• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • parking

    kubaturowy na Jana z Kolna to super lokalizacja dla turystów , po wyjściu z parkingu prosta droga w rejon Starego Miasta przez okolice pomnika stoczniowców , ecs ,muzeum II WŚ , nabrzeże po Długi Targ .Dojazd do tegp parkingu to porażka i koszmar decyzji urzędniczych .

    • 6 4

  • Pieniędzy

    Nie ma i nie będzie rządzi PO i

    • 6 1

  • I bardzo dobrze. Presja spoleczna i naciski rady dzielnicy poskutkowały.

    • 5 3

  • Mi pasuje. Jade na starowke to

    Albo parkuje na forum albo w podziemnym na ołowiance. Wiadomo, że do centrum tylko taksówbą bo nie wącham biedoty w tramwaju czy autobusie.

    • 5 5

  • Ile kosztowało to miasto? (1)

    Ile wydaliśmy na całą procedurę? Ile kosztowało nas zerwanie umowy, itp. Nigdzie na świecie nie buduje się parkingów w centrum tak pięknego i zabytkowego miasta. To był poroniony pomysł.

    • 3 2

    • Byłeś kiedykolwiek poza Polską?

      Oczywiście, że się buduje.

      • 0 0

  • Nie widzę żadnego uzasadnienia, żeby pchać samochody w Stare i Główne miasto

    Za to brak komunikacji miejskiej na SM i GM to skandal. To że na szeroką żona wjechać autem i zaparkować, a nie można dostać się tam tramwajem czy chociaż autobusem (nie takim wirtualnym jak linia 100) jest, delikatnie mówiąc, niewspółczesne.

    • 8 2

  • PKM to był dobry pomysł. Tylko ta częstotliwość kursowania to żenada.

    • 8 0

  • Panna natychmiast do dymisji. Dość tych budyniowych lodów (1)

    A w Europarlamencie największa afera korupcyjna a TVN milczy. Szczucie Polski było chyba za kasę?

    • 7 4

    • Rosyjska propaganda cytuje Zdradka Sikorskiego

      • 0 0

  • Żal

    • 2 2

  • I dobrze że tego nie będzie

    Całe szczęście nie będzie głupich wycinek i ingerowania w stare zabudowania

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane