• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • A ja mam lepszy pomysł (2)

    Zwęzić Trakt św. Wojciecha do 2 pasów, po jednym w każdym kierunku, a na miejscu tamtych pasów zbudować linię tramwajową do Węzła Lipce, koło węzła Lipce parking wraz z pętlą tramwajową, z innej strony puścić linię tramwajową na Rudniki i przy węźle na Rudnikach z trasą Sucharskiego kolejna pętla wraz z wielkim parkingiem, od zachodu gdzieś w pobliżu Jabłoniowej stworzyć kolejną pętle tramwajową z kolejnym parkingiem i wtedy już spokojnie będziemy mogli zrobić na wjazd do miasta bramki kasowe. I tak wjazd do miasta 15 zł, ale trzeba też obniżyć cenę biletów! najtańszy normalny bilet za 3zł wraz z prakingiem na 4-5godzin, całodobowy za 8zł wraz z całodobowym parkingiem, a wtedy w Centrum za godzinę parkowania na każdym chodniku kasować 6zł! Wtedy byśmy mieli dopiero i zyski z komunikacji i zyski z prakingu i czystsze powietrze. Tylko trzeba by to dobrze zgrać. Dla mieszkańców bezpłatne abonamenty na jeden pojazd, a za każdy następny na mieszkanie 30zł miesięcznie. A komunikacja musiała by mieć taką podaż aby zapewnić komfort popytowi czyli nie na śledzia!

    • 21 4

    • (1)

      po co ty chcesz dublować linię kolejową torami tramwajowymi?

      • 1 1

      • jakoś od Gdańska Głownego do Wojska Polskiego tory tramwajowe dublują się z linią kolejową, a i na jednej i drugiej trasie są pasażerowie i to całe mnóstwo, dlaczego na Oruni tak by nie mogło być?tramwaje mają częstsze przystanki, częstsze kursy i nie trzeba wysiadając z nich wchodzić do tunelu lub iść wiaduktem, to druga kwestia, więc nie widzę tu żadnego dublowania

        • 2 0

  • Super ! Tylko robcie juz na jutro a nie na wczoraj ! Czyli 3 pasy na 3 pasy !!! (1)

    Nie 2 na 2 to wczoraj ! Zlomu przybywa !!!

    • 1 1

    • Głupiś. w przyszłości,to będą plecaki rakietowe i teleportery :)

      • 0 1

  • Pozdrawiam idiotę,który na końcu odcinka ze zdjęcia zawracał z prawego pasa,zza ciężarówki.

    Z perspektywy czasu,to powinienem był ci wywalić z pełną prędkością w bok,a nie hamować na lewym pasie. Było by debila mniej,a ja mam airbag i pasy. Skąd się bierze tylu idiotów na drogach? Debil nie umiał zawrócić prawidłowo za kładką z pasa wyłączenia... W Polsce 50% kierowców poowinno zniknąć z dróg z powodu braku umiejętności i pomyślunku. Jakby każdego idiotę drogowego przesadzić do komunikacji,to i korki by zniknęły, i bezpieczeństwo wzrosło, i pasów by wtyystarczyło.

    • 3 0

  • dlaczego infynierofie nie poszerzaja drog ??? powinni wycinac te zaniedbane trawniki i poszerzac !

    drogi sa za waskie i do tego jeden pas ha ha ha jak w usa w 17 wieku !

    • 1 0

  • I znowu poroniony pomysł Biura Rozwoju Gdańska (2)

    To Biuro należy rozwiązać jako wyjątkowo szkodliwe dla rozwoju Gdańska!!!

    • 4 4

    • To prawda, Ci ludzie są z innej epoki, wizje z lat 60tych. Nawet w centrum Nowego Jorku uspokaja się ruch, zamienia drogi na parki/ciągi piesze, chociaż dynamika wzrostu ludności jest tam ogromna. A tu proponuje się kolejne dwupasmówki aby jeszcze więcej aut wprowadzić do centrum i wszystko zakorkować/zniszczyć. Wyremontować nawierzchnię za kilka milionów, a te 60mln przeznaczyć na SKM do Pruszcza, tak aby pociąg SKM mógł jechać ruchem ciągłym co 20min za dnia z Pruszcza do Wejcherowa, uzupełniony dodatkowymi składami na trasie Gdańsk-Gdynia. Przecież za nowobudowaną stacią Śródmieście jest miejsce na włączenie się torów SKM do dalekobieżnych, to się da zrobić! Dalekobieżnych wcale nie jeździ tak dużo.

      • 2 1

    • lepiej pokazać im film :"Ludzki wymiar"

      lub dać do poczytania książkę Jana Gehla: Miasta dla ludzi

      • 1 0

  • Droga

    Przebieg drogi wzdłuż torów był już rozpatrywany w latach 70-tych, w tym czasie były zrobione badania gruntów pod tą jezdnię.

    • 2 0

  • I po co to? (23)

    Kasa jest potrzebna na inne drogi. Niech wsiowi z pgr Pruszcz szukają pracy u siebie.

    • 53 234

    • W pełni się zgadzam że to zbędny zabieg

      Korki tworzą się wcześniej na odcinku do wjazdu na Orunię górną

      • 1 1

    • (2)

      A Bogaty to pewnie dalej od centrum mieszka niż mieszkańcy Pruszcza, ale że administracyjnie to Gdańsk, to myśli sobie, że jest Bogiem :P

      • 18 1

      • ale dlaczego Gdansk ma budowac droge dla nie-Gdanszczan? (1)

        Czy juz wszystkie potrzeby Gdanszczan zrealizowano?

        • 1 5

        • zlikwidowałbym trakt i posiał tam cebule dla mieszkancow gdanska, pruszcz i pszczolki bija gdansk na glowe pod kazdym wzgledem, nie tylko drog :)

          • 2 0

    • mam dylemat (2)

      pierwsze zdanie napisałeś sensowne
      drugie zdanie napisałeś chamskie

      więc chyba nie dam ani plusa, ani minusa

      • 31 10

      • Odwortnie: pierwsze zdanie napisał sensownie

        Drugie zaś to głupota

        • 1 0

      • A ja nie mam dylematu - bo co za pożytek z chama

        Cham jest chamem, nawet jak czasami gada/pisze z sensem. Ważna jest nie tylko treść, lecz i forma, a tu forma jest żenująca - co najmniej.
        PS
        Ja akurat dojeżdżam do pracy z Gdańska do Pruszcza właśnie, właściciele zresztą też.

        • 39 4

    • (1)

      Posłuchaj prosty- "bogaty" a ja kilka razy w tygodniu wyjeżdżam w tamtą stronę (Pruszcz, Tczew, Malbork, Kwidzyn, Gniew, Grudziądz) w celach służbowych więc mi i setkom innych Gdańszczan jest ona potrzebna. A poza tym o co Ci chodzi z tymi Pruszczakami? Ja taką "wsiową kobitę z Pruszcza" ściągnąłem do siebie na Orunię i jestem pewny, że jest 1200 razy bardziej miastowa od Ciebie niewyparzona mordo.

      • 6 0

      • A to nie lepiej obwodnica?

        • 2 0

    • buraku

      Tak cwany jestes ,,Gdanszczaninie" i komu tu słoma wystaje z butów buraku:P sam jestem z Gdańska i mieszkam w Pruszczu Gd od kilku lat i trzeba przyznać Pruszcz się rozwija tak samo Gdańsk do którego dojeżdżamy do pracy wiec Mieszczuchy nie cwaniakuj:D

      • 4 0

    • hmmm...

      widać jesteś większym wieśniakiem niż Ci z Pruszcza

      • 4 0

    • (2)

      Po to aby szybko dojechać z obwodnicy płd do miasta

      • 17 2

      • dużo szybciej i wygodniej jest wjechać suchar->elbląska->podwale

        • 3 1

      • nigdy w życiu chyba traktem nie jechałeś

        skoro twierdzisz że ta droga cokolwiek poprawi. Korki robią się przed okopową więc ta droga to bezsens i zmarnowane pieniądze. Mogli by przez orunię za torami zrobić nitkę do elbląskiej to wtedy ci co jadą na dolne miasto by chętnie z tego skorzystali a dość dużo osób tam jeździ bo sporo zakładów pracy i urzędów tam jest.

        • 7 2

    • ty tepy kiju

      • 2 3

    • (2)

      Bogaty_E46 aleś Ty mądry... sobie jedź rano do Pruszcza i zobacz ile aut z Gdańska jedzie do Pruszcza. Też pracuje w Pruszczu a z mojej pracy 70% osób mieszka w Gdańsku.

      Eh odezwał się mieszczuch wielki, mieszkaniec Gdańskich slumsów pracujący w Biedrze...

      • 22 5

      • cicho wieśniaku.... (1)

        krowy doić!!!

        • 5 13

        • ojej nerwy ? może melisy....?

          • 8 2

    • Jak miasto ma tyle hajsu (2)

      To niech dofinansuje skm do pruszcza w takcie co 15 minut i po sprawie. I orunia i pruszcz gd. Skorzystają. A nie kolejne drogi budować, jak nie ma na utrzymanie istniejących.
      swoją drogą - pruszcz mógłby zwiększyć udziały w skm, dołożyć kasy i wszyscy by skorzystali. W końcu pracujący w gd. Mieszkańcy pruszcza płacą tam podatki, więc jest z czego.

      • 31 2

      • Pruszcz jest udziałowcem SKM, tyle, że od 2 lat żadna SKMka do Pruszcza nie dojeżdża. Dopóki PKP nie zrobi swoich remontów i nie wpuści SKMk na tory do Tczewa nie ma mowy aby Pruszcz dołożył choć złotówkę do złodziejskiej firmy SKM, która kasę wzięła a pociągi wycofała. Wróbel dał się ładnie wydymać prezesom SKM, ale raz wystarczy.

        • 15 2

      • dokładnie

        szczególnie, że jak pokazuje przykład niemiec, lanie betonu nie powoduje wcale, że korki będą mniejsze. Tylko porządna komunikacja miejska i podmiejska może odkorkować nasze drogi.

        • 15 3

    • Pan uwaza sie za lepszego, bo mieszka w Gdańsku? Pan ma 5 lat czy Pan nie jest zbyt rozgarnięty?

      • 11 1

    • no jo

      pgr zamkninty, pracy ni ma, komunikacja słaba, stać w korkach trza.

      • 6 6

  • Do Pruszcza już dawno powinna być SKM i tramwaj przez Trakt .

    Też i nowa droga. Coś zapomniana ta część miasta a przecież tam ludzie kupują mieszkania i budują domy . Jak na razie to ścieżkę rowerową budują z Pruszcza do Gdańska . O tyłka strony się do tematu zabierają , Ale widać Budyń tak lubi

    • 2 0

  • A może lepiej przywrócić tramwaj na Orunię i docelowo przedłużyć do Pruszcza Gdańskiego? (19)

    Tramwaje przynajmniej nie stoją w korku.

    • 255 13

    • jestem za

      Tradycyjnie " 6 "

      • 1 0

    • (10)

      SKMka jest do Pruszcza.

      • 22 20

      • (1)

        Nie ma. Przynajmniej teraz. A Pruszcz o ile pamiętam ma 10 % udziałów w SKM :)

        • 12 0

        • tak 10%

          czyli tyle co Gdynia :-)))))

          • 3 0

      • skmka do pruszcza, która kursuje 10 razy na dobę? (2)

        skmka powinna odjeżdżać co 20 minut to wtedy by to miało sens.

        • 28 0

        • (1)

          W tej chwili (od 2 lat) nie ma żadnej SKMki do Pruszcza.

          • 15 2

          • od nowego roku przecież wznowili

            • 1 6

      • skmka z 1 przystankiem w pruszczu i dojedziesz ją tylko do dworca głównego w gdańsku

        tramwaj jest bardzo dobrym rozwiązaniem i jetsem pewny że wiele osób by z niego korzystało

        • 13 1

      • właśnie ze nie ma skm do pruszcza...gdynia woli wysyłać pociągi do lęborka albo na inny księżyc

        przy budowie tram do pruszcza skorzystałaby i orunia i pruszcz oraz okolice

        • 29 0

      • I jeszcze odtworzyć linię Gdańsk-Pruszcz-Straszyn-Żukowo...

        • 21 1

      • na osiedle Bursztynowe w Pruszczu jest SKM? (1)

        • 5 8

        • nie ale niebawem metropolitalna na klatce u ciebie bedzie miaka przystanek

          • 11 3

    • A dlaczego Gdańsk ma budować tramwaj dla Pruszcza. (5)

      Idź z tą sprawą do burmistrza Pruszcza.

      • 13 11

      • powinni się dogadać tak jak w niemczech się dogadują (3)

        i tramwaje jeżdżą często pomiędzy lokalnymi miastami.

        • 24 0

        • tylko, że w niemczech komunikacja miejska i podmiejska (2)

          jest bardzo droga i większośc ludzi tam wozi i tak tyłek autem i mimo tego, że mają tam dużo dróg to korki ciągle się tworzą.

          • 3 12

          • tylko, że w niemczech .....

            Emerytke stac na wozenie starego tylko mercedesem amg

            • 3 0

          • i mają przy tym o połowę mniej aut na mieszkańca niż my?

            • 9 2

      • a kto powiedział że Gdańsk ma budować do Pruszcza? Nic tu nie było mowy o pieniądzach.

        • 10 0

    • popieram pomysł

      tramwaj wzdłuż traktu, jezdzący dośc czesto rozladowalby samochodowe korki, a do tego przyczynilby sie do rozwoju dzielnicy, jak dla mnie Orunia mogłaby być lustrzanym odbiciem Wrzeszcza- w kamienicach wzdluz drogi moglby rozwinac sie handel, gdy jade na Maćki autem, badz autobusem, nie zatrzymuje sie na Oruni na zakupy, bo potem bym stracila mnostwo czasu zeby dkonczyc podróz, gdy mieszkalam w Oliwie, moglam wyskoczyc z tramwaju na zakupy we Wrzeszczu i wlasciwie bez czekania wsiasc w kolejny tramwaj, tak wiec...tramwaj bylby super

      • 30 0

  • Refleksja

    W przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup -> Budynki są w opłakanym stanie Miasto liczy że wykupią najemcy taki stan techniczny?! I skończą jak mieszkanka Żuławskiej wykupiła mieszkanie dom się rozpadł i nie ma gdzie mieszkać - mieszkańcy którzy nie wykupili dostali TBS !!!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane