• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesprawni seniorzy za kółkiem - "Nie możemy nic zrobić"

Czytelnik Trojmiasto.pl
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić. Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić.

Są osobami w podeszłym wieku, często z zaburzeniami psychicznymi, cierpią na choroby mózgu, mają problemy z koncentracją, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych. Mimo to wciąż są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego i chętnie wsiadają za kółko.



Czy osoby starsze powinny kierować pojazdami?

Na naszą skrzynkę przyszedł list od jednego z trójmiejskich lekarzy geriatrów (imię i nazwisko do wiadomości redakcji), który zwraca uwagę na problem poruszania się samochodami przez osoby do tego niezdolne.

Oto opowieść naszego czytelnika.

Jesteśmy zespołem lekarzy i psychologów zajmujących się rozpoznawaniem i leczeniem zespołów otępiennych i innych zaburzeń psychicznych u osób w podeszłym wieku. Chcemy podzielić się obserwacją niepokojącego nas zjawiska, z którym w naszej pracy mamy do czynienia coraz częściej.

Osoby starsze chorujące na choroby zwyrodnieniowe mózgu (w tym chorobę Alzheimera) coraz częściej prowadzą pojazdy i są samodzielnymi uczestnikami ruchu drogowego - o czym mówią otwarcie w chwili, gdy przychodzą na terapię czy zajęcia do naszego ośrodka. Poza rozpoznaniem i rozmową z rodziną my, lekarze, nie jesteśmy w stanie nic zrobić, ponieważ jest to prawnie nieuregulowane.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Podczas konsultacji i badań neuropsychologicznych u starszych wiekiem pacjentów stwierdzamy deficyty funkcji poznawczych, które jednoznacznie sugerują, że osoby te nie powinny być kierowcami. Są to przykładowo trudności w długotrwałym utrzymaniu uwagi, nadmierna podatność na dystraktory, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych, sugerujące kłopoty z oceną odległości czy relacji miedzy obiektami. Wyniki testów psychologicznych są nam pomocne w diagnozowaniu i różnicowaniu chorób otępiennych. Nie są one jednak w żadnym wypadku podstawą do podjęcia decyzji o ograniczeniu uprawnień do prowadzenia samochodu.

Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że osoby cierpiące na zespoły otępienne, w tym na chorobę Alzheimera, mają zaburzenia myślenia i obniżony krytycyzm. Często to rodzina takiej osoby musi podjąć trudną decyzję o ograniczeniu lub wręcz zakazaniu choremu prowadzenia samochodu.

Problem, który podejmujemy jest duży i stwarza ogromne zagrożenie (nie tylko dla zdrowia i życia naszych pacjentów, ale też innych uczestników ruchu drogowego), a my jesteśmy wobec niego bezradni.

Przekazaliśmy nasze obserwacje i obawy policji, ta może jednak zareagować dopiero, kiedy dojdzie do zdarzenia drogowego i tylko wtedy, kiedy zauważy oczywiste zaburzenia w zachowaniu kierowcy.

Zgodnie z zaleceniem policji powinniśmy zawiadamiać pracowników wydziałów komunikacji w odpowiednich dla miejsca zamieszkania urzędach miejskich. Taka procedura jest jednak niemożliwa ze względu na obowiązek zachowania tajemnicy lekarskiej i ochronę danych osobowych (GIODO).

Dysponujemy alkomatami, wiemy, jak identyfikować kierowców po spożyciu alkoholu, ale po naszych drogach poruszają się osoby, które z powodu chorób mózgu od dawna nie powinny zajmować w samochodzie miejsca kierowcy.

Czy naprawdę jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji to czekać na zdarzenie drogowe?
Czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (250)

  • Może i doświadczony ale ...

    Dużo osób opiera się na statystykach wypadków, młodzi powodują więcej a starsi mniej, można na to spojrzeć z drugiej strony młodzi są zdrowsi, sprawniejsi od starszych(takie są statystyki) którzy z wiekiem tracą wzrok, koordynacje ruchową, jeśli nie ćwiczy to refleks się pogarsza. Tylko jak taki kierowca może spowodować wypadek gdy jedzie na tyle wolno że go rowerzyści wyprzedzają ?! Obowiązkowe badania po 60 roku życia !!!

    • 0 5

  • kolejny sponsoring?

    A ilu pijanych byczków codziennie się porusza po drodze ? - zakazać!, a co sadzicie o pijanych policjantach za kółkiem - kto ich skontroluje ? należy pamiętać o sędziach , prokuratorach i oczywiście o samorządowcach i posłach - co są poza prawem i oceną medyczną? - jak widzicie państwo świętych krów nie brakuje !
    - proponuję zlikwidować samochody i rozebrać drogi - to będą super oszczędności! - piechotą doktorzy wszechnauk debilizmu - a czy ten po psychiatrii to jest zdrowy? niech okaże popiery !!!

    • 4 2

  • Wielu mlodych niby sprawni a jezdza jakby nie mieli mozgow

    • 5 0

  • (3)

    ostatnio na stacje benzynową podjechał samochod, kierowca byl mocno starszy pan z choroba przy ktorej trzesie sie glowa i rece obok siedziala starsza pani, trzeba bylo szybko uciekac ze stacji bo dziadek taranowal wsystko co stalo na drodze a szczescie nie trafil w dystrybutor wyjechal na glowna droge i zygzakiem pomknal przed siebie

    • 6 9

    • ja tak mam -

      - jestem emerytką po 60-tce
      - okulary noszę od dziecka
      - mam prawo jazdy od 20 lat
      - mam samochód, który dobrze jedzie
      więc
      - czasami jadę wolno, a czasami szybko
      - czasami jadę wężykiem, bo się nudzę
      - czasami jeżdżę tyłem, bo to fajne
      - głośniki mam mocne i ich używam, bo lubię (a nie dlatego, że jestem głucha)
      do tego
      - na drodze ustępuję słabszym i nie klękam przed rzucającymi rękawicę (chyba wiecie o czym piszę?)
      - nigdy nie spowodowałam żadnego wypadku, potracenia, stłuczki, itd.
      - no, ok. kilka razy obiłam auto, ale bez udziału innych pojazdów, ludzi, zwierząt.. (cel był, powiedzmy, doświadczalny)
      - jak widzę auto ze słabym kierowcą, to natychmiast się oddalam

      myślicie, że na drodze jestem gorsza od was, młodzi?

      • 0 0

    • Kłamiesz

      • 0 0

    • Czy możesz Alu sprecyzować na której stacji i kiedy to się działo?

      Myślę, że to jakaś wymyślona historia.

      • 1 0

  • Żenujący artykuł. (4)

    Proponuję napisać PRAWDZIWY, o zagrożeniu, jakie za kółkiem stanowią g*wniarze w wieku 18-24 lata. Przy okazji proszę przejrzeć statystyki policyjne. To ta grupa wiekowa stanowi największe zagrożenie na ulicach. Pisząc zagrożenie mam tu na myśli wypadki śmiertelne (nie mylić z kolizjami).

    • 43 12

    • Ja jeżdżąc zawodowo po całym naszym województwie i nie tylko zauważam jedną prawidłowość.

      Takie g*wniarze, czasem nawet młodsze bez prawa jazdy owszem powodują zagrożenie, ale głównie na wioskach i drogach między nimi, gdzie policja się właściwie nie zapuszcza. Lecą wzdłuż tych szpalerów przydrożnych drzew ponad 100 km/h, a ja się zastanawiam, czy to odwaga, czy głupota? Natomiast w miastach nawet średniej wielkości największe zagrożenie powodują nie 18-24 latkowie, a grupa kierowców 40-55 lat i mówię tu też nie o kolizjach, a wypadkach z potencjalnymi ofiarami śmiertelnymi. Ostatnio widziałem jak na Hallera z Pstrowskiego taki kaskader wyjeżdżał i o mało pod tramwaj się nie władował.

      • 1 0

    • nie tylko 18-24 . Mężczyźni mają tyle agesji i chamstwa w sobie, że rozszerzyłabym (1)

      pojęcie. Nie tyle szkodzi wiek , co nierespektowanie ograniczeń na drodze,
      bezczelne podjeżdżanie, wpychanie się bez kierunku , brawurowa jazda.
      I jeszcze jedno moje spostrzeżenie - zachowanie na jezdni bardzo wiele mówi
      o człowieku. Nie chcę za kolegów,znajomych takich mężczyzn w życiu .Skoro potrafią się tak zachowywać na drodze , to w zyciu też nie są lepsi. Z dala od takich zakaźnych tyfusów.

      • 13 2

      • za dużo religi a za mało edukacji

        i rośnie kraj religijnych, niebezpiecznych dla otoczenia idiotów

        • 1 0

    • 17 latek to g*wniarz czy nie

      25 latek to już nie g*wniarz?

      statystycznie bezpieczniej latać samolotem niż jeździć samochodem

      artykuł nie powinien być prawdziwy tylko obiektywny, przedstawiać wszystkie strony tak aby każdy czytelnik wyrobił sobie swoją opinię i pogląd,

      • 9 0

  • 2 sytuacje z wczoraj (1)

    1. W Sopocie na Armii Krajowej starsza kobieta (choć nie staruszka jak na zdjęciu), wyjeżdżająca z jednej z poprzecznych ulic, najpierw zajechała drogę rowerzyście przede mną, a potem nawet nie patrząc na mnie (prosta droga, zero przeszkód) ruszyła, i tylko cudem nie zahaczyła mnie, bo udało mi się zrobić unik. Nawet się nie zatrzymała, żeby zobaczyć, czy nic się nie stało - minęła mnie o milimetry. Może nie starsza, ale ślepa. A na pewno tępa.

    2. W Gdyni-Karwinach na skrzyżowaniu koło przychodni stał spory sedan, w którym dziadek (ale taki bardzo stary_ najpierw przez jakieś 3 minuty starał się zjechać z krawężnika (gasł mu silnik ciągle), a potem z 5 minut stał przy dojeździe do Wielkopolskiej, bojąc się wyjechać: a właściwie nie wiem, co robił, bo a to ruszał dziko, a to stawał i cofał się. Masakra.

    • 1 1

    • no i co z tego?
      Mnie codziennie probuja rozjezdzac mlodzi, spieszacy sie i jezdzacy bardzo niebezpiecznie kierowcy.

      • 1 0

  • Wieksze niebezpieczenstwo stwarzaja mlodzi ludzie za kierownica, tzw. szybcy i wsciekli co to szybko i bezpiecznie robia sobie rajdy po ulicach i morduja ludzi.
    To jest dopiero plaga.
    99% starszych ludzi jezdzi bardzo spokojnie i rozwaznie.
    Fajnie by bylo jakby wszyscy jezdzili tak jak oni.

    • 6 1

  • (1)

    taaa... nie raz widziałam seniorów i ich umiejętności kierowania pojazdami.

    Po prostu blokują ruch, śpią jak zapali się zielone światło i stanowią realne zagrożenie, bo powyżej 60+ wzrok nie ten i opóźniony refleks.

    A jak do tego pomyślę sobie o upartych staruchach zdających egzamin 10-25 razy to aż słabo mi się robi.

    • 8 8

    • taa

      poczejj troche a niedlugo starosc przyjdzie do ciebie i mlodi wtedy bedo jechc co za s....h zycze zdrowia

      • 0 1

  • A co mówi statystyka ?

    Dlaczego nie zadał Pan sobie trudu, Panie Redaktorze, ażeby podeprzeć swoje stanowisko i opinię, statystyką.
    Ja bardzo chętnie bym przeczytał, jak to wygląda od tej strony.
    Zamieszczony obrazek też jest tendencyjny. Wybrany przykład, rzadko spotykany.
    Tak jak rzadko się spotyka, ażeby 70-ciolatek nie miał na tyle krytycyzmu ażeby nie potrafił ocenić swej sprawności psycho-fizycznej i swej zdolności do prowadzenia samochodu. Odrobinę zaufania do tych ludzi - Panie Redaktorze.
    Starzy, doświadczeni kierowcy na szosie zachowują się odpowiedzialnie. Jeżdżą z rozwagą. Kultura też się bardzo liczy.
    Czego nie można powiedzieć o młodych chojrakach, "kozakach", wyprzedzających w nieprawdopodobnych miejscach i sytuacjach.
    Lecz najlepiej by było pokazać to na liczbach, statystycznie.
    Szerokiej drogi.

    • 10 4

  • Totalna bzdura (3)

    Grupa wiekowa 18- 24 powoduje ponad 20% wypadków, a grupa 60+ niecałe 3%

    • 46 15

    • (2)

      A w każdej grupie badanych było ilu przedstawicieli i dlaczego w wieku 18-24 kilka razy więcej? O czym już nie chciało ci się wspominać...

      • 15 7

      • wszystko masz w raportach (1)

        wiadomo która grupa jest niebezpieczna na drodzie,
        wiadomo, że 1.5% najmłodszych kierowców powoduje 10% śmiertelnych wypadków czyli 1 na sześciu kogoś zabije,
        z tego powodu UK zastanawia się poważnie nad podniesieniem wieku kiedy można się ubiegać (tak, to jest przywilej) o prawo do jazdy po publicznych drogach

        • 1 3

        • oczywiście od określonego wieku około 75-80 zaczyna się robić z ludźmi to samo

          w końcu możesz znaleźć osobę 100 letnią ,
          która wsiądzie do samochodu po 30 latach nieprowadzenia i się zabije i masz 100% śmiertelność w grupie stulatków
          ale nie to chyba chcesz nam tu udowodnić Sceptyku?

          ja jestem znacznie większym sceptykiem niż ty

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane