• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Brawo

    Jedna z niewielu dobrych decyzji w sprawie parkowania. Pomysł na parkingi w środku miasta, w samym centrum mógł spowodować tylko większe zakorkowanie tych miejsc, czego miłośnicy jazdy autem na odległość 500 metrów nigdy nie zrozumieją. Parkingi powinny powstawać tam, skąd można dowozić mieszkańców czy turystów do samego centrum w sposób ciągły i regularny. Może czasem warto pojechać do miast w innych częściach Europy, które mają takie sprawy już rozwiązane, a nie na swój sposób niszczyć dalej strefy, po których poruszać się powinni tylko piesi lub mieć możliwość dojechania do domu autem mieszkańcy. Dobra decyzja. Mam nadzieję, że bez możliwości jej zmiany.

    • 1 2

  • to moze komunikacja tansza a nie kazdego miesiaca podwyzki, kursy co pol godziny, najstarszy tabor w Polsce

    i bardzo drogo w porownaniu do np. Wa-wy, miejskie parkingi mozna znalezc w kazdy miescie europy, nawet tym najbardziej rowerowym, w ktorym doplaca sie zreszta do wymiany samochodu, nie zlikwidowanie go,

    • 1 0

  • hahaha dopięliście swojego

    Teraz możecie sobie dowoli narzekać przez następne 10 lat, że nie ma gdzie zaparkować albo że te wstrętne blchosmrody wszystko rozjeżdżają i zastawiają i będzie to tylko Wasza wina xDD

    • 2 1

  • wypad z tymi blaszakami z głównego miasta. Dosyć tego dziadostwa.

    dosyć trucia, tarasowania chodników i dróg rowerowych. Nie mówiąc już o potrącaniu pieszych i zabijaniu zwierząt. Skoro to nic nie truje to czemu wylot rury wydechowej nie jest skierowany do wnętrza kabiny? Zakłamane, roszczeniowe typki.

    • 0 4

  • Przerobić molocha handlowego w centrum na wielopoziomowy parking i by było po problemie !!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Na pewno nikt nie kierował się protestami ani sugestiami mieszkańców. Jak zwykle poszło o kasę.

    • 3 0

  • I jak zwykle nie pasujace opinie wyleciały

    • 2 0

  • To, czego brakuje, to parkingu kiss&ride pod dworcem głównym PKP w Gdańsku.

    Chcesz odebrac rodzinę przyjeżdżającą pociągiem do centrum, chcesz spokojnie wysiąść gdy ktoś ciebie podrzuci byś dalej pojechał pociągiem, chcesz może zostawić auto na godzinę i pomóc chorej mamie dostać się na peron po schodach, bo nie ma wind.. I nie masz jak i gdzie zostawić auta, bo ten kikut parkingu, który tam jest, mało iż jest piekielnie drogi to jeszcze malutki.

    • 3 0

  • Stworzenie jednego parkingu nie rozwiaże problemu , a stworzy kolejny - korki na dojeżdzie i wyjeżdzie - trzeba stworzyć sieć p

    , po analizie gdzie jest najwięcej parkujacych . Tylko takie działanie może przynieść rozwiazanie problemu !!!!!!

    • 0 1

  • Gdańsk to nie Radom. Tu w sezonie jest pół miliona turystów.

    Oni nie przyjadą a parking podmiejski i nie przesiądą się do pociągów z wózkami, torbami, rodzinami, by zwiedzić centrum Gdańska.
    Takie parkingi są w każdych turystycznych miejscowościach i w dużych miastach. Są drogie, ale zarabiają na siebie.
    A tu mamy niedasism...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane