• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia sugerowane. Co to takiego?

mJ
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa. Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa.

Od 21 września 2022 roku w polskim kodeksie drogowym pojawiło się zupełnie nowe pojęcie "przejścia sugerowanego". Nie są to typowe przejścia dla pieszych, bo pieszy na nich nie ma pierwszeństwa. Więc czym są i komu mają służyć?



Czy zdarza ci się przechodzić przez jezdnię poza przejściami dla pieszych?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 roku już oficjalnie weszło w życie i wprowadziło kilka istotnych zmian (ale i kontrowersji) dotyczących pieszych. Jedną z nowości jest dość enigmatycznie brzmiące "przejście sugerowane". Co to takiego?

W świetle polskich przepisów przejście sugerowane to: "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Brzmi dziwnie i chyba niepotrzebnie wprowadza zamęt.

Przejście sugerowane: nie będzie znaku ani "zebry"



Pisząc wprost - będzie można legalnie korzystać z przejść innych niż popularna "zebra", które jednak nie będą w żaden sposób oznakowane. Kierowcy czy piesi łatwo rozpoznają standardowe pasy - informuje o nich m.in. znak D-6. Przy przejściach sugerowanych takich znaków nie będzie.

W zasadzie jedynym znakiem rozpoznawczym przejścia sugerowanego będzie wspomniane wyżej dostosowanie techniczne, które ma ułatwić pieszym przejście na drugą stronę jezdni. Cóż to za ułatwienia? Przykładowo obniżony krawężnik, oznaczenia fakturowe czy oświetlenie.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa



Sugerowane przejście dla pieszych: bez pierwszeństwa



Kluczowa kwestia przejścia sugerowanego to brak pierwszeństwa pieszych. Tak naprawdę osoba, która zdecyduje się przez takie przejście przejść, zrobi to na własną odpowiedzialność. I musi w pierwszej kolejności przepuścić pojazdy znajdujące się na drodze, a dopiero później, po upewnieniu się, że jest bezpiecznie i nie wymusi pierwszeństwa, może udać się na drugą stronę.

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 roku piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają bezwzględne pierwszeństwo już w momencie, gdy się do niego zbliżają.

Sugerowane przejścia dla pieszych - gdzie powstaną?



To, jaki pomysł na przejścia sugerowane ma ustawodawca, jeszcze nie wiadomo. Można się jedynie domyślać, gdzie takowe przejścia z obniżonym krawężnikiem mogą powstać, ale to trochę wróżenie z fusów. Pewne jest, że ruch w tych lokalizacjach powinien być mniejszy.

Być może będą to większe osiedla, być może ścisłe centra miast z ograniczonym ruchem pojazdów (np. Strefa Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku). Czas pokaże.
mJ

Opinie (108) 1 zablokowana

  • Typowo polskie zamotanie prawa (1)

    Bo tak naprawdę oznacza to wprowadzenie, bardzo sensownej zasady że pieszy może przechodzić wszędzie gdzie jest mu to wygodne z zachowaniem ostrożności (w odróżnieniu od bezwzględnego pierwszeństwa na oznakowanych przejściach).

    Zakańcza to kuriozalny przepis nakazujący biegać 100m do przejścia dla pieszych żeby przejść choćby przez ścieżkę rowerową, co zresztą było przepisem martwym.

    Natomiast zamotanie polega na tym że wprowadza się pojęcie bez definicji, tyko po to że jak się ktoś krzywo spojrzy na milicjanta, to milicjant może zawsze uznać że tu nie było przejścia sugerowanego i wlepić mandat za przechodzenie w niedozwolonym miejscu.

    • 6 0

    • Nie do końca jest prawdą to co piszesz

      Takie przejścia nie mają co prawda pasów, ale są obniżone krawężniki.

      • 1 0

  • (1)

    Takie przejścia są w prawie całej Europie więc o czym w gadacie niedouki . Do szkoły, może uda się skończyć gimnazjum.

    • 2 1

    • Tu jest Polska i polscy kierowcy...

      • 0 2

  • właśnie czytałem parę artykułów na ten temat, pominę definicje i ewentualne problemy w interpretacji

    ale w jednym z nich cytowano jakąś pracę z Gdańska właśnie o przejściach sugerowanych, w której podawano informacje takie jak ta, że w Europie (także USA) jest o wiele mniej przejść dla pieszych, tych oficjalnych, mniej znaków zaśmiecających ulice i utrudniających poruszanie się, że więcej jest właśnie przejść sugerowanych czy podobnych, a nawet że często przejścia oficjalne powodują więcej wypadków z paru powodów

    Gdyby u nas kierowcy byli bardziej życzliwi i uprzejmi (zwłaszcza rowerzyści), a piesi bardziej ostrożni, to problem przechodzenia przez ulice czy ścieżki by nie istniał.

    To tak ogólnie, szczególnie gdy czyta się wpisy, bo ja uważam że poza wyjątkami nie ma takich problemów na ulicy, bo ci jeżdżą prawidłowo, ale jest za to spory z rowerzystami na ścieżkach rowerowych lub chodnikach, po których przypominam rowerzysta nie może jeździć.

    • 4 0

  • "świetny pomysł", szczególnie w strefach tempo30 typu Myśliwska czy Leszczynowa

    na takich ulicach ruch jest ogromny, a kierowcy rzadko kiedy respektują ograniczenie prędkości. Dzięki temu, że nie ma przejść "prawdziwych", a są "sugerowane" (na Leszczynowej), to pieszy w godzinach szczytu może sobie kwitnąć i czekać na łaskę boską woźnicy, który zlituje się nad biedakiem.
    "przejście sugerowane" działa np. w Niemczech, ale tam pieszy na jezdni ma pierwszeństo przed autem, chociaż też pod nie bezpośrednio nie wchodzi. Działa więc na zasadzie kultury społecznej ustępowania sobie nawzajem. Powodzenia we wdrażaniu takich akcji w Polsce.

    • 3 1

  • Takie przejścia od dawna są w Gdańsku. I bardzo dobrze, bo nie zmuszają wówczas do korzystania z nich w obrębie 100 metrów. Zatem to żaden nowy wymysł. W Niemczech takie przejścia są w samym środku Berlina przy Siegesaule.

    • 1 0

  • To jest przepis na katastrofę (3)

    I przepełnione szpitale

    • 3 2

    • Bo o to chodzi!

      • 2 1

    • Będzie masakrycznie!

      • 0 2

    • Dlaczego?

      Albo piesi będą dbali o swoje bezpieczeństwo, co nic nie kosztuje, albo selekcja naturalna zrobi swoje.

      • 1 0

  • Wszystkie przejścia dla pieszych powinny być zlikwidowane!!A w miescie ograniczyc predkosc do 30km/h i niech pieszy przechodzi

    Tak jak to jest w Skandynawii.!!

    • 1 4

  • Uważam ,że kombinowanie z nowymi rozwiązaniami zwiększy tylko ilość wypadków z pieszymi na takich przejściach. (1)

    Takie kombinacje są niepotrzebne. Przejścia dla pieszych powinny być jak dotąd konkretnie wydzielone .wyraźnie oznakowane, z konkretnymi prawami pieszych na tychże i nic poza tym.

    • 17 5

    • Wiem, że będziesz musiał pomyśleć przed jakim przejścjem stoisz

      Ale nie bój się. Myślenie boli. Za to bardzo pomaga w życiu i na drodze czy chodniku.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Przejścia sugerowane a dzieci (2)

    Jak wytłumaczyć dzieciom czy osobom starszym, co to znaczy i że już nie mają pierwszeństwa, tak jak sto metrów dalej. Niejednoznaczne przepisy, tak jak "zabranie samochodu w celu krótkotrwałego użycia" nie było kradzieżą, jak "światła do jazdy dziennej" w dowolnym miejscu i dowolnej jasności, w deszcz.

    • 9 7

    • Bardzo prosto. Nie widzisz zebry i jednocześnie znaku D-6? Nie masz pierwszeństwa.

      • 5 0

    • Dzieci do lat siedmiu nie mogą same przechodzić przez ulicę

      Dzieci od lat ośmiu bez problemu to zrozumieją, w przeciwieństwie do ciebie.
      Osoby starsze bardziej uważają na ulicy i przejściach, od współczesnej młodzierzy zapatrzonej w ekran swojego boga smartfona.

      • 3 0

  • A to Polska właśnie... (1)

    Zgon sugerowany?

    • 1 3

    • Nie, selekcja naturalna

      Ludzi na poziomie rozwoju pantofelka, nie potrafiący odróżnić przejścia z pasami, od przejścia sugerowanego bez pasów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane