• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na korki na Hutniczej

Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nocą wymienią nawierzchnię na Hutniczej
Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają. Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają.

Mieszkańcy Gdyni mają całkiem inny pomysł na korki na ul. Hutniczej zobacz na mapie Gdyni niż przedstawiciele organizacji pracodawców. I przekonują, że miasto jest dla tysięcy gdynian i władze miasta powinny kierować się ich interesem, a nie głosem kilkunastu firm.



Czy budowa buspasu może pomóc w przejeździe ul. Hutniczą?

Niedawno pisaliśmy o protestach gdyńskich pracodawców, którzy grożą, że przeniosą firmy z Gdyni, jeśli władze miasta nadal będą pozwalać na zniszczenia i korki na ul. Hutniczej, przy której mieszczą się ich przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej: Przedsiębiorcy chcą remontu Hutniczej

Dziś prezentujemy opinię dwóch gdyńskich stowarzyszeń, które w temacie problemów na ul. Hutniczej postanowiły przemówić jednym głosem. Oto opinia stowarzyszeń Miasto Wspólna oraz Rowerowa Gdynia:

***


Przedstawiciele Gdyńskiego Związku Pracodawców Nord domagają się likwidacji korków na ul. Hutniczej, twierdząc że nierozwiązanie ich problemów oznaczać będzie ucieczkę firm z Gdyni. Zgadzamy się, że rozwiązanie kwestii Hutniczej jest potrzebne, ale na pierwszym miejscu powinien być postawiony interes mieszkańców, co oznacza jak najszybsze wprowadzenie tam buspasu. Co też może odbyć się naprawdę niskim kosztem, w przeciwieństwie do pomysłów na "rozbudowę arterii".

Hutnicza budowana wyłącznie dla samochodów

Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana. Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana.
Orędownikiem inwestycji drogowych na rzecz pracodawców jest Stefan Benkowski. To on pośrednio odpowiada za obecne problemy z korkami w całym mieście. Przez długie lata swojej działalności na kierowniczym stanowisku w Zarządzie Dróg i Zieleni (był kierownikiem Działu Dróg) realizował on politykę preferencji dla samochodów indywidualnych.

Rzut oka na archiwalne satelitarne zdjęcia Hutniczej pokazuje, jak krok po kroku dzielono jej przestrzeń, mając na względzie wyłącznie wygodę kierowców. Takie działanie musiało się skończyć permanentnym korkiem, na który GZP Nord dzisiaj narzeka.

Sprawdź Raport - gdzie stoimy teraz w korkach.

W sytuacji, gdy liczba samochodów w Gdyni zbliża się do 600 na 1000 mieszkańców, gdy każda ważniejsza droga w mieście w godzinach szczytu staje w permanentnych korkach, organizacja pana Benkowskiego proponuje wydawanie milionów na budowę nowych arterii w mieście, by jeszcze bardziej podporządkować je komunikacji indywidualnej.

Hutnicza to droga mieszkańców, nie tylko przedsiębiorców

Do przegubowego autobusu linii R wchodzi 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej.
Hutnicza nie jest tylko dojazdem do firm i przedsiębiorstw na terenie Chyloni Przemysłowej, ale także główną arterią przenoszącą ruch pomiędzy Gdynią a rumskim osiedlem Janowo i trasą dojazdu do pracy dla tysięcy osób. Jest także "oknem na świat" dla osiedla Meksyk.

Ulicą kursuje jedna z najważniejszych linii autobusowych w Gdyni i Rumi - R. I to o nią należy się upomnieć na pierwszym miejscu. O linię, która przez lawinowy wzrost liczby samochodów grzęźnie w korkach na Hutniczej. O pasażerów tracących czas i przewoźników tracących pieniądze. Ileż to już ludzi z Rumi Janowa przesiadło się do własnego auta przez decyzje m.in. pana Benkowskiego sprzed lat? Odpowiedzi należy szukać koło Radmoru między godz. 7 a 8 rano. I na rozjeżdżonych chodnikach i zieleńcach Śródmieścia czy też w wynikach pomiarów jakości powietrza, pokazujących stężenia norm rakotwórczych substancji w powietrzu.

Korki na Hutniczej dotyczą niemal całej Gdyni

Korki na Hutniczej to nie tylko problem przedsiębiorców z Hutniczej, ale przede wszystkim pasażerów ZKM z połowy Gdyni i Rumi. "R" opóźniona o kilkanaście minut w szczycie - kursuje potem nieregularnie na Wzgórzu Maksymiliana, w Redłowie, Orłowie, Małym i Wielkim Kacku, Karwinach i Dąbrowie oraz Janowie i Starej Rumi. Jak widać lista dzielnic dotkniętych brakiem udogodnień dla transportu zbiorowego w rejonie Hutniczej jest niezwykle długa.

My również domagamy się odkorkowania ulicy Hutniczej - ale nie poprzez gaszenie pożaru benzyną. Podstawową kwestią w przypadku tej ulicy jest wydzielenie buspasa dla "eRki" - na zdecydowanej większości długości ulicy jest na to miejsce. Pasy ruchu są na tyle szerokie, że nie wymaga ona poszerzania.

W autobusach jest więcej ludzi niż w samochodach

Należy przypomnieć, że do jednego przegubowego autobusu linii R wchodzi około 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej i mniejsze korki.

Kolejną kwestią jest umożliwienie części pracowników i mieszkańcom Janowa dojazdu rowerem. Szerokie pasy zieleni umożliwiają budowę drogi rowerowej. Po "rumskiej" stronie ulicy (za wiaduktem linii kolejowej nr 228) droga dla rowerów została wybudowana. Niestety obecnie kończy się ona "nigdzie" - w Gdyni budowy drogi nie kontynuowano, przez co rowerzyści muszą dzielić jezdnię z rozpędzonymi tirami. Warto przypomnieć, że kosztowało to już życie jednego z nich. Winnym tej śmierci był kierowca ciężarówki.

Sytuacja wymaga efektywnego działania na rzecz odkorkowania miasta, a nie wdrażania kosztownych recept, których porażkę można z góry przewidzieć. Hutnicza to zbyt ważna arteria, by pozostawić ją jedynie przedsiębiorcom - jak widzimy proponującym jedynie powielanie rozwiązań rodem z czasów wczesnego Gierka.
Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (261) 3 zablokowane

  • Ekooszołomom mówimy NIE (1)

    No i dostawy towaròw i logistyka cięźkich wyrobów obracanych na Hutniczej pojedzie sobie Rką czy na rowerku ?

    • 15 0

    • Gdynia to miasto nader ekologiczne, celem jest wyprowadzenie przemyslu ciężkiego i truciecieli.

      • 1 0

  • W Gdyni, mieszkancy Gdyni beda stali w jeszcze wiekszym korku zeby mieszkancy Rumii mogli wygodnie dojechac do pracy. Ciekawa koncepcja.

    • 8 3

  • Hutnicza (1)

    Należałoby także pomyśleć o tych nieszczęsnych przejazdach przez tory, jeden wiadukt i by dużo pomógł w odkorkowaniu Hutniczej.

    • 19 0

    • Właśnie nie ma co się dziwić, jak wiele osób woli jechać odjazdem przez estakadę a potem całą Hutniczą niż czekać 30 minut na otwarcie szlabanu.

      • 1 0

  • Pomysły Piesiewicza na miasto: pasażerom ZKM zrobić dobrze kosztem wszystkich innych (1)

    Jak by to było 10 lat temu to rozumiem, bo wtedy większość jeździła autobusami i trajtkami, ale teraz WIĘKSZOŚĆ jeździ samochodami. Tak od lat prezydent promuje samochody, tacy urzędnicy jak ten wspomniany w artukule, mają najwięcej do powiedzenia. Dopiero niedawno się obudzili, że jest bałagan z parkowaniem, ale o 10 lat za późno. Więc nie ma odwrotu - jak powiedzieli A, to niech konsekwentnie promują samochody dalej.

    • 3 9

    • Przejrzeli na oczy po tylu latach

      Chwała im za to.

      • 0 0

  • Co za szkodliwa propaganda. (2)

    Hutnicza to ulica w sercu dzielnicy przemysłowej a chcą z niej zrobić spacerowy bulwar. Przecież tam jeździ ciężki sprzęt, dostawcy, ciężarówki są hurtownie i zakłady przemysłowe.

    Zwężanie Hutniczej i budowa bus-pasa to pomysł szkodliwy i nierozsądny.

    Szczurek powinien zrobić porządek z "Miastem Wspólnym i "Rowerową Gdynią" i w ogóle nie brać tego co mówią pod uwagę. Opinia dwóch stowarzyszeń to nie jest opinia ogółu mieszkańców tylko dwóch stowarzyszeń, które skupia kilkanaście osób, skrajnych fanatyków rowerów.

    • 25 1

    • I gołodupców frustratów :)

      • 5 0

    • Szczurek to powinien zrobić porządek ze sobą i kumplami.

      • 4 0

  • Propozycja słuszna i logiczna, ale te...

    ...statystyki ile osób zmieści się do jednego autobusu to bujda. 150-160 osób w jednym autobusie to gorzej niż sardynki w puszce. Żeby było komfortowo w autobusie przegubowym - 45 osób na miejscach siedzących i 25 na miejscach stojących, czyli łącznie 70 osób (ponad 2x mniej niż w przytoczonym artykule). Poza tym to nie jest tak, że obecnie eRki jadą puste i nagle jak się pojawi buspas, to ludzie się przesiądą do tych eRek, które już jeżdżą. W ślad za udostępnieniem buspasu na Hutniczej trzeba będzie zwiększyć częstotliwość kursowania linii R. Tak, buspasy na głównych ciągach komunikacyjnych to słuszna droga.

    • 10 4

  • Obie strony maja racje, ale kazdy mowi innym glosem i mysli tylko o sobie (5)

    Opinie Pana Piesiewicza i Rowerowej Gdyni moglbym uznac za skrajnie nieodpowiedzialna, gdyz to wlasnie szeroko rozumiany przemysl jest czynnikiem miastotworczym (podatki, rozwoj, etc..), ale jest w ich wypowiedzi pewna racja: duzo osobowek = duze korki. Zawsze !
    I dlatego rozwiazaniem na przebudowe Hutniczej jest budowa trzypasmowki w kazda ze stron, w tym po jednym buspasie lub budowa dwupasmowej drogi w kazda ze stron z jednym buspasem o kierunku ruchu regulowanym czasowo. Miejsca pod nowe jezdznie jest na Hutniczej mnostwo, juz od ponad 40 lat, trzeba tylko zaczac wreszcie dzialac. I zlikwidowac ten archaiczny przejazd kolejowy.

    • 13 0

    • ale oni proponują rozwiązanie tańsze i od zaraz (4)

      • 2 0

      • ale tak nie mozna czynic (3)

        nie mozna czegos zabierac jednym kosztem drugim, i odwrotnie.
        To droga donikad......Nalezy znalezc rozwiazanie, ktore zadowoli jednych i drugich. Na szczescie na Hutniczej jest taka szerokosc wydzielonego pasa drogowego, ze mozna czynic cuda.

        • 2 0

        • (2)

          Nie na całej szerokości Hutniczej jest tak cudownie.

          • 0 0

          • Otoz jest cudownie. Hutnicza ma szerokosc pasa drogowego od 26,7 (skrzyzowanie z Pucka) do 33 metrow (1)

            To bardzo duzo. Wystarczajaco, aby umozliwic realizacje propozycji przebudowy wszystkich zainteresowanych stron.
            Mozna tam zbudowac dwie jezdnie po 3 pasy o szerokosci lacznej nawet 18 metrow z pasem zieleni wewnatrz oraz sciezkami pieszo-rowerowymi w obu kierunkach po 2 metry kazda oddzielonymi od jezdni 2 metrowymi pasami zieleni, uzwzgledniajac luki drogi. Czy to jest malo ? Czy to nie jest cudownie ?

            • 1 0

            • Dobre idee, ale nie na teraz. Teraz to wiadro farby i jazda, bo popadamy w upalnym lecie.

              • 0 0

  • w zasadzie to po to jest SKM (na linii Rumia - Gdynia i dalej) żeby autobus linii R był tylko małym dodatkiem (1)

    i zamiast martwić sie o 1 linię autobusową i dla niej wydzielac buspas to lepiej ją zlikwidować co ucieszy nie 150 osób w środku autobusu a pozostałe 1000 osób w samochodach wk###i

    • 8 4

    • Autobusy korkuja?

      A czy to R- ki korkuja Hutnicza? Co za bzdury wypisuja niektorzy...........

      • 3 1

  • Oprocz remontu Hutniczej juz dzis nalezy wyremontowac Polnocna do Puckiej oraz Krzywoustego

    Duzym mankamentem w tej sytuacji jest brak alternatyw dla wiecznie zakorkowanej Hutniczej. Pomogloby tutaj ominiecie skrzyzowania Hutnicza / Pucka przez Polnocna, poprawilaby nieznacznie ta sytuacje jazda przez Krzywoustego.

    • 8 0

  • Po co się kłócić? Przecież to Gdynia Szczurka więc i tak nic z tego nie powstanie

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane