- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (24 opinie)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 4 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 6 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (111 opinii)
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.
AKTUALIZACJA, godz. 15:40
W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.
- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.
Pomysł sprzed 15 lat
Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.
Cztery lokalizacje parkingów:
- Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
- Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
- Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
- Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)
Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.
Parkingi w Trójmieście
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.
W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.
Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku
W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.
Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.
Decyzja środowiskowa i nic poza tym
W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.
Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.
Opinie (339) 2 zablokowane
-
2023-01-23 16:30
Parkingi są bardzo potrzebne! (3)
Władze miasta nagle się zainteresowały ochroną drzew? Dobre sobie. Parkingi w mieście są bardzo potrzebne i kto tego nie rozumie, nie powinien mieszkać w mieście.
- 16 8
-
2023-01-23 16:47
parkingów w mieście jest już bardzo dużo (1)
jak są płatne, często stoją puste. Tworzenie kolejnych nie ma sensu.
- 2 6
-
2023-01-23 20:09
Nieprawda
- 3 1
-
2023-01-23 23:04
Parkingi w mieście są zbędne, zachęcają tylko do przyjeżdżania samochodem.
- 2 2
-
2023-01-23 16:41
Urzędnicy miasta to ,,ślepota" bez wyobraźni.
Te propozycje parkingów to nie powinien być wybór lecz konieczność budowy wraz z dodatkowym i myślę najważniejszym miejscem jak przy ul.Smoluchowskiego.Ale ,,ONI" wolą kupić kolejny rydwan.
- 10 4
-
2023-01-23 16:48
Parking przy Jana Z Kolna to faktycznie architektoniczny koszmar
na dodatek widoczny z każdego miejsca /pociągi, tramwaje, autobusy/. Pytanie jest tylko do miasta. czy nikt tam nie miał za grosz wyobraźni skoro mój sąsiad po podstawowym niepełnym przyszedł lata temu oburzony do mnie krzycząc - *popatrz jak chcą oszpecić nasze miasto*. No i oszpecili. Dlatego rada jest taka, by parkingi lokować przy dojazdówkach do miasta a stamtąd zorganizować super działający i za nieduże pieniądze dojazd do centrum.
- 16 0
-
2023-01-23 16:52
nie będzie niczego - jak przewidział geniusz
- 6 0
-
2023-01-23 16:57
Wspaniała i mądra decyzja władz. Te parkingi zachęciłyby tylko do przyjeżdżania do centrum samochodami. A tak więcej ludzi będzie korzystać z komunikacji miejskiej. Miasto musi być przyjazne mieszkańcom. Stop blachosmrodom.
- 6 9
-
2023-01-23 16:59
Bardzo dobra decyzja, Wreszcie wyciągnięty wniosek z prostej tezy: (1)
szczodre oferowanie miejsc do parkowania w centrum miasta znakomicie zwiększa korki na dojazdach do niego. Tworzone na obrzeżach miasta parkingi typu Park and Ride powinny być płatne, a przychody z ich funkcjonowania powinny służyć tworzeniu darmowych, strzeżonych parkingów dla rowerów przy wszystkich stacjach SKM i PKM w całej aglomeracji.
- 10 9
-
2023-01-24 13:43
Darmowe, strzeżone parkingi dla rowerów służące mniej niż 2% podróżnych. Nie za moje podatki.
- 1 0
-
2023-01-23 17:00
Kwadratura koła. Likwidacja miejsc (1)
parkingowych, ktòre były zawsze, tylko po to żeby budować parkingi, który nie będzie bo za drogie.
- 14 4
-
2023-01-23 23:29
Gdansk w pigułce, niestety.
- 1 0
-
2023-01-23 17:02
ależ mnie ta wiadomość zdenerwowała!
ale - znając ideologię antytransportową pani prezidą - wcale nie zdziwiła!
- 8 9
-
2023-01-23 17:05
Kolo stadionu jest około 1000 miejsc parkingowych mozna tam zostawic samochód i dojechac do centrum tramwajem (4)
- 8 14
-
2023-01-23 22:38
najlepiej wodolotem.
- 3 0
-
2023-01-23 23:30
To chyba z pół godziny zajmie
- 1 0
-
2023-01-24 10:33
I trzykrotnie zwiększyć sobie czas dojazdu
- 0 0
-
2023-01-25 09:44
W Lęborku też jest parking.
Możesz tam zostawić samochód i dojechać SKM.
- 0 0
-
2023-01-23 17:09
Parkingi poza centrum (1)
Do urzędów i innych instytucji transportem zbiorowym. Więcej parkingów, więcej aut, większe korki.
- 5 9
-
2023-01-23 21:26
To może zacznijmy od urzędników
Którzy w większości dojeżdżają do pracy samochodem. A nie, ups, nie wolno o tym mówić.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.