• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Podziemne, ale jakoś kurde spora część w obrzydliwej formie na powierzchni.

    Mija się z celem.

    • 5 3

  • To było pewne już od kilku lat.

    Kubaturowych nie szkoda ale podziemnych jak najbardziej. ...przepraszam ale jak przeczytałem że szkoda im drzew pękłem prawie że śmiechu .a co z drzewami nad Potokiem Oliwskim coś wiadomo;)

    • 14 4

  • Bardzo się cieszę !!!

    • 9 6

  • absurd

    te parkingi dawno temu powinny być zrobione, zabudują więcej działek a potem gęby otworzą że nie ma na nie miejsca.

    • 14 8

  • Bardzo dobra decyzja - to nie miało nic wspólnego z ograniczaniem ruchu kołowego w centrum. (1)

    Parking przy Starym Przedmieściu oznaczałby nic innego jak tylko zakorkowanie tej oraz pobliskich ulic. Najlepszym przykładem jest zablokowane Śródmieście przez samochody próbujące wjechać/wyjechać do/z parkingu przy Forum. To samo miałoby miejsce w centrum historycznym, co raczej zwiększyłoby ruch kołowy, a nie go zminimalizowało.

    • 19 9

    • należy minimalizować ilość ludzi w mieście

      tylko w ten sposób uda nam się zmniejszyć emisję Co2 wydalanego przez niepotrzebnych mieszkańców i ponadmiarowy gorszy sort spoza centrum

      • 1 3

  • Ile miasto zapłaci za odstąpienie?

    • 11 3

  • No przecież lepiej, żeby samochody parkowały na ulicach i na dziko.

    • 11 8

  • Dobra decyzja (2)

    Poza sezonem nie ma już problemów z miejscami parkingowymi w centrum, więc budowa kolejnych nie ma żadnego sensu. Teraz trzeba zadbać o te 4 lokalizację. Targ węglowy wymaga przerobienia na plac. Trochę ścieżek, trochę trawki i drzew, należy odbudować kamienice przy Katowni i zagospodarować teren na prawo od Lotu w formie zabudowy pierzejowej. Podwale Staromiejskie zostawić jak jest. Długie ogrody zasługują na porządny i solidny budynek który będzie godnie rozpoczynał drogę królewską. Można zrobić mieszkania, ale trzeba wymusić dobrą architekturę i prawdziwą cegłę. Podwale Przedmiejskie również do zabudowy, najlepiej w formie nawiązującej do zabudowy na przeciwko, czyli duże, ceglane gmachy. Należy również jak najszybciej zbudować tam normalny chodnik z drogą rowerową.

    • 17 11

    • no tak, bo sezon to tylko 3-4 miesiące w roku.

      • 0 3

    • Długie Ogrody zasługują przede wszystkim na równy chodnik, bo ten obecny pamięta jeszcze moje dzieciństwo sprzed ponad czterdziestu lat. Nogi sobie można połamać i zęby wybić.

      • 2 0

  • (3)

    A mnie sie marzy, zeby samochody przestaly zabierac przestrzen pieszym, przez parkowanie na chodnikach, oraz dewastowac zielen.

    • 18 7

    • (1)

      A ty całe życie pieszo? Gratuluję kondycji!

      • 4 3

      • Jest tak eko, że jak dzwoni na 112

        to karze ratownikom przyjeżdżać na rowerze! (a jak mają kogoś przewieść na noszach to już nie jego sprawa)

        • 3 2

    • jest na to sposób - parking kubaturowy!

      • 3 3

  • Wreszcie!

    Może też ktoś wreszcie rozbierze kubaturowe paskudztwo koło Błędnika! Na ostatnich trzech poziomach nigdy nie było żadnego autka. W ogóle - parkingi w centrum miasta to nic dobrego, delikatnie mówiąc.

    • 13 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane