• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszeństwo pieszych a tramwaj

mJ
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (97)
Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo? Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo?

Pieszy, który przechodzi przez przejście dla pieszych lub dopiero na nie wchodzi - ma pierwszeństwo przed pojazdami. To pokłosie znowelizowanych przepisów. Czy pierwszeństwo pieszych tyczy się również tramwajów?



Czy wiedziałe(a)ś, że pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem?

Zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r., pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdami. Wyjątek stanowią tramwaje.

Dlaczego tramwaje mają pierwszeństwo przed pieszymi? Odpowiedź jest prosta: tramwaj to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Problem nieświadomości wielu pieszych zasygnalizował jeden z naszych czytelników, który w wiadomości do naszej redakcji napisał:

Ostatnio na przejściu dla pieszych na ul. MickiewiczaMapka, obok ul. Zbyszka z Bogdańca do gdańskiego centrum kontaktu, miałem następującą sytuację: kierowca auta zatrzymał się i pokazał gestem ręki, abym przeszedł. Zauważyłem za nim nadjeżdżający tramwaj, znając przepisy, spokojnie czekałem, aż tramwaj przejedzie. Kierowca strasznie się zdenerwował tym faktem i zaczął energicznie gestykulować, chcąc zachęcić mnie do przejścia. Gdy tramwaj nadjechał, kierowca żwawo wystartował, chyba wystraszony sytuacją - napisał czytelnik.
W oddzielnym artykule opiszemy aktualny taryfikator mandatów dla pieszych.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki. Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki.
mJ

Opinie (97) 3 zablokowane

  • Samochód to nie rower i też ma dłuższą drogę hamowania, a jakoś samochód musi wyhamować przez pieszym a rower zazwyczaj nie (22)

    Skończmy wreszcie z tym roweroterroryzmem! Oni mają za dużo przywilejów które są wbrew logice i wbrew fizyce. Mają silne lobby, mają swoich prawników, raktywistów, oficerów i pełnomocników ds. pieszych i przez to cała reszta cierpi.

    • 58 44

    • artykuł o tramwajach a antyrowerowy frustrat musi swoje żale i tu napisać. Odpuść, trochę wzajemnej życzliwości a wszystkim będzie łatwiej

      • 0 0

    • (9)

      Więcej rowerzystów, to mniej samochodów na drogach. Więc nie "cała reszta cierpi", tylko masz dzięki temu mniejsze korki.

      • 7 5

      • Owszem, cierpi, bo zajmujecie drogi i chodniki, przez co samochody się za wami wloką a piesi nie czują się bezpiecznie (7)

        gdy mijacie ich na CPR czy chodniku z prędkością 30km/h i w przeliczeniu na jednego rowerzystę zajmujecie najwięcej powierzchni.

        • 3 5

        • Żaden rowerzysta nie chce CPR. (5)

          To wynalazek raktywistów samochodowych którzy nie mogli wytrzymać bez wyścigu od świateł do świateł.

          • 3 3

          • No to jadąc 30km/h blokujecie samochody które przez was nie mogą osiągnąć przepisowych 50km/h (4)

            oczywiście 30km/h to i tak dużo jak na was, bo zazwyczaj wleczecie się niecałe 20km/h.

            To tak jakbyście musieli się wlec za pieszym i nie moglibyście jechać te 20km/h które moglibyście osiągnąć gdyby go nie było, a przed pieszym pusta droga. Fajnie, co nie? W ogóle was to nie wkurza i w ogóle nie ma na raporcie filmików gdzie dzwonicie na pieszych blokujących wam drogę.

            Na szczęście jadąc ulicą musicie przepuścić pieszych bo tam są znaki pionowe i pełnoprawne przejścia dla pieszych.

            • 3 1

            • (3)

              no patrz, tu też była na chodniku "wolna droga" i kierowca jakoś się nie krępował : https://tv.trojmiasto.pl/Cwaniak-omija-korek-jadac-chodnikiem-02-02-2023-video-79408.html

              Jeśli nie lubisz jeździć w korkach, ani rowerem, to może przesiądz się do tramwaju lub SKM? Książkę można poczytać. Naprawdę polecam - świetny sposób komunikacji w miastach.

              • 2 1

              • i jechał jakieś 20km/h, czyli miał krótszą drogę hamowania niż rowerzyści, czyli stanowił mniejsze niebezpieczeństwo (2)

                Chętnie bym się przesiadł na metro z prawdziwego zdarzenia, jeżdżące co 2-3 minuty, ale komunikacja miejska w Gdańsku to tylko prowizorka (chociaż oczekuje od mieszkańców rezygnacji z samochodów jakby była zaawansowaną metropolią) i nie widzi mi się czekać na przystanku dłużej niż bym stał w korku, zatrzymywać się co 300 metrów niezależnie od pory dnia i jeszcze kasować kilka razy dziennie swój bilet miesięczny w systemie, którego nikt nie chce.

                • 0 2

              • Nikt też nie chce Twojego samochodu w mieście

                A jednak nie patrzysz na dobro ogółu, tylko się nim pchasz na siłę tworząc korki.

                • 1 0

              • nie wiem czy to zła wola, czy niewiedza. Jak nie będziesz chciał się odznaczać w Fali, to nie będziesz musiał (kilkanaście złotych więcej za miesięczny bez odbijania). Ja akurat bardzo na Falę liczę, mimo że mam darmowe przejazdy w ZTM za krwiodawstwo, prawo jazdy + samochód pod domem i 3 własne rowery.

                • 0 3

        • to postuluj o lepszą infrastrukturę dla rowerów. Już teraz są spore fragmenty miasta, gdzie ruch jest rozdzielony i wszyscy jadą komfortowo (Zwycięstwa, Hallera, Chłopska itd.).
          Co do bezpieczeństwa pieszych pełna zgoda, życzyłbym sobie wystawiania za jazdę rowerem po chodniku mandatów. Tak samo jak za bezczelne parkowanie samochodów i nieużywanie kierunkowskazów na skrzyżowaniach.

          • 3 2

      • im więcej ścieżek rowerowych powstałych przez rozebranie linii kolejowych tym więcej aut w miastach

        • 0 0

    • Przy tej samej prędkości początkowej rower ma dłuższą drogę hamowania niż samochód! (2)

      Rozpędź się do 30 samochodem i rowerem i sprawdź jak nie wierzysz

      • 6 3

      • Czyli są bardziej niebezpieczne niż samochody i powinny być zakazane w mieście a w szczególności między pieszymi, jak na Długiej (1)

        Poza tym to nie zwalnia ciebie z obowiązku zachowania uwagi i przepuszczenia pieszego! Ciężarówka jadąca 50km/h ma dłuższą drogę hamowania a też musi się zatrzymać i przepuścić pieszego.

        • 3 2

        • 100% racji

          Wszystkie rowery powinny jeździć na jezdni, gdzie ich miejsce.

          • 2 1

    • Cały Zachód daje radę od lat, dasz radę i ty. (1)

      Wystarczy jeździć zgodnie z przepisami a nie urządzać sobie rajdy po mieście.

      • 8 5

      • Jeśli te przepisy ustala lobby rowerowe (jak w Gdańsku) to nie zamierzam.

        • 5 3

    • Chyba nigdy rowerem nie jechałeś, może trzykołowym takim.

      • 1 0

    • (3)

      Nadal, to samochody zawalają miasta.

      • 12 10

      • Infrastruktura rowerowa zawala miasta (2)

        Rowerzystów jest 50-100 razy mniej niż kierowców, czyli powinni mieć DDR albo pas rowerowy dopiero przy 50-pasmowej drodze, a tymczasem patrząc gdzie mogą jeździć to mają tyle samo pasów co samochody. Do tego cała masa przywilejów jak darmowe parkowanie czy jazda jednokierunkowymi pod prąd. Mogą jeździć i po Długim Targu i po Trakcie Św. Wojciecha a i tak wciąż im mało. Do tego darmowy transport SKM i komunikacją miejską. Już rzy gam tymi przywilejami dla rowerowczyków. Może jeszcze złoty pomnik wam postawić, ach wy wielcy wybawcy miast?

        • 6 11

        • To takie powolne gotowanie żaby (1)

          Poczytaj co Klaus Schwab i inni planują nam zgotować w najbliższej przyszłości

          • 3 4

          • Co chcą niby zmienić?

            Możesz w tej chwili pójść do salonu i kupić samochód za gotówkę? Nie? To czym próbujesz straszyć? :D

            • 2 2

    • Tramwaj w tym miescie uznawany jest jak swieta krowa wiec niema co porównywac

      • 1 1

  • To raczej wynika z logiki i praw fizyki (2)

    a konkretnie z masy tramwaju, która jest większa 3 razy od masy TIRa, dodatkowo stalowe koła na szynach, nawet ze specjalnymi hamulcami, nie sa w stanie zatrzymać pojazdu tak szybko jak to ma miejsce w przypadku samochodu.

