• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszeństwo pieszych a tramwaj

mJ
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (97)
Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo? Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo?

Pieszy, który przechodzi przez przejście dla pieszych lub dopiero na nie wchodzi - ma pierwszeństwo przed pojazdami. To pokłosie znowelizowanych przepisów. Czy pierwszeństwo pieszych tyczy się również tramwajów?



Czy wiedziałe(a)ś, że pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem?

Zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r., pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdami. Wyjątek stanowią tramwaje.

Dlaczego tramwaje mają pierwszeństwo przed pieszymi? Odpowiedź jest prosta: tramwaj to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Problem nieświadomości wielu pieszych zasygnalizował jeden z naszych czytelników, który w wiadomości do naszej redakcji napisał:

Ostatnio na przejściu dla pieszych na ul. MickiewiczaMapka, obok ul. Zbyszka z Bogdańca do gdańskiego centrum kontaktu, miałem następującą sytuację: kierowca auta zatrzymał się i pokazał gestem ręki, abym przeszedł. Zauważyłem za nim nadjeżdżający tramwaj, znając przepisy, spokojnie czekałem, aż tramwaj przejedzie. Kierowca strasznie się zdenerwował tym faktem i zaczął energicznie gestykulować, chcąc zachęcić mnie do przejścia. Gdy tramwaj nadjechał, kierowca żwawo wystartował, chyba wystraszony sytuacją - napisał czytelnik.
W oddzielnym artykule opiszemy aktualny taryfikator mandatów dla pieszych.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki. Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki.
mJ

Opinie (97) 3 zablokowane

  • Samochód to nie rower i też ma dłuższą drogę hamowania, a jakoś samochód musi wyhamować przez pieszym a rower zazwyczaj nie (22)

    Skończmy wreszcie z tym roweroterroryzmem! Oni mają za dużo przywilejów które są wbrew logice i wbrew fizyce. Mają silne lobby, mają swoich prawników, raktywistów, oficerów i pełnomocników ds. pieszych i przez to cała reszta cierpi.

    • 58 44

    • artykuł o tramwajach a antyrowerowy frustrat musi swoje żale i tu napisać. Odpuść, trochę wzajemnej życzliwości a wszystkim będzie łatwiej

      • 0 0

    • (9)

      Więcej rowerzystów, to mniej samochodów na drogach. Więc nie "cała reszta cierpi", tylko masz dzięki temu mniejsze korki.

      • 7 5

      • Owszem, cierpi, bo zajmujecie drogi i chodniki, przez co samochody się za wami wloką a piesi nie czują się bezpiecznie (7)

        gdy mijacie ich na CPR czy chodniku z prędkością 30km/h i w przeliczeniu na jednego rowerzystę zajmujecie najwięcej powierzchni.

        • 3 5

        • Żaden rowerzysta nie chce CPR. (5)

          To wynalazek raktywistów samochodowych którzy nie mogli wytrzymać bez wyścigu od świateł do świateł.

          • 3 3

          • No to jadąc 30km/h blokujecie samochody które przez was nie mogą osiągnąć przepisowych 50km/h (4)

            oczywiście 30km/h to i tak dużo jak na was, bo zazwyczaj wleczecie się niecałe 20km/h.

            To tak jakbyście musieli się wlec za pieszym i nie moglibyście jechać te 20km/h które moglibyście osiągnąć gdyby go nie było, a przed pieszym pusta droga. Fajnie, co nie? W ogóle was to nie wkurza i w ogóle nie ma na raporcie filmików gdzie dzwonicie na pieszych blokujących wam drogę.

            Na szczęście jadąc ulicą musicie przepuścić pieszych bo tam są znaki pionowe i pełnoprawne przejścia dla pieszych.

            • 3 1

            • (3)

              no patrz, tu też była na chodniku "wolna droga" i kierowca jakoś się nie krępował : https://tv.trojmiasto.pl/Cwaniak-omija-korek-jadac-chodnikiem-02-02-2023-video-79408.html

              Jeśli nie lubisz jeździć w korkach, ani rowerem, to może przesiądz się do tramwaju lub SKM? Książkę można poczytać. Naprawdę polecam - świetny sposób komunikacji w miastach.

              • 2 1

              • i jechał jakieś 20km/h, czyli miał krótszą drogę hamowania niż rowerzyści, czyli stanowił mniejsze niebezpieczeństwo (2)

                Chętnie bym się przesiadł na metro z prawdziwego zdarzenia, jeżdżące co 2-3 minuty, ale komunikacja miejska w Gdańsku to tylko prowizorka (chociaż oczekuje od mieszkańców rezygnacji z samochodów jakby była zaawansowaną metropolią) i nie widzi mi się czekać na przystanku dłużej niż bym stał w korku, zatrzymywać się co 300 metrów niezależnie od pory dnia i jeszcze kasować kilka razy dziennie swój bilet miesięczny w systemie, którego nikt nie chce.

                • 0 2

              • Nikt też nie chce Twojego samochodu w mieście

                A jednak nie patrzysz na dobro ogółu, tylko się nim pchasz na siłę tworząc korki.

                • 1 0

              • nie wiem czy to zła wola, czy niewiedza. Jak nie będziesz chciał się odznaczać w Fali, to nie będziesz musiał (kilkanaście złotych więcej za miesięczny bez odbijania). Ja akurat bardzo na Falę liczę, mimo że mam darmowe przejazdy w ZTM za krwiodawstwo, prawo jazdy + samochód pod domem i 3 własne rowery.

                • 0 3

        • to postuluj o lepszą infrastrukturę dla rowerów. Już teraz są spore fragmenty miasta, gdzie ruch jest rozdzielony i wszyscy jadą komfortowo (Zwycięstwa, Hallera, Chłopska itd.).
          Co do bezpieczeństwa pieszych pełna zgoda, życzyłbym sobie wystawiania za jazdę rowerem po chodniku mandatów. Tak samo jak za bezczelne parkowanie samochodów i nieużywanie kierunkowskazów na skrzyżowaniach.

          • 3 2

      • im więcej ścieżek rowerowych powstałych przez rozebranie linii kolejowych tym więcej aut w miastach

        • 0 0

    • Przy tej samej prędkości początkowej rower ma dłuższą drogę hamowania niż samochód! (2)

      Rozpędź się do 30 samochodem i rowerem i sprawdź jak nie wierzysz

      • 6 3

      • Czyli są bardziej niebezpieczne niż samochody i powinny być zakazane w mieście a w szczególności między pieszymi, jak na Długiej (1)

        Poza tym to nie zwalnia ciebie z obowiązku zachowania uwagi i przepuszczenia pieszego! Ciężarówka jadąca 50km/h ma dłuższą drogę hamowania a też musi się zatrzymać i przepuścić pieszego.

        • 3 2

        • 100% racji

          Wszystkie rowery powinny jeździć na jezdni, gdzie ich miejsce.

          • 2 1

    • Cały Zachód daje radę od lat, dasz radę i ty. (1)

      Wystarczy jeździć zgodnie z przepisami a nie urządzać sobie rajdy po mieście.

      • 8 5

      • Jeśli te przepisy ustala lobby rowerowe (jak w Gdańsku) to nie zamierzam.

        • 5 3

    • Chyba nigdy rowerem nie jechałeś, może trzykołowym takim.

      • 1 0

    • (3)

      Nadal, to samochody zawalają miasta.

      • 12 10

      • Infrastruktura rowerowa zawala miasta (2)

        Rowerzystów jest 50-100 razy mniej niż kierowców, czyli powinni mieć DDR albo pas rowerowy dopiero przy 50-pasmowej drodze, a tymczasem patrząc gdzie mogą jeździć to mają tyle samo pasów co samochody. Do tego cała masa przywilejów jak darmowe parkowanie czy jazda jednokierunkowymi pod prąd. Mogą jeździć i po Długim Targu i po Trakcie Św. Wojciecha a i tak wciąż im mało. Do tego darmowy transport SKM i komunikacją miejską. Już rzy gam tymi przywilejami dla rowerowczyków. Może jeszcze złoty pomnik wam postawić, ach wy wielcy wybawcy miast?

        • 6 11

        • To takie powolne gotowanie żaby (1)

          Poczytaj co Klaus Schwab i inni planują nam zgotować w najbliższej przyszłości

          • 3 4

          • Co chcą niby zmienić?

            Możesz w tej chwili pójść do salonu i kupić samochód za gotówkę? Nie? To czym próbujesz straszyć? :D

            • 2 2

    • Tramwaj w tym miescie uznawany jest jak swieta krowa wiec niema co porównywac

      • 1 1

  • To raczej wynika z logiki i praw fizyki (2)

    a konkretnie z masy tramwaju, która jest większa 3 razy od masy TIRa, dodatkowo stalowe koła na szynach, nawet ze specjalnymi hamulcami, nie sa w stanie zatrzymać pojazdu tak szybko jak to ma miejsce w przypadku samochodu.

    Nie wiem czy warto przypominać, że podobny problem jest z pociągami, bo jak widać nadal, po tylu śmiertelnych przypadkach nagłaśnianych w mediach, zawsze znajdzie się jakiś cymbał, który wjeżdża miedzy opuszczone rogatki.

    • 9 0

    • Dlatego ten czołg na torach powinien byc zlikwidowany w mieście i zastąpiony autobusami bo jest wyjatkowo niebezpieczny (1)

      i kosztopnwy przynoaszacy same strartty i jeszce ta koszmarnie wygladajaca trakcja

      • 0 6

      • Mam lepszy pomysł

        Wywalmy niebezpieczne szroty parkujące na Bohaterów Getta i zbudujmy w końcu bezpieczny, ekologiczny i tani tramwaj.

        • 0 0

  • Droga redakcjo,

    Czekam z utęsknieniem na artykuł o tym, czy pieszy ma pierwszeństwo przed startującym lub lądującym samolotem, gdy przechodzi przez pas startowy.

    • 5 1

  • Ale tramwaj stojący (7)

    Tramwaj na przystanku już nie musi hamować ....a za huuuu nie puści pieszych przez przejście stojących mu tuz przed nosem maszyny.Tak samo z dojedzaniem do przystanku bądź z czekaniem na węźle przesiadkowym. Motorniczy co niektórzy są strasznymi bucami

    • 4 25

    • nie rozumiem, skoro stoi to jak cie NIE przepuszcza? telepatycznie (1)

      przeredaguj twój wpis, bo jest dosyć bezsensowny

      • 3 0

      • Nie rozumiesz trudno .

        A motorniczy to ludzie bez mózgu pozdrawiam.

        • 0 3

    • (3)

      Tramwaj któremu nadało się bieg nie rusza natychmiast, czasem jest to kilka sekund zanim sie potoczy. Widzisz tramwaj, nie właź przed niego! On już może być w trakcie rozruchu!!!

      • 10 1

      • to nie ruszaj bucu

        Wiem że jesteś motorniczym więc skro widzisz e ludzie chcą przejść przepuść ich ty ograniczony gnomie.

        • 0 2

      • (1)

        i takiego tramwaju nie da się zatrzymać? W momencie nadania biegu odcinane są hamulce czy co?

        • 1 6

        • Da się ale jest to gwałtowne szarpnięcie ;) prawie jak przy awaryjnym;]

          • 9 0

    • Przepuszczalby

      motorniczy,narzekalbys ze spoznia sie.

      • 2 0

  • Samochód też nie stanie w miejscu, zwłaszcza w trudnych warunkach

    jak pieszy wtargnie, albo rowerzysta jedzie wzdłuż ulicy i potem wpada na przejście w pełnym pędzie.Osobiście nowelizację przepisów dającą pierszeństwo pieszym uważam za szkodliwe, bo nie dosyć , ze generuje korki przez spacerowiczów szczególnie w szczycie , to wielu uważa się za zwolnionych z myślenia, a na dokładkę potracili instynkt samozachowawczy. O takich rzeczach jak lekceważenie swojego i innych bezpieczeństwa przez pieszych i rowerzystów jak niezmienne korzystanie ze smartfonów na przejściach, nie upewnienie się przed wejściem czy coś nie nadjeżdża,kaptur na oczy, słuchawki na uszach nawet nie wspominam. Idą i jadą jak święte krowy wpatrzone w ekran, a reagują dopiero na trąbę tocząc wookoło nieprzytomnym wzrokiem. Jak wszyscy mają uważać, to wszyscy, a nie tak, że zawsze robi się z kierowcy zbrodniarza. Z drugiej strony to co się ograniczać! . Pociągi i tramwaje też niech się zatrzymuje. Zawsze jakiś głupek to klepnie

    • 6 1

  • Przejście na Bulońskiej,

    na Morenie,

    • 0 0

  • "Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy

    (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne."
    Kierowca autobusu ma dokładnie taką samą sytuację.

    • 6 0

  • Zlikwidować ten durnowaty przepis!

    Po wprowadzeniu pierwszeństwa dla pieszych, statystyki pokazują wyraźnie że jest gożej niż było!!!

    • 7 1

  • A autobus?

    Odpowiedź jest prosta: autobus to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Kierowca, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania autobusu mogłyby być tragiczne.

    A jednak pieszy ma pierwszeństwo przed autobusem. To jak to jest?

    • 2 0

  • Pierwszeństwo ma ten

    kto przy bezpośrednim kontakcie wychodzi bez szwanku. Cmentarze są pełne tych, którzy mieli pierwszeństwo wg przepisów.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane