• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1 czerwca nowe przepisy drogowe

mJ
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych. Najbardziej rewolucyjna zmiana tyczy się pierwszeństwa pieszych.

We wtorek, 1 czerwca, w życie wejdą nowe, rewolucyjne przepisy drogowe. Kluczowy z nich mówi o pierwszeństwie pieszych na przejściach. Zmian jest jednak więcej. Sprawdź, jakie zasady zaczną obowiązywać.



Napisaliśmy już kilka tekstów, na temat nowych przepisów. Teraz, tuż przed ich wejściem w życie, przypominamy, co się zmieni.


Piesi z pierwszeństwem



Co myślisz o nowych przepisach?

Po pierwsze, zwiększona zostanie ochrona pieszych w strefie przejść. Piesi będą mieć bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

Od 1 czerwca kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

"Pięćdziesiątka" w obszarze zabudowanym 24/h



Kolejna istotna zmiana dotyczy dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. W świetle nowych przepisów ta prędkość zostanie ujednolicona i niezależnie od pory dnia będzie wynosiła 50 km/h. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h.

Czytaj także: "Czarne skrzynki" w nowych autach



Większe odstępy między autami



Nowe przepisy mają za zadanie ukrócić jazdę na zderzaku. Od wtorku na drogach szybkiego ruchu, autostradach i "ekspresówkach" bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się samochód. Przy założeniu, że samochód jedzie z prędkością 100 km/h, kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp od poprzedzającego pojazdu (np. 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m). Pytanie tylko, jak odległości między samochodami będą weryfikowane?
09:19 1 CZERWCA 21

Od dzisiaj nowe przepisy! (32 opinie)

Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Od dzisiaj bezpieczna odległość od poprzedzającego pojazdu jest obowiązkowa i podlega karze za jej brak (mandat).
Oraz pierwszeństwo pieszych już gdy dochodzą do przejścia.
Pozdrawiam zatem wszystkich zderzakowców na obwodnicy trójmiasta - od dzisiaj możecie dostawać mandaty nie tylko jak już komuś wjedziecie w zderzak.
Teraz możecie codziennie dostawać mandaty za samo siedzenie na zderzaku.
Zobacz więcej
mJ

Opinie (239) 3 zablokowane

  • Co z patologią parkowania tzw. elektrycznych hulajnóg gdzie popadnie ?

    Właściwie to nie żadne hulajnogi tylko pojazdy elektryczne, bliższe skuterom.
    Czy obchodzenie takich złomów stojących na środku chodnika nawet przez kilka dni, jest normalne ?
    Sądząc z moich obserwacji, znakomitej większości ludziom to zupełnie nie przeszkadza...... I to mnie martwi.

    • 9 0

  • Na przejściach będzie milion wypadkow (2)

    Wtargnięcia pod samochód, tramwaj. Gadanie przez telefon nie patrzenie naokoło.

    • 7 9

    • (1)

      Wytłumacz mi dlaczego gdy sobie spokojnie idę przez przejście to gdy rozmawiam przez telefon to mnie nie zauważysz i nie zwolnisz przed tym przejściem, a gdy tylko nie rozmawiam to mnie ze 100 metrów zauważysz?

      Prawda jest taka że na pewno mnie i tak widzisz doskonale skoro nie tylko mnie widzisz, ale nawet widzisz od kiedy do kiedy rozmawiam rpzez telefon.

      nie możesz jednocześnie tłumaczyć się że mnie nie wydziałeś i że widziałeś jak rozmawiam przez telefon

      • 2 4

      • Totalne glupoty

        Wiele przejść jest zasłoniętych i niewidocznych. To Polska. Wtargniesz i po tobie. Ja mam kamerę i się wybronie. Ty masz szpital

        • 0 4

  • Nasi kierowcy dobrze wiedzą jak to wygląda w UE (3)

    Tam od wielu lat takie przepisy obowiązują a kierowcy bardzo uważają na pieszych.

    • 16 2

    • Tam też są obowiązujące standardy przejść dla pieszych.

      Wymuszają one istnienie tylko bezpiecznych przejść, widocznych pieszych i samych przejść. U nas takich wymogów brak.

      • 1 1

    • Nasi piesi również bardzo dobrze wiedzą jak to wygląda w UE.

      Tam też piesi nie wbiegają na pasy na oślep bo samochód w miejscu się nie zatrzyma a do tego jeszcze te telefony to istna plaga oraz wszędobylskie rowery i hulajnogi jadące na oślep pomiędzy pieszymi na pasach przejścia dla pieszych i choć tuż obok jest ścieżka dla rowerów to nikt z nich z niej nie korzysta !

      • 0 1

    • *

      • 0 0

  • Zgadzam się, ale gdy chodzi o bezpieczeństwo argument proekologiczny do mnie nie przemawia. (9)

    Warto też uświadomić pieszych, że auto w miejscu się nie zatrzyma i by nie wkraczali na przejście bez upewnienia się, że auto zdąży się zatrzymać( bo cały czas prawo fizyki będzie górować nad prawem kodeksu drogowego)

    • 180 29

    • to jestem ciekawy jaki korek będzie przd przejsciem dla pieszych które jest np. obok medisona (1)

      tam non stop piesi zblizają się do przejścia ,przejazd będzie nie możliwy ,(oczywiście bedzie to dotyczyło godzin od 10 do wieczora , w zasadzie to głupi przepis i tyle

      • 14 11

      • to znaczy że nie należy jeździć tamtędy. masz obwodnicę

        • 6 13

    • Ale to kierowca powinien jechać z taką prędkością, aby zdążyć się zatrzymać (4)

      To on, jako przeszkolony posiadacz prawa jazdy, kierujący półtoratonową maszyną, powinien dbać o bezpieczeństwo pieszego na przejściu.

      • 21 17

      • A Ty jesteś obywatelem/ką (2)

        I znasz się na fizyce, wiesz co to ograniczone zaufanie, masz rozum i potrafisz z niego korzystać.
        Twoje jak i moje argumenty są z d*py jeżeli nie zestawiamy ich razem i dodajemy do tego rozsądek.
        Każdy z nas musi nad sobą popracować i będzie lepiej

        • 10 14

        • (1)

          Jako pieszy nie musisz znać się na fizyce. Możesz mieć problemy ze wzrokiem, percepcją, rozumieniem świata dookoła. Możesz mieć 10 lat i ADHD. Możesz mieć 80 lat i Alzheimera. Możesz być na lekach osłabiających refleks. Możesz wracać pieszo z imprezy, po alkoholu. Scenariuszy jest mnóstwo.

          • 3 2

          • Jasne. Ale nie masz prawa wpie*rzać się w ostatniej chwili przed jadący pojazd bo "mam pierwszeństwo". Idąc tym tokiem myślenia dajmy pierwszeństwo autom na przejazdach kolejowych. Niech pociągi towarowe zatrzymują się przed każdym przejazdem (potrzebują nawet kilka kilometrów, żeby się efektywnie zatrzymać), bo jakiś cymbał stwierdził, że przejedzie bo "ma pierwszeństwo"...

            • 2 3

      • Nie jest zadaniem jednych dbać o drugich! Co to za socjalistyczny wymysł!

        Każdy powinien/może dbać o własne bezpieczeństwo! I tyle!

        • 0 1

    • No co ty

      Przeciez sa niesmiertelni...:/

      • 1 3

    • Proste, zostaw auto na parkingu przy placu trzech krzyży, a następnie idź na piechotę.

      Obiecuje na piechotę nie będziesz stał w korku

      • 0 0

  • Kierowco pamiętaj! (2)

    Spójrz w prawo, potem w lewo, potem jeszcze raz w prawo i dopiero jak jesteś w 100% pewien, że żaden pieszy się nie zbliża możesz wjechać na przejście.

    • 7 10

    • Dokładnie tak. Dodatkowo trzeba zwolnić. I nie tylko w centrum Wrzeszcza.

      • 4 2

    • Z cyklu kierowco, uważaj

      bo ja mam pierwszeństwo i nie patrzę

      • 3 1

  • Jestem za likwidacją przejść dla pieszych. (2)

    Mniej zginie (poza lunatykami ze sr*jfonami) . A na serio mam zwalniać przed każdym przejściem ?? Nawet jak nie ma nikogo dookoła ?

    • 8 9

    • Tak. Naucz się że autoka to był szyk mody 19xx, teraz wszyscy rozumieją że to niepożądana zaszłość historyczna którą należy jak najszybciej całkowicie wyeliminować.

      • 3 5

    • Masz zwolnić by nie narazić pieszego na pasach lub na nie wchodzącego

      Jak nie ma takich to nie musisz zwalniać

      • 2 0

  • odległość do samochodu przed łatwo zmierzyć

    wystarczy odliczyć 3 sekundy zanim dotrzeny do tego miejsca, gdzie ten przed nami jest obecnie

    • 4 3

  • Prędkość (1)

    Czemu nikt nie ściga piratów drogowych z komunikacji miejskiej !! Notorycznie na tracie św. Wojciecha i al. grunwaldzkiej 70 80 km/h a podobno tam jest 50 km/h. Widać są równi i równiejsi wobec prawa !

    • 11 2

    • Dokładnie.

      Na Trakcie jadąc 50 km/h jestem atakowany przez wszystkich, z autobusami włącznie.
      Tam "normalna" prędkość to 70 na 50.
      A to Polska właśnie :D

      • 3 1

  • Przepisy swoje a życie swoje. Patrząc na jazdę polskich rajdowców to za wiele się nie zmieni. Ci co jeździli "na zderzaku" nadal będą tak jeździć, ci co mieli gdzieś ludzi na przejściu nadal będą ich mieli gdzieś

    • 4 1

  • Bzdura

    Przepis nic nie mowi o bezwzglednym pierwszenstwie
    I na pewno nie przed tramwajem
    ale co tam niech sie dzieje co chce

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane