• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszeństwo pieszych a tramwaj

mJ
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (97)
Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo? Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo?

Pieszy, który przechodzi przez przejście dla pieszych lub dopiero na nie wchodzi - ma pierwszeństwo przed pojazdami. To pokłosie znowelizowanych przepisów. Czy pierwszeństwo pieszych tyczy się również tramwajów?



Czy wiedziałe(a)ś, że pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem?

Zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r., pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdami. Wyjątek stanowią tramwaje.

Dlaczego tramwaje mają pierwszeństwo przed pieszymi? Odpowiedź jest prosta: tramwaj to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Problem nieświadomości wielu pieszych zasygnalizował jeden z naszych czytelników, który w wiadomości do naszej redakcji napisał:

Ostatnio na przejściu dla pieszych na ul. MickiewiczaMapka, obok ul. Zbyszka z Bogdańca do gdańskiego centrum kontaktu, miałem następującą sytuację: kierowca auta zatrzymał się i pokazał gestem ręki, abym przeszedł. Zauważyłem za nim nadjeżdżający tramwaj, znając przepisy, spokojnie czekałem, aż tramwaj przejedzie. Kierowca strasznie się zdenerwował tym faktem i zaczął energicznie gestykulować, chcąc zachęcić mnie do przejścia. Gdy tramwaj nadjechał, kierowca żwawo wystartował, chyba wystraszony sytuacją - napisał czytelnik.
W oddzielnym artykule opiszemy aktualny taryfikator mandatów dla pieszych.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki. Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki.
mJ

Opinie (97) 3 zablokowane

  • Pierwszeństwo ma ten

    kto przy bezpośrednim kontakcie wychodzi bez szwanku. Cmentarze są pełne tych, którzy mieli pierwszeństwo wg przepisów.

    • 8 0

  • A autobus?

    Odpowiedź jest prosta: autobus to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Kierowca, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania autobusu mogłyby być tragiczne.

    A jednak pieszy ma pierwszeństwo przed autobusem. To jak to jest?

    • 2 0

  • Zlikwidować ten durnowaty przepis!

    Po wprowadzeniu pierwszeństwa dla pieszych, statystyki pokazują wyraźnie że jest gożej niż było!!!

    • 7 1

  • "Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy

    (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne."
    Kierowca autobusu ma dokładnie taką samą sytuację.

    • 6 0

  • autobus pełny ludzi też musi hamować (1)

    Ten argument o hamowaniu jednak jest głupi bo po pierwsze - autobusy też są pełne ludzi a jednak przepisy je obowiązują. Po drugie - tramwaj musi dostosować się do sygnalizacji - czyli mając czerwone może normalnie zahamować?
    Opisana sytuacja jest dość ciekawa i pokazuje absurdy przepisów. Jeśli piesi nie mają azylu to czy takie przejście w ogóle powinno powstać? ze względu na tramwaje jest ono niebezpieczne

    • 35 8

    • a podjal sie wogolw ktos rozstrzygniecia po co wprowadzono przepis pierwszenstwa pieszego przed pojazdami?

      malo kto rozumie obecna sytuacje geopolityczna na swiecie. Człowiek jak mu sie wprost nie powie OCB to gotowy wietrzyc spiski przeciwko ludziom, jednakze po czesci niektore kwestie sa prawdziwe. Wszyscy wiemy , że od wielu lat zbiera sie gremium zarówno Swiatowego Forum Ekonomicznego jak i słynne spotkania Bilderbergów, ale takze pomniejsz emniej owiane tajemnica spotkania duzych grup głow panstw. Na tych spotkaniach sa omawiane polityki pieniezne, geopolityka swiatowa, problemy mniej rozwinietych panstw a przede wszystkim wspolny ujednolicony sposob uporzadkowania wszystkich problemow swiata (własciwie sa to zalecenia, jedne mniej absurdalne (jak przepis pierwszenstwa pieszego przed pojazdami), inne bardziej absurdalne (jak swtierdzenie, ze marchewka to owoc a nie warzywo). Cywilizacja idzie do przodu a przyszlym problemem jest energetyka i tzw ekologia. Pojawiaja sie pojazdy tzw. ekologiczne (sprawa jest mocno dyskusyjna , bo pojazd elektryczny w wytworzeniu jego podzespołow generuje wieksze zanieczyszczenie niz diesel w czasie jego 10-letniej eksploatacji, ale pominmy ta kwestię minuta ciszy z pozbłazliwym usmiechem, by nie urazic ekooszołomów, których tu nie brakuje). Otoz przepis został wprowadzony juz wielu innych panstwach, nie tylko w Polsce, na podstawie zalecenia powyzszych gremiów , specjalnie po to by wyeliminowac liczbe wypadków na drogach, gdy nadjedzie taka elektryczna bardzo cicha drezyna i przejedzie niesłyszacą ją ofermę na pasach. Stad kazdy pojazd , niezaleznie od tego czy ją słychac z kilometra czy jej nei słychac wogole (bo elektryczna) ma obowiazek zatrzymac sie przed pieszym (to uklon dla pieszych). Tych cichych elektrykow bedzie przyrastac, czy sie to komu podoba czy nie, bo trend ogolnoswiatowy ma zamiar wyeliminowac spalinowe pojazdy, a ekooszołomy bardzo aktywnie tu działają. I to cala prawda, po co to wprowadzono. Po prostu realizujemy po cichu polityke globalna i to juz nie jest zaden spisek. To sie dzieje.

      • 3 1

  • Przejście na Bulońskiej,

    na Morenie,

    • 0 0

  • Samochód też nie stanie w miejscu, zwłaszcza w trudnych warunkach

    jak pieszy wtargnie, albo rowerzysta jedzie wzdłuż ulicy i potem wpada na przejście w pełnym pędzie.Osobiście nowelizację przepisów dającą pierszeństwo pieszym uważam za szkodliwe, bo nie dosyć , ze generuje korki przez spacerowiczów szczególnie w szczycie , to wielu uważa się za zwolnionych z myślenia, a na dokładkę potracili instynkt samozachowawczy. O takich rzeczach jak lekceważenie swojego i innych bezpieczeństwa przez pieszych i rowerzystów jak niezmienne korzystanie ze smartfonów na przejściach, nie upewnienie się przed wejściem czy coś nie nadjeżdża,kaptur na oczy, słuchawki na uszach nawet nie wspominam. Idą i jadą jak święte krowy wpatrzone w ekran, a reagują dopiero na trąbę tocząc wookoło nieprzytomnym wzrokiem. Jak wszyscy mają uważać, to wszyscy, a nie tak, że zawsze robi się z kierowcy zbrodniarza. Z drugiej strony to co się ograniczać! . Pociągi i tramwaje też niech się zatrzymuje. Zawsze jakiś głupek to klepnie

    • 6 1

  • Droga redakcjo,

    Czekam z utęsknieniem na artykuł o tym, czy pieszy ma pierwszeństwo przed startującym lub lądującym samolotem, gdy przechodzi przez pas startowy.

    • 5 1

  • Heh (2)

    W pełni załadowana ciężarówka z naczepą to też kilkadziesiąt tom, a zatrzymać się musi, więc wytłumaczenie pt" tramwaj jest ciężki" do mnie nie przemawia.

    • 1 2

    • Tramwaj gdy gwałtownie hamuje wpada w poślizg, jedzie jak łyżwa po lodzie, jego droga hamowania wtedy może wynieść nawet trzy

      • 0 0

    • ciężarówki załadowane po dach chyba nie powinny jeździć po mieście; tylko od producenta / magazynu do magazynu; a jeśli już musi wjechać do miasta to powinna zachować bezpieczną prędkość..

      • 0 0

  • Luz

    Pieszy ma zawsze i wszędzie pierwszeństwo jak nie ma to ma miec

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane