• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Jaaasne, przecież po co ludziom robić parkingi

    Lepiej to samo sprzedać deweloperowi o niech kto 50k za garaż i 30 za naziemne, po co ludziom parking w centrum, szachmat całą Polska, w Gdańsku parkingów w centrum nie trzeba, uczcie się....

    • 10 3

  • Sygnał jest jasny: przebudowa miasta idzie w kierunku NWO i Agendy 2030

    Po co budować parkingi, skoro zaraz prawie nikogo nie będzie stać na zakup auta?
    Plebs grzecznie wsiądzie w komunikację miejską, nie będzie mieć niczego i będą szczęśliwi (to drugie zależy od odpowiednio dobranych psychotropów).
    Wszystko zgodnie z planem.

    • 5 5

  • (1)

    Jak dla mnie może powstać parking 20 piętrowy, 10 pięter pod ziemią i 10 nad ziemią. W centrum Gdańska jedna taka budowla rozwiązała by problem na długo. Parking koniecznie płatny z opcją abonamentu na miejsce.

    • 6 3

    • Będzie stał pusty, jak na Jana z Kolna

      • 0 2

  • Gdańsk to biedne miasto, nie porównywalne do miast zachodnich (4)

    jedyne większe inwestycje drogowe to malowanie przejść naziemnych

    • 8 4

    • Plus POtologia od czasów Budynia

      • 1 2

    • Tunel, trasa słowackiego, trasa sucharskiego, 2 nowe obwodnice, kartuska, droga czerwona (1)

      Plus niezliczona liczba prawo i lewoskrętów, poszerzone ulice, remonty jezdni kosztem chodników. Można jeszcze długo wymieniać wielomilionowe inwestycje drogowe w Gdańsku. Ale roszczeniowy kierowca widzi tylko nowe przejścia dla pieszych.

      • 1 2

      • oczywiście nie zauważasz zwężonych jezdni nawet głównych ulic na pozyskanie miejsca na płatne parkingi .

        Poszeżonych chodników o ścieżki rowerowe kosztem pasów ruchu , Ulic nie remontowanych od czasu ich powstania w latach 1800 dostosowanych tylko dla ruchu furmanek . Nie widzisz ile dróg zostało całkowicie wyłaczonych z ruchu . A jeżeli chodzi o te wielomilionowe nakłady to najwięcej poszło na ścieżki rowerowe .parkingi płatne i spowalniacze ruchu -ustawiane co 50 metrów - wszelkiego typu ronda - nawet tam gdzie nie były potrzebne bo ruch znikomy !!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 2 0

    • Gdańsk jest cały czas okradany !!!!!!!!!!

      • 0 0

  • (4)

    W każdym cywilizowanym mieście z zabytkowym centrum są takie parkingi. Dzięki podziemnym parkingów na powierzchni powstają parki itp.
    Oby Gdańsk nie znacjonalizował pomysłu chcąc to zrobić we własnym zakresie bez sektora prywatnego.

    • 6 3

    • (3)

      Jakie to te cywilizowane miasta? Podaj przykłady.

      • 1 3

      • (1)

        Amsterdam nieuku

        • 2 2

        • Kalesoniarze w Amsterdamie to tylko palcem po mapie. Gdyby byli kiedykolwiek na żywo, to by może wiedzieli, jak tam działają parkingi P+R

          • 1 0

      • Berlin, Monachium (ogółem wszystkie duże miasta niemieckie), Paryż, Sztokholm

        • 2 0

  • Poczekają rok czy dwa i postawią blok mieszkalny. Wtedy nikomu drzewa przeszkadzać nie będą. Ręce opadają.

    • 7 1

  • Wszystko to brednie

    W Chartumie radzą sobie bez parkingów kubaturowych.

    • 2 1

  • "Niech nie będzie niczego, ani bandyctwa, ani " parkingów

    Szkoda, przydałyby się w centrum takie obiekty. Problemem przytaczanego parkingu na JzK jest lokalizacja, niby w centrum, ale jednak nie. Przydatny chyba tylko dla pracowników trytona.

    • 4 1

  • Dorodne drzewa przy nowowybudowanym budynku w Gdańsku - doprawdy wzruszające

    Uwielbiam te wizualizacje - w Gdańsku każda budowa rozpoczyna się od wycięcia w pień zieleni w obrębie budowy i w kolidującej z nią okolicy. Darujcie sobie te fantasmagoryczne obrazki dla naiwnych.

    P.S. Przypomnijcie mi, ile to ostatnio drzew wyrżnięto na Nowych Ogrodach? Bo tak?

    • 4 1

  • I dzięki Bogu - kto to widział, żeby takie molochy budowano w centrach miast?

    Nie dla parkingu przy Długich Ogrodach i pozostałych parkingów kubaturowych w Gdańsku. Jest transport publiczny, można tez budować pod ziemią. Im mniej aut widocznych na powierzchni tym lepiej dla mieszkańców ale i turystów.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane