• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • (5)

    Na Długich Ogrodach powinien powstać parking podziemny. Kubaturowy w tym miejscu nie ze względu na ograniczoną przyszłą zabudową. Kubaturowy niedaleko np. na Miałkim Szlaku. Generalnie parkingów jest za mało. W sezonie letnim znalezienie wolnego miejsca graniczy z cudem.

    • 25 10

    • (3)

      Z Dlugich Ogrodow powinny zniknac auta

      • 7 3

      • (2)

        Zgadzam się w 100 %. Powinny zniknąć z ulicy. Natomiast nic nie szkodzi wybudować parking podziemny z wjazdem już od ul. Elbląskiej!

        • 2 1

        • Ale na terenie Ptuszcza Gdańskiego.

          • 0 1

        • Tak jest, zrobić parking podziemny w tym miejscu, a u góry rozległy park zamiast tego asfaltowego placu. To byłaby najlepsza zmiana tej dekady w Gdańsku.

          • 1 0

    • Najmądrzejszy głos w całej tej dyskusji. Szkoda, że można tylko pomarzyć, że miasto zrealizuje tak rozsądną i praktyczną inwestycję.

      • 1 0

  • "działacze miejscy przyjęli z zadowoleniem" (2)

    no, to najważniejsze.

    • 22 4

    • z zadowoleniem przyjęli to także kumaci mieszkańcy (1)

      • 4 5

      • tak tak, każdy kiedyś miał takiego "kumatego" sąsiada

        co to sam nie pożyje i innym nie da ale na złość zrobić i owszem

        • 2 1

  • Parkingi kubaturowe są bardzo potrzebne (4)

    ale nie w centrum, tylko przy drogach głównych dookoła centrum, jak Podwale Przedmiejskie, Okopowa czy Wały Piastowskie. Kiedyś w tych granicach zamykało się miasto Gdańsk i jest to naturalny dystans możliwy do komfortowego przejścia pieszo. Dzisiaj Gdańsk się rozrósł, ale dzięki parkingom kubaturowym obecni gdańszczanie mogą część trasy pokonać samochodem i pieszo przejść taki dystans, jak dawni gdańszczanie chodzili ze swoich domów. A jako że w mieście brakuje ziemi to trzeba budować parkingi kubaturowe.

    • 18 15

    • Wszystkie ullice które wymieniłeś to część historycznego centrum (3)

      A zwłaszcza tzw. "Podwale Przedmiejskie" to koncept z PRL-u, gdzie nie liczono się z historią ani zabytkowym układem urbanistycznym

      • 5 3

      • Żadna z tych ulic nie jest częścią historycznego centrum (2)

        W miejscu wszystkich tych ulic były fosy, a więc były to tereny poza murami miasta. Poza tym nie wiedziałem że już w XIV wieku znano koncepty z PRLu, już wtedy miasto było podzielone murem i fosą właśnie wzdłuż Podwali Przedmiejskich

        • 2 3

        • (1)

          Bzdura. To były fosy wewnętrzne.

          • 0 2

          • Jakie fosy wewnętrzne? Między Podwalem Przedmiejskim (gdzie była fosa) a ul. Za Murami wciąż masz fragmenty muru z XIV wieku

            Ten mur otaczał całe miasto a od południa można było przejść tylko przez jedną z trzech bram - Żabią, Na Zbytkach lub Kotwiczników. Czyli "podział miasta" Podwalami Przedmiejskimi to fakt historyczny, który zawdzięczamy XIV-wiecznym Krzyżakom a nie "blachosmrodziarzom z PRLu".

            • 3 0

  • Zrobi się w miejsce parkingu "pato osiedle" i urzędnicy będa skakać z radości.

    Razem z kolegą deweloperem...

    • 24 3

  • A propos kubaturowych parkingów. Zabudować "szkieletor" na Jana z Kolna tak jak przy Urzędzie Wojewódzkim! Ten wygląd to wstyd dla miasta i ich mieszkańców.

    • 13 9

  • poproszę o przeniesienie urzędu wojewódzkiego i sądów rejonowego, okręgowego i apelacyjnego oraz szpitala Kopernika poza (3)

    w jakieś miejsce, gdzie będzie można dojechać i zaparkować samochodem- najlepiej poza Gdańsk, żebyście nie musieli znosić widoku osób niegdańszczan i samochodów z rejestracjami nieGD To są instytucje które obsługują mieszkańców całego województwa, a nie tylko drobną grupę która może podjechać tramwajem albo hulajnogą. Knajpy i sklepiki nad Motławą przebolejemy, nie będziemy się pchać gdzie nas nie chcą.

    • 25 14

    • (2)

      Do Urzędu Wojewódzkiego podviągnęli Ci SKM. Tuż obok jest tramwaj i autobusy. Jeszcze za mało?

      • 2 4

      • skm jeździ tylko po dolnym tarasie

        • 2 0

      • powiedz to mieszkańcom Gdańska Świbna albo Osowej

        Kształt sieci transportu publicznego w Gdańsku jest całkowicie niekonkurencyjny wobec samochodu osobowego

        • 3 0

  • Na Dlugich Ogrodach wystarczy stanac na srodku chodnika i zadna SPP nie obowiazuje. Ta ulica to dramat

    • 18 2

  • Teraz się nagle o drzewa martwią (4)

    Hipokryzja i bezczelność urzędników przekracza ludzkie pojęcie. Postawcie tam apartamenty, a ich mieszkańcy niech chodzą piechotą.

    • 27 5

    • hipokryzja mieszkańców uzależnionych mentalnie od samochodów przechodzi ludzkie pojęcie (3)

      jak chcesz korzystać z samochodu, ponoś pełne koszty twoich zachowań transportowych. Przestań prywatyzować korzyści i uspołeczniać koszty swoich zachowań.

      • 3 5

      • Nie dość że ponoszę pełne koszty moich, to jeszcze finansuję 70% twoich zachowań transportowych

        • 3 2

      • twoja ideologia antysamochodowa poraża. Najlepiej dowalić posiadaczom samochodów. Tylko, że w Polsce zarejestrowanych jest 24 milionow samochodów. Są to działania przeciw większości społeczeństwa, które podziekuje za to niebawem przy urnach

        • 2 1

      • Równie dobrze niech rowerzyści płacą za ścieżki rowerowe które powstały przez rozebranie linii kolejowych. Za ich opłaty będzie można walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym

        • 0 0

  • (1)

    Korki raczej generują ludzie, którzy jeżdżą na co dzień.

    A ja mam potrzebę raz w roku pojechać do um, uw, zusu czy innej instytucji w centrum. Chciałbym móc zaparkować niedaleko, zapłacić ile trzeba, załatwić sprawę w godzinę i wrócić. Chętnie robię to 11-13, kiedy korków zasadniczo nie ma.

    Także ten, warto sobie odpowiedzieć na pytanie kto tu jest dla kogo.

    • 23 8

    • Pojedź komunikacją zbiorową.

      • 0 2

  • (1)

    Możemy tu sobie dyskutować o plusach i minusach takich parkingów, możemy sobie naubliżać w komentarzach, jak to jest ostatnio w zwyczaju, ale sprawa jest prosta. Kasy nie ma, ale można jeszcze na tym zarobić oddając po taniości działki patodeweloperom.

    • 23 3

    • Faktycznie kolejny spokojny, zrównoważony tekst "bezdomnego".

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane