• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe etykiety na oponach. Co się zmieniło?

mJ
3 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak prezentują się wzory nowych etykiet na opony. Tak prezentują się wzory nowych etykiet na opony.

Osoby, które czytają etykiety opon, a które jeszcze w tym roku nie kupowały nowego ogumienia - przy najbliższej okazji mogą być nieco zaskoczone. Od maja obowiązują nieco zmodyfikowane wzory etykiet. Co się zmieniło?



Czy przed zakupem opon analizujesz ich etykiety?

1 maja 2021 roku w życie weszły nowe unijne wymogi dotyczące etykiet i oznaczeń na oponach. Nowa etykieta - podobnie jak ta poprzednia, która obowiązuje od 2012 roku - zawiera trzy klasyfikacje: efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej powierzchni i poziom hałasu. W tej kwestii nic się nie zmieniło. Z tą małą różnicą, że ikony klas przyczepności na mokrej drodze i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, aby upodobnić się do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego.

Ważna zmiana jest taka, że z klasyfikacji efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni zniknęły najgorsze klasy F i G. To pokłosie zbyt dużych oporów toczenia i zbyt słabej przyczepności na mokrej drodze. Teraz odświeżony ranking obejmuje pięć klas - od A do E. Natomiast klasa hałasu podawana jest przy użyciu liter - od A do C. Wciąż dokładny poziom hałasu przedstawia liczba decybeli.

Czytaj także:

Kiedy wymienić opony na zimowe?



Co więcej, nowa etykieta przedstawia dwa dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub lodzie (grafika z informacją o przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon przeznaczonych do aut osobowych). Na etykietach - w zależności od wybranego modelu ogumienia - występuje jedna z czterech opcji: brak tych oznaczeń, tylko oznaczenie przyczepności na śniegu, tylko oznaczenie przyczepności na lodzie lub oba oznaczenia.

- Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie opon, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie trzech parametrów. Są to tylko wybrane parametry po jednym z zakresu efektywności energetycznej, drogi hamowania i komfortu. Świadomy kierowca, kupując opony, powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in. drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Nowością na etykiecie jest także kod QR. Po zeskanowaniu kodu będzie można pobrać kartę informacyjną produktu. Jaki cel miało wprowadzenie zmian? Przede wszystkim ułatwienie kupującym porównania informacji na temat opon.
mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (21)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane