• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych

Patryk Szczerba
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową

Gdynia planuje zbudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Władze miasta zapraszają do współpracy firmy, bo inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 roku.



Jak oceniasz plany budowy parkingów przesiadkowych w proponowanych lokalizacjach?

W obydwu lokalizacjach znajdują się pętle ZKM oraz parkingi, które są zdecydowanie za małe, stąd pomysł na realizację piętrowych obiektów.

Dzięki nim kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta, tylko przesiadaliby się na SKM, transport miejski lub korzystali z hulajnóg elektrycznych czy np. roweru MEVO, który ma wrócić w wersji 2.0.

Gdynia opublikowała memorandum informacyjne wraz z ankietą, które jest opisem przedsięwzięcia i ma być początkiem wstępnych konsultacji z firmami zainteresowanymi inwestycją.

Planowany parking przy ul. LotnikówMapka



W przypadku ul. Lotników funkcjonujący parking przy przystanku SKM Gdynia-Redłowo może pomieścić ok. 60 samochodów. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że ta liczba jest niewystarczająca.

  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
- Obserwacja sąsiednich ulic i działek wokół, szczególnie od strony południowej, wskazuje na zdecydowanie większy popyt. Jest to kluczowy punkt przesiadkowy dla osób z górnych tarasów Gdyni, które kontynuują swoją podróż SKM, zarówno w stronę centrum Gdyni, jak Sopotu oraz Gdańska - można przeczytać w opublikowanym przez Gdynię memorandum.
Wariant rozbudowy parkingu przy pętli zakłada budowę 6-kondygnacyjnego parkingu otwartego (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu. Miałby zająć blisko 0,8 ha.

Liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Planowany parking przy ul. KieleckiejMapka



Obecnie przy ul. Kieleckiej funkcjonuje parking na ok. 70 pojazdów. Do 1 lipca chętnie korzystali z niego pracownicy dojeżdżający do centrum oraz osoby kontynuujące swoją podróż SKM. Od tego dnia, w związku z rozszerzeniem stref parkowania, jest płatny, więc od poniedziałku do piątku, kiedy trzeba płacić za postój, praktycznie opustoszał.

Parkingi w Trójmieście


Tutaj, tak jak w Redłowie, urzędnicy planują połączyć istniejącą pętlę ZKM z kubaturowym parkingiem.

- Wzorem innych europejskich miast pętlę autobusową można połączyć z wielopoziomowym parkingiem dla pojazdów i zbudować taki budynek, który konstrukcyjnie wpisze się w krajobraz miasta - argumentują w memorandum.
Na poziomie 0 funkcjonowałaby pętla ZKM z zapleczem, a na poziomach 1-3 (ew. 4) parking na ok. 300, a przy budowie czwartej kondygnacji nawet 378 pojazdów.

Parking zająłby 0,6 ha, a jego budowa wymagałaby zmiany planu miejscowego.

Realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego



Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdynia chce udostępnić lub przekazać działkę pod realizację inwestycji.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.

- Partner prywatny będzie utrzymywał efekt rzeczowy przedsięwzięcia i zarządzał nim
w okresie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 30 lat od daty jego wybudowania. Okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego - podają urzędnicy w memorandum.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem. Jeśli tak by się stało, w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Wcześniejsze pomysły na parking kubaturowy



Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają z kolei, że podobne rozwiązania proponowali przed laty, ale wtedy zostały odrzucone. Co ważne, przez ten czas pojawił się pomysł związany z budową parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym.

Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking. Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking.
Przypomnijmy, że w ramach trzeciego etapu budowy parku Centralnego ma również powstać parking podziemny na 270 samochodów.

Parking będzie jednak prawdopodobnie płatny. Niewykluczone, że na tych samych zasadach co miejsca przy Centrum Filmowym, bo podobnie jak tam zarządzaniem obiektem zajmie się Agencja Rozwoju Gdyni.

- Istotny jest kontekst - 4 lata temu pokazywaliśmy, łącznie z gotową koncepcją, jak mógłby wyglądać parking kubaturowy nad węzłem Franciszki Cegielskiej, ale mówiliśmy o nim jako inwestycji zamiast planowanego parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym - znacznie droższego dla gdyńskiego podatnika i też ograniczającego "funkcję parkową" parku (płyta podziemnego garażu ogranicza możliwość sadzenia drzew, ogranicza też wsiąkanie wody, tworząc dość grząski grunt). Obecnie część prywatna parkingu pod parkiem jest w części gotowa, miasto szykuje się do realizacji swojej - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat. Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat.
Według niego parkingi obecnie nie mają szans powstać z prywatnych pieniędzy.

- Są za małe, nie dają gwarancji zarobku przy obecnych stawkach w SPP i przy bliskości tańszej alternatywy. Jedyni potencjalni inwestorzy to deweloperzy realizujący duże inwestycje w pobliżu - na Kieleckiej i na Przemyskiej, i tu też z zastrzeżeniem, że mogliby wykupić część miejsc, zamiast budować bardzo kosztowne parkingi podziemne pod swoimi inwestycjami. Tyle że wtedy nie byłyby to miejsca publiczne - wskazuje Piesiewicz.

Sytuacja z parkingami kubaturowymi w Gdańsku



Kilka parkingów kubaturowych istnieje w Gdańsku. Ostatni z nich otwarty został 6 września przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim. Powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Na razie jest darmowy i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Ostatnio władze miasta wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka.

Gdańsk rezygnuje z budowy parkingu kubaturowego na 3 Maja



Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.

Od kilkunastu lat zapowiadana jest też budowa podziemnych parkingów w centrum Gdańska. Mimo że pojawił się inwestor, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy takie obiekty powstaną.

Konserwator zmienia decyzję ws. wycinki drzew dla parkingu kubaturowego



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (295) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia chce :)

    • 18 2

  • Obawiam się że puszka farby może tu nie wystarczyć

    • 26 2

  • partnerstwo prywatno - publiczne po gdynsku (2)

    W okolicy beda wiezowce, to po co maja budowac drogie parkingi, jak moze je zbudowac miasto...
    Parking pod skwerem Plymouth w czesci prywatnej jest zbudowany... W jakiej czesci prywatnej, skoro AB mial dzialke ze skarpa wzdluz ulicy Partyzantow?! Bez mozliwosci budowy wjazdu. Praktycznie rowniez bez mozliwosci budowy parkingu...
    Aby ten obiekt zaczal funkcjonowac, miasto !!! musi!!! wybudowac parking.
    Ktory bedzie platny. I pewnie w calosci wynajety dla UM...
    Czyli zaplacilismy za budowe, zaplacimy za uzytkowanie... Skoro to "inwestycja", to gdzie zyski i gdzie zwrot?

    • 22 2

    • zyski i zwrot są tylko w kieszeni (1)

      osoby która to wymyśliła. Zrozum na to wszystko składa się cała Gdynia ok 250tys osób to ich taki nie boli. A tak Pan Andrzej by musiał wyłożyć całość.

      • 3 0

      • ja to rozumiem, znam chwyty gostków ze spółdzielni mieszkaniowych i ich rozumienie systemu przedstawicielskiego...

        Pytanie jest retoryczne...

        • 0 0

  • A nie lepiej zlikwidować resztę miejsc parkingowych ? (2)

    To takie 'nowoczesne' i 'klimatyczne'.

    • 27 1

    • bardzo dobry pomysł (1)

      mniej parkingów w centrum - większy komfort ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych. Przypuszczalnie siliłeś się na ironię prosamochodową, a tutaj niespodzianka.

      • 0 5

      • Biedny, niezmotoryzowany, zawisny kurczaczek ...

        Zmień pracę, weź kredyt, zacznij żyć swoim życiem. Znalazłeś gdzieś chodnik na którym się nie mieścisz ? Może za dużo na nim rowerzystów? Zrób zdjęcia i stwórz artykuł - chętnie przeczytamy o tej tragedii :)

        • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Tego typu parkingi powinny byc przde wszystkim przy kazdym przystanku PKM - darmowe pod warunkiem (6)

    posiadania biletu na PKM Wowczas ruch samochodowy z gornych tarasow przekierowany zostanie na PKM

    • 52 6

    • pod warunkiem sensownego taktu PKM (2)

      Mocno odbiegajacego od "raz na godzine"...

      • 13 0

      • to oczywiste. w obecnej sytuacji gdyby ludzi przekierowac na PKM trzebaby wzorem Japoni i Korei (1)

        tzw "upychaczy"

        • 9 1

        • oczywiste?

          To zapomnij, bo sensownego taktu nie bedzie...
          A na pewno nie za sprawstwem Gdyni.

          • 1 0

    • Przecież już jeden parking znajduje się przy kieleckiej.

      • 3 4

    • dlaczego mieszkańcy mają się zrzucać na tych, którzy zdecydowali się mieszkać poza miastem? (1)

      Przy stacjach PKM powinny być tworzone cele podróży, a nie "darmowe" miejsca do parkowania samochodów. To się nazywa fachowo Transit Oriented Development. Przy stacjach PKM powinno się zadbać o komfort i bezpieczeństwo osób docierających do pociągów pieszo lub rowerami, a nie marnować przestrzeń publiczną na wielkie pola betonu zastawione samochodami. Miasto nie powinno wyglądać jak komis samochodowy

      • 1 2

      • Racja, miejsce przed drzwiami UM i miejsca przy dawnym MOSiRze muszą być płatne.

        • 5 0

  • Prędzej mi kaktus wyrośnie jak w Gdyni parking (2)

    • 26 1

    • W Gdyni problemem jest nadmiar samochodów a nie niedobór miejsc do parkowania (1)

      miejsc do parkowania samochodów w Gdyni jest bardzo dużo, jeśli są darmowe, to są zwykle zajęte.

      • 2 0

      • Kto je w takim razie rejestrował?

        • 2 0

  • Brakuje mi wypowiedzi

    w tej sprawie Łucyka.

    • 28 0

  • W UM Gdynia jak zwykle bez zmian, tylko kasa, kasa, kasa. Powstanie kolejny gniot, nie wpisujący się w otoczenie i drogi, że każdy kierowca będzie omijał to coś.

    • 11 1

  • Opinia wyróżniona

    No w końcu (14)

    Tylko trzeba koniecznie uszczelnić SPP, bo w tej chwili to ser szwajcarski a parkingi kubaturowe zrobić bezpłatne tylko dla posiadaczy biletów okresowych na komunikację zbiorową tak jak jest w innych miastach.

    • 59 49

    • Może jeszcze bezpłatne samochody? (2)

      Musisz koniecznie samochodem pchać się do centrum, to płać.

      • 9 24

      • Kup ogrzewaną zadaszoną rikszę i mnie woź (1)

        • 8 7

        • Za kilka tysięcy słupków będziesz z buta poginał, hrabio

          • 3 4

    • (1)

      Jak będzie miejsce parkingowe przy wzgórzu w cenie biletu miesięcznego to sam biorę trzy :-)

      • 5 5

      • Co za skromność.

        Bierz wszystkie, to opylisz z dużą przebitką.

        • 6 1

    • A co takiego fajnego oferuje UM, aby zwabić kierowców w to chore miejsce.Są ciekawsze, wolne.

      • 5 3

    • Niby czemu tylko bilety okresowe ? (2)

      • 2 3

      • Właśnie nalezy sie nam całodzienny parking za 3,80 ;))))

        • 2 0

      • aby ryczałtem nabić kabzę

        miejskim spółkom

        • 2 1

    • (2)

      znaczy, postulujesz karnet miesieczny na wszystkie parkingi za 78 zeta? :D

      • 5 0

      • to chyba jest oczywiste (1)

        jeśli celem jest ograniczenie ruchu samochodów w "centrum"...

        Jednak nie jestem tak naiwny, aby sądzić, że samochody w "centrum" kogokolwiek obchodzą.
        Tu chodzi jedynie o nabicie kabzy podmiotowi, który wyłoży kasę na ten parking... A następnie zarządowi miasta...
        Bo nasze podatki to im się należą, jak psu micha...

        • 3 3

        • Nie, nie nalezy ci sie praktycznie darmowe miejsce parkingowe blisko centrum. Nalezy ci sie dostepnosc parkingu w wezlach przesiadkowych typu petla w Karwinach, o ile masz bilet okresowy na komunikacje - ale za jakas niewygorowana kwote. W modelu, ktorego sie domagasz, miejsca parkingowe za 78 zł za miesiac zostana zajete przez pracujacych w promieniu 20 min, pieszo, ktorzy z zadnej komunikacji nie korzystaja.

          • 4 2

    • paking dworzec glowny az sie prosi

      • 1 2

    • tylko niech jeszcze Gdynia dołączy do rozsądnych taryf

      komunikacji miejskiej...

      • 2 1

  • Jak płatne to bez sensu. (1)

    Nie po to wydałem całe 15 tys oszczędności na samochód żeby jeszcze za parking płacić. Szczególnie przy tych cenach paliwa to się nie opłaca, bo SKM z Wejherowa do Śródmieścia wychodzi taniej.

    • 8 2

    • i właśnie dlatego parking powinien być płatny - żeby się takim jak ty nie wydawało, że wydanie pieniędzy na samochód daje jakieś przywileje.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane