• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • buhhaaahhhaaaaaa.

    • 0 5

  • Hulajnoga elektryczna (1)

    Zawsze można jeździć na hulajnodze elektrycznej - chyba najlepsza alternatywa dla samochodu

    • 9 12

    • tak w zime z 3jka dzieci

      • 7 2

  • Kary wciąż zbyt niskie.

    • 17 8

  • No to cwaniaki będą parkowali swoje złomy na niby zamkniętych podwórkach w Śródmieściu. (5)

    ...tak jest bo znajomy znajomego.... Nikt nie wie do kogo auta należą bo przecież jest mnóstwo mieszkań wynajmowanych. Na krzywy r...j zaparkują i szukaj wiatru w polu. Ehhh

    • 12 9

    • Od tego jest policja i straż...

      Od tego jest policja i straż i wysokie mandaty... Nie będą parkowali, ani wjezdzali do Centrum.

      • 6 0

    • (3)

      Parkuję na takim podwórku bo mam tam mieszkanie i płacę swoją część za dzierżawę podwórka . Nie jest to "niby zamknięte" podwórko tylko jest to podwórko zamknięte dla tych którzy wydzierżawili podwórko od miasta.. Co do identyfikacji czy mam prawo tam parkować to mam pilota do bramy wjazdowej i odpowiednią przepustkę wystawioną na podszybiu że mam prawo tam parkować . SM sprawdza te przepustki a tym którzy jej nie posiadają wystawia mandaty . Nie zazdrość więc tylko kup tam mieszkanie i też będziesz parkował n"krzywy r....j"

      • 10 0

      • Ty masz tylko mieszkanie a ja mieszkam na Grobli i dokładnie jest jak opisałem (2)

        • 1 1

        • Ogrodźcie, zamknijcie i parkujcie tylko Wy mieszkańcy.

          • 1 1

        • Co to znaczy że on ma tylko mieszkanie a ty mieszkasz ?

          • 0 0

  • Przełomowa zmiana a w istocie

    kolejna podwyżka. Koniec tematu

    • 21 10

  • Brawo! (1)

    Bardzo dobry pomysł! Centrum miasta nie jest miejscem do gromadzenia samochodów. Turyści przyjeżdżają do miasta oglądać zabytki, a nie wielkie place aut czy piętrowe parkingi. Do centrum można dojechać komunikacją miejską lub powinien być dostęp do parkingów na skraju miasta, z dobrym połączeniem z centrum. Idealnym miejscem jest plac w okolicach stadionu żużlowego - a nie centrum, czy ul. Długie Ogrody leżące na Trakcie Królewskim.

    • 22 23

    • Turyści tu przyjeżdżają, nie przychodzą.

      Widać, że nawet w tak małym mieście się gubią.

      • 0 2

  • I dobrze głosowali na uklad to ich teraz uklad zacznie golic! (1)

    Frajerow

    • 26 19

    • Rozumiem że pisiory były przeciw podwyżkom?

      • 8 2

  • Pomysł super żeby więcej ludzi korzystało z autobusów

    Ale mamy beznadziejną komunikację miejską i coś mi się wydaje że to średnio wypali

    • 26 6

  • (2)

    W centrum zdecydowanie powinno być z 6-7zł za godzinę.

    • 17 15

    • Dlaczego tyle?

      • 2 0

    • Powinna być cena maksymalna

      • 3 2

  • A kiedy progres w komunikacji miejskiej?

    Szkoda tylko że nasza komunikacja miejsca jeszcze raczkuje - wporównaniu z innymi zachodnimi miastami to nam daleko do nich. Niestety dziś lepiej jechać samochodem niż telepać się autobusem. Taka jest prawda.

    • 21 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane