• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych

Patryk Szczerba
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową

Gdynia planuje zbudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Władze miasta zapraszają do współpracy firmy, bo inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 roku.



Jak oceniasz plany budowy parkingów przesiadkowych w proponowanych lokalizacjach?

W obydwu lokalizacjach znajdują się pętle ZKM oraz parkingi, które są zdecydowanie za małe, stąd pomysł na realizację piętrowych obiektów.

Dzięki nim kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta, tylko przesiadaliby się na SKM, transport miejski lub korzystali z hulajnóg elektrycznych czy np. roweru MEVO, który ma wrócić w wersji 2.0.

Gdynia opublikowała memorandum informacyjne wraz z ankietą, które jest opisem przedsięwzięcia i ma być początkiem wstępnych konsultacji z firmami zainteresowanymi inwestycją.

Planowany parking przy ul. LotnikówMapka



W przypadku ul. Lotników funkcjonujący parking przy przystanku SKM Gdynia-Redłowo może pomieścić ok. 60 samochodów. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że ta liczba jest niewystarczająca.

  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
- Obserwacja sąsiednich ulic i działek wokół, szczególnie od strony południowej, wskazuje na zdecydowanie większy popyt. Jest to kluczowy punkt przesiadkowy dla osób z górnych tarasów Gdyni, które kontynuują swoją podróż SKM, zarówno w stronę centrum Gdyni, jak Sopotu oraz Gdańska - można przeczytać w opublikowanym przez Gdynię memorandum.
Wariant rozbudowy parkingu przy pętli zakłada budowę 6-kondygnacyjnego parkingu otwartego (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu. Miałby zająć blisko 0,8 ha.

Liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Planowany parking przy ul. KieleckiejMapka



Obecnie przy ul. Kieleckiej funkcjonuje parking na ok. 70 pojazdów. Do 1 lipca chętnie korzystali z niego pracownicy dojeżdżający do centrum oraz osoby kontynuujące swoją podróż SKM. Od tego dnia, w związku z rozszerzeniem stref parkowania, jest płatny, więc od poniedziałku do piątku, kiedy trzeba płacić za postój, praktycznie opustoszał.

Parkingi w Trójmieście


Tutaj, tak jak w Redłowie, urzędnicy planują połączyć istniejącą pętlę ZKM z kubaturowym parkingiem.

- Wzorem innych europejskich miast pętlę autobusową można połączyć z wielopoziomowym parkingiem dla pojazdów i zbudować taki budynek, który konstrukcyjnie wpisze się w krajobraz miasta - argumentują w memorandum.
Na poziomie 0 funkcjonowałaby pętla ZKM z zapleczem, a na poziomach 1-3 (ew. 4) parking na ok. 300, a przy budowie czwartej kondygnacji nawet 378 pojazdów.

Parking zająłby 0,6 ha, a jego budowa wymagałaby zmiany planu miejscowego.

Realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego



Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdynia chce udostępnić lub przekazać działkę pod realizację inwestycji.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.

- Partner prywatny będzie utrzymywał efekt rzeczowy przedsięwzięcia i zarządzał nim
w okresie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 30 lat od daty jego wybudowania. Okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego - podają urzędnicy w memorandum.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem. Jeśli tak by się stało, w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Wcześniejsze pomysły na parking kubaturowy



Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają z kolei, że podobne rozwiązania proponowali przed laty, ale wtedy zostały odrzucone. Co ważne, przez ten czas pojawił się pomysł związany z budową parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym.

Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking. Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking.
Przypomnijmy, że w ramach trzeciego etapu budowy parku Centralnego ma również powstać parking podziemny na 270 samochodów.

Parking będzie jednak prawdopodobnie płatny. Niewykluczone, że na tych samych zasadach co miejsca przy Centrum Filmowym, bo podobnie jak tam zarządzaniem obiektem zajmie się Agencja Rozwoju Gdyni.

- Istotny jest kontekst - 4 lata temu pokazywaliśmy, łącznie z gotową koncepcją, jak mógłby wyglądać parking kubaturowy nad węzłem Franciszki Cegielskiej, ale mówiliśmy o nim jako inwestycji zamiast planowanego parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym - znacznie droższego dla gdyńskiego podatnika i też ograniczającego "funkcję parkową" parku (płyta podziemnego garażu ogranicza możliwość sadzenia drzew, ogranicza też wsiąkanie wody, tworząc dość grząski grunt). Obecnie część prywatna parkingu pod parkiem jest w części gotowa, miasto szykuje się do realizacji swojej - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat. Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat.
Według niego parkingi obecnie nie mają szans powstać z prywatnych pieniędzy.

- Są za małe, nie dają gwarancji zarobku przy obecnych stawkach w SPP i przy bliskości tańszej alternatywy. Jedyni potencjalni inwestorzy to deweloperzy realizujący duże inwestycje w pobliżu - na Kieleckiej i na Przemyskiej, i tu też z zastrzeżeniem, że mogliby wykupić część miejsc, zamiast budować bardzo kosztowne parkingi podziemne pod swoimi inwestycjami. Tyle że wtedy nie byłyby to miejsca publiczne - wskazuje Piesiewicz.

Sytuacja z parkingami kubaturowymi w Gdańsku



Kilka parkingów kubaturowych istnieje w Gdańsku. Ostatni z nich otwarty został 6 września przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim. Powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Na razie jest darmowy i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Ostatnio władze miasta wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka.

Gdańsk rezygnuje z budowy parkingu kubaturowego na 3 Maja



Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.

Od kilkunastu lat zapowiadana jest też budowa podziemnych parkingów w centrum Gdańska. Mimo że pojawił się inwestor, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy takie obiekty powstaną.

Konserwator zmienia decyzję ws. wycinki drzew dla parkingu kubaturowego



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (295) ponad 10 zablokowanych

  • Po co (2)

    mi parking przy Kieleckiej?!. Duży wielopoziomowy parking potrzebny jest w centrum miasta

    • 13 3

    • To praktycznie jest centrum miasta.

      • 4 1

    • tworzenie parkingów wielopoziomowych w centrum miasta

      zwiększa korki na dojazdach do niego. Po prostu prowadzi do obniżenia jakości życia w mieście wywołanego nadmiarem samochodów.

      • 4 1

  • W Gdyni tylko chcą.

    W Gdyni tylko się plunuje i na tym zaprzestają.

    • 14 1

  • Po wprowadzeniu opłat parking przy SKM wzgórze i tak stoi pusty. (1)

    • 16 1

    • Bo jest za drogo trzeba urealnić cenę

      • 2 0

  • Upadek miasta... (1)

    Gdy wybudowano Gdynię, port i miasto, była to architektoniczna perła na mapie Europy. Miasto z morza i marzeń, bogate, jedyne w swoim rodzaju. Miasto, w którym wielu chciało zakotwiczyć się na całe życie. Wojna przerwała tę sielankę, władze komunistyczne znacjonalizowały własność prywatną, na bazie której, Gdynia egzystowała. Gdy Polska odzyskała niepodległość w 1989 roku, biznes wrócił do Gdyni, powstawały firmy, biznes się kręcił, Gdynia wracała do dawnej świetności. Prezydent Cegielska, rozumiejąc potrzeby ludzi i miasta budowała Gdynię taką, jak przedwojenna. Dawni właściciele, w zasadzie ich spadkobiercy, postanowili wrócić do miasta, odzyskać swoje mienie i zacząć znowu uczestniczyć w sukcesie miasta. Nastała jednak era prezydenta Szczurka, który za nic w świecie nie mógł znieść myśli, że musi oddać prawowitym właścicielom ich własność. 20 lat procesów sądowych, większość z kretesem przegrana, przymusowe zwroty nieruchomości, nietrafione inwestycje (lotnisko), nieudolne próby biznesów z deweloperami z jednoczesnym ich wykańczaniem(Orłowo). Ostatecznie wpadł na genialny pomysł, że zniszczy biznes w Gdyni, zmusi ludzi do jeżdżenia rowerami, opłacania kolejnych danin miejskich, a turyści na plaże mają dojeżdżać autobusami, albo hulajnogami. I tak eleganckie kobiety w wieczorowych sukniach i panowie w smokingach będą popindalać krzywymi chodnikami do Teatru Muzycznego, bo za parking zapłacą równowartość biletów do teatru. Gdynia umiera, prezydent Szczurek, jak Tony Montana siedzi na swoim tronie, wokoło niego stosy niezapłaconych faktur, a nieuchronne się zbliża...Kwiatkowski z Cegielską patrzą z nieba i płaczą, jak ten polityczny bankrut zniszczył ich marzenia.

    • 37 2

    • "byli własciciele" odwzyskujący i/lub rewidykujący majątki

      Do tego upadku się przyczyniają...
      Aby posiadać, trzeba mieć środki do utrzymania własności...
      Najczęściej ich nie ma, więc idzie to w szemrane kręgi (Pekin) albo staje się kotwicą i blokadą rozwoju - bo "święte" prawo własności...
      Brak współpracy, brak synergii i słoma w butach...
      Do tego głupota i sprzedajność urzędnicza i mamy nasz gdyński "dziki zachód".
      A raczej "westernowe miasteczko" z bieda-byznesami...

      • 0 2

  • (1)

    Przeciez to nie dla Was kierowcy szukajace miejsca do zaparkowania. To dla deweloperow którym za drogo budowac pakiingi pod budynkami, stad oiasto przynajmniej w części sfinansuje parkingi kubaturowe. Bezczelnosc och pomusłow przekracza juz wszelkie granice.Przy takim założeniu parkingi w znacznej części będą zajete przez mieszkancow pobliskich budynkow dewelo[perskich / ramach srtalego abonamentiu przywiaznego do mieszkania/ i niewiele to bedzia oznaczalo dla przyrostu miejsc parkingowych w Gdyni. Dlaczego nie mysli sie o paringu kubaturoiwym przed Batorym. To rozwiazaloby problem miejsc parkingowych w centrum , A moze tak duzy parking kubaturiwy na Ksiezycowej obok dzialki Pana Prezydenta- moze nawet i dla ciezaropwych. MOze wtedy zroumiałbym brak rozsadku swycho pomysłow na rozwiazanie problemow komnikacyjnych miesta. Taki maly rewanzyl

    • 14 2

    • te pomysły nie mają rozwiązywać jakichkolwiek problemów

      A już na pewno nie problemów komunikacyjnych

      • 0 0

  • Przy Kieleckiej bez sensu.

    Przy Kieleckiej jest parking, na którym nie parkuje żaden samochód. Sytuacja się zmienia o 180 stopni w weekendy. Wtedy już od rana nie ma tam miejsc. Jeżeli miałby być płatny to nie ma sensu, a nie wyobrażam sobie żeby ktoś wybudował za grube miliony i nie liczył na profity.

    • 8 2

  • Parking przesiadkowy w centrum miasta? (1)

    Ciekawe co może pójść nie tak? :-)

    • 9 2

    • Też tego nie rozumiem. Jaki Gdynia ma interes żeby w Gdańsku było więcej miejsc parkingowych?

      • 0 0

  • W Gdyni 2 tematy na topie całą kadencję obecnej władzy

    Farba i parkingi.

    Mnie aż dziwi, że dorośli ludzie w Gdańsku i Gdyni, pomimo tego, że wiedzą jak marnie zarządzane jest miasto nadal głosują na te same twarze.

    • 14 1

  • Opinia wyróżniona

    Brakuje jednej istotnej lokalizacji. (29)

    Przy dworcu głównym, od strony Wiśniewskiego, powinien być dworzec autobusowy wraz z dużym parkingiem kubaturowym. Wtedy również jadący od strony Oksywia oraz "klienci" dworca mogliby parkować i nie wjeżdżać do centrum miasta. Gdynia nie jest metropolią i ścisłe centrum jest w zasięgu kilkunastu minut. W centrum parking darmowy na 20 - 30 minut a dłużej płatny.

    • 167 4

    • Wielu rzeczy brakuje (2)

      • 12 1

      • Nie po to likwidowaliśmy miejsca parkingowe żeby teraz budować parkingi. (1)

        .

        • 12 4

        • Ten na Kieleckiej to dokładnie taki projekt, który powinien być wprowadzony seryjnie! Dokładnie ta forma, te gabaryty i ta dbałość o estetykę.
          Cylinder ma to do siebie, że nie opanowuje przestrzeni kompletnie, a jego transparencja i wykonanie nie unicestwiają estetycznego porządku.

          Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat

          Czytaj więcej na:
          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Parkingi-przesiadkowe-w-Gdyni-Planowana-budowa-dwoch-parkingow-n161632.html?strona=0#tri

          • 0 1

    • brakuje przede wszystkim wyobraźni (3)

      szczodre oferowanie ("darmowej") podaży miejsc do parkowania samochodów zwiększa skłonność do korzystania z samochodów na dojazdach do nich czyli po prostu przyczynia się do zwiększania korków w mieście. Takie działania są prostą drogą w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju miasta. Przy stacjach SKM powinno się tworzyć darmowe, strzeżone miejsca do parkowania rowerów w dwóch warstwach z zapewnieniem wygodnego dojazdu do nich, finansowane z opłat za parkowanie samochodów w promieniu 10 minutowego dojścia piechotą do peronów stacji.

      • 11 18

      • hmmm (2)

        a ja myślałem, że parkingi dla aut to się powinno budować na przedmieściach i ludzi przeładowywać w transport publiczny, który jedzie do centrum. A w Gdyni odwrotnie hahahaha trzeba pojechać do centrum autem, żeby się przesiąść na transport publiczny.

        • 12 6

        • Też tak myślałem, ale to nie popularny pomysł wśród ludu polskiego.

          • 3 2

        • A gdzie jest przedmieście Gdyni - Sopot, Rumia?

          W mieście wielkości Gdyni, jeśli chce się ograniczyć ruch pojazdów w centrum, to właśnie takie rozwiązanie ma sens.

          • 3 3

    • Gdynia i jej planowanie od 20 lat jest kabaretem (11)

      Moim skromnym zdaniem Pan Gryzoń do Franciszki Cegielskiej w zarzadznaiu miastem pokazał jak bardzo można zniszczyc miasto , klimat skweru , apomniej o dzielnichach Pogórze Górne Dolne gdzie do dziś nie ma żadnej SKM o której planowali.... w latach 89-90 . wstydem ostatniej dekady jest Gdynia Wladze Gdyni i betonowe bezduszne inwestycje , jedne z najdrozszych miast , opłaty na kazdym kroku a o inwestycjach drogowych to lepiej chyba nie pisać .. 10 lal dziury pod estakada , brak prawa by na estakade zamiast tiry nie wiezdzały i jezdził dołem to po co? lepiej górą i deatacje co rok wymieniać by paralizowac codziennie 4 czy 5 dzielnice Gdyni plus pobliskie Gminy Pogorza kosakowa itd az po Rewe . Gdynia nie rzadza Ludzie ktorym zalezy na dobru mieszkancow , Gdynia zadza Kabareciarze bez zadnej odpoiwiedzialnosci

      • 20 3

      • (10)

        Zgadza się,, ale planowane najdroższe w Polsce od świtu do nocy strefy parkowania im wyszły w planowaniu. Nawet Gdańsk ma parkingi od 9 tej. Ale nasi chcieli być lepsi i zrobili od 8 mej zabijając do reszty handel w tym mieście i inne małe firmy.

        • 11 2

        • Myślisz że handlowcy się zastrzelą, jak zapłacą rynkową cenę za parkowanie swoich dostawczaków? (9)

          • 3 6

          • Nie handlowcy tylko klienci. (7)

            Jak mam płacić dodatkowo za parking to jadę do galerii i mogę kupować bez dodatkowych kosztów parkingowych.

            • 11 4

            • (2)

              Nie zmyslaj. Parking jest tak tani w relacji do rachunku za zakupy i ceny benzyny ma dodatkowe kilometry, ze nie pojedziesz. Orlowskie targowisko ma tyle samo klientow co przed oplatami.

              • 6 7

              • Ekonomista? - relacja ceny parkingu do rachunku za zakupy ???? (1)

                • 3 2

              • Owszem, to logiczne. Przy 200 zł wydanych na zarcie, sępienie 6 zł na parking, strata czasu i benzyny na dojazd do galerii, by w niej wydac może 220 za to samo, się po prostu nie opłaca i nikt tego nie robi, mimo infantylnych pogrózek w necie :) Patrz liczba kupujacych w Orłowie.

                • 3 4

            • Przeniosą biznes (1)

              • 2 0

              • Do galerii?

                • 0 0

            • Mogą podnieść ceny za perkowanie, ale nie za parkowanie w Port Rumia.

              Powinni wprowadzić handel w niedzielę, ale opłaty za parkowanie w niedzielę podnieść 10x. Chcesz pojechać w niedzielę do galerii na spacer z trującym żarciem, to płać.

              • 0 1

            • Już niedługo.

              • 0 0

          • Nie. Wliczą to w ceny towarów.

            A jak stracą klientów to przeniosą się gdzie indziej.

            Wtedy Szczurek pożyczy kolejne kilkaset milionów i ogłosi konkurs i zachęty do płacenia PiT w Gdyni.

            • 7 0

    • pełna zgoda bo tego brak w Gdyni od lat

      z tym że przy dworcu parking bezpłatny na jedną godzinę - ci co odwożą pasażerów i tak szybciej odjadą, a ci co chcą kupić (zwłaszcza latem) bilet nie będą się stresować

      • 6 3

    • Pomarzyć dalej można. Gdynia jest znana z wszelkiej maści planów a na koniec wychodzi jak zwykle wielkie g..... O Ewentualnie kubeł białej farby i linie nią malowane a na dokładkę krzaki w donicach dumnie nazywane nowym drzewostanem. Śmiać już się chce od tych setek planowanych inwestycji w tym kiedyś fajnym mieście

      • 12 1

    • (4)

      sluszna uwaga ,
      gdynia jak zwykle miasto i plany marzen, a tymczasem okolica cala dworca glownego stoi bez parkingu na ta chwile i to wlasnie tam winny byc takie parkingi
      no ale jak w tym miescie nikt nie mysli, tak i nigdy nie myslal

      • 16 2

      • typowy wpis trolla z wyobraźnią skażoną samochodozą (3)

        Przy dworcu głównym w Gdyni jest wiele miejsc do parkowania samochodów - zwykle są zajęte przez zaparkowane tam samochody. W dobrze zarządzanym mieście przy stacjach kolei powinny powstawać parkingi typu kiss and ride - wysadź pasażera i jedź dalej, a także cele podróży takie jak miejsca pracy czy zakupów, a nie darmowe parkingi dla osób przyspawanych mentalnie do samochodu

        • 4 13

        • typowy wpis trolla spędzającego czas przy kompie, oderwanego od życia (2)

          i nie liczącego się z potrzebami innych mieszkańców. Nie ma mowy o bezpłatnym. Nie zawsze można Kiss and Ride. Czasem trzeba pomóc z walizkami, czasem osobę starszą podprowadzić i ulokować w wagonie.

          • 10 3

          • Za polgodzinny parking pod dworcem/lotniskiem etc. na calym swiecie sie placi.

            • 3 1

          • z potrzebami innych mieszkańców nie liczą się najczęściej osoby korzystające z samochodów

            zajmujące nielegalnie miejsca na chodnikach lub trawnikach, uzurpujące sobie prawo do korzystania z przestrzeni miejskiej za darmo na budowanych dla nich specjalnie miejscach do parkowania za podatki płacone przez wszystkich.

            • 0 1

    • nie jestem do konca przekonany akurat do tej lokalizacji (1)

      niby przy dworcu by sie przydał, ale z kolei to zatkałoby (zwiększając ruch) pobliski układ drogowy

      przypominam, że od strony 10 lutego jest wiadukt i tam zwykle są problemy, od strony 'stoczni' z kolei to dojazd tylko tych z północy

      takie (lub zwykłe ale większe) parkingi powinny być nie w centrum, ale przy węzłach komunikacji miejskiej służące do przesiadania się na nią tych, którzy przyjeżdżają z innych miejscowości

      tak to zwykle jest rozwiązywane na zachodzie

      bo przy koncentrowaniu dużych parkingów w samym mieście, będziecie mieli potem pozatykane dojazdy czy przejazdy z pracy i do pracy, a już teraz w tych godzinach są spore korki

      • 5 2

      • Bez sensu

        Tak jest: na Chwarznie, Obłużu i w Chwaszczynie najlepiej.

        • 0 0

    • Dokładnie, brakuje strategicznych parkingów, a ten podziemny jest raczej dzieckiem ideologii niż zapotrzebowania, właśnie dlatego że nie od tej strony zaczynają.

      • 1 1

  • Za daleko (2)

    Parkingi planowane z dala od centrum nie rozwiążą problemu.Jeden taki parking powinien być przy ul Władysława IV.

    • 12 4

    • 300 metrów w linii prostej od Świętojańskiej naprawdę daleko.

      • 3 1

    • przecież ma być parking naprzeciwko UM

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane