• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niezagrożony termin budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
8 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Plac budowy od strony ul. Ku Ujściu na Przeróbce.
  • Betonowanie ścian tunelu w wykopie.
  • Prace przy betonowaniu ścian tunelu w wykopie.
  • Betonowanie płyty nad tunelem.
  • Wnętrze tunelu wykonanego w wykopie.
  • Wybetonowana ścina tunelu wykonanego w wykopie.
  • Tunel w wykopie, a dalej rura tunelu drążonego.
  • Betonowanie na wysokości wanny od strony stadionu.
  • Wykop na wysokości Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą w Letnicy.
  • Pracownicy budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą praca wre. Najważniejsze roboty toczą się we wnętrzu obiektu - pod rzeką. Wykonawca przedłuży swój pobyt na placu budowy, ale nie wpłynie to na datę otwarcia tunelu - połowę przyszłego roku.



Zobacz z lotu ptaka cały plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Mijają ponad trzy miesiące od zakończenia drążenia maszyną TBM pod Martwą Wisłą. Co dokładnie dzieje się teraz na placu budowy, który z racji portowej lokalizacji (teren strzeżony przez Straż Ochrony Portu w Gdańsku) jest niedostępny dla mieszkańców? O to zapytaliśmy inwestora - władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Jeszcze w trakcie wakacji zdemontowana została tarcza Damroki i rozdzielona na kilka części tak, by łatwiej było ją przetransportować z powrotem do Niemiec, gdzie została dwa lata temu zmontowana specjalnie do wydrążenia gdańskiego tunelu. W północnej rurze, czyli tej, której drążenie zakończyło się w czerwcu trwa układanie w tej chwili prefabrykatów przyszłej konstrukcji jezdni.

Oficjalne zakończenie drążenia drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą i odsłonięcie tarczy maszyny TBM.

W tunelu południowym natomiast toczy się wykonywanie wszystkich siedmiu przejść poprzecznych. Praca idzie sprawnie naprzód, bowiem (patrząc na tunel od strony stadionu w Letnicy) jeszcze w wakacje w pierwszym i drugim przejściu trwało mrożenie. Trzeci został wtedy już wywiercony i kończyło się wiercenie czwartego. W piątym trwały prace przygotowawcze.

Wspomniane poprzeczne przejścia między obiema nitkami będą pełniły funkcję korytarzy ewakuacyjnych. Do ich budowy wykorzystuje się technologię mrożenia gruntu. Pomogą w tym wysokowydajne agregaty mrożące, które wtłoczą do rur solankę o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z cieczą zostaną wsunięte do 63 otworów, tworzących krąg o średnicy 1,8 metra.

Oprócz przejść poprzecznych w południowej rurze trwają też prace związane z wykonywaniem jezdni, tj. betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych w prefabrykatach dennych, zbrojenie ścian zewnętrznych oraz ich szalowanie i betonowanie. Wszystko to na razie odbywa się w rurze południowej, która została wydrążona jako pierwsza. Druga nitka musi chwilę na wspomniane prace poczekać.

- Na budowie kontynuowane są także prace przy tunelu o przekroju prostokątnym oraz przy wannach żelbetowych na dojeździe do tunelu. Trwa tam wykonywanie drenaży, układanie betonu podkładowego pod kapy, betonowanie ścian wewnętrznych, wykonywanie obudowy ognioochronnej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Ponadto, ze względu na niskie położenie tunelu wykonywana jest przepompownia wód opadowych z obu rur tunelu wraz z układem tłocznym i grawitacyjnym oraz przebudowa wodociągu. Prace odbywają się na terenie od strony ulicy Ku Ujściu.

Wiadomo, że sama budowa tunelu przedłuży się. Dotychczas oficjalnie mówiono, że prace powinny się skończyć w październiku tego roku, a do połowy czerwca przyszłego potrwają odbiory. Wykonawca - firma OHL - zwróciła się do spółki GIK o przedłużenie terminu prac m.in. ze względu na upadłość firmy Hydrobudowa, która stanęła do przetargu z OHL i potem pozostawiła swojego partnera z konsorcjum.

Dłuższe prace, jak zapewniają władze spółki GIK, nie wpłyną na termin oddania do użytku inwestycji - czyli czerwiec 2015 r.

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (57) 10 zablokowanych

  • Kamienice nasze

    Ulice i tunele tez nasze

    • 3 1

  • Wypożyczyliśmy maszynę za jakiś miliard by zrobiła z 1000 metrów. Oblicz ile wyniesie JEDEN metr tunelu... (2)

    Polscy górnicy wyrąbali tysiące kilometrów swoimi kombajnami i to tysiąc metrów pod ziemią gdzie metan spędza sen z powiek i są inne problemy.

    Taki tunel Polscy górnicy zrobiliby za 200 milionów i jeszcze byliby szczęśliwi z ogromnego zarobku.

    Rozważał ktoś opcję zrobienia tego tunelu przez górników? Dlaczego nie?

    = MILION za metr bieżący tunelu... hahahaha...

    • 2 20

    • Tak, i tysiąc metrów po ziemią

      płyną rzeki o piaszczystym dnie. Puknij się w ten pusty łeb.

      • 3 2

    • Typowy Wolak . Nie umie czytać, nie rozumie tekstu, zna się na wszystkim

      • 5 2

  • Pachołek

    Ta maszyna powinna już wiercić tunele pod Pachołkiem.

    • 11 4

  • należy wydrążyć jeszcze dwa tunele.

    Tunele kolejowe. Ab y pewnego dnia posłać na Stogi Pkm lub Skm. Każda dzielnica bez stacji kolejowej winna przynajmniej sąsiadować z taka co ja ma. Jeśli to ma być metropolia.

    • 8 2

  • (2)

    Dalej, do przodu. Za pięć lat Gdańsk będzie najlepiej skomunikowanym miastem w Polsce. Wiecznie uśmiechnięta optymistka :)

    • 67 22

    • Ty nasze slonce opinii;-) (1)

      • 14 0

      • eeeeeeeeeee tam :) tak mi się tylko wypsnęło ... :)

        • 8 0

  • to jak to było? maszyna do drążenia została wypożyczona czy zakupiona? (2)

    ktoś, kiedyś pisał ze to nasza maszyna.

    • 42 21

    • tak, maszyna była wypożyczona z wypożyczalni maszyn do drążenia :-b

      • 5 2

    • oficjalnie kupili , naprawdę wypożyczyli a różnica w cenie poszła na premie.

      • 6 8

  • Kary umowne (2)

    Ciekawe czy naliczą kary OHL. Upadłość firmy Hydrobudowa to żaden argument.
    Konsorcjant jest solidarnie odpowiedzialny za wykonanie umowy i miał taką świadomość startując do przetargu, a mówimy o kilkudziesięciomilionowych kwotach.

    • 21 9

    • (1)

      Tak jest do karceru z nimi.Jak kolega wystawi Cię do wiatru to Ty jesteś za wszystko odpowiedzialny?

      • 2 5

      • Oczywiscie ze jak Cie wystawi to Ty bekniesz

        Wez z zona kredyt na mieszkanie, potem sie rozstancie. Ona niech nie ma pracy a Ty tak. Musisz oddac jej przy podziale majatku polowe wartosci mieszkania mimo ze nie splacone i jest wlasnoscia banku i sam splacac dalej. Zona kupi sobie mieszkanko, przepisze je na kogos i jak juz na starosc splacisz mieszkanie i bedziesz chcial od niej odzyskac polowe to powie Ci ze nie ma i co jej zrobisz :)

        • 12 0

  • (1)

    Parę tygodni temu czytaliśmy na tym portalu, że zakończenie prac opóźni się o pół roku. Cuda jakieś?

    • 19 3

    • to nie cuda, to nadchodzące wybory :-D

      założę się że to oczywista pomyłka pisarska ;-)
      ...i tak naprawdę chodziło o czerwiec 2016

      • 4 3

  • myslalem ze to juz nasza Polska maszyna i juz nie wraca do niemczech:/ (6)

    • 41 20

    • TBM jest własnością Wykonawcy (4)

      Miasto nie zakupiło tej maszyny. Nie dałoby się użyć tej dokładnie maszyny do wydrążenia kolejnych tuneli w trójmieście. Wynika to z odmiennych warunków geologicznych i faktu, iż TBM jest zawsze projektowany i wykonywany do realizacji konkretnej inwestycji.

      • 15 3

      • skoro tak, to po co wraca do niemiec? (2)

        przeciez został zbudowany do realizacji konkretnej inwestycji

        • 12 11

        • Wykonawca dostanie za to pieniądze...

          • 5 0

        • Pomyśl zanim coś napiszesz?

          • 9 6

      • Zydowska finansjera sie

        o nia upomni.

        • 7 12

    • do Niemiec!

      w Niemczech to ja, w przeciwieństwie do ciebie, parę razy byłem!

      • 14 0

  • i to lubię

    jak chcą to dobrze urzędnicy napiszą projekt, dostaną dotację i poprzez miejską spółkę zarządzą budową.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu motoryzacyjnego należy marka Porsche?

 

Najczęściej czytane