• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Można inaczej

    Jeśli mają być parkingi wielkogabarytowe to tylko z obsługą lub ochroną inaczej zaczną się w nich zalęgać lumpy, a więc i nasilać kradzieże np. katalizatorów. Tak jest w wielu miastach na Zachodzie Europy gdzie stoją puste, zdewastowane przez chuliganów wielopoziomowe parkingi, ale u nas może być inaczej, jak np. w Wenecji czy w Barcelonie. Za coś chyba płacę, a nie tylko za parking z tabliczką - płatny niestrzeżony. No i ludzie maja pracę.

    • 1 0

  • nie dał w łape i sprawa sie rypła.gdańsk.miasto dalej bez parkingów.

    • 1 0

  • To pokazuje jak nieopłacalne jest posiadanie samochodów (1)

    Obecnie mamy jakąś kuriozalną sytuację że tzw. "właściciele" pojazdów mając prywatne korzyści z ich posiadania, a związane z tym olbrzymie koszty są "uspołeczniane", czyli stara kapitalistyczna zasada prywatyzacji korzyści i uspołeczniania kosztów.

    Jednym z największych kosztów posiadania pojazdu, zwłaszcza w mieście, znacznie przewyższają koszty zakupu czy eksploatacji.

    Sprawa pojazdów w mieście jest prosta - każdy powinien mój je mieć, pod warunkiem że trzyma je sobie na prywatnym terenie - swoim bądź wynajętym od prywatnego właściciela.

    Żadnych publicznych miejsc, żadnych stref parkowania.

    Jedynie parkingi - płaskie, podziemne, kubaturowe, zbudowane przez prywatnych inwestorów na prywatnym gruncie, za prywatny kredyt bankowy i podnajmowane kierowcom za stawki dające inwestorowi zwrot poniesionych kosztów i zysk z inwestycji.

    Wtedy by się okazało że trzymanie pojazdu jest znacznie droższe niż jego zakup czy bieżące utrzymanie i to naturalnie przetrzebiłoby ilość pojazdów zapychających nasze miasta.

    • 1 3

    • Słuszna racja

      To samo można by rozciągnąć na komunikację miejską: żadnych dopłat z kasy samorządowej, cena biletów ma być taka, żeby pokryła w pełni koszty osobowe, taboru, infrastruktury i inne. Komunikacja prowadzona przez prywatnych inwestorów na prywatnych drogach, za prywatny kredyt bankowy i sprzedawana pasażerom za stawki dające inwestorowi zwrot poniesionych kosztów i zysk z inwestycji.

      • 2 0

  • Presja ma sens - szczególnie gdy zbliżają się wybory. Brawo mieszkańcy Gdańska - to Wasza wygrana

    To nie jest tak że urzędnicy poszli po rozum do głowy - dla nich liczy się tylko beton i developerka. To mieszkańcy Gdańska zablokowali te projekty. Brawo Wy!

    • 1 0

  • "czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego" Padłem ze śmiechu. Gdzie niby jest P&R? Ten mały parking przy PKM Kiełpinek? Proszę wskażcie gdzie w Gdańsku jest chociaż jeden porządny parking P&R? Chyba, że chodzi o ten parking przy Ergo Arenie z meleksami do plaży ale to nijak nie ma się do Śródmieścia.

    • 1 0

  • Bardzo dobrze

    To rozwiązanie drogie i niepotrzebne. 70% podróży samochodem wynika z lenistwa a jedynie 30% z uzasadnionej konieczności. Wystarczy ograniczyć te 70% - a i ropy mniej od Putina i z Arabii kupimy

    • 1 1

  • Już widzę...

    Już widzę jak właściciele samochodów masowo przesiadają się na komunikacje. Następnie siedząc w restauracji czytają rozkład jazdy o której mają powrotny autobus.
    Czy parkingi są potrzebne?
    Wystarczy pojeczać do Forum- o każdej porze full. Po prostu brak kasy na budowę.

    • 0 0

  • Dosłownie są Autobusy i Tramwaje

    • 0 0

  • Bardzo sprytna argumentacja przeciw tym parkingom kubaturowym,

    bierze się jako wajchę drzewa. Te drzewa służą do niezatwierdzenia projektu. Wprawdzie wkręca się jeszcze tego konserwatora, ale tutaj zdecydowanie nasze piękne, bujne i samodzielne decyzyjnie drzewa, albo za przeproszeniem: kikuty drzew.
    Ale gwoli prawdy, po co studiuje się latami prawo na UG, no po co.
    A swoja droga parkingi kubaturowe to najlepsza forma rozwiązania problemu parkowania, tylko w tym wypadku miasto nie miałoby nic z tego i nie mogłoby ściągać haraczu po 5 zł za godzinę parkowania przy jezdni.

    • 0 0

  • Parking kubaturowy przy UCK/GUMed

    A może warto jeden z tych parkingów zamienić na kubaturowy parking naziemny w okolicy UCK/GUMed? Na brak klientów raczej by nie narzekał.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane