• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązek przepuszczania pieszych - ten przepis działa. Ale kontrowersji nie brakuje

Michał Jelionek
9 marca 2024, godz. 09:30 
Opinie (148)
Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze. Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze.

Rewolucyjny przepis mówiący o obowiązku zatrzymywania się kierowców przed przejściami dla pieszych w celu bezpiecznego przepuszczania przechodniów działa, i to dobrze. Chociaż wciąż kontrowersji i różnych interpretacji nie brakuje.



Obowiązek przepuszczania pieszych w momencie zbliżania się do przejścia to:

Od 1 czerwca 2021 r., czyli od blisko trzech lat, na polskich drogach piesi mają pierwszeństwo już w momencie wchodzenia na przejście. Oczywiście "moment wchodzenia" na przejście można różnie interpretować. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że kierowcy respektują przepis i przepuszczanie pieszych działa bardzo dobrze.

Według art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

"Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju".
W powyższym przepisie kluczowe jest drugie zdanie mówiące o wchodzeniu pieszego na przejście dla pieszych. Pieszy, który dopiero wchodzi na przejście, ale jeszcze się na nim nie znajduje, już ma już pierwszeństwo przed pojazdami.

Doskonale pamiętamy zapowiedzi wprowadzenia tego dość kontrowersyjnego przepisu w życie. Wielu kierowców było zbulwersowanych planami, ale - jak widać dziś, po prawie trzech latach obowiązywania przepisu - wyszło na dobre i nawet najwięksi sceptycy zaakceptowali zmianę. Choć przeciwiników przepisu wciąż jest bardzo dużo.

Kara z tyłu głowy



Zauważyliśmy, że nie ma większego znaczenia, czy pieszy stoi pół metra od przejścia, czy dwa metry dalej - kierowcy są czujni i zatrzymują się bez większego problemu. Z pewnością mają z tyłu głowy karę, która grozi za złamanie przepisu.

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych.

W przypadku recydywy kwota mandatów będzie podwojona. Co oznacza recydywa? Popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch kolejnych lat będzie skutkowało dwukrotnie wyższym mandatem. Nie dziwi więc pewna obawa kierowców przed otrzymaniem tak wysokiego mandatu.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

Nie brakuje nieodpowiedzialnych zachowań



Oczywiście wciąż zdarzają się nieodpowiedzialni kierowcy, piesi i... osoby kierujące hulajnogami.

Wśród kierowców najbardziej niebezpieczni są ci, którzy wyprzedzają na przejściu dla pieszych, lub bezpośrednio przed nim. To ogromne zagrożenie dla osób przechodzących przez przejście. Są też kierowcy aż nadto uprzejmi, którzy zatrzymują się przed przejściem, widząc przechodnia znajdującego się daleko od przejścia. I tak naprawdę niesygnalizującego zamiaru przejścia.



Nieodpowiedzialni piesi to grupa tych osób, które wchodzą na przejście, bo pierwszeństwo... im się należy. Nie patrzą, nie rozglądają się, po prostu wchodzą na przejście, bo kierowca przecież musi się zatrzymać. Owszem, musi, ale to tylko kierowca. Wystarczy, że będzie rozkojarzony, oślepi go słońce i tragedia gotowa. Wtargnięcia pieszych na przejścia są bardzo niebezpiecznie.

Bywają też piesi niezdecydowani, którzy do końca nie wiedzą, czy chcą przejść przez przejście już teraz, czy wolą jednak jeszcze chwilę porozmawiać z inną osobą metr od przejścia.

Bardzo niebezpieczni bywają kierujący hulajnogami, którzy nierzadko z bardzo dużą szybkością wjeżdżają przed maski samochodów.

Reasumując, po wielu miesiącach obowiązywania przepisów na naszych drogach można śmiało powiedzieć, że ich wprowadzenie było dobrą decyzją. Bo zdecydowana większość osób - kierowców i pieszych - bardzo dobrze ze sobą współpracuje.

Opinie (148) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Szkodliwych nadinterpretacji ciag dalszy.

    Nie ma mozliwosci, zeby dopuscic sie nieustapienia pierwszenstwa w stosunku do stojacego nieruchomo czlowieka. Nie rozumiesz, jeden z drugim, o co chodzi, to nie osmielaj sie udzielac rad innym.

    • 3 0

  • Skąd pochodzi interpretacja opisywana w artykule napisanym li tylko po to by ludziom zrobić wodę w głowie? Jaki przepis mówi o obowiązku zatrzymania się i przepuszczania pieszych? Kierowco masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa na przejściu dla pieszych a pieszy ma zakaz wtargnięcia na przejście przed nadjeżdżający pojazd. Zadzwoń gościu do prawnika to się dowiesz jak manipulujesz.

    • 2 0

  • Zarówno pieszy jak i kierowca są pelnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego.

    Zarówno kierowca jak i kierowca musi zachować ostrożność. Nie raz słyszałam że jak kierowca nie wyhamuje to on dostanie po d... bo przecież pieszy ma pierwszeństwo. Mnie w szkole uczyli że przed wejściem na jezdnie trzeba się obowiązkowo zatrzymać i minimum dwukrotnie upewnić czy można przejść przez pasy. Teraz też należało by z tej zasady korzystać tym bardziej że większość ludzi zamiast dbać o swoje bezpieczeństwo lampi się w smartfon. A co jak kierowca zasłabnie za kierownicą lub sam będzie się smartfonił?

    • 0 0

  • Zmiana dobra mimo, że przepis nieprecyzyjny (2)

    Najważniejsze, że kierowcy (w większości) uważają na przejściach i nie boją się zatrzymać by przepuścić pieszego. Zaś ci którzy tego nie robią są piętnowani. W mieście ogólnie trzeba uważać - zawsze może wylecieć pies, a za psem dziecko (bo przecież nie za piłką).

    • 20 20

    • dzieco i pies... madka przy fejsiku? (1)

      • 7 2

      • może w pracy? albo w domu obiad gotuje?

        czy matka musi chodzić z dzieckiem na smyczy aby samochodziarze mogli zapierniczać 80 km/h w terenie zabudowanym?

        • 0 0

  • Ten przepis i tak niewiele zmienił , bo i tak kierowcy byli już ostrozni (2)

    A ci nieostrożni nadal potrącają pieszych ale już np. na pasach, jak np. pan Cimoszewicz. Problemem teraz są ci na rowerach i hulajciach, którzy wjeżdżają wprost pod kola

    • 34 18

    • Byli ostrożni? Po prostu olewali, czy ktokolwiek czeka przy krawężniku. Wtedy przejście na drugą stronę było kwestią kilkuminutowego oczekiwania, aż sznurek samochodów sobie przejedzie, a ty stój w deszczu i wietrze. Bardzo dobra zmiana dla osób poruszających się pieszo.

      • 1 0

    • Hulajnoga i rower

      Wjeżdżając na przejście łamie prawo i tu kłania się kodeks drogowy. Jeśli rowerzysta czy osoba na hulajnodze zbliża się do przejścia ( zaznaczam zbliża się) to nie mam obowiązku jako kierowca zwalniać i tym samym ustępować pierwszeństwa. Art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym

      • 1 1

  • bzdury

    Taki sam zapis od dawna był w rozporządzeniu o znakach drogowych. Nic istotnego się nie zmieniło w kontekście przejść dla pieszych. Pieszy nie miał i nie ma pierwszeństwa przed przejściem dla pieszych. Pieszy musiał i nadal musi przed wejściem na przejście upewnić się że nie wejdzie bezpośrednio przed pojazd.

    • 3 2

  • Czy piesi odróżniają przejście dla pieszych, od przejścia sugerowanego! Gdzie nie mają pierwszeństwa lecz je wymuszają. Zebra (1)

    .

    • 2 0

    • Nie odróżniają

      Żaden pieszy, dosłownie żaden (no bo i z jakiej racji) nie patrzy czy przed przejściem jest znak! No bądźmy realistami :)

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Aż tak różowo nie jest według mnie. (9)

    Oceniam respektowanie tego przepisu na 70-75 % (pod moim kątem jako pieszego). Nie przeszkadza mi to, wolę chwilę postać przed przejściem i przejść bezpiecznie wtedy, kiedy spieszący się kierowca oddali się. Natomiast byłam świadkiem jedynie pojedynczych sytuacji, kiedy to rower lub hulajnoga jest przeprowadzana przez przejście. Dlatego też m. in. uważam, że powinien być wprowadzony wymóg posiadania minimalnych uprawnień na rower czy hulajnoge, żeby posiadali podstawową wiedza w bezpiecznym poruszaniu się drogami.

    • 131 21

    • (2)

      Przepis potrzebny z tym że nie dziala tak dobrze jak w Skandynawii czy Niemczech bo niestety mamy mniej rozgarniętych kierowców

      • 4 15

      • Przepis jest taki, że nie muszę na gwałt hamować bo cwok stwierdzi w ostatnim momencie stojąc przy przejściu, że ma chęć przejść.

        • 2 0

      • Nie mamy inny przepis niż tam u nas pierwszeństwo ma pieszy wchodzący, a ta mający już taki zamiar - jest to różnica w przepisach.

        • 2 2

    • Karta rowerowa, czyli taki sam egzamin z przepisów ruchu drogowego jaki trzeba zdać na prawo jazdy. (2)

      Bez karty rowerowej, jazda rowerem po drogach i ulicach karana tak jak prowadzenie samochodu bez prawa jazdy.
      Wjechanie rowerem na przejście dla pieszych (a nie przeprowadzenie go) karane tak samo jak wjechanie samochodem na przejście dla pieszych na czerwonym świetle. Potracenie rowerem pieszego na chodniku traktowane jak potrącenie pieszego samochodem na pasach. Równe prawa (na drodze) muszą równać się równym obowiązkom. Niestety pieszych nie nauczymy, że samochód nie zatrzymuje się w miejscu a wtargnięcie na jezdnię źle się dla nich skończy, dlatego musimy myśleć za nich. Ktoś musi...

      • 21 11

      • Piesi chcąc poruszać się po chodnikach które przecinają się z jezdniami i ddrami, obowiązkowo musza posiadać zdane prawo jazdy ale teoretyczne, żeby tez znali przepisy, jak nie maja to brak zgody na poruszanie się poza domem inaczej traktowane jak jazda samochodem bez prawa jazdy, taki sam absurd jak powyżej

        • 2 0

      • Ale z prawem jazdy mogę jechać rowerem?

        Niestety większość tych co jeżdżą rowerem po chodniku to posiadacze prawa jazdy. Boją się po ulicy, bo wiedzą jak sami jeżdżą.

        • 14 5

    • Dokładnie tak!

      Dzięki temu ograniczy się ilość gamoni na jednośladach.
      I kierowcy też mogliby mieć trudniejsze zadania na jazdach egzaminacyjnych. Ile to ja ludzi widzę, którzy nie umieją parkować, jeżdżą ciągle skrajnym lewym pasem, wpychają się blokując dwa pasy...
      Jednocześnie niech pierwszy egzamin będzie dużo tańszy, by i piesi mieli szanse pokierować i zrozumieć ograniczenia kierowców (belki zasłaniające widok przy skręcaniu itd.) Oczywiscie poprawki niech kosztują dużo...

      • 1 6

    • Hulajnogi to uważają, że są królami świata. Czyli jeśli jadą chodnikiem to obowiązuje ich prawo pieszych, a jak ścieżką rowerową to dla rowerzystów.

      Dzisiaj wyprzedzała mnie pani na hulajnodze, na centymetry, jadąca z 20km/h. Nawet nie dała znać dzwonkiem, że jedzie...

      • 8 1

    • acha czyli kierowcy (ponoć wyszkoleni, ponoć po egzaminach) powodują 40tys wypadków rocznie

      ginie przez nich ok 600 pieszych rocznie (większość na pasach)

      ale winni są rowerzyści. przez których na pasach może ginie jeden pieszych na 10 lat.

      no gratuluje logiki

      rowerofobie można leczyć

      • 10 31

  • W przepisach nie ma nic o pierwszeństwie pieszego zbliżającego się do przejścia (jak mówiła pierwsza wersja artykułu i obecnie ankieta). Pierwszeństwo przed pojazdem (z wyłączeniem tramwaju) zyskał pieszy wchodzący na przejście (art. 13 i 26), jednak nadal ma zakaz wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd (art. 14.1a). Kluczowa jest interpretacja "wchodzącego", zgodnie ze znaczeniem jest to pieszy przekraczający granicę przejścia (mówi o tym m.in. prof. Matczak), tj. połączenie chodnika z jezdnią, na której wyznaczono przejście - czyli w większości krawężnika.

    • 2 1

  • zacznijcie karać naprawdę tych, którzy wjeżdżają na przejście hulajnogą albo rowerem (2)

    rozumiem, że ojciec z dzieckiem do 10 roku może wjechać zachowując ostrożność, co jednak, jeżeli po drugiej stronie ulicy jest droga dla rowerów? Jeżeli zacznie nagłaśniać się ten problem i zrobi kampanię w telewizji, to może przyniesie to jakieś rezultaty. Tutaj widzę naprawdę spore zagrożenie dla życia i zdrowia takiego przejeżdżającego.

    • 6 2

    • Tylko dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej może wjechać na przejście, ojciec musi wejść.

      • 1 0

    • A może coś odnośnie samochodów, które wyjeżdżając z dróg podrzędnych, notorycznie tamują ruch pieszy i rowerowy?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane