• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • spokojnie zaraz potem ceny się zrównaja

    bo bedzie podwyżka biletów komunikacji miejskiej . A pretekstem będzie reforma biletowa pod nazwą fala

    • 27 12

  • proponuje od razu po 100 zlp za 5 minut (1)

    • 30 9

    • Niestety nie można bo PiS chciał by nie było więcej niż 9 zł/h jak wprowadzał tą ustawę

      • 1 1

  • (2)

    A kiedy tanie parkingi wokół Starego Miasta żeby jeszcze bardziej ograniczyć wjazd na Stare Miasto

    • 12 16

    • a dlaczego tanie?

      i chyba miałeś na myśli Główne Miasto

      • 14 4

    • stoi jeden pusty na Jana z Kolna i chętnych nie ma.

      • 10 1

  • Pytanko, te ryczałty dla mieszkańców dotyczą na daną osobę czy na mieszkanie. W sensie 4 osobowa rodzina, każdy ma auto to każdy płaci za siebie 120 zł czy każdy następny coraz więcej?

    • 16 0

  • (2)

    A może najpierw zrobić czystą bezpieczną i punktualną komunikację miejską. W moim przypadku gdzie bym nie jechał to komunikacją miejską, zakładając, że przyjedzie mam trzy razy dłużej, a mieszkam w środku miasta.

    • 39 13

    • Zacznij się myć i będzie ok

      • 4 7

    • Kolega z Zaspy, Przymorza, okolic?

      Niby centrum miasta, a dojazd KM dokładnie jak mówisz - ok. 3 razy dłużej, jakiegokolwiek kierunku by się nie obrało.

      • 4 2

  • (2)

    A ja się pytam gdzie te parkingi obiecywane od 10 lat podziemne, naziemne . Lepie sprzedać działkę developerowi niż zrobić coś dla tych którzy w tych płatnych strefach pracują i przynoszą miastu konkretne wpływy chociażby w podatkach.

    • 28 17

    • I co? Myślisz, ze na parkingu podziemnym będziesz parkowal za 0.50 zł za godzinę?

      • 14 2

    • Parkingi w Centrum... Lepiej żeby nie powstały

      Te parkingi to chory pomysł, mają być w samym centrum. Zagrażają zabytkom i myślisz, że turyści przyjeżdżają do Centrum Gdańska oglądać parkingi i smród spalin? Parkingi tak, ale P&R poza Centrum!

      • 14 6

  • Milosc do aut (3)

    Gdansk nienawidzi aut :)

    • 16 16

    • to nie problem Gdańska tylko świata - motoryzacja bankrutuje więc wymyślają coraz to nowsze rzeczy

      • 4 3

    • (1)

      To nie Gdańsk nienawidzi to grupa internautów nienawidzi wszystkich i wszystkiego.Tak mają.

      • 5 1

      • Hahaha

        Tak zwani frustraci :)

        • 1 0

  • Komunikacją nie dojadę do pracy bo funkcjonuje jak funkcjonuje (10)

    Samochodem niby dojadę ale po dziurawych drogach, dzięki którym co roku na przeglądzie wychodzi coś do zrobienia, rowerem 20km jechał nie bede, pieszo też...A gdyby tak w Bieszczady...?

    • 30 12

    • (8)

      znajdz prace blizej albo sie przeprowadz :)

      • 6 7

      • "Zmień prace, weź kredyt..." (7)

        zamykając oczy sprawiamy że nie widzimy problemu, a nie że on znika

        • 8 0

        • (6)

          "to ze problem zapomnisz nie znaczy, ze zniknie" jak to nawijal OSTR. Prawda jest taka, ze to co napisal "toja" to typowa polakówowosc "oezu mieszkam tak daleko jak ja mam jezdzic oezu oezu oezu". Jak mieszkanie kupowales to nie wiedziales, ze drogi dziurawe? Rowerem mu sie nie chce, pieszo tym bardziej. No to sam sobie w kolano strzelil i niech teraz nie narzeka :)

          • 0 4

          • Ty chyba jeszcze na garnuszku mamusi, ewentualnie studenciak wynajmujący stancję? (5)

            Jak dorośniesz to zrozumiesz, że mieszkanie zmienia się rzadziej niż pracę, że drogi przy zakupie mogłybyć w lepszym stanie niż obecnie - choćby z powodu dzikiej zabudowy i polegania na infrastrukturze drogowej zbudowanej za komuny, bez jej rozbudowy a upychaniu coraz to większej i większej ilości ludzi na jednym obszarze.

            • 2 0

            • nie jestem :) (4)

              ja po prostu biore sprawy w swoje rece i nie czekam az ktos cos dla mnie zrobi, a widze, ze niestety tak wlasnie czesc PL spoleczenstwa mysli przez wiekszosc czesc swojego zycia. To nie moja wina, ze mieszkasz daleko od pracy, to Twoj problem. To nie moja wina, ze nie chcesz jezdzic rowerem ani chodzic pieszo - to znowu....TWOJ problem. Najlepiej - panstwo da, panstwo zapewni, panstwo zle, panstwo to tamto i owamto powinno zapewnic. G*wno prawda - jak jestes myslacym czlowiekiem to powinienes wiedziec, ze wszystko musisz ogarnac sobie sam. Albo badz w tej grupie darmozjadow.

              Nie nauczylo Cie zycie, ze w Polsce wszystko robi sie na dziko? To tez nie moj problem.

              • 1 2

              • Dobra, przeprowadzę się bliżej pracy i niech każdy tak zrobi (2)

                Wszyscy będą szczęśliwi a i dróg nie będzie trzeba naprawiać! Same ulegną rozkładowi...Jakież to będą oszczędności dla miasta, będzie można je zainwestować w komunikację. Tylko po co skoro każdy będzie mieszkał blisko pracy :D
                A to że w Polsce się wszystko robi na dziko to fakt, ale zgodzisz się, że zaciskając zęby i "jakoś to będzie" nic nie zmienimy.

                • 3 0

              • (1)

                Jezeli chcesz sie przeprowadzic blizej to prosze bardzo, wlasnie o to chodzi. Badz Panem wlasnego losu! Wynajmij "swoje" - czyt. banku mieszkanie w Borkowie, na pewno znajdzie sie ktos chetny, a sam przeprowadz sie blizej. Fajnie, ze pomoglem Tobie rozwiazac problem.

                • 0 4

              • Fajnie jak się mieszka samemu.

                To teraz mi odpowiedz: mieszkanie własnościowe mam w N.Porcie (bez kredytu). Ja pracuję na lotnisku a żona na Przymorzu. Gdzie mamy się wyprowadzić twoim zdaniem? A może mamy zamieszkać osobno żeby nie jeździć samochodem i być bliżej pracy bo tak chce 'lobby'?

                • 1 0

              • Ja nie chcę żeby państwo coś dla mnie robiło. Chcę tylko żeby mi nie przeszkadzało. I nie zgadzam się na to żeby mniejszości (np.w tym przypadku rowerzyści) dyktowały mi jak ma wyglądać mój dojazd do pracy czy poruszanie się po mieście.

                • 1 0

    • rzuć robotę i narzekaj na forach

      • 1 1

  • (2)

    dla mnie może być
    byle bym mógł za darmo zaparkować poza strefą
    i dojechać do celu rowerkiem

    gorzej jak w kilkoro, ale pracuję nad tym

    • 12 3

    • (1)

      mevo, czy składaczek?

      • 1 2

      • jak odpedzioł baca

        "rozwódka, a rozpiwo"

        • 1 0

  • Gdansk swiatowa stolica :) (6)

    Swietne jest porownywanie przez niektorych tutaj Gdanska do np. Florencji albo Amsterdamu i,ze tam placa wiecej! Ojezu skandal, w Gdansku tez zrobmy jak w Amsterdamie. Turystow tez mamy tyle, haha

    Serio? Naprawde to dla was podobne miasta i skala problemów z ruchem?

    • 27 14

    • kupa

      u uważam , że raczej d*pa a nie stolica.

      • 1 6

    • Globtroter się znalazł... (1)

      Florencja akurat chyba mniejsza od Gdańska

      • 9 4

      • Ale turystow znaczaco wiecej, chyba nie trzeba tego tlumaczyc

        • 3 7

    • (2)

      Nie. U nas problemy z ruchem są znacznie większe. W takim Berlinie jest ok 200 samochodów na 1000 mieszkańców, u nas 600

      • 4 6

      • Aleś Ty mało inteligentny. (1)

        W Berlinie są jeżdżące jak w zegarku U-Bahny, S-Bahny itp. itd. Widzisz związek przyczynowo-skutkowy?

        • 4 6

        • Nie trzeba nawet tak daleko patrzeć.

          Przykład bardzo dobrze zorganizowanej komunikacji ma choćby Warszawa.

          • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane