• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1 czerwca nowe przepisy drogowe

mJ
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych. Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych.

We wtorek, 1 czerwca, w życie wejdą nowe, rewolucyjne przepisy drogowe. Kluczowy z nich mówi o pierwszeństwie pieszych na przejściach. Zmian jest jednak więcej. Sprawdź, jakie zasady zaczną obowiązywać.



Napisaliśmy już kilka tekstów, na temat nowych przepisów. Teraz, tuż przed ich wejściem w życie, przypominamy, co się zmieni.


Piesi z pierwszeństwem



Co myślisz o nowych przepisach?

Po pierwsze, zwiększona zostanie ochrona pieszych w strefie przejść. Piesi będą mieć bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

Od 1 czerwca kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

"Pięćdziesiątka" w obszarze zabudowanym 24/h



Kolejna istotna zmiana dotyczy dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. W świetle nowych przepisów ta prędkość zostanie ujednolicona i niezależnie od pory dnia będzie wynosiła 50 km/h. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h.

Czytaj także: "Czarne skrzynki" w nowych autach



Większe odstępy między autami



Nowe przepisy mają za zadanie ukrócić jazdę na zderzaku. Od wtorku na drogach szybkiego ruchu, autostradach i "ekspresówkach" bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się samochód. Przy założeniu, że samochód jedzie z prędkością 100 km/h, kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp od poprzedzającego pojazdu (np. 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m). Pytanie tylko, jak odległości między samochodami będą weryfikowane?
09:19 1 CZERWCA 21

Od dzisiaj nowe przepisy! (32 opinie)

Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Zobacz więcej
mJ

Opinie (239) 3 zablokowane

  • uwaga uwaga

    Gaz w podłogę i do przodu. Pod warunkiem że nie idzie pieszy, wiadomo

    • 1 0

  • Sprzedaż kamer samochodowych wzrośnie.

    Może jakiś poseł na tym zarobi ;)

    • 0 0

  • Nikt nie przestrzega przepisów.

    Nikt od 5 do 23 nie jedzie 50km/h. Ani policja, ani transport publiczny. O prywatnych nawet nie wspomnę. Przepisy są dobre tylko wtedy kiedy są przestrzegane i egzekwowane.

    • 1 0

  • Mam tylko jeden problem (4)

    Po czym obiektywnie poznać -wchodzącego na przejście dla pieszych-

    • 4 3

    • Może piesi powinni dawać umówiony znak- sygnał :D (1)

      W przyszłości na pewno zalatwi to jakaś aplikacja łącząca się z komputerem w aucie i nawet bez woli kierowcy pojazd się zatrzyma. ;)

      • 1 3

      • Cóż, ale nie rozmawiamy o przyszłości

        Tylko mam zamiar zaraz skorzystać z samochodu jako kierowca i nie w głowie mi żarty ani kombinacje tylko czarno na białym, jak asfalt na przejściu dla pieszych

        • 2 1

    • (1)

      Jestes kierowca ktory przeszedl szkolenie i zdal egzamin i zadajesz takie pytanie?? Lepiej oddaj od razu prawie jazdy bo narobisz nieszczescia i sobie i innym. Zenada

      • 1 4

      • Tak ?

        Więc poproszę o rozwiązanie mojego problemu.
        Jeśli nie będzie konstruktywnej odpowiedzi będę traktował jako świadome wprowadzenie w błąd , kłamstwo że takie istnieje i będę miał prawo ocenić pana poziom ...
        Jeśli powoła się pan na szczególną ostrożność, to poproszę o definicję tejże, z przywołaniem odpowiedniego miejsca w Kodeksie Drogowym.

        • 2 1

  • Moim zdaniem to dobry kierunek, te zmiany w przepisach są dobre o ile każdy z uczestników ruchu będzie je znał i szanował, sam zawsze staram się przepuścić pieszego gdy jest to możliwe, o ile pieszy nie wtargnie na ulicę i mnie nie zaskoczy, lub jeśli żaden czubek nie siedzi mi na zderzaku to nie widzę problemu w przepuszczeniu pieszego czy rowerzysty, co do odstępów między pojazdami, hmm to też jest ok, z tym że widzę gdzieś w komentarzach zdanie typu "A kto i jak to będzie weryfikował?" otóż chodzi chyba o to żeby nikt nie musiał tego weryfikować, niech odstępy będą większe, bezpieczniejsze to nikt nie będzie musiał nic nikomu udowadniać, a tym samym będzie bezpieczniej.

    • 0 0

  • Przepisy takie obowiązują od kilkudziesieci lat w całej europie zachodniej my jak zawsze zacofani (1)

    i kwik piratów drogowych w swoich 20letnich szrotach

    • 3 2

    • Europa Zachodnia nie jest wzorem do naśladowania.

      No chyba że dla kundli i i**otów.

      • 0 2

  • I znowu popisali się bzdurnymi przepisami !!! (4)

    Po co zmieniać coś co do tej pory bardzo dobrze funkcjonowało ? A teraz dopiero ci mondrusie zobaczą co narobili ile będzie potrąceń i wypadków ! Tylko czy osoby odpowiedzialne za zmianę tych przepisów wezmą na siebie odpowiedzialność za powstałą sytuację ? Jestem i kierowcą i pieszym ale uważam że i**otyzmem jest zmiana tych przepisów zwiększy to tylko dezoriętacje pieszych i wprowadzi niepotrzebny bałagan i większe korki na i tak już zakorkowanych ulicach !

    • 3 2

    • (2)

      Na jakiej podstawie dobrze fukcjonowało? Na podstawie liczby pieszych zabitych na drodze (zwłaszcza na tle średniej unijnej)?
      Na marginesie - oceniasz innych pisząc o "i**otyzmach", a sam się popisujesz "dezoriętacją".

      • 1 3

      • A co ma ilość pieszych, która zginęła (fakt empiryczny), do tego, jakie zasady ruchu drogowego mają sens, a które nie?! (1)

        • 1 1

        • No pomyśl. A jeśli wciąż nic nie świta, to poczytaj o sytuacji na Litwie.

          • 0 1

    • @

      • 0 0

  • pieszy wchodzący

    Czy pieszy wchodzący = pieszy stojący przed przejściem? No chyba nie. Z definicji wchodzący jest w ruchu, a stojący w nim nie jest, więc nie jest to bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych.

    • 1 1

  • @

    A ja mam pytanie czy rowery tez to obowiązuje? Bo niestety ale co po niektórzy rowerzyści to nie wiedzą co to przejście dla pieszych

    • 1 0

  • Totalna bzdura. Proces odmóżdżania pieszych trwa cały czas. Pieszy też jest tym cholernym uczestnikiem ruchu i też ma obowiązek zachowania ostrożności. Różnica polega na tym, że nie każdy może prowadzić samochód, a niestety każdy może być pieszym. Nie widzę problemu w przepuszczaniu pieszych na pasach ale sam mam ochotę strzelić liścia osobą które podchodzą do przejścia a potem dopiero zastanawiają się czy chce przejść czy nie. Ten problem istniał od dawna a teraz jeszcze nastąpi jego eskalacja. Teraz w myśl tych bezsensownych przepisów cały ruch na skrzyżowaniu zostanie wstrzymany aż ktoś się zastanowi czy chce przejść. Poza tym nowe przepisy są tak bezsensu napisane, że kwestią będzie interpretacja ich przez sędziego, bo nie zmieniły się przepisy które mówią, że pieszy nie może wejść pod nadjeżdżający samochód. Więc mamy przepis który mówi, że pieszy nie może wejść pod nadjeżdżający samochód a kierowca nie może jechać jak pieszy zbliża się do przejścia. Żadne z tych określeń tj. "zbliża się" i "nadjeżdżający" nie jest dokładnie określone więc będzie jak zawsze przepychanie się na to który zapis jest niby ważniejszy skoro są równorzędne. Zresztą samo określenie wchodzić na pasy nie jest zdefiniowane. Powodzenia roszczeniowcy.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane