• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parkowanie w Gdańsku będzie droższe niż bilet na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
21 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni. Nowy cennik zacznie obowiązywać we wrześniu, zaś nowe granice SPP najwcześniej za kilka tygodni.

Już wkrótce przestanie się opłacać celowe unikanie opłat w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. Projekt uchwały, który za tydzień trafi na sesję Rady Miasta, zakłada wzrost opłaty karnej z 30-50 zł do 130-200 zł, czyli do poziomu opłat za brak biletu w tramwaju czy autobusie. Planowana jest także podwyżka cen za parkowanie oraz zwiększenie stref poboru opłat.



Ile powinny wynosić opłaty w Strefach Płatnego Parkowania?

W czwartek 28 marca na sesję Rady Miasta Gdańska skierowana zostanie uchwała zmieniająca dotychczasowe opłaty i granice Stref Płatnego Parkowania w mieście.

Dokument ten będzie przełomowy, ponieważ po raz pierwszy od wielu lat wzrosną ceny za parkowanie, które będą od teraz mniej atrakcyjne od cen biletów na komunikację miejską (bilet jednorazowy ZTM kosztuje dzisiaj 3,20 zł, zaś godzinny - 3,80 zł):

  • pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł
  • druga godzina - 3,90 zł (obecnie 3,60 zł)
  • trzecia godzina - 4,60 zł (obecnie 4,30 zł)
  • czwarta i każda kolejna godzina 3,30 zł (obecnie 3 zł)


Przypomnijmy, że to znacznie niższa stawka, niż dopuszczalne przez ustawę ok. 9 zł za godz. w centrum miasta.

200 zł za brak wniesienia opłaty za parkowanie



Projekt uchwały zakłada również zwiększenie kar za parkowanie bez opłat. Dotychczas zdarzało się, że kierowcy celowo nie płacili, bo w najgorszym razie groziła im opłata dodatkowa w wysokości zaledwie 30 lub 50 zł (30 zł - dwa razy w roku, przy płatności w ciągu siedmiu dni).

Po zmianach opłata karna wyniesie 130 lub 200 zł (130 zł - dwa razy w roku przy płatności w ciągu siedmiu dni), czyli będzie zbliżona do opłaty za brak biletu w autobusie i tramwaju, gdzie trzeba zapłacić 133 zł (płatność w ciągu siedmiu dni) lub 190 zł (w terminie późniejszym).


[Artykuł z 2017 r.] Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie



10 zł za pierwsze auto, 30 zł za drugie i 40 zł za każde kolejne



Zmianie ulegnie także wysokość ryczałtu, jaki za parkowanie w strefie płacą ich mieszkańcy. Opłata miesięczna dla pierwszego auta mieszkańca strefy PP nadal będzie wynosić 10 zł (120 zł rocznie). Jednak za drugi pojazd trzeba będzie zapłacić 30 zł miesięcznie (360 zł rocznie), a za trzeci i każdy kolejny - odpowiednio 40 i 480 zł.

Co ważne, z opłat zryczałtowanych dla mieszkańca nie będą mogły korzystać już osoby legitymujące się umową użyczenia pojazdu. Bez zmian pozostaną natomiast abonamenty dla osób prowadzących działalność gospodarczą w granicach SPP.

Wyższe opłaty za parkowanie od 9 września



Możliwość wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie to efekt zmiany ustawy procedowanej już od 2017 r. i ostatecznie przegłosowanej niemal jednogłośnie w Sejmie (za 422 posłów, 5 przeciw, 0 wstrzymujących; Senat nie wniósł poprawek) w połowie 2018 r.

Ponieważ ustawa zakłada vacatio legis do 5 września 2019 r., w uchwale RMG wprowadzenie nowych opłat przewidziano dopiero 9 września 2019 r.

Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia. Wkrótce opłatami może zostać objęta m.in. ul. Długie Ogrody oraz inne ulice w tej części Śródmieścia.

Nowe granice Stref Płatnego Parkowania



Znacznie szybciej, bo już 14 dni od ogłoszenia uchwały przyjętej przez radnych miejskich, mogą wejść w życie korekty granic i godzin obowiązywania SPP:

Nowością będzie także wydłużenie godzin obowiązywania SPP do godz. 20 na terenie Głównego Miasta (teraz trzeba płacić do godz. 17). Do godz. 20 będzie trzeba też płacić za postój na ul. 3 Maja.

Zmiana granic SPP otwiera drogę do poboru opłat



Przypomnijmy: w przypadku ustalenia nowych granic SPP pobór opłat rozpoczyna się dopiero w momencie wyznaczenia jej w terenie poprzez wymalowanie miejsc, montaż znaków i parkometrów. Przyjęcie uchwały z nowymi granicami jedynie otwiera drogę do rozpoczęcia takich działań.

Łatwiej o mandat za wykroczenia drogowe



Opinie (569) 10 zablokowanych

  • Dziwne... (4)

    Podniesienie - OK
    Wydłużenie - OK
    Usunięcie umów użyczenia - OK o ile nie do tyka leasingów, najmu itp

    Ale podniesienie kwot dla mieszkańców to jakiś żart - dlaczego osoby mieszkające w SPP mają płacić wyższe podatki od osób mieszkających poza SPP? Bo przecież to jest nic innego jak kolejny podatek miejski nakładany na wybraną mieszkańców na podstawie miejsca ich zamieszkania. Gdzie tu równość wobec prawa? Opłata, jeżeli już musi być jakaś, powinna być maksymalnie w wysokości ponoszonych kosztów administracyjnych. A swoją drogą - jaki problem zlikwidować abonamenty w formie karteczek i po prostu numery rejestracyjne takich pojazdów dopisywać do systemu tak, by kontroler po tablicach mógł sprawdzić uprawnienia pojazdu?

    • 23 22

    • Macie to co wybraliście (1)

      • 13 6

      • Jak nie masz auta, to płacisz jak dawniej. A jak masz, to poborca uważa, że cię stać. Jak cię nie stać, to idź pracować do skarbówki lub innej budżetówki. Tam odreagujesz szukając domiaru na szarego Kowalskiego. A jak cię najdą wątpliwości, to kapelan z garnizonu Rzeźnicka 54/56 wesprze cię, że ścisłe stosowanie się do litery prawa jest moralnym obowiązkiem katolickiego urzędnika.

        • 1 3

    • odróżnij podatki od opłat za korzystanie z przestrzeni miejskiej (1)

      • 8 7

      • Tutaj nie ma różnicy

        Jeżeli mieszkaniec w jednej części miast płaci a w drugiej nie to nie mówimy o korzystaniu z przestrzeni. Chyba, że miast zagwarantuje mieszkańcom miejsca (a to jest przecież niemożliwe).

        • 3 3

  • (1)

    Za coś trzeba opłacić ochronę 3 facetów... ale nam dowalili!

    • 44 23

    • I na alkokrówki musi być hajs.

      • 6 11

  • nikt wam nie da jak paltforma, już dali podwyżkę za parkingi :) (2)

    • 37 16

    • (1)

      Niestety zbyt małą

      • 1 4

      • Zbyt małą to masz główkę,

        żeby zrozumieć że cieszysz się z kolejnych podatków wyciąganych z naszych kieszeni!

        • 1 1

  • Bardzi dobrze, wspaniale... (1)

    .... To było do przewidzenia i wcale nie żal wyborców złodziejskiej Platformy.

    • 37 19

    • Też wolałbym by podnieśli bardziej

      • 2 3

  • miekszasz w centrum a parkujesz pod Biedrą na Chemie, mądre, brawo platforma (2)

    • 28 19

    • (1)

      Nie stać cię na abonament 10 zł miesięcznie za auto?

      • 10 6

      • Nie, nie mam 500+ ani innych złodziejskich wynalazków

        • 5 1

  • "Pierwsza godzina postoju będzie kosztowała 3,30 zł" to przecież wciąż taniej niż ZTMem (5)

    To jest jakiś śmiech na sali. Żeby dojechać komunikacją we dwójkę wydajesz 2x3PLN w dwie strony, więc 12 PLN. Praktycznie do 4 godzin wciąż będzie się zatem opłacało dojeżdżać autem.

    • 46 15

    • Niepotrzebnie mówisz o tym (2)

      na forum. Z pewnością zmienią propozycje.

      • 8 0

      • Tu nie chodzi o restrykcje i zniechęcenie do jazdy autem. (1)

        Zwiekszy się wpływ ze strefy płatnego parkowania i tyle.

        • 4 1

        • dlatego zwiększają powolutku i stopniowo, żebyś przywyknął
          jak by serio chcieli, byś tam nie parkował, skokowo zwiększyli by do 9zł

          wiesz jak jest z zupą z żywej żaby? jak ją wrzucisz do wrzątku to wyskoczy, ale jak stopniowo podgrzewasz wodę, to ją ugotujesz żywcem...

          więc proszę bez ściemniania, celem jest zysk.

          handełe, handełe. jak to możliwe, że nas śmią oskarżać o antysemitym, skoro takie straozakonne podejście do życia jest takie powszechne?

          • 3 0

    • Tylko za benzynę też się płaci..

      • 2 1

    • no chyba, że jesteś 70+, to jeździsz komunikacją miejską za darmo ;-)

      • 0 0

  • Bardzo dobrze (1)

    Korzystam z parkingów, płace za pośrednictwem aplikacji i jestem fajnie.

    • 17 9

    • no chyba, że jesteś 70+ , to jeździsz za darmo ;-)

      • 0 0

  • Najpierw alternatywa (10)

    Potem podwyżki. Dla przypomnienia fanatykom zachodnich rozwiązań. W Pradze można, a u nas nie.

    • 33 21

    • Pamiętaj, że u nas są już alternatywy (4)

      Alternatywy co najmniej 4:
      skm
      Autobus
      Tramwaj
      Rower lub kombinacje powyższych.

      • 11 20

      • alternatywy 4

        żeby się na nie przesiąść trzeba by najpierw je poprawić !!!!
        SKM i autobus się spóźniają,
        tramwaj jak się nie spóźni to się rozwali,
        rower jedyna słuszna alternatywa jeżeli masz w miarę blisko do pracy ,bo jak dalej to wygodniej i szybciej samochodem.
        Kombinacje powyższych nie działają bo jak jedno się spóźni to na drugie Ty nie zdążysz.
        Tak wyglądają alternatywy 4

        • 17 11

      • to jest g*wno, a nie alternatywy.. dwa razu udało ci sie przejechac bez problemu i uwazasz, ze wszystko dziala.

        • 8 8

      • To nie alternatywa dla G coś tam.

        Potrzebne są cywilizowane parkingi na obrzeżach połączone z miastem dobrą komunikacją

        • 8 0

      • Bua hahaha

        Opowiedz jeszcze jakiś dowcip.

        • 3 3

    • Spróbuj zaparkować w okolicy centrum we Florencji (4)

      Duże miasta w Europie, ograniczają ruch samochodów w Centrach. Coraz częściej parkingi w okolicy starego miasta są likwidowane i poszerzana jest strefa bez ruchu samochodów. Właśnie dla dobra mieszkańców i turystów, którzy nie przyjeżdżają po to, żeby oglądać parkingi i samochody.

      • 15 13

      • (3)

        dlatego zrobiliby podziemne w centrum na górze jakiś park i problem rozwiązany.. przeciez trzymanie aut w parkingu podziemnym nawet kilkupiętrowym nie powoduje, ze turysci bede tamtedy przechodzic..

        • 13 4

        • (2)

          no to masz pomysł na biznes. zyczymy powodzenia....

          • 4 5

          • (1)

            te parkingi podziemne, to myślisz są tam za darmo, dla każdego komunisty, jak ty?

            parkowanie to nie jest prawo obywatelskie tylko usługa! jak masz akt własności gruntu, zrób parking i zarabiaj ile zechcesz!

            • 1 5

            • Posiadanie roweru również nie jest prawem.

              Jestem przeciwny budowie infrastruktury rowerowej, którą ktokolwiek użytkuje przez 3 miesiące w roku, stojaków na 200 rowerów, na których roweru nigdy nie ma ani jednego. Płacę niemałe podatki i nie życzę sobie takiej wspólnej odpowiedzialności za fanaberie wąskiej grupy fanatyków kolarstwa. Przecież miłośnicy tego niszowego sportu mogą założyć swój klub, zrobić zrzutkę, wykupić grunt i pobudować tyle ścieżek ile im się podoba!

              • 4 3

  • doskonałe wieści (3)

    Długie Ogrody to obecnie jeden wielki parkingowy slums. Zapewne, po rozszerzeniu SPP, auta przeniosą się na okoliczne ulice. Miejmy nadzieję, że one też zostaną objęte SPP. W tej sytuacji zapełni się pewnie Parking przed rynkiem i bóg wie, co jeszcze, bo przecież kto by płacił, a dzielnica tak marnie skomunikowana:)

    Wzrost opłat jest ok, w końcu jakieś normalne kary, trzeba się brać za kierowców, nie tylko nieuczciwych pasażerów komunikacji, którzy szkodzą mniej, a obrywają mocniej.

    • 26 21

    • Długie Ogrody marnie skomunikowane? (1)

      co ty wiesz o życiu w mieście?

      • 12 4

      • a sarkazm

        rozumiesz?

        • 11 2

    • ci nieuczciwi pasażerowie (w tym ja) obrywaja smrodem po nosach bezdomnych i wysluchja jakis d**ili co rusz..

      • 3 3

  • Czyli opłacać się będzie bardziej jeździź bez biletu (3)

    wezmę to pod uwagę.

    • 20 11

    • prawdopodobienstwo ja na tyle male, ze juz sie oplaca :)

      • 2 0

    • (1)

      Nigdy nie opłaca się oszukiwać

      • 3 2

      • Od zarania dziejów uczono nas kombinowania. Ciągle pod czyimś butem wykształciło w nas umiejętność radzenia sobie z okupantem. Cwaniactwo i omijanie przepisów mamy we krwi. Jeszcze trochę czasu zajmie nam zrozumienie, że żyjemy u siebie i dla siebie.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane