- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (84 opinie)
- 2 Nowe zatoki na styku dwóch gmin (57 opinii)
- 3 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (18 opinii)
- 4 Drogie auta będą jeszcze droższe (255 opinii)
- 5 Miała 1,8 promila i uderzyła w kilka aut (23 opinie)
- 6 Wandale niszczą "auta na minuty" (104 opinie)
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.
AKTUALIZACJA, godz. 15:40
W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.
- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.
Pomysł sprzed 15 lat
Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.
Cztery lokalizacje parkingów:
- Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
- Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
- Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
- Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)
Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.
Parkingi w Trójmieście
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.
W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.
Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku
W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.
Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.
Decyzja środowiskowa i nic poza tym
W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.
Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.
Opinie (339) 2 zablokowane
-
2023-01-23 15:08
Czyli najczarniejszy scenariusz (9)
Gdansk jak zawsze 100 lat za cywilizowaną Europą.
- 63 59
-
2023-01-23 16:53
(2)
Cywilizowana Europa dodatkowo kasuje za wjazd do centrum - im bardziej smrodzisz tym więcej. A więc zgoda - jeszcze sporo nam brakuje.
- 8 6
-
2023-01-24 08:54
i doplacaja calkiem sporo na wymiane na elektryka, nikt z aut nie wychodzi
w rowerowej Holandi normalne sa parkingi samochodowe w centrum, za normalna miejska stawke,
- 2 0
-
2023-01-23 17:33
I posiada setki km autostrad tranzytowych w tunelach
U nas brak dróg i zwężanie wszystkiego co się da żeby jeszcze bardziej zakorkować i smrodzić środowisko. Zero wyobraźni
- 9 3
-
2023-01-23 20:13
M
W cywilizowanej Europie jeździ się komunikacją miejską!
- 3 7
-
2023-01-23 16:11
(3)
Paliwo jest za tanie, gdyby było po pisiont, to parkingi byłyby zbędne. Wszyscy odkryliby autobusy i tramwaje.
- 5 9
-
2023-01-23 20:08
Należy natychmiast zdelgalizowac Peło
- 0 0
-
2023-01-23 20:08
Wszędzie tam gdzie Peło ma samorządy tam kamieni k...***
Nigdy więcej Peło i słupów z Berlina
- 0 1
-
2023-01-23 16:45
i rowery, rowery wspomagane elektrycznie i hulajnogi
- 0 1
-
2023-01-23 19:37
Widać, że nigdy nie byłeś w cywilizowanej europie
- 3 4
-
2023-01-23 15:38
poproszę o przeniesienie urzędu wojewódzkiego i sądów rejonowego, okręgowego i apelacyjnego oraz szpitala Kopernika poza (3)
w jakieś miejsce, gdzie będzie można dojechać i zaparkować samochodem- najlepiej poza Gdańsk, żebyście nie musieli znosić widoku osób niegdańszczan i samochodów z rejestracjami nieGD To są instytucje które obsługują mieszkańców całego województwa, a nie tylko drobną grupę która może podjechać tramwajem albo hulajnogą. Knajpy i sklepiki nad Motławą przebolejemy, nie będziemy się pchać gdzie nas nie chcą.
- 25 14
-
2023-01-23 23:18
(2)
Do Urzędu Wojewódzkiego podviągnęli Ci SKM. Tuż obok jest tramwaj i autobusy. Jeszcze za mało?
- 2 4
-
2023-01-24 08:49
powiedz to mieszkańcom Gdańska Świbna albo Osowej
Kształt sieci transportu publicznego w Gdańsku jest całkowicie niekonkurencyjny wobec samochodu osobowego
- 3 0
-
2023-01-24 08:47
skm jeździ tylko po dolnym tarasie
- 2 0
-
2023-01-24 08:46
ile urzędnicy wydali na projekty przez tyle lat?
- 1 1
-
2023-01-24 08:40
I bardzo dobrze, to tylko zachęca do przyjeżdżania blachosmrodami do miasta. Przede wszystkim włodarze Gdańska powinni iść śladami Warszawy czy Krakowa i ograniczyć niepotrzebnie wysoką liczbę miejsc parkingowych oraz urealnić wysokość opłat za parkowanie, na czym wszyscy skorzystamy.
- 0 4
-
2023-01-24 08:31
w moim miejscu pracy
większość pracowników przyjeżdża samochodem, w każdym samochodzie jest tylko kierowca. narzekają, że są korki, a tymczasem to miejsce pracy jest bardzo dobrze skomunikowane ze Śródmieściem, Oliwą, Wrzeszczem, NIedźwiednikiem i paroma jeszcze miejscami, pracownicy w większości mieszkają w okolicach, mogą dojeżdżać autobusem. Wybierają samochód, zatruwają środowisko, powodują korki i jeszcze marudzą ile to czasu zajmuje im dojazd, który autobusem zająłby im kilkanaście minut bez korków.
- 4 3
-
2023-01-24 08:26
dobra wiadomość
- 2 3
-
2023-01-23 20:07
Panna natychmiast do dymisji. Dość tych budyniowych lodów (1)
A w Europarlamencie największa afera korupcyjna a TVN milczy. Szczucie Polski było chyba za kasę?
- 7 4
-
2023-01-24 07:32
Rosyjska propaganda cytuje Zdradka Sikorskiego
- 0 0
-
2023-01-24 06:03
Trzeba się pozbyć raz na zawsze PO z trójmiasta (1)
- 2 2
-
2023-01-24 07:31
Tylko jak to zrobić. Trójmiasto jest chyba tak zdemoralizowane że będzie ciężko?
- 0 1
-
2023-01-24 07:20
Nie zbudują bo kasy nie ma
Jak dają pozwolenia deweloperom i wycinają drzewa to jest dobrze. Konserwator tez nie przeszkadza. Wydali kasę na głupoty i teraz nie ma. Obchody byłego cara Gdańska 2 dni a na sylwester nie ma. Ochrona Pani od rydwana 3mln/3 lata bo maila się wystraszyła. Miasto z dykty
- 1 1
-
2023-01-23 16:19
Dobra decyzja (2)
Poza sezonem nie ma już problemów z miejscami parkingowymi w centrum, więc budowa kolejnych nie ma żadnego sensu. Teraz trzeba zadbać o te 4 lokalizację. Targ węglowy wymaga przerobienia na plac. Trochę ścieżek, trochę trawki i drzew, należy odbudować kamienice przy Katowni i zagospodarować teren na prawo od Lotu w formie zabudowy pierzejowej. Podwale Staromiejskie zostawić jak jest. Długie ogrody zasługują na porządny i solidny budynek który będzie godnie rozpoczynał drogę królewską. Można zrobić mieszkania, ale trzeba wymusić dobrą architekturę i prawdziwą cegłę. Podwale Przedmiejskie również do zabudowy, najlepiej w formie nawiązującej do zabudowy na przeciwko, czyli duże, ceglane gmachy. Należy również jak najszybciej zbudować tam normalny chodnik z drogą rowerową.
- 17 11
-
2023-01-24 02:40
Długie Ogrody zasługują przede wszystkim na równy chodnik, bo ten obecny pamięta jeszcze moje dzieciństwo sprzed ponad czterdziestu lat. Nogi sobie można połamać i zęby wybić.
- 2 0
-
2023-01-23 16:37
no tak, bo sezon to tylko 3-4 miesiące w roku.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.