- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (279 opinii)
- 2 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (90 opinii)
- 3 Paraliż drogowy na północy Gdyni (192 opinie)
- 4 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (12 opinii)
- 5 Ten kierowca musi kochać Jezusa (136 opinii)
- 6 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (27 opinii)
Nowa Mazda 3 robi zakusy na klasę premium
Dynamiczna stylistyka nadwozia, silnik bez doładowania, ciche wnętrze i bogate wyposażenie już w standardzie - za nami pierwsze jazdy testowe najnowszą generacją Mazdy 3. Japończycy kolejny raz udowodnili, że kochają chadzać własnymi ścieżkami, nie ulegając przy tym motoryzacyjnym trendom. Nową "trójką" potwierdzili, że mają chrapkę na klasę premium.
Najnowszym owocem filozofii Mazdy jest czwarta generacja lubianej przez polskich kierowców "trójki". Sprawdziliśmy, jak jeździ.
Mazda 3 otwiera kolejny, ważny rozdział w dziejach japońskiego koncernu, bo jako pierwsza, zupełnie od podstaw została zbudowana na debiutującej platformie Skyactiv-Vehicle Architecture. Model docelowo oferowany będzie w dwóch wariantach nadwozia - hatchback i sedan. Krótsza wersja zadebiutowała w salonach BMG Goworowski na początku marca, dłuższa pojawi się w Trójmieście w czerwcu. My, korzystając z okazji, zbadaliśmy możliwości "trójki" z charakterystycznym, obłym tyłem.
No i właśnie od tego krąglutkiego tyłu nadwozia warto rozpocząć opis wyglądu zewnętrznego hatchbacka. Przyznam szczerzę, że po pojawieniu się w sieci pierwszych zdjęć Mazdy 3 - wydawało mi się, że tył "trójki" jest zgarbiony i ociężały, jakby nie współgrał ze smukłym i agresywnie prezentującym się przodem tego auta. Po pierwszym spotkaniu na żywo szybko zmieniłem zdanie. Zdjęcia nieco przekłamują rzeczywisty obraz.
ProCeed: Kia, za którą się obejrzysz
Obły tył z dość wyraźnie opadającą linią dachu nie wróżą nic dobrego w kwestii przestronności kabiny. I tutaj niespodzianki nie ma, bo o ile siedząc w drugim rzędzie nie będziecie narzekać na brak wolnego miejsca na kolana, to centymetrów nad głową może trochę brakować. Dla osób mierzących powyżej 185 cm wzrostu podróż z tyłu może nie należeć do tych najbardziej komfortowych.
Przy tej okazji warto wspomnieć o pojemności bagażnika, która wynosi 358 litrów. To o 6 litrów mniej niż w poprzedniej generacji. Względem poprzedniczki zmieniły się także wymiary. Nowa "trójka" w wersji hatchback jest niezauważalnie mniejsza - jej długość wynosi 4460 mm (to o 5 mm mniej niż poprzednia odsłona), szerokość 1797 mm, a wysokość 1440 mm. Zwiększył się za to rozmiar osi, który ma teraz 2725 mm.
Trójmiejskie salony samochodowe
Nowością w Mazdzie 3 jest nowe nazewnictwo wersji wyposażenia. Do wyboru klientów oddano cztery warianty: Kai, Kanjo, Hikari i Enso.
Japońscy projektanci dołożyli wszelkich starań, aby człowiek zaraz po tym, jak wygodnie usadowi się w kabinie Mazdy 3, poczuł powiew klasy premium. Kokpit został stworzony z bardzo wysokiej jakości materiałów, a sama kompozycja sprawia, że człowiek po prostu w tym aucie odpoczywa. Kierowca nie czuje się "zmęczony" mnogością otaczającej go elektroniki, przycisków i pokręteł, a sama obsługa multimediów, które wyświetlane są na 8,8-calowym ekranie, jest prosta i intuicyjna.
Ciekawe rozwiązanie zostało wprowadzone przy wirtualnych zegarach (wyświetlacz 7-calowy). W momencie, gdy przekroczycie dozwoloną prędkość, wskazówka dość wyraźnie "narysuje" na prędkościomierzu o ile limit został przekroczony.
Konstruktorzy "trójki" chwalą się wyciszeniem kabiny. Ponoć wygłuszenie zostało poprawione w blisko 50 punktach auta. Rzeczywiście, przy autostradowych prędkościach w kabinie jest naprawdę cicho. A w razie gdyby zrobiło się nieco głośniej, nasz pokładowy asystent o to zadba - sprytnie zwiększy głośność wybrzmiewającej z 12 głośników muzyki. Swoją drogą, świetnej jakości przestrzenny system nagłośnieniowy marki Bose - to kolejny krok w kierunku klasy premium.
Pora zajrzeć pod maskę testowanego egzemplarza, który został wyposażony w wolnossącego "benzyniaka" Skyactiv-G o pojemności 2 litrów i mocy 122 KM. Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i wysokim stopniem sprężenia został zestrojony z 6-biegowym automatem. To na tę chwilę jedyna jednostka silnikowa dostępna w ofercie Mazdy 3.
Co można o niej napisać? Na pewno nie jest demonem prędkości (przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10,4 sek.), ale do spokojnej jazdy po mieście jest absolutnie wystarczająca. Średnie spalanie podczas jazd testowych w cyklu mieszanym oscylowało w granicach 8 litrów paliwa na 100 km.
Fani bardziej dynamicznej jazdy będą musieli poczekać do jesieni na debiut nowej jednostki Skyactiv-X. To 2-litrowa konstrukcja generująca moc 181 KM.
Peugeot 508: nowy król lew
Mazda 3 została wyposażona w długą listę systemów bezpieczeństwa. To m.in. system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS), system rozpoznający znaki (TSR), aktywny tempomat (MRCC), system wykrywający znużenie kierowcy (Driver Alert) czy system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu z funkcją hamowania (RCTB).
Tradycyjnie na deser zostawiłem cennik, który rozpoczyna się od kwoty 94 900 zł (wersja wyposażenia Kai, 2.0 Skyactiv-G i 122 KM, 6-biegowa skrzynia manualna). Powiecie: drogo. Fakt, nie jest to najtańszy kompakt, ale w zamian szczęśliwi właściciele otrzymają naprawdę świetnie wykończony i bogato wyposażony egzemplarz już w bazowej wersji. Demonstracyjny egzemplarz został wyceniony na kwotę 121 600 zł.
Model, który zbudowano od podstaw, na żywo robi jeszcze większe wrażenie niż na zdjęciach. Dostojny styl, dynamiczna, a zarazem bardzo elegancka sylwetka oraz wysokiej jakości materiały wykończenia wnętrza - to właśnie charakteryzuje nową Mazdę 3, która ma wszystko, aby stawić czoła konkurencji z piętra wyżej, czyli kompaktom klasy premium. I taki też był zamysł projektantów tego samochodu.
Mazdę 3 do jazd testowych użyczyła firma BMG Goworowski.
Miejsca
Opinie (100) 2 zablokowane
-
2019-04-25 19:44
Mazdy są śliczne. (1)
- 13 8
-
2019-04-30 01:12
I nic więcej.
- 1 0
-
2019-04-25 19:47
Mazda to takie premium, jak z parówki szynka.
- 13 6
-
2019-04-25 20:20
Kiedyś trzeba było sporo dopłacać za napis Turbo na klapie bagaznika
Teraz trzeba dopłacać, żeby nie mieć Turbo
- 15 1
-
2019-04-25 21:45
(3)
Mazda-najbardziej gnijący japoniec
Zapytajcie blacharzy i tych co konserwujją podwozia.Moja 5-letnia już ma spore wżery rdzy
W serwisach po zakupie nowego auta zaraz polecają usługę konserwacji- 8 3
-
2019-04-25 23:50
(1)
Bzdury, tak może było kilkanaście lat temu
- 2 4
-
2019-04-28 09:29
Mazda 6 gh
Korozja az milo.
- 1 0
-
2019-04-26 06:50
z g n i l e c...
blachy cienkie jak z puszki po bro ,podwozie po 2 zimach rude...
- 2 0
-
2019-04-25 22:07
Komuś kto układał cennik to konkretnie kory wywaliło. (1)
100 tys.zł za przeciętny, ciasnawy kompaktowy samochód a 150 tys. zł za dość dobrze wyposażony to cennik z segmentu D.
- 17 0
-
2019-04-26 09:56
W normalnych krajach to 25 tysiecy i ludzie kupuja
- 1 1
-
2019-04-25 22:39
tylko koni,tylko koni,tylko koni (1)
- 12 0
-
2019-04-29 00:49
Jest za to
Pojemność i 4 cylindry = trwałość
- 0 1
-
2019-04-26 06:49
Ogkądałem to auto z bliska.. (1)
....jest delikatnie mówiąc tandetnie wykonane....
- 5 8
-
2019-04-29 11:17
To tylko twoja opinia
Czas udac sie do okulisty.
- 0 1
-
2019-04-26 07:19
Opinia wyróżniona
Premium/nie premium.... (3)
.... wykonanie i matrialy Mazdy (na przykladzie CX-5) w sumie lepsze niz w Fordzie i mz lepsze niz w Alfie Stelvio.
Niestety jesli chodzi o obsluge to moj poprzedni S-Max lepiej wygladal pod tym wzgledem. Stelvio podobnie.
Silnik - przesiadlem sie z uturbionych benzyn i niestety brakuje troche ""dolu" (mam 2.5 ), przeszkadza tez skrzynia biegow - starej daty 6 biegow.
Takie pol-premium.- 9 1
-
2019-04-26 21:23
(1)
akurat wykonanie i materiały w stelvio są na podobnym poziomie (oglądałem oba, zdecydowałem się na cx5- bo mniejszy, a to było jednym z kryteriów)
a gdybym mógł dodać skrzynię/silnik z alfy to bym chętnie z 50k dopłacił...- 0 0
-
2019-04-27 03:53
No to jest nas dwoch - jesli chodzi o silniki (i ten z Alfy i ten z Mazdy) - skrzynie biegow tez poprosze z Alfy.
Piszac "Stelvio podobnie" - mialem na mysli podobienstwo do Mazdy, a nie do SMaxa.
Szkoda, ze w Europie Mazda nie oferuje 2.5T.- 0 0
-
2019-04-29 16:34
Czysta motoryzacja
Gdyby Ci na tym zależało wybrałbyś Stelvio.
- 0 0
-
2019-04-26 08:53
Opinia wyróżniona
(1)
Świetne auto, piękne. Jeżdżę Mazdą od lat i złego słowa powiedzieć o niej nie mogę. Miałem ochotę na kupno nowej, jednak bez przesady, cena zwala z nóg.
- 10 5
-
2019-04-28 16:45
Jak tam rdza u Ciebie?
Ma się już dobrze?
- 1 2
-
2019-04-26 09:54
Korozja (1)
Niestety, Mazda ma ciągłe problemy z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Problem jest a firma tak naprawdę niewiele z tym robi. Brak ocynkowania elektrolitycznego bardzo skraca żywotność nadwozi. Po 7 latach już w większości aut są pierwsze "bąble". Po 15 latach tylko utylizacja.
- 9 0
-
2019-04-28 09:32
Mam 10 letnia 6
I babli nie znalazlem .korozji full ale mam oczywiscie gwaracje 12 letnia na perforacje ....
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.