• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszeństwo pieszych a tramwaj

mJ
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (97)
Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo? Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo?

Pieszy, który przechodzi przez przejście dla pieszych lub dopiero na nie wchodzi - ma pierwszeństwo przed pojazdami. To pokłosie znowelizowanych przepisów. Czy pierwszeństwo pieszych tyczy się również tramwajów?



Czy wiedziałe(a)ś, że pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem?

Zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r., pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdami. Wyjątek stanowią tramwaje.

Dlaczego tramwaje mają pierwszeństwo przed pieszymi? Odpowiedź jest prosta: tramwaj to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Problem nieświadomości wielu pieszych zasygnalizował jeden z naszych czytelników, który w wiadomości do naszej redakcji napisał:

Ostatnio na przejściu dla pieszych na ul. MickiewiczaMapka, obok ul. Zbyszka z Bogdańca do gdańskiego centrum kontaktu, miałem następującą sytuację: kierowca auta zatrzymał się i pokazał gestem ręki, abym przeszedł. Zauważyłem za nim nadjeżdżający tramwaj, znając przepisy, spokojnie czekałem, aż tramwaj przejedzie. Kierowca strasznie się zdenerwował tym faktem i zaczął energicznie gestykulować, chcąc zachęcić mnie do przejścia. Gdy tramwaj nadjechał, kierowca żwawo wystartował, chyba wystraszony sytuacją - napisał czytelnik.
W oddzielnym artykule opiszemy aktualny taryfikator mandatów dla pieszych.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki. Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki.
mJ

Opinie (97) 3 zablokowane

  • (1)

    Jeszcze bardziej zmieniajcie przepisy to piesi będą rozjezdzani jak muchy

    • 26 7

    • Nauczcie się w końcu jeździć to nie będą.

      • 4 5

  • Zdrowy rozsądek (4)

    Dla niektórych powinni wprowadzić egzaminy z rozglądania się w lewo, prawo, lewo...
    Co raz więcej jest takich, co na "pałę" wchodzą na przejście pomimo przejeżdżających samochodów.
    2 metry pod ziemią jest sporo takich, co twierdzili, że mieli pierwszeństwo...

    • 39 3

    • Wystarczy przestrzegać przepisow (2)

      • 2 8

      • (1)

        By potem mieć na nagrobku "tu leży ten, który miał pierwszeństwo"? Chyba lepiej się jednak rozejrzeć i upewnić, że samochody się zatrzymały.

        • 7 1

        • Dokładnie tak!

          Szczególnie jadąc krajówką albo autostradą, powinieneś się zatrzymać do zera i rozejrzeć na każdym węźle.

          W końcu nie chcesz mieć na nagrobku "tu leży ten, który miał pierwszeństwo", prawda?

          • 1 2

    • Zawsze tacy sie znalezli, to nic nowego.

      • 0 0

  • Proste,z przecinakiem jeszcze nikt nie wygrał

    • 23 0

  • Piesi to akurat ogarniają. gorzej z kierowcami (7)

    nie ma dnia żeby jakiś tramwaju nie staranował. tradycyjnie wszystkich chcą pouczać tylko nie tych co 90% wypadków powodują

    • 51 36

    • (2)

      Naprawde? Codziennie ktos taranuje tramwaj?

      • 16 8

      • (1)

        Tak, codziennie. Przeglądaj raport to pewnie dzisiaj ktoś wjedzie w tramwaj.

        • 12 11

        • To już wiemy że będziesz to ty. Zrobisz wszystko żeby spełnić swoją obietnicę.

          • 9 6

    • I to stawanie na torach albo bardzo blisko torowiska (1)

      • 3 1

      • To są wybitni piesi jak autor posta ;)

        • 0 0

    • Buhahahah - piesi i ogarniają...?

      • 1 1

    • No właśnie ci kierowcy tramwajów tego nie ogarniają !

      nie chcą zrozumieć że to pieszy ma pierwszeństwo

      • 0 0

  • ale pendolino musi się zatrzymać

    • 3 0

  • Nie wiem jakim trzeba być młotkiem, by włazić pod nadjeżdżający tramwaj. (7)

    Może niech na trojmiasto.pl na wszelki wypadek napiszą o tym, że pieszy też nie ma pierwszeństwa przed pociągami, bo ankieta sugeruje, że mamy bardzo nierozgarniętych ludzi w społeczeństwie.

    • 32 0

    • Trzeba być młotkiem żeby włazić pod nadjeżdżający samochód (4)

      ale mając wystarczająco silne lobby można uprawomocnić bycie młotkiem.

      • 2 3

      • (3)

        to też, po prostu nie napisałem, bo to dla mnie zbyt oczywiste. Ograniczone zaufanie to podstawa by przeżyć w tym kraju. Jeszcze takim na dwóch kółkach by się przydało przetłumaczyć, że im też by się przydało nie wbijać się w pieszych.

        • 5 1

        • A wbijają się? (2)

          Taki na dwóch kółkach ryzykuje dużo większym urazem niż pieszy w którego wjedzie...

          • 0 3

          • (1)

            Ty chyba jeździsz bez kasku i spadłeś na główkę więcej niż raz. W moją matkę raz taki wjechał i ją przewrócił - sk****** nie pomógł tylko odjechał. Koniec końców chodziła z kołnierzem ortopedycznym. Coś czuję, że więcej jest takich przypadków.

            • 1 0

            • Więcej

              Moją mamę też rozjechał taki w lesie, jeszcze krzyczał że źle idzie. Trenował do jakiegoś MTB i mu po torze wyścigowym ludzie łażą

              • 1 0

    • lata nauki religii robią swoje (1)

      nie tęsknię wcale za PRLem, ale w tym zakresie miał dwa plusy - każdy wiedział, że to tramwaj ma pierwszeństwo, oraz każdy musiał mieć kartę rowerową, a to oznaczało znajomość przepisów

      • 2 2

      • Nie rozśmieszaj mnie.

        Mało to ludzi ma prawo jazdy i twierdzi że lewy pas służy tylko do wyprzedzania? :D

        • 1 2

  • Odstaw smartfona i żyj

    Większość pieszych nie ma pojęcia co się wokół nich dzieje. Są nieprzytomni, wlepieni w smartfona

    • 31 0

  • Ale tramwaj stojący (7)

    Tramwaj na przystanku już nie musi hamować ....a za huuuu nie puści pieszych przez przejście stojących mu tuz przed nosem maszyny.Tak samo z dojedzaniem do przystanku bądź z czekaniem na węźle przesiadkowym. Motorniczy co niektórzy są strasznymi bucami

    • 4 25

    • (3)

      Tramwaj któremu nadało się bieg nie rusza natychmiast, czasem jest to kilka sekund zanim sie potoczy. Widzisz tramwaj, nie właź przed niego! On już może być w trakcie rozruchu!!!

      • 10 1

      • (1)

        i takiego tramwaju nie da się zatrzymać? W momencie nadania biegu odcinane są hamulce czy co?

        • 1 6

        • Da się ale jest to gwałtowne szarpnięcie ;) prawie jak przy awaryjnym;]

          • 9 0

      • to nie ruszaj bucu

        Wiem że jesteś motorniczym więc skro widzisz e ludzie chcą przejść przepuść ich ty ograniczony gnomie.

        • 0 2

    • nie rozumiem, skoro stoi to jak cie NIE przepuszcza? telepatycznie (1)

      przeredaguj twój wpis, bo jest dosyć bezsensowny

      • 3 0

      • Nie rozumiesz trudno .

        A motorniczy to ludzie bez mózgu pozdrawiam.

        • 0 3

    • Przepuszczalby

      motorniczy,narzekalbys ze spoznia sie.

      • 2 0

  • Tak samo powinno być z autobusami

    • 10 1

  • Samochód to nie rower i też ma dłuższą drogę hamowania, a jakoś samochód musi wyhamować przez pieszym a rower zazwyczaj nie (22)

    Skończmy wreszcie z tym roweroterroryzmem! Oni mają za dużo przywilejów które są wbrew logice i wbrew fizyce. Mają silne lobby, mają swoich prawników, raktywistów, oficerów i pełnomocników ds. pieszych i przez to cała reszta cierpi.

    • 58 44

    • (3)

      Nadal, to samochody zawalają miasta.

      • 12 10

      • Infrastruktura rowerowa zawala miasta (2)

        Rowerzystów jest 50-100 razy mniej niż kierowców, czyli powinni mieć DDR albo pas rowerowy dopiero przy 50-pasmowej drodze, a tymczasem patrząc gdzie mogą jeździć to mają tyle samo pasów co samochody. Do tego cała masa przywilejów jak darmowe parkowanie czy jazda jednokierunkowymi pod prąd. Mogą jeździć i po Długim Targu i po Trakcie Św. Wojciecha a i tak wciąż im mało. Do tego darmowy transport SKM i komunikacją miejską. Już rzy gam tymi przywilejami dla rowerowczyków. Może jeszcze złoty pomnik wam postawić, ach wy wielcy wybawcy miast?

        • 6 11

        • To takie powolne gotowanie żaby (1)

          Poczytaj co Klaus Schwab i inni planują nam zgotować w najbliższej przyszłości

          • 3 4

          • Co chcą niby zmienić?

            Możesz w tej chwili pójść do salonu i kupić samochód za gotówkę? Nie? To czym próbujesz straszyć? :D

            • 2 2

    • Cały Zachód daje radę od lat, dasz radę i ty. (1)

      Wystarczy jeździć zgodnie z przepisami a nie urządzać sobie rajdy po mieście.

      • 8 5

      • Jeśli te przepisy ustala lobby rowerowe (jak w Gdańsku) to nie zamierzam.

        • 5 3

    • Przy tej samej prędkości początkowej rower ma dłuższą drogę hamowania niż samochód! (2)

      Rozpędź się do 30 samochodem i rowerem i sprawdź jak nie wierzysz

      • 6 3

      • Czyli są bardziej niebezpieczne niż samochody i powinny być zakazane w mieście a w szczególności między pieszymi, jak na Długiej (1)

        Poza tym to nie zwalnia ciebie z obowiązku zachowania uwagi i przepuszczenia pieszego! Ciężarówka jadąca 50km/h ma dłuższą drogę hamowania a też musi się zatrzymać i przepuścić pieszego.

        • 3 2

        • 100% racji

          Wszystkie rowery powinny jeździć na jezdni, gdzie ich miejsce.

          • 2 1

    • (9)

      Więcej rowerzystów, to mniej samochodów na drogach. Więc nie "cała reszta cierpi", tylko masz dzięki temu mniejsze korki.

      • 7 5

      • Owszem, cierpi, bo zajmujecie drogi i chodniki, przez co samochody się za wami wloką a piesi nie czują się bezpiecznie (7)

        gdy mijacie ich na CPR czy chodniku z prędkością 30km/h i w przeliczeniu na jednego rowerzystę zajmujecie najwięcej powierzchni.

        • 3 5

        • Żaden rowerzysta nie chce CPR. (5)

          To wynalazek raktywistów samochodowych którzy nie mogli wytrzymać bez wyścigu od świateł do świateł.

          • 3 3

          • No to jadąc 30km/h blokujecie samochody które przez was nie mogą osiągnąć przepisowych 50km/h (4)

            oczywiście 30km/h to i tak dużo jak na was, bo zazwyczaj wleczecie się niecałe 20km/h.

            To tak jakbyście musieli się wlec za pieszym i nie moglibyście jechać te 20km/h które moglibyście osiągnąć gdyby go nie było, a przed pieszym pusta droga. Fajnie, co nie? W ogóle was to nie wkurza i w ogóle nie ma na raporcie filmików gdzie dzwonicie na pieszych blokujących wam drogę.

            Na szczęście jadąc ulicą musicie przepuścić pieszych bo tam są znaki pionowe i pełnoprawne przejścia dla pieszych.

            • 3 1

            • (3)

              no patrz, tu też była na chodniku "wolna droga" i kierowca jakoś się nie krępował : https://tv.trojmiasto.pl/Cwaniak-omija-korek-jadac-chodnikiem-02-02-2023-video-79408.html

              Jeśli nie lubisz jeździć w korkach, ani rowerem, to może przesiądz się do tramwaju lub SKM? Książkę można poczytać. Naprawdę polecam - świetny sposób komunikacji w miastach.

              • 2 1

              • i jechał jakieś 20km/h, czyli miał krótszą drogę hamowania niż rowerzyści, czyli stanowił mniejsze niebezpieczeństwo (2)

                Chętnie bym się przesiadł na metro z prawdziwego zdarzenia, jeżdżące co 2-3 minuty, ale komunikacja miejska w Gdańsku to tylko prowizorka (chociaż oczekuje od mieszkańców rezygnacji z samochodów jakby była zaawansowaną metropolią) i nie widzi mi się czekać na przystanku dłużej niż bym stał w korku, zatrzymywać się co 300 metrów niezależnie od pory dnia i jeszcze kasować kilka razy dziennie swój bilet miesięczny w systemie, którego nikt nie chce.

                • 0 2

              • nie wiem czy to zła wola, czy niewiedza. Jak nie będziesz chciał się odznaczać w Fali, to nie będziesz musiał (kilkanaście złotych więcej za miesięczny bez odbijania). Ja akurat bardzo na Falę liczę, mimo że mam darmowe przejazdy w ZTM za krwiodawstwo, prawo jazdy + samochód pod domem i 3 własne rowery.

                • 0 3

              • Nikt też nie chce Twojego samochodu w mieście

                A jednak nie patrzysz na dobro ogółu, tylko się nim pchasz na siłę tworząc korki.

                • 1 0

        • to postuluj o lepszą infrastrukturę dla rowerów. Już teraz są spore fragmenty miasta, gdzie ruch jest rozdzielony i wszyscy jadą komfortowo (Zwycięstwa, Hallera, Chłopska itd.).
          Co do bezpieczeństwa pieszych pełna zgoda, życzyłbym sobie wystawiania za jazdę rowerem po chodniku mandatów. Tak samo jak za bezczelne parkowanie samochodów i nieużywanie kierunkowskazów na skrzyżowaniach.

          • 3 2

      • im więcej ścieżek rowerowych powstałych przez rozebranie linii kolejowych tym więcej aut w miastach

        • 0 0

    • Tramwaj w tym miescie uznawany jest jak swieta krowa wiec niema co porównywac

      • 1 1

    • Chyba nigdy rowerem nie jechałeś, może trzykołowym takim.

      • 1 0

    • artykuł o tramwajach a antyrowerowy frustrat musi swoje żale i tu napisać. Odpuść, trochę wzajemnej życzliwości a wszystkim będzie łatwiej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane