- 1 Wandale niszczą "auta na minuty" (17 opinii)
- 2 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (215 opinii)
- 3 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (67 opinii)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (218 opinii)
- 5 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (422 opinie)
- 6 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (60 opinii)
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.
AKTUALIZACJA, godz. 15:40
W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.
- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.
Pomysł sprzed 15 lat
Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.
Cztery lokalizacje parkingów:
- Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
- Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
- Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
- Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)
Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.
Parkingi w Trójmieście
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.
W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.
Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku
W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.
Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.
Decyzja środowiskowa i nic poza tym
W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.
Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.
Opinie (339) 2 zablokowane
-
2023-01-23 18:37
parking
kubaturowy na Jana z Kolna to super lokalizacja dla turystów , po wyjściu z parkingu prosta droga w rejon Starego Miasta przez okolice pomnika stoczniowców , ecs ,muzeum II WŚ , nabrzeże po Długi Targ .Dojazd do tegp parkingu to porażka i koszmar decyzji urzędniczych .
- 6 4
-
2023-01-23 18:40
Pieniędzy
Nie ma i nie będzie rządzi PO i
- 6 1
-
2023-01-23 18:54
I bardzo dobrze. Presja spoleczna i naciski rady dzielnicy poskutkowały.
- 5 3
-
2023-01-23 19:28
Mi pasuje. Jade na starowke to
Albo parkuje na forum albo w podziemnym na ołowiance. Wiadomo, że do centrum tylko taksówbą bo nie wącham biedoty w tramwaju czy autobusie.
- 5 5
-
2023-01-23 19:34
Ile kosztowało to miasto? (1)
Ile wydaliśmy na całą procedurę? Ile kosztowało nas zerwanie umowy, itp. Nigdzie na świecie nie buduje się parkingów w centrum tak pięknego i zabytkowego miasta. To był poroniony pomysł.
- 3 2
-
2023-01-25 09:48
Byłeś kiedykolwiek poza Polską?
Oczywiście, że się buduje.
- 0 0
-
2023-01-23 19:36
Nie widzę żadnego uzasadnienia, żeby pchać samochody w Stare i Główne miasto
Za to brak komunikacji miejskiej na SM i GM to skandal. To że na szeroką żona wjechać autem i zaparkować, a nie można dostać się tam tramwajem czy chociaż autobusem (nie takim wirtualnym jak linia 100) jest, delikatnie mówiąc, niewspółczesne.
- 8 2
-
2023-01-23 19:41
PKM to był dobry pomysł. Tylko ta częstotliwość kursowania to żenada.
- 8 0
-
2023-01-23 20:07
Panna natychmiast do dymisji. Dość tych budyniowych lodów (1)
A w Europarlamencie największa afera korupcyjna a TVN milczy. Szczucie Polski było chyba za kasę?
- 7 4
-
2023-01-24 07:32
Rosyjska propaganda cytuje Zdradka Sikorskiego
- 0 0
-
2023-01-23 20:15
Żal
- 2 2
-
2023-01-23 20:16
I dobrze że tego nie będzie
Całe szczęście nie będzie głupich wycinek i ingerowania w stare zabudowania
- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.