• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Parkingi są bardzo potrzebne! (3)

    Władze miasta nagle się zainteresowały ochroną drzew? Dobre sobie. Parkingi w mieście są bardzo potrzebne i kto tego nie rozumie, nie powinien mieszkać w mieście.

    • 16 8

    • parkingów w mieście jest już bardzo dużo (1)

      jak są płatne, często stoją puste. Tworzenie kolejnych nie ma sensu.

      • 2 6

      • Nieprawda

        • 3 1

    • Parkingi w mieście są zbędne, zachęcają tylko do przyjeżdżania samochodem.

      • 2 2

  • Urzędnicy miasta to ,,ślepota" bez wyobraźni.

    Te propozycje parkingów to nie powinien być wybór lecz konieczność budowy wraz z dodatkowym i myślę najważniejszym miejscem jak przy ul.Smoluchowskiego.Ale ,,ONI" wolą kupić kolejny rydwan.

    • 10 4

  • Parking przy Jana Z Kolna to faktycznie architektoniczny koszmar

    na dodatek widoczny z każdego miejsca /pociągi, tramwaje, autobusy/. Pytanie jest tylko do miasta. czy nikt tam nie miał za grosz wyobraźni skoro mój sąsiad po podstawowym niepełnym przyszedł lata temu oburzony do mnie krzycząc - *popatrz jak chcą oszpecić nasze miasto*. No i oszpecili. Dlatego rada jest taka, by parkingi lokować przy dojazdówkach do miasta a stamtąd zorganizować super działający i za nieduże pieniądze dojazd do centrum.

    • 16 0

  • nie będzie niczego - jak przewidział geniusz

    • 6 0

  • Wspaniała i mądra decyzja władz. Te parkingi zachęciłyby tylko do przyjeżdżania do centrum samochodami. A tak więcej ludzi będzie korzystać z komunikacji miejskiej. Miasto musi być przyjazne mieszkańcom. Stop blachosmrodom.

    • 6 9

  • Bardzo dobra decyzja, Wreszcie wyciągnięty wniosek z prostej tezy: (1)

    szczodre oferowanie miejsc do parkowania w centrum miasta znakomicie zwiększa korki na dojazdach do niego. Tworzone na obrzeżach miasta parkingi typu Park and Ride powinny być płatne, a przychody z ich funkcjonowania powinny służyć tworzeniu darmowych, strzeżonych parkingów dla rowerów przy wszystkich stacjach SKM i PKM w całej aglomeracji.

    • 10 9

    • Darmowe, strzeżone parkingi dla rowerów służące mniej niż 2% podróżnych. Nie za moje podatki.

      • 1 0

  • Kwadratura koła. Likwidacja miejsc (1)

    parkingowych, ktòre były zawsze, tylko po to żeby budować parkingi, który nie będzie bo za drogie.

    • 14 4

    • Gdansk w pigułce, niestety.

      • 1 0

  • ależ mnie ta wiadomość zdenerwowała!

    ale - znając ideologię antytransportową pani prezidą - wcale nie zdziwiła!

    • 8 9

  • Kolo stadionu jest około 1000 miejsc parkingowych mozna tam zostawic samochód i dojechac do centrum tramwajem (4)

    • 8 14

    • najlepiej wodolotem.

      • 3 0

    • To chyba z pół godziny zajmie

      • 1 0

    • I trzykrotnie zwiększyć sobie czas dojazdu

      • 0 0

    • W Lęborku też jest parking.

      Możesz tam zostawić samochód i dojechać SKM.

      • 0 0

  • Parkingi poza centrum (1)

    Do urzędów i innych instytucji transportem zbiorowym. Więcej parkingów, więcej aut, większe korki.

    • 5 9

    • To może zacznijmy od urzędników

      Którzy w większości dojeżdżają do pracy samochodem. A nie, ups, nie wolno o tym mówić.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane