• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • Kłamcy z PO

    Czemu tak mała podwyżka? Czy obejmie srebrny złom zajmujący miejsca?

    • 14 20

  • Pierwsze opłaty jakie należy wprowadzić (1)

    To na parkingu przy Urzędzie Miejskim a połowę parkingu dla urzędników zamienić na parking dla rowerów. To samo przy budynku Rady Miasta. Konieczny jest dobry przykład ze strony naszych władz samorządowych.

    • 60 11

    • Popieram

      Niech dadzą przykład !!!!

      • 14 2

  • Ograniczamy auta w Centrum... (2)

    Ograniczanie ruchu samochodow w centrum to bardzo dobry pomysł. Parkingi poza Centrum. Więcej zieleni i alejek... docenią to i turyści i mieszkańcy.

    • 24 12

    • Muszę cię rozczarować. Władze Gdańska planują zbudować w centrum 4 parkingi na 1200 samochodów ... także widzisz jak "dbają" o dobro mieszkańców. ..

      • 11 1

    • Rozczarujesz się.

      Tereny po parkingach na pewno nie będą przeznaczane na zieleń ani alejki.
      Upchniemy wincyjj punktowców i plomb pomiędzy obecną zabudową! Tyle terenu nie może się marnować. Kto wie, może wygospodarujemy miejsce na jakieś 2 albo 5 biurowców!!

      • 7 0

  • Długie Ogrody i okolica w SPP (7)

    Chcę to zobaczyć, ale będzie rzeźnia:) Gdzie oni teraz zostawią swoje auta? Chyba na stadionie żużlowym:) Okolice Grobli Angielskiej i tak już zastawione, więc o to się nie martwię:) Gorzej już nie będzie. Chyba klepisko przed mariną Na Stępce się zapełni:) Ale będzie chodzenia z buta, jak ktoś będzie chciał auto na cały dzień zostawić. Nono.

    • 21 13

    • Okolice stadionu i targowisko na Elbląskiej, to miejsce na parking (2)

      Wyrzucić parking z Długich Ogrodów. To wygląda strasznie, zrobić alejki i przywrócić charakter sprzed II Wojny. Auta przy stadionie i targowisku na Elbląskiej.

      • 17 11

      • A stamtąd co, teleport na Długą? :/ (1)

        • 4 12

        • Do Zielonej Bramy to kwestia 10-15 min spaceru. Ewentualnie autobus i tramwaj są tuż obok.

          • 8 2

    • jak ktos i tak bedzie musial zaplacic, to chyba logiczne ze bedzie chcial mniej chodzic i wtedy zaparkuje sobie bliziutko przed samym wjazdem

      • 3 8

    • (2)

      Będzie parking piętrowy to tam mają stac auta. A całe Długie Ogrody powinny mieć wtedy zakaz parkowania.

      • 7 9

      • Parking piętrowy na Elbląskiej... (1)

        Niech zrobią za skrzyżowaniem... A nie walną 4 piętrowe g*****przy Bramie Żuławskiej.

        • 10 1

        • Dokładnie tak. Przy stadionie, na uboczu, a nie na przedłużeniu głównej ulicy miasta.

          • 9 1

  • Podwyżka tylko dla wizerunku (2)

    3zł za godzinę to się już tyle lat płaci, że te 10% podwyżki to chyba tylko inflację objęło i nawet nie do końca. Radni tak zagłosowali, żeby rowerowi ekstremiści mogli zawołać że hurr durr brawo drożej niż autobus, a z drugiej dla kogoś kto uczciwie płaci za parking 30gr nie zrobi różnicy. Wiadomo, że duża grupa wyborców to kierowcy (bo przepraszam, ale jazda komunikacją po tym mieście dalej niż 7 przystanków to jest nieporozumienie), a w wyborców nie można rzucać kamieniami.
    W każdym razie uśmiałem się z komentarzy Januszy, którzy krzyczą o rzuceniu blachosmrodów z miasta. Też bym chciał, ale w obecnych warunkach jazda ZTM to kpina.

    • 25 11

    • dwie rzeczy są istotne turaj

      podwyżka kar i poszerzenie strefy

      • 4 1

    • Bilety będą musiały podrożeć, bo cena prądu i paliwa stale idą w górę.

      Do tego trzeba doliczyć wzrost wynagrodzeń pracowników sektora transportu publicznego.

      • 0 0

  • Metoda kija (1)

    • 7 9

    • szkoda, że nigdzie nie ma marchewki

      choćby w postaci sprawnej komunikacji.

      • 1 0

  • Za malo (2)

    Za mało co to jest 3,30 zł? W Amsterdamie ostatnio podwyższono opłaty za parkowanie do 10 euro za 1 godzinę co stanowi tam około 120% minimalnej godzinowej stawki brutto!
    3,30 zł to zaledwie tylko 20 parę % polskiej minimalnej godzinowej stawki brutto!

    • 25 22

    • (1)

      Proponuje 500 od razu :)

      • 8 4

      • nie kpij. piszmy serio.

        dycha za godzinę mogła by być.
        nie by na nas zarobić, ale by zniechecić do parkowania w jednym miejscu,
        a zachęcić tańszym parkowaniem w innym miejscu (a informacja o tych
        "innych miejscach" powinna być powszechnie dostępna

        jak znaki drogowe na autostradę - czytelnie oznakowano,
        więc wjeżdżamy świadomie

        ale przede wszystkim parkowanie nielegalne nie może być bezpłatne!
        musi być kosztowne, czasochłonne w odzyskiwaniu samochodu,
        inaczej legalne parkowanie nie ma żadnej przyszłości

        • 3 7

  • (3)

    Może najpierw sprawić, żeby ta komunikacja jeździła? A nie, cały czas awarie, a tramwaje wypełnione na 200%...

    • 42 15

    • (2)

      W jakiej aglomeracji komunikacja zbiorowa w godzinach szczytu jeździ pusta?

      • 2 8

      • Pomiędzy pusta a 200% jest sporo możliwości.

        • 9 1

      • Już ci mówię: metro w Budapeszcie. Odjazd pociągu średnio co 4 minuty. Jak się spóźnisz to nie czekasz pół godziny na następny.

        • 1 0

  • mamy 21 wiek a w Sopocie (2)

    Nadal nie można płacić kartą w parkometrze

    • 26 3

    • mpay

      • 0 4

    • przecież możesz zapłacić przez aplikację. O co ci chodzi marudo?!

      • 1 8

  • a co mozna robić w Gdańsku w godzinach płatnego parkowania?

    jedynie ściąganie kasy z pracowników i turystów.

    • 23 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane