- 1 Pod prąd uciekał przed policją (271 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (2 opinie)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (314 opinii)
- 4 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (132 opinie)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (198 opinii)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.
AKTUALIZACJA, godz. 15:40
W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.
- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.
Pomysł sprzed 15 lat
Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.
Cztery lokalizacje parkingów:
- Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
- Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
- Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
- Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)
Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.
Parkingi w Trójmieście
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.
W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.
Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku
W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.
Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.
Decyzja środowiskowa i nic poza tym
W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.
Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.
Opinie (339) 2 zablokowane
-
2023-01-23 15:27
(5)
Na Długich Ogrodach powinien powstać parking podziemny. Kubaturowy w tym miejscu nie ze względu na ograniczoną przyszłą zabudową. Kubaturowy niedaleko np. na Miałkim Szlaku. Generalnie parkingów jest za mało. W sezonie letnim znalezienie wolnego miejsca graniczy z cudem.
- 25 10
-
2023-01-23 15:46
(3)
Z Dlugich Ogrodow powinny zniknac auta
- 7 3
-
2023-01-23 16:54
(2)
Zgadzam się w 100 %. Powinny zniknąć z ulicy. Natomiast nic nie szkodzi wybudować parking podziemny z wjazdem już od ul. Elbląskiej!
- 2 1
-
2023-01-23 23:15
Ale na terenie Ptuszcza Gdańskiego.
- 0 1
-
2023-01-23 23:24
Tak jest, zrobić parking podziemny w tym miejscu, a u góry rozległy park zamiast tego asfaltowego placu. To byłaby najlepsza zmiana tej dekady w Gdańsku.
- 1 0
-
2023-01-23 23:22
Najmądrzejszy głos w całej tej dyskusji. Szkoda, że można tylko pomarzyć, że miasto zrealizuje tak rozsądną i praktyczną inwestycję.
- 1 0
-
2023-01-23 15:28
"działacze miejscy przyjęli z zadowoleniem" (2)
no, to najważniejsze.
- 22 4
-
2023-01-23 16:49
z zadowoleniem przyjęli to także kumaci mieszkańcy (1)
- 4 5
-
2023-01-23 17:06
tak tak, każdy kiedyś miał takiego "kumatego" sąsiada
co to sam nie pożyje i innym nie da ale na złość zrobić i owszem
- 2 1
-
2023-01-23 15:30
Parkingi kubaturowe są bardzo potrzebne (4)
ale nie w centrum, tylko przy drogach głównych dookoła centrum, jak Podwale Przedmiejskie, Okopowa czy Wały Piastowskie. Kiedyś w tych granicach zamykało się miasto Gdańsk i jest to naturalny dystans możliwy do komfortowego przejścia pieszo. Dzisiaj Gdańsk się rozrósł, ale dzięki parkingom kubaturowym obecni gdańszczanie mogą część trasy pokonać samochodem i pieszo przejść taki dystans, jak dawni gdańszczanie chodzili ze swoich domów. A jako że w mieście brakuje ziemi to trzeba budować parkingi kubaturowe.
- 18 15
-
2023-01-23 15:32
Wszystkie ullice które wymieniłeś to część historycznego centrum (3)
A zwłaszcza tzw. "Podwale Przedmiejskie" to koncept z PRL-u, gdzie nie liczono się z historią ani zabytkowym układem urbanistycznym
- 5 3
-
2023-01-23 15:46
Żadna z tych ulic nie jest częścią historycznego centrum (2)
W miejscu wszystkich tych ulic były fosy, a więc były to tereny poza murami miasta. Poza tym nie wiedziałem że już w XIV wieku znano koncepty z PRLu, już wtedy miasto było podzielone murem i fosą właśnie wzdłuż Podwali Przedmiejskich
- 2 3
-
2023-01-23 23:17
(1)
Bzdura. To były fosy wewnętrzne.
- 0 2
-
2023-01-24 00:23
Jakie fosy wewnętrzne? Między Podwalem Przedmiejskim (gdzie była fosa) a ul. Za Murami wciąż masz fragmenty muru z XIV wieku
Ten mur otaczał całe miasto a od południa można było przejść tylko przez jedną z trzech bram - Żabią, Na Zbytkach lub Kotwiczników. Czyli "podział miasta" Podwalami Przedmiejskimi to fakt historyczny, który zawdzięczamy XIV-wiecznym Krzyżakom a nie "blachosmrodziarzom z PRLu".
- 3 0
-
2023-01-23 15:31
Zrobi się w miejsce parkingu "pato osiedle" i urzędnicy będa skakać z radości.
Razem z kolegą deweloperem...
- 24 3
-
2023-01-23 15:38
A propos kubaturowych parkingów. Zabudować "szkieletor" na Jana z Kolna tak jak przy Urzędzie Wojewódzkim! Ten wygląd to wstyd dla miasta i ich mieszkańców.
- 13 9
-
2023-01-23 15:38
poproszę o przeniesienie urzędu wojewódzkiego i sądów rejonowego, okręgowego i apelacyjnego oraz szpitala Kopernika poza (3)
w jakieś miejsce, gdzie będzie można dojechać i zaparkować samochodem- najlepiej poza Gdańsk, żebyście nie musieli znosić widoku osób niegdańszczan i samochodów z rejestracjami nieGD To są instytucje które obsługują mieszkańców całego województwa, a nie tylko drobną grupę która może podjechać tramwajem albo hulajnogą. Knajpy i sklepiki nad Motławą przebolejemy, nie będziemy się pchać gdzie nas nie chcą.
- 25 14
-
2023-01-23 23:18
(2)
Do Urzędu Wojewódzkiego podviągnęli Ci SKM. Tuż obok jest tramwaj i autobusy. Jeszcze za mało?
- 2 4
-
2023-01-24 08:47
skm jeździ tylko po dolnym tarasie
- 2 0
-
2023-01-24 08:49
powiedz to mieszkańcom Gdańska Świbna albo Osowej
Kształt sieci transportu publicznego w Gdańsku jest całkowicie niekonkurencyjny wobec samochodu osobowego
- 3 0
-
2023-01-23 15:44
Na Dlugich Ogrodach wystarczy stanac na srodku chodnika i zadna SPP nie obowiazuje. Ta ulica to dramat
- 18 2
-
2023-01-23 15:44
Teraz się nagle o drzewa martwią (4)
Hipokryzja i bezczelność urzędników przekracza ludzkie pojęcie. Postawcie tam apartamenty, a ich mieszkańcy niech chodzą piechotą.
- 27 5
-
2023-01-23 16:51
hipokryzja mieszkańców uzależnionych mentalnie od samochodów przechodzi ludzkie pojęcie (3)
jak chcesz korzystać z samochodu, ponoś pełne koszty twoich zachowań transportowych. Przestań prywatyzować korzyści i uspołeczniać koszty swoich zachowań.
- 3 5
-
2023-01-23 18:36
Nie dość że ponoszę pełne koszty moich, to jeszcze finansuję 70% twoich zachowań transportowych
- 3 2
-
2023-01-24 08:46
twoja ideologia antysamochodowa poraża. Najlepiej dowalić posiadaczom samochodów. Tylko, że w Polsce zarejestrowanych jest 24 milionow samochodów. Są to działania przeciw większości społeczeństwa, które podziekuje za to niebawem przy urnach
- 2 1
-
2023-01-24 18:28
Równie dobrze niech rowerzyści płacą za ścieżki rowerowe które powstały przez rozebranie linii kolejowych. Za ich opłaty będzie można walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym
- 0 0
-
2023-01-23 15:45
(1)
Korki raczej generują ludzie, którzy jeżdżą na co dzień.
A ja mam potrzebę raz w roku pojechać do um, uw, zusu czy innej instytucji w centrum. Chciałbym móc zaparkować niedaleko, zapłacić ile trzeba, załatwić sprawę w godzinę i wrócić. Chętnie robię to 11-13, kiedy korków zasadniczo nie ma.
Także ten, warto sobie odpowiedzieć na pytanie kto tu jest dla kogo.- 23 8
-
2023-01-23 23:17
Pojedź komunikacją zbiorową.
- 0 2
-
2023-01-23 15:48
(1)
Możemy tu sobie dyskutować o plusach i minusach takich parkingów, możemy sobie naubliżać w komentarzach, jak to jest ostatnio w zwyczaju, ale sprawa jest prosta. Kasy nie ma, ale można jeszcze na tym zarobić oddając po taniości działki patodeweloperom.
- 23 3
-
2023-01-23 16:56
Faktycznie kolejny spokojny, zrównoważony tekst "bezdomnego".
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.