• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesprawni seniorzy za kółkiem - "Nie możemy nic zrobić"

Czytelnik Trojmiasto.pl
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić. Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić.

Są osobami w podeszłym wieku, często z zaburzeniami psychicznymi, cierpią na choroby mózgu, mają problemy z koncentracją, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych. Mimo to wciąż są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego i chętnie wsiadają za kółko.



Czy osoby starsze powinny kierować pojazdami?

Na naszą skrzynkę przyszedł list od jednego z trójmiejskich lekarzy geriatrów (imię i nazwisko do wiadomości redakcji), który zwraca uwagę na problem poruszania się samochodami przez osoby do tego niezdolne.

Oto opowieść naszego czytelnika.

Jesteśmy zespołem lekarzy i psychologów zajmujących się rozpoznawaniem i leczeniem zespołów otępiennych i innych zaburzeń psychicznych u osób w podeszłym wieku. Chcemy podzielić się obserwacją niepokojącego nas zjawiska, z którym w naszej pracy mamy do czynienia coraz częściej.

Osoby starsze chorujące na choroby zwyrodnieniowe mózgu (w tym chorobę Alzheimera) coraz częściej prowadzą pojazdy i są samodzielnymi uczestnikami ruchu drogowego - o czym mówią otwarcie w chwili, gdy przychodzą na terapię czy zajęcia do naszego ośrodka. Poza rozpoznaniem i rozmową z rodziną my, lekarze, nie jesteśmy w stanie nic zrobić, ponieważ jest to prawnie nieuregulowane.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Podczas konsultacji i badań neuropsychologicznych u starszych wiekiem pacjentów stwierdzamy deficyty funkcji poznawczych, które jednoznacznie sugerują, że osoby te nie powinny być kierowcami. Są to przykładowo trudności w długotrwałym utrzymaniu uwagi, nadmierna podatność na dystraktory, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych, sugerujące kłopoty z oceną odległości czy relacji miedzy obiektami. Wyniki testów psychologicznych są nam pomocne w diagnozowaniu i różnicowaniu chorób otępiennych. Nie są one jednak w żadnym wypadku podstawą do podjęcia decyzji o ograniczeniu uprawnień do prowadzenia samochodu.

Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że osoby cierpiące na zespoły otępienne, w tym na chorobę Alzheimera, mają zaburzenia myślenia i obniżony krytycyzm. Często to rodzina takiej osoby musi podjąć trudną decyzję o ograniczeniu lub wręcz zakazaniu choremu prowadzenia samochodu.

Problem, który podejmujemy jest duży i stwarza ogromne zagrożenie (nie tylko dla zdrowia i życia naszych pacjentów, ale też innych uczestników ruchu drogowego), a my jesteśmy wobec niego bezradni.

Przekazaliśmy nasze obserwacje i obawy policji, ta może jednak zareagować dopiero, kiedy dojdzie do zdarzenia drogowego i tylko wtedy, kiedy zauważy oczywiste zaburzenia w zachowaniu kierowcy.

Zgodnie z zaleceniem policji powinniśmy zawiadamiać pracowników wydziałów komunikacji w odpowiednich dla miejsca zamieszkania urzędach miejskich. Taka procedura jest jednak niemożliwa ze względu na obowiązek zachowania tajemnicy lekarskiej i ochronę danych osobowych (GIODO).

Dysponujemy alkomatami, wiemy, jak identyfikować kierowców po spożyciu alkoholu, ale po naszych drogach poruszają się osoby, które z powodu chorób mózgu od dawna nie powinny zajmować w samochodzie miejsca kierowcy.

Czy naprawdę jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji to czekać na zdarzenie drogowe?
Czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (250)

  • część kobiet 30 do 40 w ciągłym niedoczasie (7)

    i dostawczaki
    - to jest problem

    • 24 16

    • Problemem są sfrustrowani faceci za kółkiem, nie kobiety. (1)

      Kobiety powodują - jeśli już - kolizje, mężczyźni - wypadki, w tym śmiertelne.

      • 17 4

      • dokładnie, konkretnie 4 razy mniej kobiet zabija na drogach

        to tylko ci, którzy muszą sobie coś kompensować są problemem na drogach

        • 3 0

    • Za to 20-letnie kobiety to nie problem? (1)

      Aż chce się wlec za taką, co nie?

      • 4 4

      • jadę obok i zagajam

        • 2 0

    • (1)

      Masz jakiś problem z kobietami za kółkiem

      • 10 8

      • On w ogóle ma problem z kobietami :)

        Normalny facet by takiego komentarza nie napisał, tylko zakompleksiony frustrat.

        • 12 10

    • To jest prawdziwy problem ,te dynamiczne,smartfon i piesek na kolanach.

      • 19 6

  • Po 65 roku życia szczegółowe badania lekarskie co rok. I sprawa rozwiązana :)

    • 3 1

  • Pewnie racja że starszy człowiek (7)

    ma słabszy refleks,ale wtedy jedzie spokojniej i prawym pasem, nie szarżuje.
    Natomiast ci wspaniali zdrowi kierowcy to jeżdżą jak idioci, najgorsze są kobiety które rozmawiają przez komórkę albo piszą sms. To im trzeba zabrać prawo jazdy,bo to oni stanowią realne zagrożenie i nawet im refleks nie pomoże.

    • 41 10

    • nie stanowi to tak wielkiego problemu (2)

      poczytaj o widzeniu peryferyjnym

      • 1 3

      • niestety, nie masz racji

        przyczyną wielu wypadków jest pisanie smsa podczas jazdy,
        udowodnione po analizie bilingów ( dane także z Europy , poza Polską )

        • 3 0

      • Mówisz o butikach?

        • 0 0

    • ...

      szkoda tylko, że autor komentarza zapomina wspomnieć o mężczyznach, którzy robią dokładnie to samo.. Czyżby wspaniały PAN kierowca, który w przeciwieństwie do większości kobiet nawet kałuży wyminąć nie potrafi? ;)

      • 0 1

    • A mężczyźni to komórki na oczy nie widzieli!?

      Ja mam zupełnie odmienne doświadczenia, częściej widzę mężczyzn z telefonem w ręku dodatkowo prowadzących auto. W szczególności tyczy się to kurierów,którym bardzo się spieszy.

      • 5 2

    • maja refleks bo w milionowej czesci sekundy widza rysy na tipsach

      • 1 0

    • Wbrew pozorom bardzo duży odsetek facetów również pisze smsy i gada przez telefon podczas jazdy

      • 10 1

  • Gdy tata skończył 78 lat , widzieliśmy, że zaczął niemalże nagle popełniać błędy, jeździł mega nonszalancko.... (1)

    zrobiliśmy naradę rodzinną (bez taty niestety) i ustaliliśmy, że młodsze pokolenia 9dzieci i wnuki) teraz będą jeździć z dziadkiem, załatwiać sprawy, do lekarza, do parku, itp.
    Dziadek cieszył się, że rodzina mu towarzyszy, jednak dziwił się, że nagle wszyscy chcą kierować jego wozikiem.
    Delikatnie sugerowaliśmy mu, że już nie czas dla niego, by był kierowcą, nie zgadzał się z nami, ale bardzo cenił to, że jesteśmy z nim i wtedy odpuszczał.

    Lekarka pozwoliła mu prowadzić w jakimś spokojnym, nieruchliwym miejscu gdy obok siedzi młodszy członek rodziny.
    Znaleźliśmy takie, uliczka "wewnętrzna" a dość długa z dwoma zakrętami
    wokół większego parkingu, prawie nieuczęszczana.
    Nie było to łatwe- ustalaliśmy "dyżury" - wszyscy pracujemy, uczymy się, ale udało się, trwało to 3 lata.

    Tata już nie żyje, a nam brakuje tych wspólnych chwil " za kółkiem"...

    • 6 0

    • p.s. nie "9"-cioro dzieci, a miał to być nawias :-)

      • 1 0

  • Moze tak wiecej zaufania do ludzi

    a nie jakiś gamoń będzie za innych decydował? A co starsze osoby to jacyś gorsi obywatele? Też będziemy kiedyś starzy.

    • 2 4

  • Polka (6)

    Ludzie, co Wy tu wypisujecie.
    W ostatnim czasie zauważyłam, że na polskich drogach niestety ale nie można jeździć zgodnie z przepisami.
    Na terenie zabudowanym obowiązuje 50km/h, cóż nasi kierowcy chyb a nie bardzo wiedzą co to znaczy.
    Prawie na całej trasie z Gdyni do Gdańska obowiązuje 50km/h. Jeśli się jeździ przepisowo, pozostali kierowcy ro9bią bardzo dziwną minę pokazując jeszcze bardziej dziwne znaki palcami.
    najpierw proponuje zrobić rachunek sumienia a potem krytykować i proponować zabranie praw jazdy, biednym starszym ludziom, którym już tak niewiele lat życia i przyjemności pozostało.
    Wiadoma sprawa, że taka starsza osoba nie szaleje po Grunwaldzkiej 140km/h, tylko spokojnie jedzie lewym pasem.
    Autor tego artykułu chyba miał bardzo zły dzień i postanowił się wyładować ,kosztem biednych starszych ludzi.

    • 46 20

    • dlaczego?? (1)

      Dlaczego jedzie lewym pasem jeśli jedzie wolno???

      • 3 0

      • Barbara, 5 lat, specjalny tok nauczania.

        • 0 0

    • Ale dlaczego Lewym??? (1)

      • 8 0

      • Bo wyprzedza.

        • 2 0

    • może w tym problem że jadą lewym a nie prawym pasem ;)?

      • 12 0

    • na alei jest 70

      • 10 0

  • (7)

    niestety trochę to smutne, ale trzeba wiedzieć kiedy zza kółka wyjść. Ostatnio coraz częściej widzę sytuację kiedy samochód jedzie na trasie 30 kmh - gdzie max 50 kmh - a za kółkiem starsza osoba, albo godziny poranne i np. jaśkowa dolina tworzy się zator bo samochody jadące w kierunku wrzeszcza są hamowane przez dziadziusia jadącego 30 kmh z pół kilometrowym odstępem od samochodu przed nim. Niestety ale samochód nie jest dla każdego i w każdym wieku.

    Wydaje mi się, że osoby te nie chcą porzucić samochodu z takiego względu że nie chcą się pogodzić ze swoją starością i że przez tyle lat jeżdżąc - często bezwypadkowo - miałyby teraz przesiąść się na autobus

    • 86 28

    • nie jedz do roboty na ostatnią chwilę (1)

      ,a ci ludze nie będą dla ciebie przeszkodą ,kiedyś też będziesz starszą , bo czas leci jak cholera i wtedy inni będą musieli akceptować twoją powolną jazdę

      • 6 4

      • tak jest o każdej porze dnia, podawałem przykład bezrobotny człowieku, w dodatku niedzielny kierowco zapewne

        • 5 1

    • (1)

      no właśnie, te 50 km/h to maksymalna prędkość, a nie minimalna, więc 30 km/h się mieści w zakresie

      • 7 11

      • widać laiku nie słyszałeś o dynamice jazdy w mieście

        • 7 0

    • (2)

      ciekawe czy ty w wieku 70 lat zostawisz samochod

      • 21 5

      • tak zostawię

        • 1 0

      • no co ty ? bbędę slepy , niedołężny z opóźnionęą reakcją i refleksem ale będę jeżdził bo kto mi zabroni , aż kogoś zabije, a tak na serio w trosce o dobro i bezpieczeństwo - osoby po 70 roku życia powinny przechodzić testy dopuszczające do prowadzenia pojadu - honor staruszka honorem ale bezpieczeństwo najważniejsze !!!!

        • 9 2

  • Tajemnica lekarska? WTF?

    Każda osoba, która odbiera prawo jazdy, powinna podpisywać pozwolenie na przekazywanie informacji lekarskiej o ograniczonej zdolności do prowadzenia pojazdu i uczestnictwa w ruchu drogowym (oraz o przywróceniu tej zdolności) do odpowiedniego organu administracji, który władny jest zatrzymać prawo jazdy takiej osoby.
    W Polsce nie ma ustawowego obowiązku jazdy samochodem. Skoro wymagany jest okresowy przegląd maszyny, to oczekiwanie sprawności od jej mózgu (czyli kierowcy) jest jeszcze bardziej zasadne. Nawet brak informacji od lekarza nie powinien dawać nieograniczonej czasowo możliwości korzystania z prawa jazdy. Co 5-10 lat powinny być wymagane bezwzględnie badania, szczególnie w przypadku osób w wieku ponad 50 lat, gdy ujawniają się różne choroby, a refleks z roku na rok słabnie.

    I nie, nie jest to dyskryminacja. Co najmniej tak samo, jeśli nie bardziej niebezpieczni za kierownicą są "młodzi nieśmiertelni".

    • 4 0

  • ten artykuł nie powinien się pojawić. Dlaczego?
    Bo to czysta demagogia "PANA" lekarza.
    Proszę o liczby i statystyki. Owszem osoby chore psychiczne nie powinny siadać za kółkiem - jednak bez względu na wiek.
    Z moich obserwacji natomiast wynika że 80% kierowców to frustraci, którzy uważają że najlepiej znają prawo ruch drogowego i że inni kierowcy to debile, że wszyscy w ułamku sekundy muszą ruszać jak zapali się zielone. Zawsze muszą być pierwsi - to oni wyprzedzają - ich się nie wyprzedza. Na obwodnicy siedzą zawsze na tylnym zderzaku samochodu przed.
    Szczerze nie wiem czy dziadek jadący grunwaldzką swoją 30 letnią skodą 50 km/h który zapomniał gdzie chce pojechać jest gorszy od tego TYPA.
    Pana lekarza zapraszam na zachód Europy gdzie ludzie są bardziej wyrozumiali a osoby starsze (pewnie z lekką demencją) za kółkiem to norma.
    Medice, cura te ipsum

    • 4 2

  • Największe zagrożenie dla ruchu to GKA, GDA i pokrewne (4)

    przy nich 95 letni staruszkowie to szczyt finezji poruszania się po mieście

    • 15 5

    • (1)

      także GWE, GLE - kompleks małego miasta. Co ciekawe, GKO i GBY - zachowują się na ogół przyzwoicie.

      • 3 0

      • nie ma żadnego GKO

        a ty masz kompleks małego pindola

        • 2 0

    • (1)

      A właśnie, że nie. Największym zagrożeniem są Kartuzy i okolice Mazur. Przyjadą tacy do miasta i nie wiedzą jak się zachować

      • 2 1

      • Jak to się mówi krowa, która głośno muczy to mało mleka daje :-)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane