• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • Gdańsk zaczyna odstraszać turystów swoimi cenami. (8)

    • 85 44

    • Jedź do Wenecji (3)

      • 23 6

      • GPU i GKA to nie turyści.

        • 20 3

      • jedz do kolbud (1)

        takie samo porównanie.

        • 4 7

        • tylko atrakcyjność nie ta

          • 3 0

    • na co komu turysta którego nie stać na parking?

      biedaków tu nie potrzebujemy.

      • 17 12

    • Gdańsk będzie odstraszał parkingami..

      Gdańsk może odstraszać turystów parkingami w Centrum, ruchem samochodów i smrodem spalin....nie przyjeżdżają do Centrum oglądać samochody czy parkingi

      • 21 2

    • Ale to dobrze czy źle . Ostatnio czytałem na tych forach że Gdańsk dla mieszkańców a nie dla turystów więc jak ?

      • 7 5

    • poczekaj jak syf z głębi zatoki wypłynie na plażę to będzie dopiero wesoło

      • 2 0

  • brawo peło

    • 32 14

  • No nareszcie! (6)

    Kierowcy już zawlaszczyli dla swoich puszek prawie całe miasto. W końcu zaczyna się prostowanie tej patologicznej sytuacji.
    Szkoda, że dopiero teraz.

    • 50 81

    • Przyjdzie czas i na

      rowery.

      • 10 8

    • a Ty jeździsz plastikową rurką?

      • 9 2

    • Władze Gdańska pozwoliły na budowę 4 parkingów w centrum wiec będzie już tylko gorzej...

      • 3 2

    • Kierowcy to mieszkańcy i dla nich jest miasto. (1)

      • 4 4

      • Kierowcy to szkodliwa mniejszość (tak, sprawdź sobie ile jest samochodów a ilu mieszkańców) która zwłaszcza sobie miasto i oczekuje, że wszyscy za to będą płacić.

        • 4 3

    • dla kierowców wybudowano drogę ekspresową która docelowo ma biec aż do Warszawy - więc już widać skutki tej inwestycji. To nie kierowcy zawłaszczyli miasto tylko korzystają z możliwości które im się daje. Dopóki nie będziemy inwestować w kolej i co ważne nie wpadali na durne pomysły rozbierania linii kolejowych by zbudować drogi dla rowerów problemów z parkowaniem będzie tylko przybywać

      • 1 0

  • (3)

    Moim zdaniem to pozytywny trend, by minimalizować ruch samochodów w centrum, a rozwijać ideę P+R. Dlatego, choć podwyżek nie lubi nikt z nas, to ja osobiście jestem w stanie ją zaakceptować.

    • 43 29

    • Park and Ride to ściema - w pobliżu stacji SKM powinny powstawać miejsca pracy i handlu (2)

      a nie rozległa przestrzeń darmowych parkingów, wydłużających drogi dojścia pieszych do peronów SKM. Bike and Ride to przyszłość naszej aglomeracji.

      • 5 11

      • P&R powinien powstawać - przy lotnisku, przecięciu trasy PKM z obwodową na Wielkim Kacku i w innych takich miejscach. W Rębiechowie zresztą już jest. P&R na głównej osi Trójmiasta to bzdura - dojechałeś tam, i tak pojedziesz pod same drzwi.

        • 5 1

      • Znaczy co

        Jak nie będzie parkingów to ci się droga magicznie skróci?

        • 2 0

  • (4)

    i tak nie ma tam po co jeździć.

    • 37 9

    • na pewno myśli tak każdy, kto nie może znaleźć miejsca w promieniu kilkuset metrów od celu;)

      • 3 3

    • Jak wykończyć small biznes (2)

      Na pewno przy okazji mniej ludzi skorzysta ze sklepu czy restauracji.
      Dobra metoda aby wykończyć small biznes!
      Tak trzymać!

      • 5 1

      • (1)

        Ja tam podjadę do restauracji, zjem obiadek z rodziną za 200zł, więc 6zł za parking to nie problem. Wiesz czemu? Bo mnie ku*waaaa staaaaać :D

        • 2 2

        • No i dobrze, że cię stać. Dla takich jest to miasto.

          • 2 2

  • Z tym wydłużeniem do 20-tej to przegięcie (3)

    Większość zajętych miejsc pustoszeje ok. 18-tej i nikomu by to ujmy nie przyniosło że ktoś wieczorem chce podjechać np do Głównego Miasta, do kina, do jakiejś knajpki itp. I nie krzyczcie o komunikacji publicznej bo po pierwsze wiadomo jak jest z powrotem komunikacją po godz 21 a po drugie w godzinach wieczornych nie ma dużego natężenia ruchu i teraz jak parkowanie jest bezpłatne.

    • 150 18

    • Przecież możesz przyjechać kiedy chcesz (2)

      Te pare złotych robi ci różnice?

      • 2 20

      • Większą różnicę robi miastu że się łasi na te dodatkowe dochody

        Wiadomo, ze miasto jest strasznie zadłużone po 20 latach Budynia, chociaż długi poukrywane jak sie da w spółkach i kreatywnej ksiegowości. Chodzi jednak bardziej o to, że cała ta argumentacja o SPP jest psu na budę gdyż obowiazywanie jej w godzinach wieczornych gdy już nie ma takiego ruchu i samochodów parkujących godzinami przeczy tym wszystkim hasłom pod pozorem, których wprowadza się coraz to nowe SPP.

        • 7 1

      • Pomyślmy o studentach

        Dla studenta, który pracuje w późnych godzinach i nie zarabia nie wiadomo ile, ale mieszka poza Gdańskiem, gdzie powrót autobusem nocnym jest praktycznie niemożliwy, takie przeciąganie godzin płatnego parkingu będzie przeszkadzać i pewnie będą kombinować na różne sposoby. A tak mogą zaparkować po 17.00 za darmo i na spokojnie zarobić parę groszy nie przejmując się, że najpierw pracuje żeby zwrócił mu się parking...

        • 4 1

  • Nareszcie, będą z tego bardzo wymierne korzyści. (15)

    1. Ograniczenie ilości aut w centrum.
    2. Łatwiejsze znalezienie wolnego miejsca.
    3. Większe zyski lokalnego biznesu, klient pieszy korzysta więcej bo widzi więcej (co udowadniają wielkie galerie handlowe, którym biznes idzie lepiej gdy jak największa ilość ludzi przechodzi koło atrakcyjnych witryn)

    • 39 61

    • Co za naiwność (2)

      • 21 18

      • to refleksja oparta o twarde dane a nie naiwność (1)

        ulice wolne od jeżdżących i parkujących samochodów to najlepsze ulice dla handlu detalicznego i operatorów restauracji. Sprawdzone w wielu miastach Polski i Europy. W Trójmieście to Monte Cassino w Sopocie, w Gdańsku Długa , Stągiewna i okolice.

        • 16 16

        • bzdura

          • 5 5

    • Forum Radunia jest bardzo atrakcyjne obchodząc je dookoła.

      Mur, mur, mur, mur...

      • 16 0

    • (3)

      Myślisz ze po takiej podwyżce zmniejszy się ilość aut w centrum . Jak będzie z kolei za drogo to taka Hala Targowa padnie , miejscowi i tak przychodzą pieszo a kierowcy nie przyjadą . Można przelicytować .

      • 9 12

      • Cieszę się że przytaczasz przykład hali targowej (2)

        Teraz, gdy nie ma tam samochodów, wreszcie widać gdzie jest wejście. Spodziewam się zwiększenia liczby klientów.

        • 3 8

        • musiz pójść do lekarza od oczu jak nie widzisz wejścia

          • 7 2

        • Pożyjemy zobaczymy

          • 4 0

    • Naiwny człowieku planowane jest zbudowanie 4 parkingów na 1200 aut. Więc będzie tylko gorzej, więcej spalin. Podziękuj władzom Gdańska

      • 9 3

    • A teraz zagadka

      Dlaczego w wielkich galeriach handlowych jest tylu klientów? Podpowiem tylko, że w sobotę o godzinie 11 na parkingu w Riwierze ciężko szpilkę wcisnąć.

      • 6 3

    • (3)

      Wydaje mi sie, ze lokalny biznes raczej straci. Ale pisze tylko na podstawie mojej subiektywnej opinii. Jesli mam wybrac jakas usluge to pierwsze co sprawdzam to czy da sie zaparkowac legalnie i bez ceregieli. Nie chodzi mi o wysokosc oplaty, tylko o to, ze nie chce mi sie szukac parkometrow, zbierac drobniakow, sprawdzac w jakich godzinach trzeba placic i w jakie dni, pilnowac czas, itp. Jesli mam wybor to jade tam gdzie nie musze tego robic. Wiec przestalem jezdzic do kina, do sklepu, do kawiarni, do dentysty, i w inne takie miejsca gdzie mam takie "atrakcje".

      • 11 3

      • (2)

        A na Twoje miejce jest dwóch, którzy wcześniej nie mogli przejść po chodniku.

        • 0 9

        • piszesz głupoty

          • 7 0

        • Tak. Pięćdziesięciu od razu.

          • 4 1

    • Lokalny biznes korzysta... Ta.... A mieszkaniec z pierwszego piętra kamienicy buja się bo parking zajął biznes ... No super... Biznes korzysta . A ja?!!!!!!!!!

      • 1 0

  • Czy caryca i platfusy też zabulą (5)

    Czy mają swoje parkingi za free?

    • 67 26

    • Wszyscy zdrowi? (1)

      • 4 11

      • Raczej tak.

        Lemingoza i inne ustrojstwa nie dolegają.

        • 6 2

    • Ja tez mam , mam nawet garaż .

      • 0 1

    • Caryca Katarzyna czyli niejaki Suski rzadko chyba w Gdańsku bywa a i tak go wożą więc pewnie nie będzie płacił. Buras na szczęście też nie

      • 4 4

    • A suski czemu miałby nie płacić?

      • 1 1

  • Niestety, dalej za tanio. (4)

    Jestem bardzo rozczarowany, że nie sięgnieto po maksymalne stawki w centrum.
    Ale do tego mam nadzieję też dojdziemy.

    • 42 64

    • (3)

      A dlaczego chcesz żeby było drogo? Jeżeli ktoś ma 15 zł/h pracy to chciałbyś zeby płacił 9 zł za zaparkowanie samochodu kiedy przyjedzie np po zakupy? Dziwne podejście do sprawy.

      • 9 10

      • Bo go nie stać i chciałby, żeby i ciebie też nie było stać. Tacy już jesteśmy. Polak Polakowi wilkiem. Jak za parkowanie podniosą to dobrze, ale jak jemu za śmieci podwyższą, to wielkie larum i do Brukseli czy Helsinek będzie pisał, że zamach na jego wolność.

        • 10 5

      • Niech nie jeździ samochodem

        • 5 6

      • Jak ktoś ma 15zł/h to jeździ komunikacją publiczną, a nie samochodem, na który go ponoć nie stać. A jak jest głupi, i mimo to jeździ autem, to niech płaci, takich głupków mi nie żal.

        • 6 3

  • Żart jakiś (11)

    Dobrze, ze komunikacja w Gdańsku jeździ jak S szwajcarskim zegarku, wszyscy się na nią przesiądą. Co za żenada.

    • 96 22

    • więcej ludzi się przesiada z samochodów na rowery prywatne lub publiczne (6)

      niż na komunikację miejską. Żeby to zrozumieć, trzeba się wyleczyć z samochodozy i cyklofobii - one często chodzą razem.

      • 9 14

      • (1)

        I co z 3 letnim dzieckiem pojadę rowerem z Sopotu na SM w Gdansku... co trzeba mieć w glowie, żeby caly czas o tych rowerach ględzić. To że masz rower i sobie nim jeździsz nie znacyz że wszyscy muszą.

        • 26 5

        • Jak jadę do Gdańska i widzę tramwaje stojące od opery do zieleniaka, to myślę "Szkoda, że dziś pojechałem samochodem. A mogłem wybrać komunikację".

          • 9 4

      • Aha (1)

        A motofobia często współgra z upośledzeniem umysłowym, sprawdzone info.

        • 2 4

        • Kiedyś na rowerach jeździło się w spodniach i koszulce. Teraz obcisłe majtki i okulary, jakby wszyscy mieli rekordy prędkości pobijać. To chyba jakaś dewiacja. Jak coś im przeszkadza, to mordę drą - Macho w rajtuzach.

          • 5 2

      • No na pewno

        Ciekawe jak na ten rower wsadzę 3 dzieci, odwiozę ich do przedszkole i szkoły i jeszcze dojadę na 8 do pracy, a potem odbiorę ich wszystkich do godz 17 i wróciły razem z zakupami?

        • 5 2

      • A co jeśli urzędnicy chorują na motofobię i cyklodozę?

        • 2 1

    • Dokładnie

      Rodzina 3 osobowa pojedzie wieczorem na spacer, do knajpy czy do filharmonii i tak samochodem. Nie dość, że komunikacja rzadziej kursuje to i tak parkowanie jest tańsze niż bilety jednorazowe w obie strony :D

      • 13 2

    • (2)

      Czasami korzystam z komunikacji miejskiej i jedyne zastrzeżenie jakie mam to higiena niektórych współpasażerów którzy notabene i tak nie płacą za przejazd.

      • 3 3

      • Bo masz małe wymagania. Jest droga i bylejaka

        • 4 2

      • Jaki z tego wniosek? Oszczędzaj na komunikacji i higienie, a za oszczędności kup auto.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie przedświątecznym przez Trójmiasto przejeżdżają Mikołaje:

 

Najczęściej czytane