- 1 Wandale niszczą "auta na minuty" (50 opinii)
- 2 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (236 opinii)
- 3 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (218 opinii)
- 4 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (69 opinii)
- 5 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (422 opinie)
- 6 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (60 opinii)
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.
AKTUALIZACJA, godz. 15:40
W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.
- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.
Pomysł sprzed 15 lat
Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.
Cztery lokalizacje parkingów:
- Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
- Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
- Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
- Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)
Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.
Parkingi w Trójmieście
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.
W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.
Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku
W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.
Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.
Decyzja środowiskowa i nic poza tym
W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.
Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.
Opinie (339) 2 zablokowane
-
2023-01-23 20:16
Jaaasne, przecież po co ludziom robić parkingi
Lepiej to samo sprzedać deweloperowi o niech kto 50k za garaż i 30 za naziemne, po co ludziom parking w centrum, szachmat całą Polska, w Gdańsku parkingów w centrum nie trzeba, uczcie się....
- 10 3
-
2023-01-23 20:31
Sygnał jest jasny: przebudowa miasta idzie w kierunku NWO i Agendy 2030
Po co budować parkingi, skoro zaraz prawie nikogo nie będzie stać na zakup auta?
Plebs grzecznie wsiądzie w komunikację miejską, nie będzie mieć niczego i będą szczęśliwi (to drugie zależy od odpowiednio dobranych psychotropów).
Wszystko zgodnie z planem.- 5 5
-
2023-01-23 20:36
(1)
Jak dla mnie może powstać parking 20 piętrowy, 10 pięter pod ziemią i 10 nad ziemią. W centrum Gdańska jedna taka budowla rozwiązała by problem na długo. Parking koniecznie płatny z opcją abonamentu na miejsce.
- 6 3
-
2023-01-24 10:43
Będzie stał pusty, jak na Jana z Kolna
- 0 2
-
2023-01-23 21:04
Gdańsk to biedne miasto, nie porównywalne do miast zachodnich (4)
jedyne większe inwestycje drogowe to malowanie przejść naziemnych
- 8 4
-
2023-01-24 07:31
Plus POtologia od czasów Budynia
- 1 2
-
2023-01-24 10:12
Tunel, trasa słowackiego, trasa sucharskiego, 2 nowe obwodnice, kartuska, droga czerwona (1)
Plus niezliczona liczba prawo i lewoskrętów, poszerzone ulice, remonty jezdni kosztem chodników. Można jeszcze długo wymieniać wielomilionowe inwestycje drogowe w Gdańsku. Ale roszczeniowy kierowca widzi tylko nowe przejścia dla pieszych.
- 1 2
-
2023-01-24 10:41
oczywiście nie zauważasz zwężonych jezdni nawet głównych ulic na pozyskanie miejsca na płatne parkingi .
Poszeżonych chodników o ścieżki rowerowe kosztem pasów ruchu , Ulic nie remontowanych od czasu ich powstania w latach 1800 dostosowanych tylko dla ruchu furmanek . Nie widzisz ile dróg zostało całkowicie wyłaczonych z ruchu . A jeżeli chodzi o te wielomilionowe nakłady to najwięcej poszło na ścieżki rowerowe .parkingi płatne i spowalniacze ruchu -ustawiane co 50 metrów - wszelkiego typu ronda - nawet tam gdzie nie były potrzebne bo ruch znikomy !!!!!!!!!!!!!!!!!
- 2 0
-
2023-01-24 10:30
Gdańsk jest cały czas okradany !!!!!!!!!!
- 0 0
-
2023-01-23 21:05
(4)
W każdym cywilizowanym mieście z zabytkowym centrum są takie parkingi. Dzięki podziemnym parkingów na powierzchni powstają parki itp.
Oby Gdańsk nie znacjonalizował pomysłu chcąc to zrobić we własnym zakresie bez sektora prywatnego.- 6 3
-
2023-01-23 21:26
(3)
Jakie to te cywilizowane miasta? Podaj przykłady.
- 1 3
-
2023-01-23 22:29
(1)
Amsterdam nieuku
- 2 2
-
2023-01-24 13:34
Kalesoniarze w Amsterdamie to tylko palcem po mapie. Gdyby byli kiedykolwiek na żywo, to by może wiedzieli, jak tam działają parkingi P+R
- 1 0
-
2023-01-24 10:35
Berlin, Monachium (ogółem wszystkie duże miasta niemieckie), Paryż, Sztokholm
- 2 0
-
2023-01-23 21:36
Poczekają rok czy dwa i postawią blok mieszkalny. Wtedy nikomu drzewa przeszkadzać nie będą. Ręce opadają.
- 7 1
-
2023-01-23 22:45
Wszystko to brednie
W Chartumie radzą sobie bez parkingów kubaturowych.
- 2 1
-
2023-01-23 23:12
"Niech nie będzie niczego, ani bandyctwa, ani " parkingów
Szkoda, przydałyby się w centrum takie obiekty. Problemem przytaczanego parkingu na JzK jest lokalizacja, niby w centrum, ale jednak nie. Przydatny chyba tylko dla pracowników trytona.
- 4 1
-
2023-01-23 23:35
Dorodne drzewa przy nowowybudowanym budynku w Gdańsku - doprawdy wzruszające
Uwielbiam te wizualizacje - w Gdańsku każda budowa rozpoczyna się od wycięcia w pień zieleni w obrębie budowy i w kolidującej z nią okolicy. Darujcie sobie te fantasmagoryczne obrazki dla naiwnych.
P.S. Przypomnijcie mi, ile to ostatnio drzew wyrżnięto na Nowych Ogrodach? Bo tak?- 4 1
-
2023-01-24 00:15
I dzięki Bogu - kto to widział, żeby takie molochy budowano w centrach miast?
Nie dla parkingu przy Długich Ogrodach i pozostałych parkingów kubaturowych w Gdańsku. Jest transport publiczny, można tez budować pod ziemią. Im mniej aut widocznych na powierzchni tym lepiej dla mieszkańców ale i turystów.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.