    Nie wiem czy warto przypominać, że podobny problem jest z pociągami, bo jak widać nadal, po tylu śmiertelnych przypadkach nagłaśnianych w mediach, zawsze znajdzie się jakiś cymbał, który wjeżdża miedzy opuszczone rogatki.

    • 9 0

    • Dlatego ten czołg na torach powinien byc zlikwidowany w mieście i zastąpiony autobusami bo jest wyjatkowo niebezpieczny (1)

      i kosztopnwy przynoaszacy same strartty i jeszce ta koszmarnie wygladajaca trakcja

      • 0 6

      • Mam lepszy pomysł

        Wywalmy niebezpieczne szroty parkujące na Bohaterów Getta i zbudujmy w końcu bezpieczny, ekologiczny i tani tramwaj.

        • 0 0

  • Droga redakcjo,

    Czekam z utęsknieniem na artykuł o tym, czy pieszy ma pierwszeństwo przed startującym lub lądującym samolotem, gdy przechodzi przez pas startowy.

    • 5 1

  • Ale tramwaj stojący (7)

    Tramwaj na przystanku już nie musi hamować ....a za huuuu nie puści pieszych przez przejście stojących mu tuz przed nosem maszyny.Tak samo z dojedzaniem do przystanku bądź z czekaniem na węźle przesiadkowym. Motorniczy co niektórzy są strasznymi bucami

    • 4 25

    • nie rozumiem, skoro stoi to jak cie NIE przepuszcza? telepatycznie (1)

      przeredaguj twój wpis, bo jest dosyć bezsensowny

      • 3 0

      • Nie rozumiesz trudno .

        A motorniczy to ludzie bez mózgu pozdrawiam.

        • 0 3

    • (3)

      Tramwaj któremu nadało się bieg nie rusza natychmiast, czasem jest to kilka sekund zanim sie potoczy. Widzisz tramwaj, nie właź przed niego! On już może być w trakcie rozruchu!!!

      • 10 1

      • to nie ruszaj bucu

        Wiem że jesteś motorniczym więc skro widzisz e ludzie chcą przejść przepuść ich ty ograniczony gnomie.

        • 0 2

      • (1)

        i takiego tramwaju nie da się zatrzymać? W momencie nadania biegu odcinane są hamulce czy co?

        • 1 6

        • Da się ale jest to gwałtowne szarpnięcie ;) prawie jak przy awaryjnym;]

          • 9 0

    • Przepuszczalby

      motorniczy,narzekalbys ze spoznia sie.

      • 2 0

  • Samochód też nie stanie w miejscu, zwłaszcza w trudnych warunkach

    jak pieszy wtargnie, albo rowerzysta jedzie wzdłuż ulicy i potem wpada na przejście w pełnym pędzie.Osobiście nowelizację przepisów dającą pierszeństwo pieszym uważam za szkodliwe, bo nie dosyć , ze generuje korki przez spacerowiczów szczególnie w szczycie , to wielu uważa się za zwolnionych z myślenia, a na dokładkę potracili instynkt samozachowawczy. O takich rzeczach jak lekceważenie swojego i innych bezpieczeństwa przez pieszych i rowerzystów jak niezmienne korzystanie ze smartfonów na przejściach, nie upewnienie się przed wejściem czy coś nie nadjeżdża,kaptur na oczy, słuchawki na uszach nawet nie wspominam. Idą i jadą jak święte krowy wpatrzone w ekran, a reagują dopiero na trąbę tocząc wookoło nieprzytomnym wzrokiem. Jak wszyscy mają uważać, to wszyscy, a nie tak, że zawsze robi się z kierowcy zbrodniarza. Z drugiej strony to co się ograniczać! . Pociągi i tramwaje też niech się zatrzymuje. Zawsze jakiś głupek to klepnie

    • 6 1

  • Przejście na Bulońskiej,

    na Morenie,

    • 0 0

  • "Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy

    (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne."
    Kierowca autobusu ma dokładnie taką samą sytuację.

    • 6 0

  • Zlikwidować ten durnowaty przepis!

    Po wprowadzeniu pierwszeństwa dla pieszych, statystyki pokazują wyraźnie że jest gożej niż było!!!

    • 7 1

  • A autobus?

    Odpowiedź jest prosta: autobus to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Kierowca, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania autobusu mogłyby być tragiczne.

    A jednak pieszy ma pierwszeństwo przed autobusem. To jak to jest?

    • 2 0

  • Pierwszeństwo ma ten

    kto przy bezpośrednim kontakcie wychodzi bez szwanku. Cmentarze są pełne tych, którzy mieli pierwszeństwo wg przepisów.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Ferrari?

 

Najczęściej czytane