- 1 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (21 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (23 opinie)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (279 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 5 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (17 opinii)
- 6 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (136 opinii)
Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.
AKTUALIZACJA, godz. 15:40
W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.
- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.
Pomysł sprzed 15 lat
Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.
Cztery lokalizacje parkingów:
- Podwale Przedmiejskie - 260 miejsc (parking podziemny)
- Podwale Staromiejskie - 337 miejsc (parking podziemny)
- Targ Węglowy - 112 miejsc (parking podziemny)
- Długie Ogrody - 493 miejsca (parking naziemny)
Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.
Parkingi w Trójmieście
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.
W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.
Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku
W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.
Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.
Decyzja środowiskowa i nic poza tym
W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.
Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.
Opinie (339) 2 zablokowane
-
2023-01-23 15:54
Podziemne, ale jakoś kurde spora część w obrzydliwej formie na powierzchni.
Mija się z celem.
- 5 3
-
2023-01-23 15:59
To było pewne już od kilku lat.
Kubaturowych nie szkoda ale podziemnych jak najbardziej. ...przepraszam ale jak przeczytałem że szkoda im drzew pękłem prawie że śmiechu .a co z drzewami nad Potokiem Oliwskim coś wiadomo;)
- 14 4
-
2023-01-23 16:03
Bardzo się cieszę !!!
- 9 6
-
2023-01-23 16:03
absurd
te parkingi dawno temu powinny być zrobione, zabudują więcej działek a potem gęby otworzą że nie ma na nie miejsca.
- 14 8
-
2023-01-23 16:07
Bardzo dobra decyzja - to nie miało nic wspólnego z ograniczaniem ruchu kołowego w centrum. (1)
Parking przy Starym Przedmieściu oznaczałby nic innego jak tylko zakorkowanie tej oraz pobliskich ulic. Najlepszym przykładem jest zablokowane Śródmieście przez samochody próbujące wjechać/wyjechać do/z parkingu przy Forum. To samo miałoby miejsce w centrum historycznym, co raczej zwiększyłoby ruch kołowy, a nie go zminimalizowało.
- 19 9
-
2023-01-23 17:08
należy minimalizować ilość ludzi w mieście
tylko w ten sposób uda nam się zmniejszyć emisję Co2 wydalanego przez niepotrzebnych mieszkańców i ponadmiarowy gorszy sort spoza centrum
- 1 3
-
2023-01-23 16:17
Ile miasto zapłaci za odstąpienie?
- 11 3
-
2023-01-23 16:17
No przecież lepiej, żeby samochody parkowały na ulicach i na dziko.
- 11 8
-
2023-01-23 16:19
Dobra decyzja (2)
Poza sezonem nie ma już problemów z miejscami parkingowymi w centrum, więc budowa kolejnych nie ma żadnego sensu. Teraz trzeba zadbać o te 4 lokalizację. Targ węglowy wymaga przerobienia na plac. Trochę ścieżek, trochę trawki i drzew, należy odbudować kamienice przy Katowni i zagospodarować teren na prawo od Lotu w formie zabudowy pierzejowej. Podwale Staromiejskie zostawić jak jest. Długie ogrody zasługują na porządny i solidny budynek który będzie godnie rozpoczynał drogę królewską. Można zrobić mieszkania, ale trzeba wymusić dobrą architekturę i prawdziwą cegłę. Podwale Przedmiejskie również do zabudowy, najlepiej w formie nawiązującej do zabudowy na przeciwko, czyli duże, ceglane gmachy. Należy również jak najszybciej zbudować tam normalny chodnik z drogą rowerową.
- 17 11
-
2023-01-23 16:37
no tak, bo sezon to tylko 3-4 miesiące w roku.
- 0 3
-
2023-01-24 02:40
Długie Ogrody zasługują przede wszystkim na równy chodnik, bo ten obecny pamięta jeszcze moje dzieciństwo sprzed ponad czterdziestu lat. Nogi sobie można połamać i zęby wybić.
- 2 0
-
2023-01-23 16:21
(3)
A mnie sie marzy, zeby samochody przestaly zabierac przestrzen pieszym, przez parkowanie na chodnikach, oraz dewastowac zielen.
- 18 7
-
2023-01-23 16:58
(1)
A ty całe życie pieszo? Gratuluję kondycji!
- 4 3
-
2023-01-23 17:22
Jest tak eko, że jak dzwoni na 112
to karze ratownikom przyjeżdżać na rowerze! (a jak mają kogoś przewieść na noszach to już nie jego sprawa)
- 3 2
-
2023-01-23 17:10
jest na to sposób - parking kubaturowy!
- 3 3
-
2023-01-23 16:26
Wreszcie!
Może też ktoś wreszcie rozbierze kubaturowe paskudztwo koło Błędnika! Na ostatnich trzech poziomach nigdy nie było żadnego autka. W ogóle - parkingi w centrum miasta to nic dobrego, delikatnie mówiąc.
- 13 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.