• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • bus pas

    po co bus pas na szadółki???? wydatek pięniędzy, dajcie wiecej połączeń autobusowych lepiej a nie jeden autobus!!

    • 2 1

  • Nie widzę tam ścieżek rowerowych. (2)

    Za karę nie będę po nich jechał.

    • 7 2

    • (1)

      Drogi rowerowe są. Przyjżyj się uważbie

      • 0 0

      • Nikt mi nie będzie dyktował co ja mam widzieć.

        • 1 0

  • Przydałaby się zaktualizowana mapa - bez tzw PKM

    • 1 1

  • brakoroby

    Nazwy ulic to ciezko napisac na tzw wizualizacji

    • 4 2

  • Tylko nie Diesle. Moze by tak zakupic busy na CNG lub LPG? (4)

    wystarczy już tego smrodu

    • 54 15

    • To nie chodzi o smrody ale o spaliny które trują!!!!A spaliny diesla trują najbardziej!! (1)

      zatruwają nas!!

      • 7 2

      • to mordowanie powoli

        ..a spieszy Ci się gdzieś?

        • 0 0

    • (1)

      Nowe pojazdy powinny być tylko ekologiczne.

      • 15 3

      • powinny, ale mówienie o eko powoduje inwazję oszołomów

        bo przecież jak to można dbać o zdrowie populacji? diesel ma być, bo taka nasza tradycja!

        • 12 3

  • (11)

    Po prostu kpina....ehhh...

    Drodzy fani ,wyjeżdżam na tydzień do SPA a potem 2 tygodnie plażingu na Kanarach) Nie ma to jak być bezrobotnym i mieć bogatą żonę)Także przez nast.3 tyg nie udzielam się na forum,życzę dużo słońca i lenistwa) Serwus) Aha i pamiętajcie pieniądze nie są najważniejsze- zalecam lenistwo,kontakt z naturą i zimne piwko)

    • 83 35

    • Miłego wypoczynku i żeby ci w krzyżu coś nie pękło od tego zbierania truskawek u Hansa!

      • 2 0

    • (2)

      Jesteś trochę taki żigolak.Fuj!

      • 5 5

      • Lepszy zigolak niż taki TROL jak ty debilu

        • 4 1

      • Tez tak kiedyś miałem, byłem takim wycieradłem, osmorniczki i kawior...proszę bardzo, jedyne co musisz to ładnie wyglądać i zadowalać swoją kobietę. Uczucie jak najbardziej, ale jak przychodzi co do czego to zawsze wyjdzie, że to ona ma kasę,a Ty masz siedzieć cicho. RZuciłem ją i teraz mogę decydować o swoim życiu, co prawda jem tylko chleb z serem, ale jest fajnie.

        • 9 1

    • weź parawan (5)

      i godnie reprezentuj Polskę za granicą w sandałach i skarpetkach

      • 42 1

      • (4)

        Sorry mistrzu ale parawanu nie używam, sandałów podobnie zalecam jedynie mokasyny z frędzelkami i piętówki)Do tego spodnie w kratkę przepasane "k*tasikami"- jak czytałeś Pana Tadeusza to zakumasz) Także zalecam taką opcję i proszę więcej nie oglądać "pamiętników z wakacji" na polsacie 2.

        • 13 8

        • (3)

          Myślę ,że masz z 40 lat a twoja żona 70 kilka i szmerasz ją za kase hahahahahah

          • 12 5

          • (2)

            Szpilek może to wygląda tak u Ciebie.Ja mam 36 a moja bogata małżonka 31.

            • 7 3

            • (1)

              Jasne...może ty masz 31 no a twoja żonka 36+31=67...no i na takich wakacjach masz dobrą wymòwkę ,że z mamą przyjechałeś...hahahahah

              • 11 4

              • Dobrze kombinujesz ale nie masz racji,a myślałem żeś ziomal . Pozdro mimo wszystko.Nie odpisuje już bo szkoda pisania.

                • 6 1

    • Zdrowko :-)

      • 10 1

  • dobre takie rozwiązanie niż żadne (2)

    • 31 25

    • Byłoby dobre gdyby było dobrze zaprojektowane

      Ok nie da się za ograniczone pieniądze stworzyć komunikacji we wszystkich relacjach bez przesiadek. Ale przesiadka nie może aż tak wydłużać czasu jazdy. Planowany węzeł integracyjny powiela błędy swoich poprzedników: jest położony obok układu drogowego i wymaga czasu (czasem kilku faz świateł na wjazd wyjazd z niego). Zdarza się, że uciekający nam tramwaj czeka na możliwość wyjazdu z pętli w miejscu gdzie czekając na wjazd autobusem byliśmy 2 minuty temu). Dodatkowym mankamentem tego rozwiązania jest zjadanie przepustowości skrzyżowania na dedykowane fazy wjazdowo wyjazdowe do węzła.
      Czy nie lepiej byłoby:
      a) umieścić węzeł wewnątrz wyspy centralnej (wc) -w tej okolicy ruch pieszy w stronę AK jest znikomy więc wielkość skrzyżowania akurat tutaj nie ma takiego znaczenia (bo generalnie jestem przeciwnikiem dużych skrzyżowań z wc)
      b) integracje zorganizować jak na Morenie wspólne pasy auto-tram a pętle tramwawajowo-autobusowe już poza trasą (np. na terenie zajezdni - brak powielania infrastruktury sanitarno-socjalnej).

      Odrębna kwestia to dostępność dla pasażerów do handlu i usług. Codzienne podróże to nie tylko praca-dom, ale załatwianie spraw, zakupy. Konstrukcje węzłów powinny uwzględniać i to. Natomiast projekt osiedlowego CH zakłada, że pomiędzy budynkiem CH i pętlą była opaska z 6 rzędów parkingu, centrum obsługi pojazdów i straży pożarnej. To absurd. Obiekty te można by zlokalizować przy uliczce okalającej CH. Odległość od parkingu do wejścia do CH byłaby taka sama, a nie powiększała by drogi miedzy CH i pętlą.

      • 1 0

    • wspieramy cie modlitwa !

      twoje slowa swiadcza iz masz wewnetrzny bunt . Podswiadomie mowisz - dobre - lecz kipisz wewnetrznie. Jest to typowy stan depresyjny. Nasz sasiad tez mowil - dobre, dobre i sie usmiechal i co ? rozpił sie .

      • 2 7

  • Lewoskret

    Widzę że na filmie naprawdę nie ma lewoskretu z Przywidzkiej na jabloniowa.A jadąc w prawo jest skrzyżowanie na którym nie można zawracać.czyli cały sznur aut będzie prowadzony przez miasto żeby wjechać na obwodnicę.Brawooo.

    • 6 1

  • Dzielnica południe tragiczna komunikacja z przesiadkami (2)

    Dzielnice południa nie mają dobrej komunikacji, wszystko na około, przesiadki, rzadkie kursowanie autobusów, brak alternatywy jak padnie komunikacja tramwajowa, nie mamy pkmki, nie mamy skmi. Władze zamiast ułatwiać utrudniają. Ci co planują te trasy i ci co rządzą, pewnie nie jeżdżą komunikacją miejską tylko wożą się autami i nie widzą gdzie są problemy, nie słuchają mieszkańców. Przykład po co kolejny węzeł przesiadkowy. Miasto zrobiło węzeł przesiadkowy na Siedlcach. Przez co i Morena i Jasień i Ujeścisko i Zakoniczyn i Szadułki I Kowale nie mają bezpośredniego połączenia z Gdańskiem a wcześniej mieli. Tramwaj jedzie często ale za to autobusów jest mało i czeka się na nie długo. Zero synchronizacji. Jest węzeł przesiadkowy na ul Świętokrzyskiej. Jest węzeł przesiadkowy na Chełmie. Teraz tak aby dojechać np Z Zakoniczyna,Maćkowy, Kowal do Gdańska jedziesz najpierw autobusem do pętli Świętokrzyska, potem tramwajem przez Chełm. Albo Najpierw autobusem do pętli, potem kolejny autobus jadący do pętli Siedlce, a potem tramwaj z Siedlec do Gdańska. Z Szadułek też nie ma bezpośredniego połączenia, jedzie się bardzo rzadko 2 kursującymi autobusami albo na pętle na Chełmie albo na pętle na Siedlce. Teraz osoby tam mieszkające będą mieć kolejną pętle Warszawska, Jabłoniowa. Orunia nie ma tramwaju choć bliską jest dzielnicą Gdańska, także słabe połączenie z Gdańskiem czy Wrzeszczem. Moi zdaniem te węzły przesiadkowe nie mają sensu, gdyż nie są skoordynowane tramwaj - autobus, traci się dodatkowy czas na czekanie na przystanku, traci się pieniądze na dodatkowe bilet, jak padnie tramwaj nie ma jak się wydostać, przesiadki utrudniają matką z wózkami, niepełnosprawnym, osobom starszym. Powinny być autobusy do centrum z bus pasami, albo linia tramwajowa ciągła, albo linia autobusowa ciągła i kolej metropolitarna na południe Gdańska. Co się tyczy dojazdu z Południa do Wrzeszcza to obecnie nie ma za dużej alternatywy jak przez ul. Łostowicką i Jaśkową Dolinę 262,162. Plusem jest to że jedziesz w miarę bezpośrednio, minusem że 262 nie jeździ w weekendy i że trasa jest często zakorkowana. Połączenie nowe dzielnic południowych przez Morenę będzie alternatywą, niestety z kolejnymi przesiadkami lub pętlami. Bo taka jest polityka Gdańska. I pewnie znów najdłuższą trasą, by zahaczyć wszystkie osiedla. Podam przykład jak łatwo by było ułatwić dojazd z dzielnic południowych do Gdańska, wystarczyłoby aby linię tramwajową poprowadzić przez cała Armię Krajową. Kolejna sprawa to trasa jaką jedzie autobus 256 czyli przez Orunię. Tym autobusem dojedzie się do Gdańska bezpośrednio około 15min bo jest mało przystanków, a tramwajem przez Chełm 30min. Gdyby częściej jechał ten autobus bo teraz rzadko , albo zrobiono by np. nową linie autobusową przez Orunię to byłoby dużo chętnych. Co do Wrzeszcza to obecnie jedziemy 30min autobusem, obawiam się że jak będzie tramwaj wyjdzie więcej. Mieszkańcy chcą jechać najkrótsza drogą a władze miasta chcą aby zahaczać najwięcej osiedli i ulic jedną trasą co powoduje wydłużenie czasu. Niestety uważam że jak się nie mieszka w centrum Gdańska to komunikacja jest tragiczna. Więc się nie dziwie dlaczego większość wybiera auta. Jak widzę te wszystkie plany to raczej się nie zapowiada by było lepiej. Jestem za bus pasami jeśli nie kolidują z autami i są na dłuższe trasy. Na tak krótkim odcinku nie wiem czy jest sens. Co do kolejnej pętli jestem przeciwna, bo widzę jak to obecnie dobrze nie działa. Myślę że dawni architekci i planiści mieli lepszą wyobraźnię w planowaniu niż obecnie. Dużo nowych pomysłów komunikacyjnych nie jest do końca dobrze pomyślana a przede wszystkim wykorzystana np. kolej metropolitarna. Wiem że miasto się rozrasta ale także wiem że łatwo coś zepsuć ale trudniej naprawić. Jak coś się raz wybuduje źle to trudno to zmienić,

    • 30 3

    • Dobrze napisane. Z Swietokrzyskiej tramwajem do centrum jedzie się bardzo duuuzo! !!! Autobusem z przystanku platynowa ( niedaleko swietokrzyskiej) dużo krócej! Nawet jak są korki, a przez te pętle autobusy kursują rzadziej.... wiec wyb ieram auto

      • 2 0

    • za długie. nikomu nie będzie się chciało czytać. ..

      Napisz coś w stylu : "bez sensu, na co oni kasę przeznaczaja"

      • 7 1

  • budyń (1)

    Kto to jest budyń i czemu ma taką ksywę ?

    • 2 1

    • Mr pudding? A, w zasadzie nikt, nie zawracaj sobie nim głowy. Taki lokalny mafiozo, ale niedługo pójdzie siedzieć za swoje liczne przekręty, więc świat o nim zapomni

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane