- 1 Nowe zatoki na styku dwóch miast (50 opinii)
- 2 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (13 opinii)
- 3 Drogie auta będą jeszcze droższe (237 opinii)
- 4 Miała 1,8 promila i uderzyła w kilka aut (23 opinie)
- 5 Wandale niszczą "auta na minuty" (103 opinie)
- 6 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (238 opinii)
Niezagrożony termin budowy tunelu pod Martwą Wisłą
Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą praca wre. Najważniejsze roboty toczą się we wnętrzu obiektu - pod rzeką. Wykonawca przedłuży swój pobyt na placu budowy, ale nie wpłynie to na datę otwarcia tunelu - połowę przyszłego roku.
Zobacz z lotu ptaka cały plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą.
Jeszcze w trakcie wakacji zdemontowana została tarcza Damroki i rozdzielona na kilka części tak, by łatwiej było ją przetransportować z powrotem do Niemiec, gdzie została dwa lata temu zmontowana specjalnie do wydrążenia gdańskiego tunelu. W północnej rurze, czyli tej, której drążenie zakończyło się w czerwcu trwa układanie w tej chwili prefabrykatów przyszłej konstrukcji jezdni.
Oficjalne zakończenie drążenia drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą i odsłonięcie tarczy maszyny TBM.
Wspomniane poprzeczne przejścia między obiema nitkami będą pełniły funkcję korytarzy ewakuacyjnych. Do ich budowy wykorzystuje się technologię mrożenia gruntu. Pomogą w tym wysokowydajne agregaty mrożące, które wtłoczą do rur solankę o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z cieczą zostaną wsunięte do 63 otworów, tworzących krąg o średnicy 1,8 metra.
- Na budowie kontynuowane są także prace przy tunelu o przekroju prostokątnym oraz przy wannach żelbetowych na dojeździe do tunelu. Trwa tam wykonywanie drenaży, układanie betonu podkładowego pod kapy, betonowanie ścian wewnętrznych, wykonywanie obudowy ognioochronnej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.
Ponadto, ze względu na niskie położenie tunelu wykonywana jest przepompownia wód opadowych z obu rur tunelu wraz z układem tłocznym i grawitacyjnym oraz przebudowa wodociągu. Prace odbywają się na terenie od strony ulicy Ku Ujściu.
Wiadomo, że sama budowa tunelu przedłuży się. Dotychczas oficjalnie mówiono, że prace powinny się skończyć w październiku tego roku, a do połowy czerwca przyszłego potrwają odbiory. Wykonawca - firma OHL - zwróciła się do spółki GIK o przedłużenie terminu prac m.in. ze względu na upadłość firmy Hydrobudowa, która stanęła do przetargu z OHL i potem pozostawiła swojego partnera z konsorcjum.
Dłuższe prace, jak zapewniają władze spółki GIK, nie wpłyną na termin oddania do użytku inwestycji - czyli czerwiec 2015 r.
Inwestycja za 885 mln zł
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.
Miejsca
Opinie (57) 10 zablokowanych
-
2014-09-08 13:31
Kamienice nasze
Ulice i tunele tez nasze
- 3 1
-
2014-09-08 12:32
Wypożyczyliśmy maszynę za jakiś miliard by zrobiła z 1000 metrów. Oblicz ile wyniesie JEDEN metr tunelu... (2)
Polscy górnicy wyrąbali tysiące kilometrów swoimi kombajnami i to tysiąc metrów pod ziemią gdzie metan spędza sen z powiek i są inne problemy.
Taki tunel Polscy górnicy zrobiliby za 200 milionów i jeszcze byliby szczęśliwi z ogromnego zarobku.
Rozważał ktoś opcję zrobienia tego tunelu przez górników? Dlaczego nie?
= MILION za metr bieżący tunelu... hahahaha...- 2 20
-
2014-09-08 12:52
Tak, i tysiąc metrów po ziemią
płyną rzeki o piaszczystym dnie. Puknij się w ten pusty łeb.
- 3 2
-
2014-09-08 12:42
Typowy Wolak . Nie umie czytać, nie rozumie tekstu, zna się na wszystkim
- 5 2
-
2014-09-08 12:38
Pachołek
Ta maszyna powinna już wiercić tunele pod Pachołkiem.
- 11 4
-
2014-09-08 12:00
należy wydrążyć jeszcze dwa tunele.
Tunele kolejowe. Ab y pewnego dnia posłać na Stogi Pkm lub Skm. Każda dzielnica bez stacji kolejowej winna przynajmniej sąsiadować z taka co ja ma. Jeśli to ma być metropolia.
- 8 2
-
2014-09-08 07:24
(2)
Dalej, do przodu. Za pięć lat Gdańsk będzie najlepiej skomunikowanym miastem w Polsce. Wiecznie uśmiechnięta optymistka :)
- 67 22
-
2014-09-08 08:13
Ty nasze slonce opinii;-) (1)
- 14 0
-
2014-09-08 09:26
eeeeeeeeeee tam :) tak mi się tylko wypsnęło ... :)
- 8 0
-
2014-09-08 07:14
to jak to było? maszyna do drążenia została wypożyczona czy zakupiona? (2)
ktoś, kiedyś pisał ze to nasza maszyna.
- 42 21
-
2014-09-08 09:23
tak, maszyna była wypożyczona z wypożyczalni maszyn do drążenia :-b
- 5 2
-
2014-09-08 08:54
oficjalnie kupili , naprawdę wypożyczyli a różnica w cenie poszła na premie.
- 6 8
-
2014-09-08 08:42
Kary umowne (2)
Ciekawe czy naliczą kary OHL. Upadłość firmy Hydrobudowa to żaden argument.
Konsorcjant jest solidarnie odpowiedzialny za wykonanie umowy i miał taką świadomość startując do przetargu, a mówimy o kilkudziesięciomilionowych kwotach.- 21 9
-
2014-09-08 09:00
(1)
Tak jest do karceru z nimi.Jak kolega wystawi Cię do wiatru to Ty jesteś za wszystko odpowiedzialny?
- 2 5
-
2014-09-08 09:21
Oczywiscie ze jak Cie wystawi to Ty bekniesz
Wez z zona kredyt na mieszkanie, potem sie rozstancie. Ona niech nie ma pracy a Ty tak. Musisz oddac jej przy podziale majatku polowe wartosci mieszkania mimo ze nie splacone i jest wlasnoscia banku i sam splacac dalej. Zona kupi sobie mieszkanko, przepisze je na kogos i jak juz na starosc splacisz mieszkanie i bedziesz chcial od niej odzyskac polowe to powie Ci ze nie ma i co jej zrobisz :)
- 12 0
-
2014-09-08 08:44
(1)
Parę tygodni temu czytaliśmy na tym portalu, że zakończenie prac opóźni się o pół roku. Cuda jakieś?
- 19 3
-
2014-09-08 09:13
to nie cuda, to nadchodzące wybory :-D
założę się że to oczywista pomyłka pisarska ;-)
...i tak naprawdę chodziło o czerwiec 2016- 4 3
-
2014-09-08 06:30
myslalem ze to juz nasza Polska maszyna i juz nie wraca do niemczech:/ (6)
- 41 20
-
2014-09-08 07:46
TBM jest własnością Wykonawcy (4)
Miasto nie zakupiło tej maszyny. Nie dałoby się użyć tej dokładnie maszyny do wydrążenia kolejnych tuneli w trójmieście. Wynika to z odmiennych warunków geologicznych i faktu, iż TBM jest zawsze projektowany i wykonywany do realizacji konkretnej inwestycji.
- 15 3
-
2014-09-08 07:48
skoro tak, to po co wraca do niemiec? (2)
przeciez został zbudowany do realizacji konkretnej inwestycji
- 12 11
-
2014-09-08 09:02
Wykonawca dostanie za to pieniądze...
- 5 0
-
2014-09-08 07:57
Pomyśl zanim coś napiszesz?
- 9 6
-
2014-09-08 08:31
Zydowska finansjera sie
o nia upomni.
- 7 12
-
2014-09-08 08:41
do Niemiec!
w Niemczech to ja, w przeciwieństwie do ciebie, parę razy byłem!
- 14 0
-
2014-09-08 08:39
i to lubię
jak chcą to dobrze urzędnicy napiszą projekt, dostaną dotację i poprzez miejską spółkę zarządzą budową.
- 8 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.