo maila się wystraszyła. Miasto z dykty

    • 1 1

  • Dobra decyzja (2)

    Poza sezonem nie ma już problemów z miejscami parkingowymi w centrum, więc budowa kolejnych nie ma żadnego sensu. Teraz trzeba zadbać o te 4 lokalizację. Targ węglowy wymaga przerobienia na plac. Trochę ścieżek, trochę trawki i drzew, należy odbudować kamienice przy Katowni i zagospodarować teren na prawo od Lotu w formie zabudowy pierzejowej. Podwale Staromiejskie zostawić jak jest. Długie ogrody zasługują na porządny i solidny budynek który będzie godnie rozpoczynał drogę królewską. Można zrobić mieszkania, ale trzeba wymusić dobrą architekturę i prawdziwą cegłę. Podwale Przedmiejskie również do zabudowy, najlepiej w formie nawiązującej do zabudowy na przeciwko, czyli duże, ceglane gmachy. Należy również jak najszybciej zbudować tam normalny chodnik z drogą rowerową.

    • 17 11

    • Długie Ogrody zasługują przede wszystkim na równy chodnik, bo ten obecny pamięta jeszcze moje dzieciństwo sprzed ponad czterdziestu lat. Nogi sobie można połamać i zęby wybić.

      • 2 0

    • no tak, bo sezon to tylko 3-4 miesiące w roku.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane