• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • Do wszystkich cieszących z braku parkingów (4)

    Turyści, którzy wspierają budżet miasta i istniejących tu przedsiębiorstw, zostawiając tu niemałe pieniądze, nie przyjadą sobie na rowerze albo nie przejdą na piechotę setek czy nawet tysięcy kilometrów. Gdańsk to nie jakieś miejsce pielgrzymek. Jak chcecie by były jakiekolwiek inwestycje (nawet te ekologiczne) to najpierw trzeba zadbać o to, by były na nie pieniądze.

    • 16 7

    • (1)

      Jak o mnie chodzi, liczba turystów może się zmniejszyć o połowę. Tylko zabierają mieszkania w centrum, a zyski z tej turystyki idą do prywatnych kieszeni. A koszty ponosimy my wszyscy.

      • 0 0

      • Komu zabierają mieszkania? XD Co ty bredzisz??

        Chodzą turyści i prawowitych mieszkańców wyrzucają?

        • 0 0

    • Większość turystów zostawiających duże pieniądze przybywa przez lotnisko (1)

      A z Kwidzyna i Bydgoszczy dojeżdża szybki pociąg do samego centrum. Więc nie wiem dla jakich turystów chcesz budować te parkingi, ale zapewniam, że jak powstaną to turysta tam nie zaparkuje, bo będą 100%
      zajęte między 8 a 17

      • 1 2

      • Jaki szybki pociąg dojeżdża ci tu z Kwidzyna?

        • 1 0

  • idźmy na całość (4)

    na Główne miasto powinni mieć wstęp tylko ludzie tam zameldowani. Dzielnicę należy otoczyć szlabanami i zasiekami z napisem nur fuer echte danzigern. To przyczyni się do rozkwitu tej dzielnicy. Osoby bez meldunku, które będą próbowały przekroczyć strefę powinny zostać poddane operacji specjalnej i w przypadku ponownego likwidacji. Samochody powinny być zakazane, podobnie jak prywatne telefony i prywatne komputery. Co to za pomysł, że każdy ma swój komputer, telefon albo samochód? i jeszcze ich bezczelnie używa bez dodatkowej zgody i uiszczenia specjalnej opłaty na rzecz Komitetu Tolerancji przy Prezidą Miasta Wolności

    • 16 5

    • te kacap ale o co kaman.

      • 1 5

    • a ilu Niemców jest zameldowanych w głównym mieście?

      Chyba niewielu.. więc po co napisy po niemiecku? Coś Twoje rozumowanie mało logiczne..

      • 0 3

    • No trochę się zagalopowałeś

      polecam poluzować warkoczyk

      • 1 1

    • I także karaluchy i pluskwy na śródmieściu tylko dla tam zameldowanych !!!!!!!! oczywiście za murem !!!!!

      • 0 0

  • Miasto nie ma kasy

    By kolesiom parking zbudować.

    • 7 1

  • s skąd pieniądze na to? (1)

    lepiej komunikację miejską dofinansować, a nie tylko cięcia kursów!

    • 8 3

    • Jak na wszystko

      Z kredytu

      • 0 0

  • Parking podziemny

    powinien powstać wzdłuż podwala przedmiejskiego od zbytki do kotwicznikow !

    Maruderzy niech wyluzują bo jest poza murami GM.

    Oprócz tego w cenie parkingu przy stadionie powinna być podwózka do centrum.

    • 3 2

  • Wprowadzić opłaty dla wsi za wjazd do miasta

    Od razu będzie pusto w Gdańsku.

    • 9 18

  • Czy ta władza Gdańska potrafi sie tylko kompromitowac? Bo jak widac nic wiecej nie potrafi (1)

    • 30 5

    • To słupy

      • 0 0

  • Bardzo dobrze .

    Po co nam w Gdańsku takie kubaturowe parkingi ?
    Takie parkingi co najwyżej powinny powstawać poza miastem a nie w centrum.
    Mamy komunikację miejską ,mamy samochody na minuty, mamy hulajnogi elektryczne, będziemy ;) mieć Mevo 3333 :) ,ogólnie mamy wszystko co nam potrzebne .Ale po co nam samochody w mieście ? I oto jest pytanie .

    • 9 4

  • Jaka karę umowna zapłacimy? (1)

    Skoro miasto zrywa kolejne plany? Ile pieniędzy zostało łącznie z kara umowna wydane na parkingi które nie powstaną?

    • 7 1

    • Tyle ile chciałeś

      • 0 0

  • Ja tam nie widzę problemu. Szlabany na wjazdach do głównego miasta i kierowczyki zostawią swoje złomy pod swoimi oborami (1)

    a dostawy do 9 rano. I np. po 18 wywózka śmieci i wieczorne dostawy.
    Tak się składa, że prawie wszyscy kierowcy jadą osobówkami. A więc zbyt jest im wygodnie. Reszta przez to cierpi a infrastruktura niszczeje.
    Nie ma drugiej tak roszczeniowej grupy jak kierowczyki.

    • 8 7

    • Zbyt wygodnie?

      A ja od jajościsków tylko słyszę cały czas, że dojazdy samochodem to męka i wieczne korki...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane