• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na korki na Hutniczej

Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nocą wymienią nawierzchnię na Hutniczej
Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają. Jadąc permanentnie zakorkowaną ul. Hutniczą kierowcy mają dużo czasu na oglądanie przemysłowej okolicy. Pomysły na odkorowanie drogi wzajemnie się wykluczają.

Mieszkańcy Gdyni mają całkiem inny pomysł na korki na ul. Hutniczej zobacz na mapie Gdyni niż przedstawiciele organizacji pracodawców. I przekonują, że miasto jest dla tysięcy gdynian i władze miasta powinny kierować się ich interesem, a nie głosem kilkunastu firm.



Czy budowa buspasu może pomóc w przejeździe ul. Hutniczą?

Niedawno pisaliśmy o protestach gdyńskich pracodawców, którzy grożą, że przeniosą firmy z Gdyni, jeśli władze miasta nadal będą pozwalać na zniszczenia i korki na ul. Hutniczej, przy której mieszczą się ich przedsiębiorstwa.

Czytaj więcej: Przedsiębiorcy chcą remontu Hutniczej

Dziś prezentujemy opinię dwóch gdyńskich stowarzyszeń, które w temacie problemów na ul. Hutniczej postanowiły przemówić jednym głosem. Oto opinia stowarzyszeń Miasto Wspólna oraz Rowerowa Gdynia:

***


Przedstawiciele Gdyńskiego Związku Pracodawców Nord domagają się likwidacji korków na ul. Hutniczej, twierdząc że nierozwiązanie ich problemów oznaczać będzie ucieczkę firm z Gdyni. Zgadzamy się, że rozwiązanie kwestii Hutniczej jest potrzebne, ale na pierwszym miejscu powinien być postawiony interes mieszkańców, co oznacza jak najszybsze wprowadzenie tam buspasu. Co też może odbyć się naprawdę niskim kosztem, w przeciwieństwie do pomysłów na "rozbudowę arterii".

Hutnicza budowana wyłącznie dla samochodów

Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana. Ulica Hutnicza miała być by-passem dla zakorkowanej ul. Morskiej, ale jest obecnie tak samo, jeśli nie bardziej zakorkowana.
Orędownikiem inwestycji drogowych na rzecz pracodawców jest Stefan Benkowski. To on pośrednio odpowiada za obecne problemy z korkami w całym mieście. Przez długie lata swojej działalności na kierowniczym stanowisku w Zarządzie Dróg i Zieleni (był kierownikiem Działu Dróg) realizował on politykę preferencji dla samochodów indywidualnych.

Rzut oka na archiwalne satelitarne zdjęcia Hutniczej pokazuje, jak krok po kroku dzielono jej przestrzeń, mając na względzie wyłącznie wygodę kierowców. Takie działanie musiało się skończyć permanentnym korkiem, na który GZP Nord dzisiaj narzeka.

Sprawdź Raport - gdzie stoimy teraz w korkach.

W sytuacji, gdy liczba samochodów w Gdyni zbliża się do 600 na 1000 mieszkańców, gdy każda ważniejsza droga w mieście w godzinach szczytu staje w permanentnych korkach, organizacja pana Benkowskiego proponuje wydawanie milionów na budowę nowych arterii w mieście, by jeszcze bardziej podporządkować je komunikacji indywidualnej.

Hutnicza to droga mieszkańców, nie tylko przedsiębiorców

Do przegubowego autobusu linii R wchodzi 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej.
Hutnicza nie jest tylko dojazdem do firm i przedsiębiorstw na terenie Chyloni Przemysłowej, ale także główną arterią przenoszącą ruch pomiędzy Gdynią a rumskim osiedlem Janowo i trasą dojazdu do pracy dla tysięcy osób. Jest także "oknem na świat" dla osiedla Meksyk.

Ulicą kursuje jedna z najważniejszych linii autobusowych w Gdyni i Rumi - R. I to o nią należy się upomnieć na pierwszym miejscu. O linię, która przez lawinowy wzrost liczby samochodów grzęźnie w korkach na Hutniczej. O pasażerów tracących czas i przewoźników tracących pieniądze. Ileż to już ludzi z Rumi Janowa przesiadło się do własnego auta przez decyzje m.in. pana Benkowskiego sprzed lat? Odpowiedzi należy szukać koło Radmoru między godz. 7 a 8 rano. I na rozjeżdżonych chodnikach i zieleńcach Śródmieścia czy też w wynikach pomiarów jakości powietrza, pokazujących stężenia norm rakotwórczych substancji w powietrzu.

Korki na Hutniczej dotyczą niemal całej Gdyni

Korki na Hutniczej to nie tylko problem przedsiębiorców z Hutniczej, ale przede wszystkim pasażerów ZKM z połowy Gdyni i Rumi. "R" opóźniona o kilkanaście minut w szczycie - kursuje potem nieregularnie na Wzgórzu Maksymiliana, w Redłowie, Orłowie, Małym i Wielkim Kacku, Karwinach i Dąbrowie oraz Janowie i Starej Rumi. Jak widać lista dzielnic dotkniętych brakiem udogodnień dla transportu zbiorowego w rejonie Hutniczej jest niezwykle długa.

My również domagamy się odkorkowania ulicy Hutniczej - ale nie poprzez gaszenie pożaru benzyną. Podstawową kwestią w przypadku tej ulicy jest wydzielenie buspasa dla "eRki" - na zdecydowanej większości długości ulicy jest na to miejsce. Pasy ruchu są na tyle szerokie, że nie wymaga ona poszerzania.

W autobusach jest więcej ludzi niż w samochodach

Należy przypomnieć, że do jednego przegubowego autobusu linii R wchodzi około 150-160 osób. Dobowa podaż miejsc na linii R wynosi 13 tys. osób. Śmiało można założyć, że każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej i mniejsze korki.

Kolejną kwestią jest umożliwienie części pracowników i mieszkańcom Janowa dojazdu rowerem. Szerokie pasy zieleni umożliwiają budowę drogi rowerowej. Po "rumskiej" stronie ulicy (za wiaduktem linii kolejowej nr 228) droga dla rowerów została wybudowana. Niestety obecnie kończy się ona "nigdzie" - w Gdyni budowy drogi nie kontynuowano, przez co rowerzyści muszą dzielić jezdnię z rozpędzonymi tirami. Warto przypomnieć, że kosztowało to już życie jednego z nich. Winnym tej śmierci był kierowca ciężarówki.

Sytuacja wymaga efektywnego działania na rzecz odkorkowania miasta, a nie wdrażania kosztownych recept, których porażkę można z góry przewidzieć. Hutnicza to zbyt ważna arteria, by pozostawić ją jedynie przedsiębiorcom - jak widzimy proponującym jedynie powielanie rozwiązań rodem z czasów wczesnego Gierka.
Łukasz Piesiewicz, Miasto Wspólne, Kajetan Lewandowski, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (261) 3 zablokowane

  • (2)

    Elementarz polityki komunikacyjnej, rozdział kierunek szacunek, wyraźnie określa, że przyczyną korków są drogi. Nie ma dróg, więc nie ma korków. Więcej dróg to więcej TIR-ów czyli najbardziej przestrzeniożernych rodzajów transportu.
    Nalezy rozpocząć szeroką debatę na temat zrównoważonego rozwoju oraz potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu.
    Tranport TIR-ami da się zastąpić poprzez transport rowerowy (przyczepki) oraz wprowadzanie programu rozwoju car sharingu i innych rozwiązaniach zmniejszających sens korzystania z TIR-ów w mieście, zwłaszcza na krótkie odległości.
    Jeżeli nie posłuchamy ludzi ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia to Gdynia umrze, jak Detroit.

    • 8 2

    • Czy to jest uleczalne?

      • 4 1

    • Dobry trolling, daję plusa :)

      • 5 0

  • jasne

    najlepiej bus pasy i ścieżki rowerowe pod prąd dla terrorystów kalesioniarzy na cienkich oponkach z numerami na plecach.......a gdzie tunel?????

    • 13 0

  • (1)

    W nawiązaniu do ubiegłotygodniowego artykułu dotyczącego drożności ul. Hutniczej, z niecierpliwością oczekiwaliśmy stanowiska przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, które w konkluzji swojego słowa pisanego zajęło wiadoma pozycje : najlepiej gdyby tam powstała ścieżka rowerowa.
    Do meritum wiec. Stowarzyszenie nie przedstawiło żadnego konstruktywnego pomysłu na udrożnienie ul Hutniczej a jedynie mętne dywagacje i obwinienie przedsiębiorców ze istnieją i ze domagają się dostępu do zony industrialnej. Buspas jest rozwiązaniem, ale jedynie wówczas, gdy postawnie tam 2x2+buspass w każda stronę. W obecnym kształcie ulicy nie ma to żadnego sensu, gdyż i tak autobus zatrzyma się w jednym z wielu przewężeń ulicy, to mniej więcej tak, jak planowane usprawnienie skrzyżowania Kwiatkowskiego i Dąbka. Cóż z tego, ze dokona się usprawnienia skoro i tak ono nie spowoduje ono odkorkowania, ale zamknie budżetowo rozsądną inwestycje na wiele lat. Wypowiadanie się na takie tematy jakie podjęło Stowarzyszenie jest uzasadnione, gdy niesie za sobą merytoryczne odniesienie do rzeczywistości a nie zawoalowana kwintesencję zróbmy drogę rowerową.
    Skoro miasto Gdynia i plan zagospodarowania przewiduje strefę przemysłową w tym rejonie, to taki charakter powinno ono mieć i to miasto powinno zapewnić dostęp do zakładów przemysłowych w tamtym rejonie. Dużym niezrozumieniem podjętego tematu wykazali się autorzy, którzy mylą pryncypia: charakter dzielnicy powinien służyć jej interesom a skoro jest to alternatywna, bądź dla niektórych jej dzielnic główna droga do Rumii, to w obliczu zwiększającego się ruchu pojazdów i znowu w tym komunikacji miejskiej, powinno się ten ciąg komunikacyjny udrożnić. Spojrzymy zatem na stronę techniczna ulicy Hutniczej przez wiele lat kultywowana niespójność projektowa. Wąskie gardła pojedynczych pasów ruchu, wysepki które nie uzasadniają jak sądzę w założeniu umożliwienie włączenia się do ruchu z bocznych ulic, dwupasmówka i znów zwężenia, kolejne wysepki, omijanki, szerokie pobocza (parking?). To wy rowerzyście dolewacie benzyny do ognia chcąc ustanowić tam kolejne ścieżki szybkiego ruchu i priorytetu dla dwóch kolek. Mamy już w Gdyni jedno takie szaleństwo na skrzyżowaniu ul Starowiejskiej, i 3 Maja, powstałe na skutek waszego lobbowania. Dość. Rozumiem i popieram zdrowy tryb życia i rowerowanie, ale wypalone z pomysłów na usprawnienie miasta gremium zasiadające z w UM poddało się naciskom takich organizacji jak wasza i brnie w nośne medialnie inwestycje, chciałbym powiedzieć niekoniecznie uzasadnione dla zwykłego mieszkańca , ale jednak trzeba powiedzieć - zupełnie niepożądane z punktu widzenia rzeczywistych potrzeb rozwijającego się miasta.

    • 29 1

    • Rozsądne stanowisko.

      W całości popieram!

      • 7 0

  • mieszkancy ul. Hutniczej? (1)

    jacy mieszkańcy mieszkają na ul. Hutniczej ? albo redaktor nie wie co pisze albo nie wie co to za ulica pozdrawiam

    • 14 0

    • mieszkancy ul. Hutniczej?

      No, trochę mieszkańców na Hutniczej jednak jest... Dwupiętrowy blok mieszkalny obok przejazdu kolejowego przy Makro. Chyba tylko on ma adres ul. Hutnicza, ale jest jeszcze sporo budynków, które mają w adresach ul. Handlową (blok z mieszkaniami socjalnymi w okolicy dawnej Coca Coli) i św. Mikołaja czy "owocowe" na Meksyku, a przylegają bezpośrednio do ul. Hutniczej.

      • 3 0

  • pojemność

    160 osób do autobusu przegubowego wejdzie przy standardzie niespełna 0,25 m2 na pasażera. Nawet ZKM nie wpuszcza tyle ludzi do autobusów jak rozwozi tłumy podczas openera, ponieważ minimalna wygoda musi być zachowana. Także dane o pojemności autobusów i jak to dużo ludzi może się zmieścić do R-ki są maksymalną propagandową ściemą. Panowie ze stowarzyszeń raczej nie korzystają z komunikacji zbiorowej skoro wypisują takie teorie.

    • 17 0

  • Obecne zmiany na Hutniczej są do bani (1)

    Do bani jest zwężanie kolejnych odcinków, Odrobinę lepiej jest przed skrzyżowaniami ale... co to da skoro na wlocie i wylocie jest padaczka - przejazd przez Janowo zdławiony do 40/h, wjazd na Estakadę o małej przepustowości i regulowany światłami. Fakt że Gdynia jest niedorozwinięta w zakresie ścieżek rowerowych ale i w Rumi też są braki przykład:
    - jadąc z Rumi do Gdyni (Morska) Gdynia ma drogę rowerową Rumia nie
    - jadąc z Rumi do Gdyni (Hutnicza) Rumia ma drogę rowerową Gdynia nie

    Jeśli chodzi o przedsiębiorców - rowerem towaru nie przewiozą, tak samo ich klienci
    a tu jeszcze trzy przejazdy kolejowe (w poprzek) i na każdym trzeba stać!
    oraz dwa wzdłuż na których też nieraz trzeba stanąć, najlepszy jest ten na wysokości Cisowej - miejsce na tunel jest ale... tunelu brak.
    Władze śpią i się ociągają z strategicznymi decyzjami ruchy trzeba było wykonać już kilka lat temu a nie że dziś nam wszyscy tłumaczą że kierowcy są bee i że drogi są dla ludzi a nie ich samochodów ;-)

    • 19 0

    • "drogi są dla ludzi a nie ich samochodów ;-)"

      W wersji frustracja level 10 (czyt. max) brzmi: Miasta dla ludzi nie dla blachosmrodów" ;D

      Pozdrawiam nielicznych normalnych.

      • 2 2

  • Gdynia jako calosc jest zle zaproektowana (1)

    Korki sa nie tylko na hutniczej.notorycznie zakorkowana jest np Wielkopolska przed karwinami bo jakis inteligentny inaczej postawil swiatla przy sopockiej.samochody ruszaja pod gorke,wiec na zmianie swiatel przejedzie jakies 15/20 samochodow.wystarczy przy wyjezdzie z sopockiej postawic znak Ustap pierwszenstwa i jeden korek zniknie.w gdyni stawiaja swiatla gdzie tylko moga.oczywiscie powinno powstawac jak najwiecej buspasow.miasto powinno wspierac transport zbiorowy.w autach w godzinach szczytu siedzi najczesciej jedna osoba.kto nie wierzy,niech sprawdzi.

    • 5 0

    • Wielkopolska przed karwinami

      mowisz o jednym kierunku.zobacz jakie zagrozenie stanowia jadacy z gory.

      • 1 0

  • A niech uciekają, zapraszamy do najlepszego miasta w województwie - do Gdańska :)

    • 4 0

  • Żaden bezmózgowiec z blachosmorda nie bedzie głosował w ankiecie zaBus pasem (1)

    Dla niego droge trzeba budowac nawet do 10 pasów jak za mło to wiecej.
    każdy kurs "R" to około 100 samochodów mniej na ulicy Hutniczej i mniejsze korki.
    Bezmózgowca to nie przekona bo on ma mózg zapchany spalinami.

    • 2 19

    • Leki wziął, ee?

      • 7 0

  • Rozwalają mnie recepty w stylu:zbudujcie tunel, poszerzcie jezdnię. GDZIE PIENIĄDZE NA TO??? (2)

    Ja rozumiem, że buspas to jest wiadro farby i koszt 50 tys. I to jest ROZWIĄZANIE realne, choć nieidealne. Ale spójrzcie prawdzie w oczy - Gdynia już od dawna nie realizuje większych inwestycji. Do skrzyżowania Dworcowa-10Lutego zabierają się od 10!!!!!!!!! lat. I żeby było jasne - jeżdżę samochodem i nie chcę tam buspasa, bo z samochodu nie mam zamiaru rezygnować. Ale doceńcie sieroty, że ktoś proponuje coś do zrobienia od razu, bez wysiłku finansowego. I nie są to przedsiębiorcy, tylko jakaś hipsterska młodzież od rowerów i robienia deptaka na Starowiejskiej.

    • 4 12

    • Naucz się najpierw kultury wypowiedzi, a potem próbuj dyskutować. Na razie jesteś zwykłym trollem.

      • 6 0

    • Taka prowizorka zablokuje tam inwestycje na naście lat.

      Jak tam wezmą puszkę farby i wymalują bus-pasy to na Hutniczej nie będzie żadnej inwestycji przez kilkanaście lat a prowizorka będzie trwała a i tak nic nie rozwiąże i nie poprawi.

      A drogi dla rowerów czy ścieżki rowerowe nie wiem komu są potrzebne, bo "niedzielni" rowerzyści jeżdżą i tak chodnikami a ci stowarzyszeni i "profesjonalni" uznają jazdę ścieżką za hańbę i obrazę majestatu i jeżdżą ulicami.

      Więc lepiej żeby Gdynia zbudowała drogę z prawdziwego zdarzenia a rowerzyści też będą mieli którędy przejechać. Szybciej i bezpieczniej.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

BMW i3 to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane